Francisco José de GOYA

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Francisco José de GOYA
İspanyol Ressamları arasında triumvira olarak nitelenen sanat dâhilerinden biridir Goya. Tam adı akılda kalmayacak kadar uzun: Francisco José de Goya y Lucientes.

Aragon bölgesinin küçük bir kasabasında 30 Mart 1746 günü dünyaya gelen Goya’nın babası resim ve oymacılıkla hayatını kazanırdı, annesi ise Aragonlu küçük soylu bir aileden geliyordu. Goya’nın çocukluğu hakkında çok fazla bilgimiz yok, ancak 14 yaşlarındayken resme olan merakı ve yatkınlığı sonucu yerel bir sanatçı olan José Luzan’ın yanına çırak olarak verildiğini ve bu ilk ustasının stüdyosunda dört sene geçirdiğini öğreniyoruz kaynaklardan.

1763 senesinde Madrid’e gitti ve çalışmalarıyla çok arzu ettiği San Fernando Akademisi’nin ödülünü kazanamasa da orada bir başka Aragon’lu ressam Francisco Bayeu’nın dikkatini çekmeyi başardı. Daha sonra kız kardeşini eş olarak aldığı Bayeu ile aralarındaki etkileşim Goya’nın erken sanatı üzerinde büyük tesire yol açtığı gibi, kendisine kimi sanat toplantılarına katılma ve yeni bir çevre edinme şansı sağladı.

Rococo ekolünün baskın olduğu bu sanatsal ortamdan sonra, 1771 senesinde görgüsünü arttırmak için gittiği İtalya’da yaklaşık bir yıl kadar bulundu, bu arada Parma Akademisi’nin düzenlediği yarışmayı kazanarak şöhretini arttırdı.

İspanya’ya dönüşünde artık ünlü ve bilinen bir ressamdı. Bazı manastırların fresko çalışmalarından sonra, artık kendisinden bir asır evvel yaşamış Velazquez’den bu yana en muhteşem eserleri yaratacak sanatsal olgunluğuna ulaşmıştı Goya.

1786’da, kırk yaşında iken Kral III. Charles’ın emrine girdi ve bir süre sonra imparatorluğun baş ressamı ünvanını taşımaya başladı.

Güney İspanya’ya gezmeye gittiği 1792 senesi Goya’nın hayatında bir milat oluşturur. Bu yolculuk sırasında ardı ardına geçirdiği ciddi hastalıklar işitme duyusunu tümüyle kaybetmesine yol açtı ve içine düştüğü derin karamsarlık hissi eserlerinde işlediği konulara da yansıdı.

Yaşadığı bunalımların şiddetiyle ruhu kavrulurken, güzel bir dul olan Alba Düşesi ile yaşadığı aşkın ortaya çıkmasının yarattığı skandal ve ardından Napoleon komutasındaki Fransız askerlerinin İspanya’yı işgal etmesi sonucu yeni ruhsal travmalar geçirdi, Bir vatansever olarak (“3 Mayıs 1808” isimli tablosuna ve pek çok çizimine konu ettiği gibi) Fransız askerlerinin İspanyol vatandaşlarına yaşattığı zulüm ve acıları bizzat gözlemleyerek daha da karanlık bir karaktere büründü ve bunu özellikle küçük çizim serileriyle kâğıda döktü.

KARA TABLOLAR

1815 yılında Goya kendisini toplum hayatından hemen hemen soyutlamış gibiydi, artık yalnızca arkadaşları ve kendisi için resim yapıyordu.

Dört sene sonra, takvimler 1819’u gösterdiğinde 72 yaşındaki Goya tekrar çok ağır bir hastalığın pençesine düştü. Çeyrek asırdır kulakları işitmiyordu, Napoleon savaşlarının zor ve ıstırap dolu dönemini görmüş, ardından İspanya’da yaşanan kargaşa ve iç mücadelelerin tam ortasında yaşamıştı.

Toplumdan ve tüm insanlardan kaçmak, herkesten ve her şeyden olabildiğince uzak yaşamak için yaşamında radikal bir değişikliğe gitti: Uzun zamandır birlikte olduğu Leocadia Weiss ile beraber Madrid’in dışındaki kırsal bir bölgede, sade, dikdörtgen biçimli iki katlı basit bir eve yerleşti. Ev başka insanlar tarafından çoktan beridir "Quinta del sordo", yani “Sağır Adamın Köy Evi” olarak adlandırılıyordu, çünkü evin Goya’dan önceki sahibi de sağırdı. Burada yaşamanı sürdürmeye başlaması Goya üzerinde asla iyileştirici bir tesir yapmadı.

