gebe
  1. MaWiM

    MaWiM ♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    25 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    34.166
    Beğenilen Mesajlar:
    2.216
    Ödül Puanları:
    113

    EĞİn TÜrkÜlerİnİn Tasnİfİ

    Konu, 'türkülerimiz ve hikayeleri' kısmında MaWiM tarafından paylaşıldı.

    munzurun dağına bostan ekilmez
    1- Şekil bakımından;

    a) Türkü
    b) Mani.

    a) Türkü (kıta, nakarat, vezin, kafiye)
    b) Mani (cinaslı mani, cinassız düz maniler)


    Eğin Türkülerinde Kıta Şekilleri

    Eğin türkülerinde çoğunlukta olan şekil dört mısradan mürekkep kıtalardır. Milli nazım şekillerimizin özünü teşkil eden bu dörtlükleri en eski bir şekil olarak kabul etmek lazımdır.

    Munzurun dağına bostan ekilmez
    Güneşi doğup da buzu çözülmez
    Ela gözlerini sevdiğim ağam
    Hem ayrılık hem esgerlik çekilmez

    Kafiye şekli a-a-b-a.
    Başka bir dörtlük:

    Dil uzanmaz gerdanına öpeyim
    El uzanmaz perçeminden tutayım
    Gezdiği yerlere güller dikeyim
    Bir canım var sana kurban sevdiğim

    Kafiye şekli; b-b-b-c vezin 11 hece (6+5 veya 4+4+3)
    Bu kıtaların kafiye bakımından gösterdiği farkları işaret
    ediyoruz:

    Bahçede kırılmış şeftali dalı
    Yaşmağına varmış şeftali dalı
    Ağzı şekerlenmiş akıyor balı
    Seni seven yiğit neylesin malı

    Vezin 6+5=11 ve dört mısrada birbirileri kafiyeli
    Beşli bir türkü:

    İstanbul yolları cızıdır cızı
    İçerime doğdu bir büyük sızı
    Ağamı eylemiş bir gavur kızı
    Yolla gavur kızı ağamı bana
    Vallahi intizar ederim sana

    Yine 6+5 li olan bu türkü kafiye şekli bakımından
    a-a-a-b-b göstermek sureti ile ikili bir bağlama nakarat beyti
    alıyor


    Manilerde

    a) Cinaslı olanlarında :

    Gül düğümü
    Karşıda gül düğümü
    Yarım buradan gideli
    Kim görmüş güldüğümü

    Birinci mısraının eksikliğine rağmen kafiyeleri tam vezin 7’lidir. Eğin türkülerindeki cinaslı manileri vezin ve kafiye yapısı bakımından fark göstermiyorlar.

    b) Cinassız düz manilerde

    Kaşların yaydır bana
    Gözlerin aydır bana
    Ben ölsem canım kurban
    Sen ölsen vaydır bana

    bu cins manilerin hepsi vezin ve kafiye bakımından verdiğimiz örneğe
    uymaktadırlar.


    Melodi

    Türkü melodilerinin tam. Müzikal değerlerini bilerek gruplandırmak bilgim haricindedir. Müzikten anlamayan bir derleyici yalnız metinle tespit etmekle tam bir derleme yapmış olamaz. Bununla beraber eğin türkülerindeki uzun ağır havaları diğer melodilerden ayırmak işi kulak yordamı ile o kadar basit ve bariz belirtiler verebiliyor. Keza iş ve oyun türkülerindeki melodilerle figürle arasında büyük bağlar vardı. Bestesine taş çevirirken dinlediğim taş türküsünde (metin no. 93) ağır ıttıratlı taşın hareketler ile ilgili melodiyi sezmek kolaydır.

    Eğin Türkülerinin Konularına Göre Tasnifi

    Derlediğimiz türkülerin tasnifi şu kadroya uyarak yaptık1:

    A. Lirik türküler;
    a) Aşk türküleri
    b) Gurbet türküleri
    c) Ağıtlar
    d) Ninniler
    B. Satirik türküler; a) Mizahi türküler, b) Hicvi türküler,
    C. İş ve meslek türküleri
    D. Merasim türküleri
    E. Vaka anlatan türküleri a) Tarihi türküler, B) Eşkıya türküleri,
    c) Aşk ve aile facialarını anlatan türküler.
    F. Maniler
    G. Oyun türküleri.

