Yukarıda Ana baba hakkı ile ilgili çok şey geçmiş ama içinde NİKAH konusunu göremedim. sanırım kızı istemediği biri ile evlendi diye bir anne baba yazmış.
nikah konusunun geçmemesine şaşırmadım zira olamazda. varsa da uydurma hadisle olabilir ki kuranda bu konu o kadar açık net ayetler oldugu ve bir çok sahih hadiste olduğu için hadiste uyduramamışlar.
Ayrıca yukardaki hususlar dini emirleri tam yerine getiren ana baba için geçerli. ayrıca kızından veya oglundan dini emirlere ters düşmeyecek şeyler istemeleri halinde geçerli.
evlilik konusunda onca ayet var. ama yukarda sadece hadisler var.ravi zincirleride yazılmamış üstelik.
yeri gelmişken ayet hadisten önce gelir. kuran 17 yılda geldi. bu süreçte peygamberimiz çok hükümler vermesi gerekti. ayet olmayan hususlarda eski peygamberlerin sünnetlerini veya uygulamalarını tatbik etti. kıblenin bile yönü değişti arkadaşlar. peygamberimiz namazlarını ilk önce mescidi aksaya dönüp kılıyordu değil mi. yani bir konuda ayet varsa hadisin hükmü kalmaz.
ana baba hakkına gelince dini emirlere ters gelmediği sürece geçerli. dini emirlerde sadece namaz oruç zekat değil. kuranda geçen her satır. yapın veya yapmayın dediği şeyler dini emirlerdir. bir adamın anası hristiyansa onu kiliseye götürmek zorunda değil. ama kilisede anasının işi bitince gidip kiliseden alması gerekir. inceliği anlayana!!!
kuranda "kocasını dini kurallara göre seçmişse evlenmesine engel olmayın" diye kesin hüküm varken niye kendinizi kandırmaya çalışıyorsunuz. Ayet bu kadar açık ve bir emir. "ENGEL OLMAYIN" diyor. istediğiniz dile arağçadan çevirin karşılığı bu. "ENGEL OLMAYIN" emir cümlesi kardeşim . Allahtan bizzat gelen emir cümlesi. ENGEL OLMAYIN diyor Allah(c.c)
kız evlenmeye karar vermişse, evlenmeyi kabul ettiği kişi kurandaki kriterlere uyuyorsa "müslümansa, ahlaklıysa vs vs vs" ve ayette ana babası için "dinine uygun bir eş seçmişse engel olmayın" diye ayet varsa , anne babaya itiatsizlik ettiğini kim söyleyebilir. Ana babaya ittiat mi önce gelir , Allah'a itiat mi.
Allah(c.c) "annen baban karşışamaz, bu adam dinine uygun yaşıyor" diyor, anne baba olmaz diyor. yani anne baba allahın emrini ezip geçiyor üstüne birde Allah bana ittiat etmeni emretti, ayetleri boş ver sen evlenme , ana babana itaat etmezsen cayır cayır yanarsız , Kurandaaki ayetlerin sen sadece bizim işimize gelenine uy kızım diyor.
ya hu bu konunun açılması bile saçmalıgın daniskası.
kuran evlilik hususunda sadece anaya babaya değil hiç kimseye karışma hakkı vermiyor.
Erkek kişi geçimini sağlayabiliyor anababasına maddi muhtaçlığı yoksa ve DİNİNE UYGUN YAŞIYORSA , kızda dinini yaşıyor ve kız evlenmeye razı ise Anne babaya nikah konusunda tek söz söylemek düşmez. hatta evlenmelerine yardımcı olmaları üzerlerine FARZ olur.
Oğlan dindar fakat fakir ise yine söz düşmez. Yardım etmek yine YİNE FARZ olur.
oglan dinin yaşamıyor, borç harç içinde , sorumsuz , asi , içkici vs ise aha ancak o zaman ana baba kızına bununla evlenemezsin der. söz hakkı anca o zaman doğar ki bu sadece ana babaya değil hata yapması için cevredesindeki tüm müslümanlara bu hak dogar.
tabi altını çizerek belirtilmesi gereken bir husus var.
