gebe
  1. MaWiM

    MaWiM ♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    25 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    34.167
    Beğenilen Mesajlar:
    2.218
    Ödül Puanları:
    113

    Efendimizin Kırk Öğretme Metodu...

    Konu, 'Peygamberler, Evliyalar ve Sahabeler' kısmında MaWiM tarafından paylaşıldı.

    Efendimiz (sas) hayatının her karesinde anlatacağı bir hususu en uygun ve en güzel bir üslupla anlatmış ve öğretmede de aynı metodu kullanmıştır. Bütün insanlığa rehber olan Efendimiz (sas)’in hayatına bakıldığında O’nun öğretim adına kullandığı bazı metotları öğrenmek, bütün insanlar için iyi bir örnek oluşturacaktır. Burada Efendimiz’in kullandığı her bir metoda, onun hangi söz veya davranışının dayanak olduğunu anlatmak yerine sadece metodu söyleyip geçmek istiyoruz:

    1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir.

    2. Dinî yükümlülükleri tedrîcî (yavaş yavaş, basamak basamak) bir sistemle öğretmiştir.

    3. Öğretmede orta yolda durmaya ve insanları bıktırmaktan uzak durmaya riayet etmiştir.

    4. Öğrenenler arasındaki kişisel farklılıkları göz önünde bulundurmuştur.

    5. Karşılıklı konuşma ve soru-cevap şeklini kullanmıştır.

    6. Yanlış düşünceyi söküp atmak ve gerçek doğru bilgiyi net bir şekilde muhatabın kafasına yerleştirmek için aklî ölçüleri kullanmıştır.

    7. Muhataplarına soru yöneltmiş, böylece onların zeka ve bilgi seviyelerini ölçmüştür.

    8. Mukayese ve örneklendirme metodunu kullanmıştır.

    9. Benzetme ve halk arasında yaygın olarak kullanılan örnekleri kullanmıştır.

    10. Anlattığı hususu, elinde herhangi bir şey ile yere ve toprağa çizerek bizzat göstermiştir.

    11. Sözle beraber jest ve mimiklerini kullanmış ve el ile işaretlerde bulunmuştur.

    12. Önemine binaen, halin mümkün kıldığı bir nesneyi bizzat eline almış, eliyle kaldırmış ve arkasından söyleyeceği hususu söylemiştir.

    13. Muhataplarından bir soru gelmeden söze önce kendileri başlamıştır.

    14. Muhatabının sorusuna eksik ve fazla olmadan cevap vermiştir.

    15. Muhatabının sorusuna, onun ihtiyacına binaen sorduğundan daha fazlasıyla cevap vermiştir.

    16. Muhatabını, güzel bir hikmete binaen, sorduğu sorudan daha önemli bir hususa yönlendirdiği de olmuştur.

    17. Soru soranın sorduğu soruyu tekrarlamasını istemiştir.

    18. Muhatabın aldığı cevabı tekrar etmesini istemiştir. Böylece cevap unutulmayacaktır.

    19. Bildiği bir husustan dolayı kişiyi imtihan etmiştir ki bununla doğru cevap vereceği için kişiyi sena etmek, övmek istemiştir.

    20. Önünde olan bir olaya karşı susma yolunu tercih etmiştir.

    21. Öğretme esnasında meydana gelebilecek imkan ve fırsatları değerlendirmiştir.

    22. Latife ve şaka yoluyla öğretmeyi tercih etmiştir.

    23. Öğrettiği hususu yeminle tekit etmiş perçinlemiştir.

    24. Öğretilen hususun önemine binaen sözü üç kere tekrar etmiştir.

    25. Konunun önemini oturuşunu ve duruşunu değiştirerek ve sözü tekrar ederek göstermiştir.

    26. Cevabı geciktirerek muhatabın sorusunu tekrar etmesini sağlayarak onu uyarmıştır.

    27. Muhatabı intibaha sevk etmek için, onu omuzundan veya elinden tutmuştur.

    28. Muhatabı teşvik için veya onu sıkıntıya sokacak bir durumdan dolayı, bazı hususların gizli kalmasını yeğlemiştir.

    29. Söyleyeceği hususun hafızalarda daha iyi yer etmesi veya ezberlenmesi için, sözü kısa ve öz bir şekilde ifade etmiş, daha sonra ise ayrıntılarına geçmiştir.

    30. Cevabın birkaç madde ile verileceği durumlarda önce cevabın kaç maddeden oluştuğunu bildirmek için sayıyı söylemiş daha sonra saymıştır.