Goya "Quinta del sordo" ’nun alçı duvarlarını o güne (ve belki de bugüne) dek yaratılan en rahatsız edici, en yoğun, en dehşetli resimlerle süslemeye başladı. “Kara Tablolar” olarak anılan bu eserler Goya’nın sanatında eriştiği doruk noktalarıdır. Siyah, gri ve kahverenginin ağırlıklı kullanıldığı bu karanlık eserlerin hiç birisine isim vermedi, zaten evinin duvarlarına yaptığı bu resimler herhangi bir ticari amaç güdemezdi. Kara Tablolar’ın isimleri, daha sonra kimi sanat tarihçileri tarafından müştereken uygun görüldü/uyduruldu.

Ölümünden çok sonra, 19. yüzyılın sonlarında “Sağır Adamın Köy Evi”nin duvarları yetkililerce sökülerek Madrid’deki del Prado Müzesi’ne götürüldü ve bu resimler plasterlerle özel bir teknik uygulanarak tuallere (canvas) geçirildi.

1824 senesinde sağlık sorunlarını bahane ederek Kral VII. Charles’dan aldığı izinle Fransa’ya, Bordeaux’ya yerleşti, iki sene sonra kısa bir ziyaret için uğradığı Madrid’te İmparatorun baş ressamı ünvanını bıraktığı bildirdi. 16 Nisan 1828 tarihinde Bordeaux’da hayata veda eden Francisco de Goya’nın sanatsal çizgisini takip eden çıkmadı, ancak sonraki yüzyılda pek çok sanatçı, özellikle Picasso kendisinden ilham aldığını itiraf etti.
 
Ce: Francisco José de GOYA

512px-Goya_Self-portrait.jpg

Self-Portrait



399px-Goya_Dona_Isabel.jpg

Doña Isabel Cobos de Porcel
1806
London National Gallery


718px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_054.jpg

Deutsch: Porträt der Familie Karls IV.
English: Charles IV of Spain and His Family
1800-1801
Madrid Museo Del Prado


774px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_023.jpg

The Third of May 1808
Español: El Tres de Mayo
Italiano: Il 3 maggio 1808
Madrid Museo Del Prado
 
Ce: Francisco José de GOYA

701px-Paseo_Andaluc%C3%ADa_%28detalle%29_Goya_lou.jpg

English: The Pretty Woman and the Masked Men (The Road of Andalusia)
Español: Paseo por Andalucía o La maja y los embozado
1777



737px-Cazador_junto_fuente_Goya_lou.jpg

Cazador junto a una fuente (1786-1787).


800px-Goya_Tribunal.jpg

Goya, The Inquisition Tribunal
1812-19
Oil on panel, 46 x 73 cm
Museo de la Real Academia de San Fernando, Madrid



550px-Goya_Peter.jpg

Goya, St Peter Repentant 1823-25 Oil on canvas, 29 x 25,5 cm Phillips Collection, Washington
 
Ce: Francisco José de GOYA

612px-Lavendimia_Goya_lou.jpg

La vendimia de Goya, (1786-87). Está en el Museo del Prado.


445px-Goya_Water.jpg

Francisco de Goya, Water Carrier 1808-12 Oil on canvas, 68 x 52 cm Museum of Fine Arts, Budapest






411px-Goya_Forge.jpg

Goya, The Forge c. 1819 Oil on canvas, 191 x 121 cm Frick Collection, New York Francisco de Goya y Lucientes, La Forja


441px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_008.jpg

Der Schleifer («El Afilador«)
1790
Sammlung Esterházy, Budapest
 
Ce: Francisco José de GOYA

KARA ÇİZİMLER

338px-Goya_Dog.jpg

The Dog. 1820-1823 Oil on canvas, 134 x 80 cm Museo del Prado, Madrid


299px-Goya_Reading.jpg

Goya, Reading. 1820-1821. Oil on plaster mounted on canvas, 126 x 66 cm. Museo del Prado, Madrid.


300px-Goya_Two_Women.jpg

Two Women and a Man (Onanista) 1820-21 Oil on plaster mounted on canvas, 125 x 66 cm Museo del Prado, Madrid
 
Geri
Üst