Jean Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı

Konu, 'Okul ve Öğretmenler' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye

    jean piaget bilişsel gelişim kuramı piaget bilişsel gelişim kuramı jean e göre in
    Jean Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
    Öğr.Gör.Dr.Diğdem SİYEZ​


    Piaget ve Bilişsel Gelişim

    Piaget “Düşünme nasıl gerçekleşiyor ?” sorusuna yanıt ararken bütün çocukların aynı basamaklardan geçerek dünyayı keşfettiklerini, benzer hataları yaptıklarını ve sorunlara benzer çözümler bulduklarını belirmektedir.

    ÖRNEK: 3-4 yaşlarındaki çocuklar eşit miktarda su bulunan iki bardaktaki sudan birinin daha ince uzun bir bardağa aktarıldığında, ince uzun su bardağında daha çok su bulunduğunu belirtirler. 7 yaşındaki bir çocuk ise su miktarının değişmediğini belirtebilir.

    Piaget
    Piaget özellikle çocukların yaptıkları yanlışlarla ilgilenmiş ve bu yanlışların tesadüfi olmadığını dşünmüştür.

    Sistematik bir yapı içersinde çocukların yanlışlarının kaynaklarını araştırmıştır.
    Düşüncenin gelişimi ile birlikte dil gelişimi alanında da çalışmıştır.
    Piaget’in Bilişsel Gelişim İle İlgili Temel Kavramları
    Şema Özümleme
    Uyum sağlama
    Dengeleme Düzenleme

    Piaget ve Bilişsel Gelişim
    ŞEMA: Bireyin etrafında algıladığı bir obje, durum veya problemi temsil eden zihinsel yapı ve düşünme örüntüsüdür ve bilişsel bir süreçtir.
    Örnek: Bir topu alırken , alma şemanızı kullanırsınız. Topu birisine atarken ise bakma şemanızı ve atma şemanızı kullanırsınız.

    Şema kavramı:
    Piaget’e göre bütün bebekler yaşama, görme, tat alma, dokunma, işitme, yakalama gibi duyusal motor şemalarla başlar.

    Zihinsel şemaların büyük çoğunluğu çocukluk ve ergenlik yıllarında oluşturulmaktadır.

    Oluşturduğumu şemalar mantıklı düşünmemie ve sembolleri kullanmamıza olanak sağlar.

    Uyum Sağlama
    Özümleme: bireyin, yeni bir bilgiyi varolan şemalarını kullanarak algılaması
    ÖRNEK: çocuk oyuncağını eline alırken yakalama şemasını kullanması durumu özümlediğini göstermektedir.

    Düzenleme: Bireyin yeni bir bilgiyi var olan şemaları ile açıklayamadığı durumlarda yeni bilgilere dayanarak yeni bir şema oluşturması. Düzenlemeye bağlı olarak becerilerimiz gelişir ve düşünme yapısını yeniden organize ederiz

    ÖRNEK: Çocuk ilk defa kare şeklindeki bir objeyi eline almak için elininin pozisyonunu yuvarlak bir nesneyi yakaladığından daha farklı tutması gerekecektir.
    Bu durumla ilgili yeni bir şema oluşturduktan (düzenleme yaptıktan ) sonra tekrara benzer bir nesne ile karşılaştığında rahatlıkla bu nesneyi eline alabilecektir.

    Dengeleme
    Özümleme ve düzenleme arasında bir denge kurulması ve dış dünyaya uyum sağlama sürecidir.

    ÖRNEK: bebeğin eline aldığı her nesneyi ağzına götürdüğünü düşünecek olursak Piaget’e göre bebeğin objeleri ağzına götürerek özümlediğini söyleyebiliriz. Her bir nesneyi ağzına götürdüğünde bebek “bu nesne ağza götürülebilri” ya da “bu nesne ağza götürülemez” diye şemalar oluşturmaktadır. Böylelikle de bir süre sonra gerçek dünyaya daha uyumlu hale gelir.

