gebe
  1. SadmiN

    SadmiN ♥ Ölürüm Sana Mavimm ♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    29 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    15.380
    Beğenilen Mesajlar:
    970
    Ödül Puanları:
    113

    Kediler Şehri filmi melekritik

    Konu, 'MeleKritiK' kısmında SadmiN tarafından paylaşıldı.

    Kedilerle farelerin tarihin başlangıcından beri süregelen içgüdüsel kavgası, uzun yıllardır ülkeler arasında yaşanan savaşları, soykırımları ve türlü şiddet olaylarını alegorik bir anlatımla dile getirmek isteyenlere parlak fikirler aşılıyor. Bu fikirlerden en parlağı II. Dünya Savaşı’nda yaşanan Yahudi Soykırımını, Yahudileri fare, Nazileri ise kedi suretine büründürerek anlatan Art Spiegelman’in ünlü çizgi romanı “Maus”tur sanırım. Béla Ternovszky’nin yönetmenliğini üstlendiği Macar animasyonu “Kediler Şehri 2”nin amacı da tıpkı “Maus” gibi kedi-fare savaşı üzerinden alegorik bir anlatım yaratıp, dünyanın siyasi, kültürel ve popüler tarihine ufak göndermelerde bulunmak. Ancak Béla Ternovszky ve József Nepp ikilisinin bu konuda Art Spiegelman kadar başarılı oldukları söylenemez. [​IMG]

    Gidişatı süresince kedilerin fare soyunun kökünü kurutmak için harekete geçmesini Nazilerin Yahudilere uyguladığı soykırım işkencesine benzetmemize olanak tanıyan “Kediler Şehri 2,” zaman zaman geçmişte yaşanan Amerikan-Sovyet gerginliğine de göz kırpmakta. Diğer yandan, gidişat süresince çoğunlukla farelerin tarafını tutsa da zaman zaman kimin yanında olduğunu muğlaklaştıran filmin, bazı anlarda kedilere ve farelere yüklediği özellikleri tersine çevirerek bambaşka anlamlar yarattığını söylemek de mümkün. Genel olarak, Endüstri Devrimi’nden sonra hareket kazanan modernleşme sürecini tiye alan ve bu sürecin ilerleyen aşamalarında yaşanan trajik sürtüşmeleri de modernleşmeye/evcilleşmeye bağlayan “Kediler Şehri 2”nin en zayıf noktası ise, farklı açılımlara sahip birden fazla olaya aynı anda değinmek istemesi.

    Bana kalırsa Béla Ternovszky ve József Nepp’in amaçladığı gibi hem başarılı, hem güncel hem de eğlenceli bir alegori yaratmanın ön koşulu, yirminci yüzyılda yaşanan farklı siyasi olayları öykünün gidişatında toptan harmanlamak yerine belirli bir konuya odaklanmaktan geçiyor. Tıpkı Nick Park’ın “Tavuklar Firarda” filminde gerçekleştirdiği gibi tek bir mücadeleyi sade, ayrıntılı ve anlamlı bir dille işlemek hem izleyicinin hem de yaratıcının lehine sonuçlar doğuruyor. “Kediler Şehri 2” ise, birden fazla dinamiği aynı çerçeveye oturtmaya çalışan karmaşık anlatımı ve sayısız karakteriyle seyredenlere sağlam ve kuvvetli bir mesajdan çok kafa karıştırıcı bir mesaj bombardımanı vaat ediyor.

    Diğer yandan, filmin “Yıldız Savaşları,” The Doors şarkıları ve “Matrix” üçlemesine yönelik göndermelerle hem bugüne hem de içinde yaşadığımız dünyaya yönelik espriler üretmesi de bu mesaj bombardımanını iyice karmaşıklaştırıyor. Bir yanıyla dünya meselelerini eleştiren entellektüel bir alegori yaratmaya çalışan film, Amerikan animasyonlarını hatırlatan bu tip esprilerle yaptığı eleştiriyi sulandırıyor. “Kediler Şehri 2,” bu ikilemle birlikte tutarsız bir kişiliğe bürünerek iyice karmaşık bir karakter kazanıyor.

    Bütün bunlar bi yana filme hakim olduğunu öne sürdüğümüz bu karmaşanın bir diğer sebebi de, Béla Ternovszky ve József Nepp ikilisinin hikayeyi sadece ve sadece “Kediler Şehri”nin eski fanatikleri için tasarlamaları aslında. “Kediler Şehri 2,” ana karakterlerini ilk filmde tanıtmış olmanın verdiği güvenle, karakter özelliklerine fazla değinmeden doğrudan atıfta bulunmak istediği meselelere odaklanan bir film. Bu nedenle, hikayenin ilk bölümünü izlemiş olanlarla, anlatılan kedi-fare savaşını ikinci bölümden yakalayanların bu filmden eşit derecede zevk almaları hemen hemen imkansız.