    1- Satirik türküler bölümünde ait materyal bulunamadı. Metinler bölümündeki türküler ilk mısralarına göre tasnif edildi. Metin dışı türkü varyantlarına karşılaştırmalar bölümünde dokunuldu. Merasim türkülerinden yalnız düğün türküleri derlenebildi. Oyun türküleri erkek oyunları, kız oyunları çocuk oyunları diye üçe ayrıldı, temsilli oyunların türküleri ve tekerlemeler şeklinde bölündü.

    2- Manilerin hangi iş ve eğlencede söylendiği tespit edilmedi. Mısralarının
    ilk harflerine göre sıralandı.

    3- Türkülerin adları derlendikleri yer tarihlerin tasnifte konuldukları
    yerler, türkü verenlerin hüviyeti, türküyü nereden ve ne zaman öğrendikleri bir tablo ile gösterildi

    4- İki bölüme girecek çift karakter gösteren türküler hakim vasıflarına
    göre tasnif tablosuna yerleştirildi ve böyleleri işaretlendi.


     
EĞİn TÜrkÜlerİnİn Tasnİfİ konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Yeni Türkü-

    Yeni Türkü-

    DERYA KÖROĞLU (Vokal, Gitar) ERKİN HADİMOĞLU (Klavyeli Çalgılar, Fender Rhodes) 1972 İstanbul doğumlu .1981 yılında İstanbul Devlet Konservatuarı Keman bölümünde müzik hayatına başladı. Mete Yesügey,Ernst Patkolo’dan keman; Mine Mucur ve Duygu Önal’dan Armoni ve Kompozisyon dersleri aldı.Gençlik orkestralarıyla yurtiçi ve dışında konsermaister ve solist olarak bir çok konser verdi. 1991...
  2. “anonİm TÜrkÜler” Ve “beste TÜrkÜler”

    “anonİm TÜrkÜler” Ve “beste TÜrkÜler”

    türkü isimleri türkülerin isimleri türküler türkü ve sözleri repertuarı Abuzer Akbıyık Günümüz bir kısım müzik otoriteleri; sahibi bilinmeyen (anonim) ezgilere “türkü” demektedir. Sahibi belli olan, (söz ve müziğini yapanı bilinen) ezgilere de “beste” denmektedir. Bu tür eserlere bazen de “türkü formunda yazılmış beste” tabiri kullanılmaktadır. Bir başka ifade ile eserin sahibi belli...
  3. Türkü kavramı

    Türkü kavramı

    Türkçe söylenmiş şiir anlamına gelen "Türkü" nün "Türkî" sözünden geldiği görüşü ittifakla kabul edilmiş bir görüştür. Yani, "Türk" kelimesine Arapça "î" ilgi ekinin getirilmesiyle vücut bulmuştur. "Türk'e has" anlamına gelen bu söz halk ağzında "Türkü" şekline dönüşmüştür. Türkü sözü muhtelif Türk boylarında farklı kelimelerle...
  4. türkü kavramı

    türkü kavramı

    Türkçe söylenmiş şiir anlamına gelen "Türkü" nün "Türkî" sözünden geldiği görüşü ittifakla kabul edilmiş bir görüştür. Yani, "Türk" kelimesine Arapça "î" ilgi ekinin getirilmesiyle vücut bulmuştur. "Türk'e has" anlamına gelen bu söz halk ağzında "Türkü" şekline dönüşmüştür. Türkü sözü muhtelif Türk boylarında farklı kelimelerle...
  5. Ceza Normunun Tasnifi

    Ceza Normunun Tasnifi

    I NORMLAR ARASINDAKİ BAĞITLILAR BAKIMINDAN 1. Tasnif zorunluluğu Ceza hukuku düzeni kendine özgü bir beşeri davranış normları sistemidir. Bir tür irade tezahürü olan beşeri davranış normlarının dilde ifadesi, yaptırmalı önermelerdir. Bunlar hem çokturlar, hem de çeşitlidirler. Tümü birlikte, ceza hukuku denen kendine özgü bir normlar sistemi bütününe vücut vermektedirler. Böyle olunca,...

Sayfayı Paylaş