DİNİN YAŞAYAN !!!!! ve EVİNİ GEÇİNDİREBİLECEK bir erkekle evlilikten söz ediyoruz!!!
dininden bi haber , abdessiz namazsız sünnetsiz bir hayat yaşayan erkek veya kızlardan veya ANNE BABADAN söz etmiyoruz
Anne baba erkeğin ahlaksız , dinini yaşamayan bir insan oldugunu ispat edebiliyorlarsa kızla bu hususu konuşabilirler. lakin ahlaklı ve dindar bir insana iftira edeceklerse bu yazının gerisini okumayada lüzum yok.
ANNE - BABA kur'ana göre yaşamadıgı halde kalkıp kızınada baskı yapamaz.
Şimdi ana babalar şöyle bi düşünsün. Aksatmadan 5 vakit namazımı kılıyormuyum. orucumu tutuyormuyum , dimini emrettiği şekilde giyiniyor muyum. komşuma yardım ediyor muyum. kanaatkarmıyım müsrifmiyim. içki içiyor muyum. kötü arkadaşım var mı. dedi kodu yapıyor muyum. sabırlı mıyım ve evladıma bunların hepsini öğrettimm mi . bunları yapıyor mu ( bunlar hep kuranda geçen allahın yapın veya yapmayın dediği şeylerden bir kaçı. islam sadece namaz kılmak değildir. )
abdestinde , namazında, dinini kuralları ile yetişmiş bir kız zaten kanaatkar, itaatkar bir evlat zaten anne babanın tasvip etmeyeceği biri ile evlenmeye kalkışmaz. Kuranın emirlerine göre yaşayan bir anne babada zaten dinini yaşayan ve ahlaklı ama fakir bir gencle kızının evlenmesine karşı çıkmaz. kuranın hükümleri vaadettikleri nefsinin isteklerinin önüne geçer.
KIızının evlenmesine mani olmaya çalışan anne babalar önce açsın bir kuranı okusun baştan sona mealini baksın ne kadar Allah'ın istediği gibi yaşıyor. baksın ne kadar kızına dinini öğretebilmiş. yoksa 3 ay cami kursuna göndermeyi din öğretmek mi sanmış ?
ana baba önce kendi yaşantısına bakıp sonra kızının yaşantısı hakkında karar vermelidir.
kız ve erkek dinimizin belirlediği ahlaki kriterler uyuyorsa ana baba bu evliliğe kuran ölçüleri dışında sebepleri öne sürerek engel olamazlar. erkeğin malının ve parasının olmaması bile dinimize göre sebep gösterilemez. zira kölelerin bile evlendirilmesi söylenmişken bu söz konusu olamaz.
"bu köyden değiller","parası yok. el yanında çalışıyor","evi yokmuş", "falancalarla arası iyiymiş. biz onlarla konuşmuyoruz","onun abisi şöyle şöyle yapmışmış","bizim kız hemşire, oglan işçi güvencesi yok","bizim kız oglandan büyük" gibi sebepler dinimice geçerli sebepler değil. bunlar sebep gösterilerek evliliğe engel olmaya çalışmaksa dinimize aykırı.
dinimiz ne kendinden büyükle evlenmeyi yasaklıyor, ne dul olanla, ne dulun kız olanla, ne kız olanın dul olanla evlenmesine yasak getirmiyor. dinimiz kendi evi olmayanın evlenmesinide yasaklamıyor. kirada oturan evlenemz demiyor. ben kaç sefer okudugumu sayamadım kuranı-kerimi. böyle bir ayetle karşılaşmadım. zina eden zina edenle evlenebilir i okudum. iddet süresi doluncaya kadar dul olanın evlenmeyeceğini okudum. ama hemşire kız işçi oğlanla evlenemez diye bişey görmedim. sadece kendi memleketinden bir kızla evlenebilir diye bir ayette görmedim.
dinin evlilik için aradığı tek şart islam ahlakı.
evliliğin gerçekleşmesi içinde sadece üç şey istiyor. mihr, şahit, ikrar ve ilan. bunun içinde düğün salonuda tutun demiyor. hoca çağırmayada gerek yok.
nikahı kıyacak bir müslüman kişi yeterli. hoca olması gerekmiyor. 2 dk lık bir merasim. erkek karar verilen mihri erke kabul ettiğini söyler. kız eş olarak kabul ettiğini erkekte eş olarka kabul ettiğini söyler. bunu tastik ederler. şahilerde biz bu akde şahit olduk derler. ve o insanlar evlenmiş olur. bu kadarı Allah için yeterli geliyor da kuluna mı kafi gelmeyecek ???? sonrada bu insanlara evli oldukları bilinsin ve bununla muamele görsünler diye ilan edilir.
