gebe
  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    13.023
    Beğenilen Mesajlar:
    108
    Ödül Puanları:
    0

    Geleceğin Mağazaları

    Konu, 'İş ve Kariyer' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    Geleceğin mağazaları ve insanın geleceği Eğer siz unutursanız Alışveriş arabanızı tıka basa doldurmuşsunuz. Sırada beklemişsiniz. Sıra size gelmiş. Malları teker teker yürüyen bandın üstüne koyuyorsunuz. Kasiyer de her malı alıp üstündeki etiketin çubuklarını buluyor, optik okuyucu önünden geçiriyor. Kasiyerin eli çabuk. Her şey çok güzel bir hızda gidiyor. Bir an önce buradan çıkacaksınız. Kasiyerin eline aldığı son pakette göbek marul var. Kasiyer, paketi eviriyor, çeviriyor. Suratı ekşiyor "Tarttırmamışsınız bunu diyor." Paketi alıp bir solukta teraziye götürüyorsunuz. Paketi terazinin üstüne koyar koymaz, tartıcı genç adamın usta parmakları iki rakam giriyor. Anında etiket basılıyor. Artık göbek marul da bu süper marketten çıkabilme vizesini almış oluyor. Etikete bakıyorsunuz, "Göbek açık, ağırlığı, kilo fiyatı ve fiyatı" yazıyor. Bir de etikette bir yığın çubuk. Teşekkür ediyorsunuz, tartıcı genç adam gülümsüyor, "Afiyet olsun" diyor. Önündeki üç teraziye yeni paketler konuyor. Her seferinde iki veya üç rakam tuşluyor. Genç adama iyi günler diyorsunuz. Uçarak kasaya gidiyorsunuz. Sırada arkanızda bekleyenler, kaybettikleri iki-üç dakikanın hesabını bakışları ile soruyorlar. Birazdan İstanbul trafiğine çıkacaklarını, kaç dakikalar kaybedeceklerini unutarak.

    Eğer kasiyer unutursa
    Anlattığım olay herkesin başına gelmiştir sanıyorum. Bazı süper marketlerde ise tartı işi kasada yapılıyor. Yukarıdaki tür sorun yaşamıyorsunuz. Ama sorun şekil değiştiriyor. Tartıcının tek işi bu. Üç yüz, dört yüz ürünün kod numarasını ezbere biliyor. Ama aynı performansı kasiyerden beklemek zor. Bu kez kasiyer kız "göbek marul" kod numarasının peşine düşüyor. Yandaki kasiyer kıza bakıyor ekşi bir surat ve yalvaran gözlerle. Tarih sınavında yandaki arkadaşına "Prut Savaşı kaç yılında?" der gibi. "Göbek marulun kodu?" diyor.

    Super store
    Süper marketlerde rastladığımız bu sahneler değişeceğe benzer. BBC`nin web sitesindeki "The Future of Technology" başlıklı makale bunlara işaret veriyor. Metro şirketi, Almanya`nın Rheinberg şehrinde "Future Store" diye bir mağaza açmış. Burada perakende sektörü için en son teknolojileri deniyormuş. Örneğin, burada akıllı bir tartı varmış. Artık her ürünün kodunu ezbere bilen tartıcı delikanlı yok bu resimde. Teraziye malı müşteri koyuyor. Bir digital kamera ürünü tarıyor, akıllı terazi de bu resimden ürünü tanıyor ve de tartarak bir etiket çıkarıyor. Eğer akıllı terazi ürünü tanımazsa, ekranında müşteriye resimli dört seçenek veriyor. Müşteri de, evet bu göbek marul deyip ekrana dokunuyor. Dokunmasının ardından da etiket basılıyor.

    Büyük mağazalarda sanırım başınıza çok gelmiştir. Bir malı ararsınız, ama malın bulunduğu rafı bulamazsınız. Adettendir; eğer malı bulamazsanız, soracak bir görevliyi de bulmanız da zor olur. Bu geleceğin mağazasında alışveriş arabalarına, "Kişisel alışveriş yardımcıları" adı altında tablet bilgisayarlar konmuş. Diyelim ki, mağazada dolaşırken canınız dondurma istedi. Dokunma ekranlı bu bilgisayar yardımı ile dondurmanın, hangi sırada, hangi rafta olduğunu ve fiyatını öğreniyorsunuz. Ayrıca sıralar arasında dolaşırken bilgisayarınız o geçtiğiniz yerde hangi malların o gün ucuzlukta olduğunu da söylüyor. Evden çıkmadan alışveriş listenizi bu bilgisayara yüklüyorsunuz. Böylece kolayca, neyi nereden alacağınızı düşünmeden, alışverişinizi yapıyorsunuz.

    Lojistik harikası
    Geleceğin mağazasının en önemli aygıtı, RFID (Radio Frequency Identification) elektronik etiketleri. Bunlara konuşan etiketler demek de mümkün. Bunlardan bu mağazada 30.000 adet varmış. Bu etiketler üstündeki fiyatları anında bir tuş darbesi ile merkezden değiştirmek mümkünmüş. Ayrıca, malın üstündeki bu etiketler ile Metro Essen`deki dağıtım merkezinden malın kamyonlara yüklenmesi, Rheinberg mağaza deposuna gelmesi ve mağazada rafa çıkmasına kadar her aşamasını, SAP paketi sayesinde izleyebiliyorlarmış.