    [​IMG]

    İlki 1986 yılında çekilen ve dünya çapında geniş bir hayran kitlesine kavuşan “Kediler Şehri”nin ikinci filminde doğrudan hikayenin devamına odaklanılması esasında anlaşılır bir tercih. Ancak benim fikrime göre, bir filmin devamı aradan yirmi bir yıl gibi bir süre sonra çekiliyorsa, hikayeyi yaratan kadro konuya yeterince aşina olmayan izleyicilerin sayısının da hatırı sayılır bir rakama ulaştığını göz önünde bulundurmalı ve gidişatı herkesin zevk alabileceği bir seviyeye indirmek için fazladan çaba harcamalı. Çünkü eğer bu tip bir çaba harcanmazsa seyredenlerin sinema deneyimi tıpkı “Kediler Şehri 2”de olduğu gibi izleyicilerin bir kısmının önceki filme atıfta bulunan esprilere kahkahalarla gülmesi, diğer kısmınınsa ne olduğunu anlamaz bir biçimde yerinde saymasıyla sonuçlanabilir.

    Nihayetinde, eğer “Kediler Şehri 2”nin bir önceki filmini izlemişseniz, filmin kedi-fare savaşı üzerinden anlattığı hikayenin alt metinlerini çözümlemek de, karakterler üzerinden yapılan esprilere gülmek de sizin için oldukça kolay. Fakat “Kediler Şehri”yle ilk defa tanışıyorsanız, başlangıcından oldukça keyif alsanız da farklı karakterler hikayeye müdahale ettikten ve olay örgüsü hızlandıktan sonra filmin sonunu getirmekte zorlanmanız mümkün. Anlayacağınız “Kediler Şehri 2” fanatiklere özel bir yapım ve bu filmin hakkını vermenin ön koşulu da ilk bölümünü izlemiş olmak.

    Ayşegül Kesirli

     
Kediler Şehri filmi melekritik konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Aynalar Filmi Melekritik

    Aynalar Filmi Melekritik

    aynalar filmi aynalar film filminin sonu Yine yine yeniden… Evet, yine bir yeniden çevrim uzakdoğu korku filmiyle karşı karşıyayız. Aynalar tıpkı türevleri Cevapsız Arama, Halka ve Göz gibi uzakdoğu sinemasının korku türüne kazandırdığı filmlerden biri. 2003 Güney Kore yapımı Into the Mirror’ın yeniden çevrimi olan Aynalar için, yönetmen koltuğundaki Alexandre Aja’nın yetileri sayesinde...
  2. Üç Hanedan: Ejderin Dirilişi filmi melekritik

    Üç Hanedan: Ejderin Dirilişi filmi melekritik

    buruclee Üçüncü Mumya filmi Ejder İmparator’un Mezarı’ndan sadece üç hafta sonra Ejderin Dirilişi’ne şahit oluyoruz. Bundan üç hafta sonra "Ejder Zombilerin İntikamı" isimli bir film vizyona girerse şaşırmayacağız. Tabii ki Ejderin Dirilişi’nin Çin’de çekilmiş olması haricinde Mumya ile pek bir alakası yok. Film, Çin’in kaos ve savaş dolu üç krallık döneminde yenilmez General...
  3. Star Wars: Klon Savaşları Filmi Melekritik

    Star Wars: Klon Savaşları Filmi Melekritik

    kılon savaşları sıtar vors klon savaşları sıtar vors kılon oyunları star vols klon oyunu Siz beni tanımıyor olabilirsiniz. Ama ben sizin kim olduğunuzu doğduğumdan beri gayet iyi biliyorum. Hikaye bakımından son, kronoloji ve kalite bakımından ilk Yıldız Savaşları üçlemesi ile büyümüş bir genç olarak, o filmlerin benim için anlamı ölçülemez. Yıllar sonra kitlelerce dalga geçilen, odunumsu...
  4. Zohan’a Bulaşma filmi melekritik

    Zohan’a Bulaşma filmi melekritik

    zohan başrol Yazıya Adam Sandler’ın iflah olmaz hayranlarına küçük bir uyarıda bulunarak başlamak istiyorum: “Büyük bir hüsrana uğramamak için, bu filmle ilgili tüm beklentilerinizi minimum seviyede tutun!” Dennis Dugan ve Adam Sandler’ın dördüncü birlikteliği olan Zohan'na bulaşma filminin konusu kabaca, Zohan Dvir adlı Mossad ajanının tüm hayatını geride bırakıp saç kesme tutkusu uğruna...
  5. Taş Yastık filmi melekritik

    Taş Yastık filmi melekritik

    senaristi, yönetmeni ve başrol oyuncusu Fatih Hacıosmanoğlu’nun belli ki büyük ölçüde bireysel çabalarıyla kotardığı, düşük bütçeli ve kişisel bir ilk film. Son dönemde, özellikle dijital teknolojinin sağladığı imkanlarla, birçok genç ve hevesli yönetmenin ilk filmlerini izleme şansı buluyoruz. Ve tabii, her yeni çabayı desteklemenin gerekliliğini unutmamaya çalışıyoruz. Gençlerin önünü açmak...

Sayfayı Paylaş