    Piaget ve Bilişsel Gelişim Evreleri
    Piaget mantıklı düşünmenin dört basamağı içerdiğini belirtmektedir.
    Duyusal-motor evre (0-2 Yaş)
    İşlem öncesi dönem (2-7 yaş)
    Somut işlemler dönemi (7-11/12 yaş)
    Soyut işlemler dönemi (11/12 yaş ve üzeri)

    Duyusal-motor evre (0-2 Yaş)

    Bebek duyuları ve motor becerileri ile içinde bulunduğu dünyayı anlamaya çalışır.
    Basit sembolleri kullanmaya başlarlar.
    Çocuğun içinde bulunduğu dünya ile iligli bilgileri oldukça sınırlıdırancak motor hareketleri ile etrafı hakkında bilgi edinir.
    Yaklaşık 7 aylık olduklarında nesnenin kalıcığını kazırlar. Bu kazanım özellikle hafıa (bellek) gelişimini gösterdiği için oldukça önemlidir.​


    İşlem öncesi dönem (2-6 yaş)
    Çocuklar 2 yaşlarına geldiklerinde düşünmek ve iletişim kurmak için sembolleri kullanmaya başlarlar.
    Dil becerileri gelişir.
    Olayları benmerkzci bir bakış açısıyla değerlendirirler.
    Objeleri sınıflandırabilir.
    Sembolik oyunlar çocuğun günlük yaşamında önemli bir yer kaplar

    İşlem öncesi dönem (2-6 yaş)
    Çocuk bu dönemde büyüsel ve doğaüstü düşüncelere sahiptir (Noel baba’nın gerçek olduğuna inanma). Bı düşünce biçimi özellikle doğa üstü varlıklara inanan ebeveylerin çocuklarında daha fazla görülmektedir.
    Çocuk birbirleriyle her zaman ilişkili olmayan durumlar arasında bağ kurmaya çalışır. Örnek: annesi hastanede doğum yapan bir çocuk annesi eve bebekle geldiği için annesinin hastaneye her gidişinde eve bir bebekle döneceğini bekleyebilir.

    İşlem öncesi dönem (2-6 yaş)
    Animizm: Çocuk cansız nesnelere de canlılara özgü nitelikler yükler.
    Örnek: deniz kıyısından çakıltaşı toplayan bir çocuk sadece bir taş almak yerine birden fazla taş toplayabilir. Bunun nedeni sorulduğunda çocuk “canları sıkılmasın” diye cevap verebilir.

    Somut işlemler dönemi
    Benmerkezcilikten uzaklaşır.
    Nesneleri birden çok boyuta göre (renk, şekil gibi) gruplandırabilir.
    Nesnenin korunumunu kazanırlar.Çocuklar işlem öncesi dönemde bu beceriye sahip değilken somut işlemler döneminde sayı, madde,uzunluk, alan, ağırlık ve hacim korunumunu kazanırlar.

    Soyut işlemler dönemi
    Hipotezler kurabilir
    Düşüncelerini organize edebilir.


    Piaget’in kuramının eğitime yansımalar
    Çocuk aktif olmalıdır
    İçsel motivasyon çok önemlidir
    Eğitimin en önemli amacı yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme becerisinin kazandırılmasıdır.


    Piaget’e eleştiriler
    Dönem arasındaki yaş geçişleri değişkenlik göstermektedir.
    Gelişim için dengeleme gerekli değildir
    Biyolojiye çok fazla vurgu yapmışır
    Uyguladığı klinik yöntemler tartışmalıdır


     
  2. Reeny

    Reeny Yeni Üye

    :) bu kuramları öğrencem diye canım çıktı resmen
     
  3. Kayıtsız Üye

    Kayıtsız Üye Forum Okuru

    bende ödev hazırlıcam die cnım çıktı
     
  4. Kayıtsız Üye

    Kayıtsız Üye Forum Okuru

    arkadaslar pıagetın butun kuramlarıyla ılgılı bılgıler ıstıyorum.bı saatdır bulamadım.bılıyosanız yardımcı olurmusunuz....
     
Jean Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı konusuna benzer içeriklerimiz
  1. ÇZK - Çoklu Zeka Kuramı

    czk czk oyunları testi oyunu hayal Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar Bir çocuğa "sana bir soru sorayım mı" denildiğinde "hadi sor, sor, sorsana" türünde bir cümle sarf ederse, bu çocuğun muhtemelen entelektüel açlığı olan, zeki biri olduğu söylenebilir. Eğer çocuk "sooor" diyerek gönülsüzlüğünü ifade ederse entelektüel açlığını daha düşük olduğu...
  2. Çoklu Zeka Kuramı (MI)

    Hazırlayan: Nalan AZAKLI (Rehber Öğretmen) Eğitime yeni bir yaklaşım getiren çoklu zeka kuramı ( Multiple Intellegence MI Theory ), Harward Üniversitesi öğretim üyelerinden Howard Gardner tarafından 1983 yılında geliştirilmiştir. Günümüzde eğitim ve psikoloji alanındaki gelişmelerle birlikte bireylerin neler yapabildiğinden çok, neler yapabileceği düşünülmelidir. Çoklu zeka kuramı da bu...
  3. Çocuğun Bilişsel gelişimi 2 yaş