çokca söz konusu edilen husus yani maddi konulara en iyi örneği peygamberimiz (s.a.v) 'in kendi evliliğini versek tam yerinde olur. hiç birşeyi yoktu. eşi ise mekkenin ileri gelen zenginlerindendi.,eşi kendisinden büyüktü ve duldu! Ahlakı için o kendisi talip oldu.
yani sünnetlerde peygamberimizi örnek alıyorsak, namaz kılarken bile peygamberimizin uygulamasına bakıyorsak , yaşantısında örnek alıyorsak konu evlilik olunca hiç mi örnek almayacağız. her konuda sünnet böyle, peygamberimiz demişki diyoruz konu evlilik olunca "o peygamberdi" diyoruz. yok böyle bişey. peygamberle helal edilen şeyler ya nefsmize çok ağır gelecek veya nefsimize çok hoş gelecek şeylerdi.
o zaman kalkın her gece teecüt te kılın. kuşluk kılın. evet bu nafile namazlar peygamberimize fardı. bize ise sünnet. Altın peygamberimize helal edildi. ama o yinede takmadı.
kız istemek bizde var. ya diğer milletlerde. hadisleri araştırırsanız evlilik hususunda çogu sahabenin ahlakını begendiği bir sahabeye kızı için gidip talip oldugunu görürsünüz. imamı azam ı bilmeyen var mı. evliliğii ile ilgili rivayetleride bilmeyen çok azdır. elma bahcesinde bir elma için kırk yıl çalışması vs.
AHLAK ! AHLAK ! AHLAK
dinin başka beklediği ne olabilir kardeşim sizden. bir erkek ahlaklıysa evlide olsa maddi gücü varsa eşi razıysa bekar bir kız bu adamla evlenmeyi kabul ederse bu kız şimdi ahlaksız mı oluyor. Allahın belirlediği Ahlak ölçüsü sizinkinden aşağı mı.
Ayette birer , ikişer, üçer evlenin diyor. Dinin yaşayan bir kadın kuranda böyle bir ayet varken , Kendi nefsinin arzusunu Allah'ın ayetinden üstün tutmayıp kocasının biri ile daha evlenmesine razı olunca düşük bir kadın mı oluyor. KUMA diye bir kavram yok dinimizde. eşittirler kardeşim. bunu osmanlı padişahları bile hatalı uygulamış. has kadın alt kadın kuma diye bişey yok. köleye bile yediğinizden yedirin giydiginizden giydirin diyen bir din eşler arasına mı makam rütbe koyacak. adamın niyeti bir dul kadını ve onun çocuklarını himaye etmekse ve bunu bile bile eşi ben razı değilim diyorsa esas günahkar onu diyen kadın.
üstelik dinimiz niye evlenini diyor düşündünüz mü Sebepleri. müslüman ana babadan dogan çocuk müslüman olur. Allah için önemli olan müslüman sayısı. Peygamberimiz kıyamette sizin çoklugunuzla öğüneceğim diyor. ikincisi helal yoldan nefsin tatmini. üçüncüsü sahipsiz insanların kötü yola düşmemesi , düşmezlersede sefil olmamaları için.
ama günümüzde adam evli dışarda on kadınla halt yiyor. Ama neymiş. medeniymiş. tek eşliymiş.
kadın duyunca üç gün küsüyor. sonra elinin kiri diyor.
dogru olan bu mu ?
Adam eşimi aldatmam diyor. fırsatını bulsa , kimsenin görmeyeceğini duymayacağını bilse , bir kadında gelse onunla ilişkiyi açıkca teklif etse bi seferlik diyor yapıyor.
sonra ne oluyor. "şeytana uydum" diyor. zinanın biri üçü beşi yok. zina zinadır. madem bir eşin yetmiyor , bunu eşine söyleyecek helalinden bir tane daha bulup alacaksın.
