gebe
  1. tuqqce

    tuqqce Daimi Üye Üye

    Kayıt:
    19 Mart 2008
    Mesajlar:
    6.382
    Beğenilen Mesajlar:
    394
    Ödül Puanları:
    83
    Şehir:
    Wuppertal-Germany

    Milli Güvenlik Konseyi ve 1982 Anayasası’nın Yapılması

    Konu, 'Anayasa Hukuku' kısmında tuqqce tarafından paylaşıldı.

    27 Ekim 1980’de geçici anayasa düzeni hakkındaki kanun yürürlüğe kondu.Buna göre yeni anayasa hazırlanana kadar 61 anayasası yürürlükte kalacaktı.Meclis ve CB’ ye tanınan haklar MGK.’nindir.Ayrıca CB’ ye tanınan tüm yetkiler MGK ve devlet başkanı sıfatına sahip olan Kenan Evren’in olacaktır.Bülent Ulusu’nun kurduğu hükümette yürütme yetkisini kullanacaktı. Bu konsey süresince de anayasa yargısı ve idari yargıya sınırlar konuldu. 29 Haz. 198’de yeni bir anayasa hazırlanması için kurucu meclis kanunu yürürlüğe girdi. İki meclis var üyeler asker ve sivillerden oluşmakta idi.Kurucu meclisin yetkisi sadece anayasa yapmak değil halk oylamasını düzene koyacak seçmen kanununu da hazırlamak idi.Asker olanlar MGK sivil olan meclis ise danışma meclisi denmekteydi.Bu danışma meclisi 160 kişiden meydana gelmekteydi.Bunun 120 ‘si dolaylı olarak MGK tarafından seçilenler geri kalan 40’ı ise direkt olarak MGK tarafından seçilenlerdi.120 kişinin seçimi için 11Eyl.1980 tarihinde hiçbir siyasi parti üyesi olmama ve yüksek okul bitirmiş olma şartları koşulmuştu.Ayrıca her ilin kaç temsilcisi olacağı da düzene konulmuştu.Valiler başvuruları kabul edip kişiler hakkında geçmiş araştırması yapacaklar ve ayrıca o il için tespit edilmiş üye sayısının 3 katı kadar adayı MGK’ ye bildireceklerdi bunları ise MGK seçecekti.Diğer 40 kişi ise doğrudan doğruya MGK’ ye başvuracaktı.Anayasanın kabulü ve ardından seçim kanununun hazırlanmasıyla 83’te seçimler yapıldı ve sivil yönetime geçildi.



    1961 ve 1982 Anayasalarının Benzerlikleri ve Farklılıkları :
    Benzerlikleri:
    -Askeri müdahale sonucunda oldu.
    -Bir kanadı askeri diğer kanadı sivil olan kurucu meclisler tarafından yapıldı (MGK,MBK) (temsilciler meclisi ,Danışma meclisi)
    -Kurucu meclislerin sivil kanadı seçimlerle oluşmadı
    -Hazırlanan anayasa halkoyuyla yürürlüğe girdi.
    -Sivil kanadın bakanlar kurulunun oluşturulmasında ve düşürülmesinde yetkileri yoktu.