    Mağazadaki akıllı raflar da RFID teknolojisi kullanıyormuş. Raf, malın bittiği veya ürünün raf ömrünün sonuna geldiğini otomatik olarak ilgili birime ulaştırıyormuş. Bunun sonucunda stoklarını her an biliyorlar, raflar hiç boş kalmıyor ve israfı minimuma indiriyorlarmış.

    Müşteri memnuniyeti
    Almanya`daki müşterilerin bu geleceğin mağazasına tepkileri ne olmuş diye merak edenler olur; söyleyelim. Satışlar yüzde 30 artmış. Mağazaya gelen müşterilerin yüzde 70`i yeni teknolojiyi en az bir kez kullanmış. Bu müşterileri, teknoloji delisi gençler sanmayın. Müşterilerin yaş ortalamaları 60 üstünde imiş.

    Sonuç
    Teknolojinin dörtnala geldiğini biliyoruz. Yukarıdaki öykü, bunun örneği. Günlük yaşamımızda da bunu gözlüyoruz. Teknoloji ucuzladıkça, insan gücünün yerini alıyor ve alacak. Bu kaçınılmaz bir olgu. Ama asıl sorun, teknolojik gelişme sonunda açığa çıkan insanın, gücünü kullanacağı bir başka iş bulması. Örneğin, tartıcı genci ne yapacağız? Belki bir süre sonra sorumuz; "Kasiyer kızı ne yapacağız?" olacak. Mikro açıdan, şirketin açısından sorun yok. Eninde sonunda akıllı teraziyi getirecek tartıcı genç yerine. Ama makro açıdan, işsiz kalan tartıcı genç sorun olacak toplumda. Bu soruna çare bulacak teknolojiyi de insanlık maalesef henüz üretemedi.

    Dünya Gazetesi

     
Geleceğin Mağazaları konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Gelecekten Mektup

    Gelecekten Mektup

    gelecekten mektup gelecekle ilgili mektuplar gelecekle ilgili mektup Gelecekte, bir babanın çocuklarına bıraktığı mektup. Gelecek hakkında fikirler verebilir. 18 yaşından küçüklerin bu mektubu okumamasını rica ediyoruz. Lütfen 18 yaşından küçükseniz, bu mektubu okumayınız. Uyarıyı dikkate almayıp, 18 yaşından küçük olduğun halde bu mektubu okumaya niyetlenmiş olabilirsin. Lütfen korkma....
  2. Geleceği Görmek Değil, Geleceğe Bakmak

    Geleceği Görmek Değil, Geleceğe Bakmak

    GELECEĞİ GÖRMEK DEĞİL, GELECEĞE BAKMAK ÖNEMLİ! Yazan: Merve Yenal Türkiye’nin en tanınmış psikiyatrlarından Prof. Dr. Yankı Yazgan ile hayatın anlamını ‘psikolojik’ açıdan sorguladık. Yazgan, çoğumuzu zaman zaman esir alan umutsuzluk, güvensizlik, karamsarlık, mutsuz olma gibi durumlara daha olumlu yaklaşmanın yollarını anlattı. Yazgan’a göre kendine güvenmenin yolu ‘başlanan...
  3. Mango Outlet Mağazaları

    Mango Outlet Mağazaları

    mango outlet izmir mango outlet istanbul türkiye türkiye ürünleri mango, mango mağazaları, mango outlet, mango koleksiyon, 2011 mango, mango ürünleri, mangonun outlet mağazaları Kızlar ünlü İspanyol Markası Mango’dan indirimli alışveriş yapmak istiyorsanız, mutlaka outlet mağazalarını ziyaret edin. İşte, Mango'nun Türkiye'deki tüm outlet mağaza adresleri Mango Outlet Mağazaları...
  4. Tchibo Mağazaları

    Tchibo Mağazaları

    tchibo mağazaları tchibo, magazaları, yaz sezonu, ürünleri, fiyatları hakkında bilgi Hanımlar Tchibo Mağazaları yaz sezonunu çoktan açtı ve biribirinden güzel baharlık- yazlıkelbiseler ve bikini ler vs. var . Hemde şu sıralar fiyatlarıda güzel, kimi ürünlerde indirimde söz konusu. es geçmeyin bir bakın derim..
  5. Kanz mağazalarında bayramlıklar indirimli!

    Kanz mağazalarında bayramlıklar indirimli!

    Bu konu; kanz mağazalarında bayram indirimi hakkında bilgi vermektedir. Bayramlarda en çok çocukluğumu anarım çünkü o zamanda anne babalarımızın bizlere yaşattığı bayram sevinci yıllarca dilimize dolanacak olan “Nerde o eski bayramlar!” sözünün mimarı oluyor. Bayram yaklaşırken ilk çocuklarımızın bayramlıklarına bakarız evimizin bayram şekeri olan çocuklarımızın bayramlıkları alındıktan...

Sayfayı Paylaş