Yahu Allah 4 e kadar evlenmesine niye müsade ediyor sanıyorsunuz. Erkeğin nefsini bir kadın bağlayabilseydi 2, ye üçe , 4 e müsade olmazdı. 4 karınız olsa 5. inciye bakar mısınız. bakmaya vaktiniz olmaz zaten ondan ona koşturmaya. onun derdini hacetini gidereceğim derken diğerine yetişmeye çalışırken.
insanın mayasını yoguran allah. erkegide nasıl yarattıgını biliyor kadınıda. ona görede hükümleri koymuş.
iki kadının maddi manevi yükünü kaldırabilecek bir adam eşide razı ise evlenmem demez kardeşim. yok böyle bişey.
Allah herşeyi hakkı ile bilir. maddi gücün var madem , nikahsız dost tutacağına eşinin rızası ile nikahına al. hem haram işleme, hem eşinin kul hakkına girme , hem bir kişinin daha yükünü yüklenip sevabını al diyor allah .
ha ayrıca ille nikaha almak cinsellik için mi.
yetim öksüz dul. himaye edecek kimsesi olmayan kadınıda YARDIM etmek için alırsın nikahına. nikaha almak içinde bakalım bir eşi olanı isteyecek mi bu öksüz dul veya yetim kız. ona anca gücü yeter diyecek belkide. hiç bu açılardan baktınız mı çok evliliğe.
dul kadın belkide diyecek olur . ben sadece cocugum sahipsiz kalmasın diye evleniyorum. eşinde bilsin bizim aramızda bişey olmayacak derse ? ee. netcen o zaman. Alırsın himayene paşa paşa. verirsin mihrinide. nikahsız himaye edemezsin çünkü. ama koynunada giremezsin. bu kadın bu şartı sana koşarken diğer eşini gözetiyor. huzursuzluk çıkmasın istiyor. sana eziyet etmiyor. dine aykıırı bişeyde yok husususa. diyemezsin nefsimi nasıl tetmin edeceğim diye. bunu yapan birisi var zaten. diğer eşin takdiri ilahi hakkın rahmetine kavuştu diyelim. aha o ana kadar böyle bi hakkın olmayacağını bile bile alırsın nikahına. sende kurala uyarsın. evinde mutlu olursun.
yok öyle pazardan domates almak gibi 4 tane. gücün olacak. birbirlerinden razı olacaklar. akdinede sadık kalacaksın.
bırakın yani biz istemezsek kızımız evlenebilir mi evlenemz mi demeyi. Kurana uygun oldugu sürece Evli bir adamla bile gidip kızın evlenir amcaa.
Allah'la pazarlık olur mu ?
konu sadece kız kısmı ile sınırlı değil.
peygamberimizin evliliklerine bakıyor ve sonrada kendinden büyük veya dul biri ile evlenmek isteyen erkeklere ailesi nasıl karşı çıkabiliyor bunu da anlamış değilim.
o kadar öğrenmek istiyorlar madem buyurun açık seçik net anlaşılır yorum götürmez iki ayet.
“Kocaları ile örfe uygun olarak anlaşmışlarsa evlenmelerine engel olmayın.” (Bakara, 2/232)
bu ayet dururken kimse şu sebepten bu sebepten diyemez. Kız ananın babanın malı değildir. istemediğine vermeyip istediğine verme gibi bir davranışta bulunamaz.
evlatlar allah'ın emaneti ve dünyadaki en büyük imtihanlarıdır. dünyaya imtihan için geldiysek kendinize bi çeki düzen verin.
evlilikte Bakılacak tek husus dini terbiyesi ve ev geçindirecek gücünün olup olmamasıdır. buna bakacak olan anası babasıysada kararı verecek evlenecek kızın kendisidir. dinini yaşamayan birini eş olarak isteyecek kız zaten kendiside dinini yaşamıyor demektir ki bu durumda dine uygun mu diye soru sormak artık abes olmaya başlar.
peki diyelim bu kadar ayet ve hadis varken ana baba kendisini din alimi ilan edip(!) kızı istemediği biri ile zorla evlendirdi.
ne olur biliyor musunuz ? kız ailesinin istediği biri ile evlendirilir ama o kişiden razı değilse akit(nikah) fesh(geçersiz) olunur. yani geçersizdir. YANİ ZİNA ETMİŞ OLURLAR. YANİ ANASI BABASI KIZINA ZORLA ZİNA ETTİRMİŞ OLUR. ta ki kız adamdan razı oluncaya kadar. ömrünün sonuna kadar razı olmayadabilir.
