gebe
  1. Mirmiga

    Mirmiga Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    21 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    893
    Beğenilen Mesajlar:
    9
    Ödül Puanları:
    0

    Efendimiz’in (s.a.v) kullandığı 40 öğretme metodu

    Konu, 'İslam ve İnsan' kısmında Mirmiga tarafından paylaşıldı.

    Efendimiz Aleyhissalâtü Vesselâm, evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütün kalpleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O’nun getirdiği sistemdir ki hem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulaştırmıştır.
    1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir.
    2. Dinî yükümlülükleri tedrîcî (yavaş yavaş, basamak basamak) bir sistemle öğretmiştir.
    3. Öğretmede orta yolda durmaya ve insanları bıktırmaktan uzak durmaya riayet etmiştir.
    4. Öğrenenler arasındaki kişisel farklılıkları göz önünde bulundurmuştur.
    5. Karşılıklı konuşma ve soru-cevap şeklini kullanmıştır.
    6. Yanlış düşünceyi söküp atmak ve gerçek doğru bilgiyi net bir şekilde muhatabın kafasına yerleştirmek için aklî ölçüleri kullanmıştır.
    7. Muhataplarına soru yöneltmiş, böylece onların zeka ve bilgi seviyelerini ölçmüştür.
    8. Mukayese ve örneklendirme metodunu kullanmıştır.
    9. Benzetme ve halk arasında yaygın olarak kullanılan örnekleri kullanmıştır.
    10. Anlattığı hususu, elinde herhangi bir şey ile yere ve toprağa çizerek bizzat göstermiştir.
    11. Sözle beraber jest ve mimiklerini kullanmış ve el ile işaretlerde bulunmuştur.
    12. Önemine binaen, halin mümkün kıldığı bir nesneyi bizzat eline almış, eliyle kaldırmış ve arkasından söyleyeceği hususu söylemiştir.
    13. Muhataplarından bir soru gelmeden söze önce kendileri başlamıştır.
    14. Muhatabının sorusuna eksik ve fazla olmadan cevap vermiştir.
    15. Muhatabının sorusuna, onun ihtiyacına binaen sorduğundan daha fazlasıyla cevap vermiştir.
    16. Muhatabını, güzel bir hikmete binaen, sorduğu sorudan daha önemli bir hususa yönlendirdiği de olmuştur.
    17. Soru soranın sorduğu soruyu tekrarlamasını istemiştir.
    18. Muhatabın aldığı cevabı tekrar etmesini istemiştir. Böylece cevap unutulmayacaktır.
    19. Bildiği bir husustan dolayı kişiyi imtihan etmiştir ki bununla doğru cevap vereceği için kişiyi sena etmek, övmek istemiştir.
    20. Önünde olan bir olaya karşı susma yolunu tercih etmiştir.
    21. Öğretme esnasında meydana gelebilecek imkan ve fırsatları değerlendirmiştir.
    22. Latife ve şaka yoluyla öğretmeyi tercih etmiştir.
    23. Öğrettiği hususu yeminle tekit etmiş perçinlemiştir.
    24. Öğretilen hususun önemine binaen sözü üç kere tekrar etmiştir.
    25. Konunun önemini oturuşunu ve duruşunu değiştirerek ve sözü tekrar ederek göstermiştir.
    26. Cevabı geciktirerek muhatabın sorusunu tekrar etmesini sağlayarak onu uyarmıştır.
    27. Muhatabı intibaha sevk etmek için, onu omzundan veya elinden tutmuştur.
    28. Muhatabı teşvik için veya onu sıkıntıya sokacak bir durumdan dolayı, bazı hususların gizli kalmasını yeğlemiştir.
    29. Söyleyeceği hususun hafızalarda daha iyi yer etmesi veya ezberlenmesi için, sözü kısa ve öz bir şekilde ifade etmiş, daha sonra ise ayrıntılarına geçmiştir.
    30. Cevabın birkaç madde ile verileceği durumlarda önce cevabın kaç maddeden oluştuğunu bildirmek için sayıyı söylemiş daha sonra saymıştır.
    31. Va’z etme, nasihat etme ve öğüt verme metodunu kullanmıştır.
    32. İnsanların şevklerini kamçılama veya neticesi elem verici hususlardan şiddetle uzaklaştırma (Tergib ve terhib) metodunu kullanmıştır.
    33. Kıssa ve geçmiş ümmetlere ve insanlara dair haberlerle öğretme metodunu uygulamıştır.
    34. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda önce nazik bir hazırlık süreci hazırlamış ve soruyu öyle cevaplandırmıştır.
    35. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda üstü kapalı olarak kinaye yoluyla ve işaret ederek yetinmiştir.
    36. Kadınlara öğretmeyi ve nasihat etmeyi de asla ihmal etmemiştir.
    37. Halin gerektirdiği durumlarda öğretme hususunda azarlayıp paylamayı (ta’nif) ve kızmayı (gadab) da ihmal etmemiştir. Ne var ki onun paylaması ve kızması da merhamet yörüngesinde ve ümmetinin selameti için olmuştur.
    38. Talim ve tebliğde, kitabeti (yazma metodunu) da kullanmıştır.
    39. Yabancı dilleri (mesela Süryaniceyi) öğrenmesi için bazı sahabeleri görevlendirmiştir ki bu husus da günümüzde dünyanın dört bir tarafında İslam’ın güzelliklerini öğrenmek isteyenlere karşı yapılacak vazifenin çok önemli bir basamağını teşkil etmektedir.
    40. Bizzat kendi mübarek zatıyla talimde bulunmuştur.