    Farklar:
    -61 temsilciler meclisi daha temsili nitelik taşımakta yaklaşık 1/3’ü dolaylı bir seçimle önemli bir bölümü ise kooptasyon yani çeşitli meslek kuruluşlarının kendi temsilcilerini seçmesiyle oluşmuştur.82 Danışma meclisinde tüm üyeler MGK tarafından seçildi.
    -Temsilciler meclisinde anayasa yapım sürecinde partilerin de büyük etkisi oldu.Danışma meclisinde ise partisiz bir anayasa niteliği var 11 Eyl.80 e kadar olan zamanda partilere mensup olanlar üye olarak kabul edilmedi.
    -Danışma meclisi daha fazla bürokrasi ağırlıklı bir meclis durumundaydı.
    -Temsilciler Meclisi MBK karşısında Danışma meclisinin MGK karşısında olan durumuna göre daha yetkili idi.temsilciler tarafından kabul edilen metin eğer MBK tarafından kabul edilmezse ve temsilciler MBK’ nin yaptığı değişiklikleri onaylamazsa ortak bir kurul oluşturuluyordu.ve bu metin kurucu meclis birleşik toplantısında oylanırdı burada temsilcilerin sayısal bir çoğunluğu vardı bu da büyük bir avantajdı.Fakat Danışma meclisinin kabul ettiği herhangi bir metin üstünde MGK istediği değişikliği yapma yetkisine sahipti.adının da doğru olarak ifade ettiği gibi bu meclis danışma ve bir ön çalışma meclisi idi.
    -61’de anayasanın halk tarafından onaylanmaması durumunda ne yapılacağı açıktı fakat 81-83 sisteminde bu açıklık yoktu.
    -61 anayasasında siyasi partiler kamuoyu oluşturmada aktiftiler hatta anayasanın kabulüne karşı görüşlerini açıkça beyan edebiliyorlardı fakat 82 halk oylamasına ilişkin MGK’ nin 70-71 sayılı MGK kararında anayasa üzerinde tartışmalar sınırlandırılmıştı.Ayrıca feshedilmiş olduklarından siyasi partilerin kamuoyu oluşturma gibi bir olanağı da yoktu.
    -61’in aksine anayasanın kabulü CB seçimiyle birleştirilmiştir.Buna göre halkoylaması tarihindeki MGK başkanı CB sıfatını alır ve anayasada belirtilen yetkilerini 7 yıl boyunca kullanır.

    _________
    kaynak:frmpaylaş.com_________


     
Milli Güvenlik Konseyi ve 1982 Anayasası’nın Yapılması konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Milli Güvenlik Kurulundan hangi kararlar çıktı

    Milli Güvenlik Kurulundan hangi kararlar çıktı

    4 saat 40 dakika süren toplantıdan bakın nasıl kararlar çıktı? Milli Güvenlik Kurulu (MGK) toplantısı sona erdi. MGK toplantısında terörle mücadelede yeni yapılanma kararı benimsendi. Bu kurulun nasıl çalışacağı ise kulislerde şöyle dile getirildi: Terör bundan sonra ne sadece hükümetin ne sadece askerin koordine ettiği bir konu olmayacak. Terör için özel bir kanunla özel bir yapı...
  2. Milli Güvenlik dersi neden kaldırıldı

    Milli Güvenlik dersi neden kaldırıldı

    Milli Güvenlik dersi neden kaldırıldı sabah haberlerde duydum Milli Güvenlik dersi kaldırılmış ama neden kaldırıldı acaba açıklama yaptılar mı
  3. Melekler Milli Güvenlik dersi kaldırıldı

    Melekler Milli Güvenlik dersi kaldırıldı

    Milli Güvenlik dersi kaldırıldı Milli Güvenlik dersi neden kaldırıldı Bu sabah haberleri izleyenler bilir, Milli Güvenlik dersi kaldırıldı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan konuyla ilgili dün açıklama yapmıştı. Biz de bu konumuzda Milli Güvenlik dersi hakkında ki haberi sizlerle paylaşıyoruz Melek'ler. Başbakan Erdoğan ortaöğretim kurumlarında Milli Güvenlik Dersi'nin de kaldırıldığını...
  4. Bebek ve Çocuk Güvenliği

    Bebek ve Çocuk Güvenliği

    Bebekler altıncı aylarından itibaren hareketlenmeye başlar ve dört yaşına gelinceye kadar evdeki tehlikelerden bihaber olabildiğince enerjiktirler. Onların daha özgürce ve güvenli hareket etmesini sağlamakta biz ebeveynlerin görevidir. Çünkü onların hem fiziksel, hem duygusal, hem de zihinsel gelişimleri hareket özgürlükleriyle doğru orantılıdır. Geçenlerde bir ürüne rastladım internette....
  5. Milli Güvenlik Bilgisi

    Milli Güvenlik Bilgisi

    milli güvenliğin tanımı,milli güvenlik kurulunun görevleri nelerdir,milli güvenlik bilgisi ders notları,milli güvenlik bilgisi hakkında bilgiler Milli güvenlik; devletin anayasal düzenini, milli varlığını, bütünlüğünü, uluslararası alanda siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik bütün çıkarlarını ve uluslararası antlaşmalarla belirlenen haklarını her türlü iç ve dış tehditlere karşı koruması...

Sayfayı Paylaş