dikkat edin anne babalar. kızınızı kendi istediğimiz biri ile evlendireceğiz diye dini hükümleri çiğneyip kendi kızınızı znaya zorlamayın. aynı şey erkekler içinde geçerli. mihri çok istedi diye "bu kız paragöz" diyor ve oglunun evlenmesine mani oluyorsa bir baba onunda vebali büyük. zira mihr deki amaç mal edinmek değil ilerde takdiri ilahi adamın başına ve kıza düşkün halde kalırda bakacak kimsesi olmazsa kadının muhtaçlıga düşmemesi için güvencesidir. ailesi zengin kız aksine
Nikahın akti sabittir.
- MİHR
- ŞAHİT
- İKRAR VE İLAN (Dil ile söylenmesi ve kalben tastik edilmesi- etrafa duyurulması)
bu kadardır. dinimizde devletimizde nikahta bu şartları arar.
ana baba hakkı mı ? şu iki ayeti okuyun ve bu konu daha fazla uzamasın. ( daha çok ayet varda bir kaç sayfa doldurur hadislerle birlikte )
"Ana-babana İslâm´a aykırı emirlerinde itaat etme. Onlara dünyada ma´ruf şekilde dostluk göster" (Lokmân, 31/15).
“Kocaları ile örfe uygun olarak anlaşmışlarsa evlenmelerine engel olmayın.” (Bakara, 2/232)
yani islam diyorsa örfe uygun olarak (burda örf dediğimiz islam örfüdür. yöresel örf değildir. zira dinimiz kabile veya bir yöreye inmiş değildir. kabile dini değildir dinimiz. burdaki örf İSLAM ÖRFÜDÜR. yani İSLAM KURALLARIDIR dır. çerceveyi belirtir. bazılarıda din ve kuran sanki sadece anadolu topraklarına gelmiş gibi davranıyor. japonyadaki , çindeki , irlandadaki hatta norveçteki müslüman müslüman değil mi?)
evlilik kurallarında ana baba rızası yok. mihr - şahit -ikrar - ilan. nikahın farzı bunlar. gerisi müstehap ve sünnetler. müstahap için farz terkedilemez. sünnet içinde farz terkedilemez.
1- Mihr
kızın erkekten, istediği ölçüde alacağı maddi bedeldir. bu onun tasarrufudur. erkek evlendikten sonra onu zorla geri alamaz. isteyemez.
Bu kesinlikle başlık parası değildir. yani kızın anasına babasına verilen para dinimizde yoktur.
mihr kızın erkekten isteyeceği paradır. nikahın şartıdır. bedeli kız kendisi belirler. kimse müdahele edemez. laf olsun diye üç beş kuruşta olmaz. degeri olmalıdır. mihr sadece para veya mal ile olmaz. kız erkekten maddi bedeli olabilecek bir işi maddi karşılık almadan yapmasınıda isteyebilir. ( gidip bir cami inşaatında 3 ay çalışması , fakir fukaraya şu kadar degerinde yardım etmesi vb gibi. )
Mihr ile ilgili ayet örnegi :
2- ŞAHİT. 2 şahit olmalıdır. Şahitler müslüman olmalıdır. o anda akılları başlarında olmalıdır. (şahitlik ettikleri olayın idrakinde olmalıdır).
şahit iki kadın 1 erkekte olabilir.
şahitte aranan şart olarak müslüman olmaları ve o anda ayık olmaları kafidir.
3- ikrar - tastik
yani evlenmek istediğini şahitlerin önünde söylemesi ve evlenmeyi kabul etmesi. bunun açık seçik söylenmesi gerekir. "EVET" demek kafi değildir. çünkü neye evet dediği kendi dilinden belli olmaz. "eş olarak kabul ettim" demesi gerekir. "ettim" demesi gerekir. "ediyorum" denmez. ediyorum sadece o anı kapsar. "ettim" eveli ve ahiri kapsar. "etmiştim" geçmişten bahseder. buda ince bi husus.
ayrıca dil ile söylemek ve söyletmek yeterli değildir. içindende buna razı olması gerekir. tıpkı iman etmek gibi. dil ile ikrar kalp ile tastik gerekir. 3 sefer tastik ettirme sebebi de budur.