    31. Va’z etme, nasihat etme ve öğüt verme metodunu kullanmıştır.

    32. İnsanların şevklerini kamçılama veya neticesi elem verici hususlardan şiddetle uzaklaştırma (Terğib ve terhib) metodunu kullanmıştır.

    33. Kıssa ve geçmiş ümmetlere ve insanlara dair haberlerle öğretme metodunu uygulamıştır.

    34. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda önce nazik bir hazırlık süreci hazırlamış ve soruyu öyle cevaplandırmıştır.

    35. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda üstü kapalı olarak kinaye yoluyla ve işaret ederek yetinmiştir.

    36. Kadınlara öğretmeyi ve nasihat etmeyi de asla ihmal etmemiştir.

    37. Halin gerektirdiği durumlarda öğretme hususunda azarlayıp paylamayı (ta’nif) ve kızmayı (gadab) da ihmal etmemiştir. Ne var ki onun paylaması ve kızması da merhamet yörüngesinde ve ümmetinin selameti için olmuştur.

    38. Talim ve tebliğde, kitabeti (yazma metodunu) da kullanmıştır.

    39. Yabancı dilleri (mesela Süryaniceyi) öğrenmesi için bazı sahabileri görevlendirmiştir ki bu husus da günümüzde dünyanın dört bir tarafında İslam’ın güzelliklerini öğrenmek isteyenlere karşı yapılacak vazifenin çok önemli bir basamağını teşkil etmektedir.

    40. Bizzat kendi mübarek zatıyla talimde bulunmuştur.

    Evet, Efendimiz (sas) evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütün kalbleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O’nun getirdiği sistemdir ki hem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulaştırmıştır.


     
Efendimizin Kırk Öğretme Metodu... konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Öğretmenim

    Öğretmenim

    Öğretmenim Melek yarı ağlamaklı bir halde ingilizce öğretmenini dinlemeye çalışıyordu.Aklı başka yerdeydi.Tek amacı okuyup hemşire yada öğretmen olmaktı.İdealist bir kişiliği vardı.Okul bittiğinde zor şartlarda olsa bile doğuda görev yapmak istiyordu.Orada olanlara yardım edebilme fikri bile onu mutlu ediyordu. Babası öleli 2 ay olmuştu.Ailesi ekonomik zorluk içerisindeydi.Bir erkek...
  2. Efendimiz’in (s.a.v) kullandığı 40 öğretme metodu

    Efendimiz’in (s.a.v) kullandığı 40 öğretme metodu

    Efendimiz Aleyhissalâtü Vesselâm, evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütün kalpleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O’nun getirdiği sistemdir ki hem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulaştırmıştır. 1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir. 2. Dinî...
  3. Peygamberimizin kullandığı 40 öğretme metodu

    Peygamberimizin kullandığı 40 öğretme metodu

    Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed evrensel bir eğitim-öğretim sistemi getirmiş ve bütün kalpleri, bütün ruhları, bütün akılları, bütün nefisleri ideal ufka yükseltecek bir mesaj sunmuştur. Sadece O'nun getirdiği sistemdir ki hem ruhu, hem aklı hem de nefsi, yükselebilecek en son noktaya ulaştırmıştır. 1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir. 2. Dinî...
  4. Kırkına yaklaşırken...

    Kırkına yaklaşırken...

    ............İnsan kırkına yaklaşırken hayata bugüne kadar bakmadığı bir pencereden bakıyor. Gençken önünde açılan pencere hayallerle süslenmiş renk renk çiçek bahçeleri gibi duruyor karşısında. .............Sana muhteşem tatlar ve kokular sunan bir dünya... ve sen bu muhteşem tatlar ve kokularla uyuşuyorsun. Acıların da kırılmaların da ne kadar büyük olsa da öylesine uyuşuyorsun ki sana hafif...
  5. Öğretmenim!!!

    Öğretmenim!!!

    Ah biz var ya biz topluma kızarız etiket yapıştırmayın diye. oysa ilk etiketlerini biz yapıştırırız yaramaz öğrenci tembel öğrenci vs vs ... BENİ KABA DAVRANIŞLARIMDAN DOLAYI SEVMİYORSANIZ, GÖRGÜ KURALLARINI ÖĞRENEBİLİRİM. PİS OLDUĞUM İÇİN BENİMLE İLGİLENMİYORSANIZ, TEMİZLENEBİLİRİM. BİLGİSİZLİĞİMDEN DOLAYI BENİ SUÇLUYORSANIZ, BUNUDA GİDEREBİLİRİM. AMA, BENİ MEVCUT YETENEKLERİMDEN...

Sayfayı Paylaş