    0 2 yaş bilişsel gelişim 2)İki yaş çocuğu bardağındaki suyu rahatlıkla içse de, kaşığındaki çorbasını döke saça içer. Kaşığındaki sıvıyı dökmeden ağzına götürebilmek, kolun kaba motor hareketlerinin yanı sıra, iyi bir koordinasyon gerektiren ince bir motor harekettir. El ve parmaklarını kullanabilmesi için gerekli olan ince motor yeteneği ile, bu dönemde düğmelerini açıp kapamaya yetmese de,...
  4. 3 yaşındaki çocuğun bilişsel gelişimi

    2)Çevrenin kendinden farklı olduğunun artık yeterince farkındadır. Artık bir yabancının onu anneden uzaklaştırması, kendisi, annesi ve çevre bütünlüğünün bozulacağı korkusunu yaratmaz. Kendisi, annesinden de çevreden de farklıdır. Onlarla bir bütün değildir. Bir önceki dönemde annenin onu evde bırakıp dışarı çıkması olay olurken, o şimdi annesini kapıdan uğurlar. Hatta anaokuluna gider....
  5. Dalton Atom Kuramı

    19. yy’a gelindiğinde fizikçilerin ilgi alanı hala kuvvet, itim ve çekimdi. Yani fizikçilerin atoma pek gereksinimi yoktu. Ya kimyacılar? Kimyasal tepkimeleri anlamaya çalışan kimyacılar atom daha çok ilgi duyuyordu. Gerçekten 19. yy’da atom kuramının canlanmasını sağlayanlar kimyacılardı. Şöyle soralım: Dalton, 19. yy başında,1803’te, “atomun varlığı”nı ileri sürerken kanıt olarak neleri...
  6. Jean Piaget

    İnsanın öğrenme sürecinin ve çocuklara özgü, sevimli ancak mantığa aykırıymış gibi görünen kavramların ardındaki giz perdesini araladı. Felsefe ve ruhbilimin öncülerinden sayılan İsviçreli bilim damı. Jean Piaget, meslek yaşamının büyük bir bölümünü çocukları dinleyip, gözleyerek ve dünyanın her köşesinden bilim adamlarının aynı konuda hazırladıkları raporları inceleyerek geçirdi. Piaget...
  7. Piaget’e göre Bilişsel Gelişimin Temel Kavramları

    piaget uyumsama özümleme uyumsama nedir özümseme Piaget’e göre Bilişsel Gelişimin Temel Kavramları Şema: Bireyin çevresindekileri tanımak için zihninde oluşturduğu algı çerçevesidir. Şema, yeni gelen bilginin yerleştirileceği bir çerçevedir. Örgütlenmiş davranış ve düşünce kalıplarıdır. En temel zihinsel yapıdır. Bilginin yerleştirileceği çerçevedir. Bireyin öğrenme aracıdır. Bebeğin...
  8. Piaget’in Bilişsel Gelişim Dönemleri

    piaget bilişsel gelişim kuramı makale piaget makale bilişsel gelişim ile ilgili makaleler makaleleri gelişimle ilgili oyunlar Piaget’in Bilişsel Gelişim Dönemleri 1. Duyusal Motor (Duyu Hareket/Duyu-Devinimsel) Dönemi (bebeklik) (0 – 2): Ø Dış dünyayı keşfetmede duyularını ve motor becerilerini kullanır. Ø Nesnelerin sürekliliğini (kalıcılığını) kazanılır. Örneğin; 6 aylık bir bebek...
  9. Endosimbiyoz Kuramı

    endosimbiyoz kuramı Endosimbiyoz Kuramı “Endo” iç içteki içindeki; “simbiyoz” birlikte yaşam; "Endosimbiyoz" da birbirinin içinde beraber yaşama anlamında kullanılmaktadır.Bu kuram kloroplast ve mitokondrinin kendi genetik materyallerine sahip oluşlarının bulunması ile önerilmiştir. “Hücrenin içerisindeki her olay hücrenin kendisi tarafından yönetiliyorsa bu organellerde...
  10. Rüyalara Psikodinamik ve Bilişsel Bakış

    Rüyalara dair bugüne dek psikoloji literatüründe pek çok kuram süregelmiş. A) Psikodinamik görüşün babası Freud rüyaların, bilinçaltımızdaki düşünce, his ve isteklerin su yüzüne çıkabildiği bir pencere olduklarını düşünüyor. Çocukluğumuza kadar uzanan ve bilinçaltımıza ittiğimiz, bastırdığımız ve kökeninde cinsel arzularla öfke barındıran bu his ve isteklerle rüyalarımız yoluyla...

Sayfayı Paylaş