4- ilan
çevrenin bilmesi için duyurulmasıdır.
işte düğünler bunun içindir. para saçmak, gelinliklere damatlıklara, pastalara çöreklere gerek yoktur. insanları toplayıp söylemek veya bir şekilde duyurmak yeterlidir ki günümüzde iletişim bu kardar gelişmişken bu çok kolaydır.
düğünde mihr gibi çarpıtılmıştır.
mesela beyaz gelinlik hristiyanlara mahsus bir adettir. istediğiniz kadar araştırın. gelinlik denen şeyin geçmişi 90 yıl bile değil ülkemizde.
salonlara verilen paralar vs israftır. düğün yemeklerinin çogu çöpe gider.
"yiyiniz , içiniz fakat israf etmeyiniz. Allah israf edenleri sevmez"
çogu kişinin bildiği bir ayettir.
ilan için israf yapmaya gerek yoktur. mahalleye, akrabaya, eşe dosta DUYURMANIZ yeterlidir.
ilan edilirse kızın artık evli oldugu erkeginde artık evli oldugu bilinir ve bundan sonra çevreden buna göre muamele görürler.
yani dinimizde evlilik bu kadardır.
birbirleriyle evlilik hususunda anlamaya varmış olan , müslüman bir dul kadının veya bekar kızın , bekar veya EVLİ veya dul müslüman bir erkekle ,akıl-baliğ ve müslüman iki erkek şahit veya iki kadın bir erkek şahit önünde, baba isimleri ile hitap edilerek ( kıyamettede böyle çağrılacağız ), kızın belirttiği mihri kabul ettikleri belirtilerek, eş olarak kabul edip etmedikleride sorularak , taraflarında bu soruya , eş olarak kabul ettim demeleri ile tamam olur.
toplasan 5 dk bile etmez bu merasim.
detayları istediğiniz kadar araştırabilirsiniz.
yani soruların soruluş şekli, mihrin ölçüsü, erkek evliyse şartlar, erkek dinden çıktıysa veya kadın çıktıysa şartlar. bunlar nikahtan sonraki kısımlar. arşatırmak öğrenmek boynunuzun borcu. ama internet forumlarında değil. BİZZAT KURANI OKUYARAK. HADİS İSTİYORSANZ SAPA SAĞLAM KAYNAK KÜTÜBÜSSİTTE VAR.
ömrünüzde yıgınla boş iş yapabiliyorken toplam 6000 cümleyi ve bin sayfalık bir kitabı mı okumaya eriniyorsunuz. sonrada bilmiyoruz diyorsunuz ve dininizi kuran dururken forum sitelerinde soru sorarak öğrenmeye çalışıyorsunuz.
12 sene dirsek çürüttüğüme mi yanayım , insanlara aha ayet aha hadis , aha uygulama dediğimhalde milletin halen nefsine yenik düşüp kafasının dikine gitmesine mi???
Kız babaları
bulunda ahlaklı, dinini peygamber gibi yaşayan adam varsın parası olmasın. Allah Öbür dünyada mal istemiyor. Ahlaklı edepli bir hayat yaşanılıp gelinmiş olmasını istiyor.
Peygamberimiz(s.a.v) inde bir çok büyügümüzünde bu dünyadan giderken arkalarında bıraktıkları çogunlukla , bir ibrik , bir tas, bir hasır , iki kat elbise olmuştur. Birde İSLAM AHLAKLARI
Erkek babaları;
evlandınızı islam ahlakı ile yetiştirmediyseniz , onunda sizin önünüze rabia(r.a) gibi bir eş getirmelerini beklemeyin.
islam ahlakı ile yetiştirdiğiniz erke evlat size gelin olarak zaten kanaatkar, size evlatlık ve hürmet etmeyi vazife bilecek masrafsız gelin getirir.
Kızlar;
islam ahlakı ile yetişmişseniz Eşe hürmeti, ahlaklı evlat yetiştirmeyi bilirsiniz. ona göre eş seçersiniz. Ana babanızda şayet islam ahlakı ile yetişmişse o eşe hayır demez. Hayır derlerse dinlemeniz gerekmez.
Erkekler
İslam ahlakı ile yetişmişseniz zaten kuranın ölçülerine göre eş seçersiniz. Böyle ahlakta bir evlat yetiştiren anne baba böyle geline itiraz etmez. ederse de dinlemeniz gerekmez.