Hiroshi Yamauchi

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Hiroshi Yamauchi
Hiroshi Yamauchi (1927 - .... )
Japon girisimci Yamauchi, Nintendo adli oyun kâgidi fabrikasini dünya çapinda basta gelen video üreticisine dönüstürdü.
Kyoto'da dünyaya gelen Yamauchi iskambil kâgidi üreticisi bir ailenin ogludur. Bes yasindayken, babasi karisiyla çocuklarini terk etti ve Hirosi anneannesiyle dedesi tarafindan büyütüldü. Kyoto'da liseyi bitirdikten sonra Yamauchi savas boyunca bir silah fabrikasinda çalisti. Savastan sonra Waseda'da hukuk okudu ve taninmis bir Samurai ailesinden gelen Miçiko Inaba ile evlendi. Bu evliligin olusabilmesi için çöpçatanlik yapmis olan Yamauchi'nin dedesi 1948'de bir beyin kanamasi geçirince, Nintendo adli oyun kâgidi fabrikasinin yönetimini torununa devretti.

Sirkette çok siki bir yeni örgütlenmeye giden Yamauchi, yönetici personelin hemen hepsine yol verdi. Sirketin adini 1951'de NintendoKaruta (Nintendo Oyun Kâgitlari) olarak degistiren genç Yamauçi, birkaç yere dagilmis olan üretimi bir araya getirerek modernize etti ve firmanin merkezini yeniledi. Yamauçi, oyun kâgitlarinin arka yüzlerine popüler Disney figürlerini basabilmek için Disney Corporation ile bir sözlesme imzalamakla, bir Amerikan sirketiyle lisans antlasmasi yapan ilk Japon oyuncak üreticisi oldu.
Bunun ardindan Yamauçi, firmasina yeni is alanlari açabilmek için yaptigi çok sayida girisimde basarili olamadi. Firmasini anonim sirkete çevirmekle gerekli parayi sagladi. Ne var ki, bir kisilik porsiyonlu instant (kolay pisen) pirinç, tipki bir taksi isletmesi ve odalari saat hesabiyla kiralanan bir ask oteli gibi, tüketicilerin ilgisini çekemedi.

Yamauchi 60'li yillarin sonunda yalniz eglence sektörüne yogunlasti. 1970'te "Ultra El" adi altinda çikardigi, kolun bir tür kiskaçli uzantisi olan ilk ürününden (tanesi 6 dolara) 1.2 milyon adet satildi. "Ultraskop" adli periskop'a benzer, kösenin ötesine bakilabilen bir aleti, isinla çalisan, solar hücrelerin hedef tahtasi görevini gördükleri isinli bir tüfekten olusan ilk elektronik oyunu izledi. Bu aletin gelistirilmis versiyonunu Yamauchi piyasada satmayarak, Kyoto'da açtigi ve baskalarinin da izledigi lazerli bir güvercin vurma standinda oynayan insanlara kullandirdi.

Atis yerleriyle ulastigi basariya karsin Yamauchi, Nintendo'yu dünya çapinda üne kavusturacak olan ürünün arayisi içindeydi. 70'li yillarin ortasinda ABD'de ilk video oyunlari piyasaya çikinca, Japon girisimci Yamauchi, yaklasik olarak 1 milyon adet satabildigi Renkli TV 6 Oyunu için bir lisans satin aldi. Ne var ki, bu aletlerin kullanissiz büyüklügü Yamauchi'yi rahatsiz ettigi için, teknisyenlerinden bir cep hesap makinesi büyüklügünde olan elektronik bir oyun aleti gelistirmelerini istedi. Bunun sonucu olarak 1983'te adini "family" (aile) ve "computer" sözcüklerinin birlestirilmesinden alan "Famicom" adli tussuz video oyun aleti ortaya çikti. Birkaç islev zorlugundan sonra, bu alet tüm rakipleri video oyun sektöründen çekilmeye zorlayan emsalsiz bir basari kaydetti. Yamauchi ortaya çikmadan önce video oyunlari isi"öldü" kabul edilen ABD'de bile Nintendo 1986' da bu aletten 2 milyonu askin adet satabildi.

Yamauchi 1984'te arastirma ve gelistirme bölümünün de yöneticiligini üstlendi. Sürekli ve direkt rekabet halinde yeni video oyunlari gelistiren programci ve mühendislerden gruplar olusturdu. Her ne kadar Yamauchi hiçbir zaman video ile oynamadigini itiraf ettiyse de, Nintendo'nun hangi oyunlari çikartacagina yalniz kendisi karar veriyordu. Bunu yaparken yalniz sansi yardim etmedi, bu konuda müthis bir sezgisi de vardi. 1984 yili geçmeden yeni bir çigir açti. Mühendislerinden Sigeru Miyamoto daha 1980/81 siralarinda Nintendo'nun ilk basarili oyunu olan "Donkey Kong" (Maymun Kong) için montör tulumu giymis, küçük yumru burunlu bir cüce olan Mario'yu icat etmisti. Bundan üç yil sonra Mario'nun yanina yardimcisi Luigi'yi koyup "Super Mario World" adli, hedefine yönelik bir reklam kampanyasi sayesinde, oyunlarda görülmemis bir artisa neden olan oyunu yaratti.
Yamauchi 1989'da kendi sirketlerinin yeni oyunlarini büyük bir masrafla tanitan ve yakinda piyasaya çikacaklarini bildiren kendi Nintendo dergisini yayinladi. Renkli bir dergiyle halkla iliskiler brosürü arasi bir karisim olan bu yayinin yarari müsterileri Nintendo'ya baglamasinda yatiyordu. Bu ürünlerle ilgili elestiriler hiç duyulmadi. Nintendo 1991'e kadar sekiz Mario oyunundan yaklasik olarak 70 milyon adet satti. Sadece 1.000'e yakin çalisani bulunan sirketin cirosu 86 milyon dolardan (1987) 1 milyar dolarin üzerine çikti (1991).

alıntı
 
Geri
Üst