     
Efendimiz’in (s.a.v) kullandığı 40 öğretme metodu konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Efendimizin Kırk Öğretme Metodu...

    Efendimizin Kırk Öğretme Metodu...

    Efendimiz (sas) hayatının her karesinde anlatacağı bir hususu en uygun ve en güzel bir üslupla anlatmış ve öğretmede de aynı metodu kullanmıştır. Bütün insanlığa rehber olan Efendimiz (sas)’in hayatına bakıldığında O’nun öğretim adına kullandığı bazı metotları öğrenmek, bütün insanlar için iyi bir örnek oluşturacaktır. Burada Efendimiz’in kullandığı her bir metoda, onun hangi söz veya...
  2. Efendimiz’in hakkaniyeti

    Efendimiz’in hakkaniyeti

    Hakka yönelmek, hakkı lâyık olana vermek, haksızlıktan kaçınmak, herkese eşit davranmak anlamlarına gelen adalet sıfatı Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed salallahualeyhivesellem’de en mükemmel şekilde mevcuttu. Peygamberimiz dünya işlerinden elini çekmiş, hayattan uzak duran bir insan değildi. O, gençlik yıllarında Mekke'de bulunan kabilelerle birlikte yaşıyor, peygamber olduktan sonra da...
  3. Peygamberimizin kullandığı 40 öğretme metodu

    Peygamberimizin kullandığı 40 öğretme metodu

    Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütün kalpleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O'nun getirdiği sistemdir ki hem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulaştırmıştır. 1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir. 2. Dinî...
  4. Müjde! 40 Bin Öğretmen Ataması Yapılacak Melekler !

    Müjde! 40 Bin Öğretmen Ataması Yapılacak Melekler !

    öğretmen atamaları 2012 yeni öğretmen atamaları 2012 Sevgili melekler, atama için gözü haberde olan öğretmen adayları, size bir müjdemiz var :) TBMM Genel Kurulunda yapılan oylamayla 40 bin öğretmen ve 30 bin polis atanmasına ilişkin madde oybirliğiyle kabul edildi. Atama bekleyen tüm meleklerimize ve sayın misafirlerimize daha önce haberini yaptığımız Ağustos 2012 öğretmen atamaları...
  5. 2012 Eylül Öğretmen Atamaları 10 Eylül'de 40 Bin Öğretmenle Yapılacak

    2012 Eylül Öğretmen Atamaları 10 Eylül'de 40 Bin Öğretmenle Yapılacak

    10 eylül öğretmen atamaları 2012 öğretmen atamaları eylül 2012 öğretmen atamaları Sevgili melekler, 2 gün önce haberini verdiğimiz 2012 eylül öğretmen atamaları ve başvuruları hakkında ki bilgilerin ardından MEB yeni bir açıklama yaparak eylül 2012 öğretmen atamalarının 10 Eylül'de yapılacağı haberini verdi. Detaylar şöyle... 2012 Eylül Dönemi Öğretmen Atamaları 10...

Sayfayı Paylaş