gebe
  1. MaWiM

    MaWiM ♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    25 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    34.171
    Beğenilen Mesajlar:
    2.224
    Ödül Puanları:
    113

    Mitos Ve Türleri

    Konu, 'Eski Uygarlıklar' kısmında MaWiM tarafından paylaşıldı.

    Mitoloji Sözcük anlami olarak "efsane bilimi"dir. Yani ilkel insanlarin ve insan üstü varliklarin basindan geçen masalsi
    olaylarin incelenip anlatilmasidir.
    Eski çaglarda yasamis olan insanlarin doga olaylarina, sosyal
    iliskilerine, dini inanislarina bakis açilarinin
    yorumlanmasidir. Her ulusun, her ülkenin tarihi; çesitli
    efsaneleri, destanlari, kahramanlik öykülerini, inanç sistemini,
    tanrilarini, insanlarini, masallarini, söylencelerini
    barindirir ama mitoloji dendiginde bu sözcüge yabanci
    olmayanlara ilk çagrisim yapan Yunan mitolojisidir.. Mitoloji'yi
    sadece antik yunan sair sanatçilarina ait gibi görmek çok yanlis
    bir olgudur. Troya savasi hikayelerine bakildiginda ve mitlerin
    temel noktalarina bakildiginda Anadolu ön plana çikmaktadir.
    Çogunlukla Anadolu'da yeserip büyüyen bu mitler Antik Yunan'da
    olgunlasmislardir. Antik Yunan'la sairlerin bunlari kaleme almasi
    ne bunlari Antik Yunan ürünü yapar ne de tamamen Anadolu'mu yapar.
    Mitoloji yüzyillar boyu Ege'de birçok kültürler tarafindan
    islenmis kompozit bir yapilanma sergiler. Ancak ne var ki Homeros,
    Hesiodos, Eurypides, Sophokles, Aristophanes, Heredotes, Ovidius,
    Vergilius, Platon, Platus gibi Antik Yunanli yazarlar olmasa balkida
    biz bunlari ögrenemeyecektik.
    Kendi çagimizin uygarliginda sanata ve felsefeye bir göz
    atarsak, hemen her alanda (resim, heykel, müzik, tiyatro, edebiyat)
    mitolojiyle burun buruna geliyoruz. Bu da bize mitoloji'nin insanoglu
    var oldukça toplumsal niteligini koruyacagini, toplumun düsünce
    ve deger yargilarini egitecegini göstermektedir

    MITOS VE TÜRLERI

    "Mitos" teriminin anlaminda ve kullaniminda azimsanamayacak bir
    bulanikligin bulundugu göz önüne alinarak, onun bu yazida
    hangi anlamda kullanildigi üzerinde birseller söylenmesi yerinde
    olur. Mitos(myth), efsane(legend), destan(saga) ve halk
    öyküsü(folkstory) ile Marchen(masal) arasinda genellikle
    yapildigi görülen ayrim, edebi ölçüte dayanir; yapilmakta
    olan bir baska ayrim, "mitos" ile "tarihsel gerçekler" arasinda
    olup, mitos niteligi tasiyan herhangi bir seyin inanilmaya deger
    olup olmadigi gibi bir düsünceye dayanmaktadir. Bu çalismada
    ne edebi ölçüt ne de tarihsellik ölçütü kullanilmistir;
    bunun yerine "islev" ölçütü benimsenmistir.
    Mitos, belli bir durumun yarattigi insan düzgücünün, imgeleminin
    ürünü olup, belli bir is yapma niyetini gösterir.
    Böyle anlasildikta, mitos hakkinda sorulmasi gereken dogru soru,
    onun "gerçek olup olmadigi" degil, "onunla ne yapmak niyetinde
    olundugu" sorusudur.
    Islev olarak mitoslari siniflandirmaya tabi tutarsak;

    Ritüel mitoslari:

    tapinak arsivlerine göre, Nis ve Dicle-Firat vadilerinde, tarimsal
    temellere dayanan oldukça gelismis kent uygarliklarinin
    yasadigi anlasilmaktadir.Söz konusu metinler, buralarda yasman
    insanlarin, Ritüel(tören) adini verdigimiz incelikli bir etkinlik
    biçimi yarattiklarini göstermektedir.
    Ritüeller, söz konusu eylemlerin yürütülmesinde izlenmesi gereken
    yollarin dogru biçimlerinin neler oldugu hakkindaki uzmanlik
    bilgisine sahip yetkili kisilerce, belirli zamanlarda, degismez bir
    biçimde yerine getirilen bir eylemler silsilesi olusturdular. Ama
    bugün biliyoruz ki Ritüel, yalnizca eylemlerden olusmuyor, onlara
    sözler, sarkilar, efsunlar eslik ediyordu.
    baska bir deyisle, Ritüel, Yunanlilarin dromenon(dram) adini
    verdikleri "yapilan" eylemler bölümüyle, muthos(öykü) adiyla
    adlandirilan "söylenen" sözler bölümünden, yani mitos(mit)
    bölümünden olustu.
    Ritüelde mitos, oynanmakta olunan oyunun öyküsünü anlatti;
    belirli bir durumu betimledi; ne var ki bu öykü, izleyici kitlesini
    eglendirmek için söylenen sözler degildi; öykü, sözlerle bir
    güç, bir erk yaratilmasi için söylendi. Sihirli(!) sözlerin
    ardi ardina yinelenmesi, anlatilan durumun olusmasini ya da
    yeniden olusmasini saglayacak güce sahipti.
    Mitler, insani, kendi sinirlarini asmaya zorlar; onu, tanrilarin
    ve mitsel kahramanlarin yaninda yer almak zorunda birakir; bundaki
    amaç, onlarin eylemlerini insanin da yapabilecegi ve bir anlamda
    arinmasina ve kendini tanimasina yol açacagidir. Mit, dogrudan
    ya da dolayli olarak insanin yücelmesini ve kendi sinirlarini,
    kosullanmalarini asmada yardimci olur..Mitleri ezberden
    söyleyenler kimi toplumlarda samanlar ve sihirbaz-hekimler ya da gizli
    dernek üyelerinden olusur. Her ne olursa olsun, mitleri ezberden
    söyleyen kisi, yetenegini kanitlamis ve ustalar tarafindan
    yetistirilmis olmalidir.
    Arkaik toplumlarin dinsel yasaminda sihirbaz hekimler, samanlar ve
    yasli ustalarin rolü herkesçe bilinir. Tümü de esrime
    deneyimlerinde farkli biçimlerde uzmanlasmis bireylerdir.
    Mitosun bu türüne "Ritüel mitoslari" dememizin nedeni budur. Adini
    islevinden, ritüelin istenen sonucu saglamasina yardimci
    olmasindan almaktadir.

    Orijin mitoslari:

    Bu mitos türü daha çok "etiolojik(*) mitos" olarak adlandirilir.
    Islevi bir görenegin, bir adin ya da hatta bir nesnenin nasil
    dogdugunun imgesel bir açiklamasini sunmaktir.
    Çok sayida mitte sunlar ön plana çikar.
    a-Bir kahramanin, bir deniz canavari tarafindan yutulmasi ve
    kendini yutan canavarin karnini zorladiktan sonra oradan basariyla
    çikmasi,
    b-Bir vagina-dentata nin inisiyasyon geregi asilip geçilmezi ya da
    toprak ananin agziyla veya döl yatagiyla bir tutulan magaraya ya
    da bir yariktan asagiya tehlikeli inis. bütün bu serüvenler
    aslinda inisiyasyonla ilgili sinamalari olusturur; bunlarin
    ardindan basari kazanmis olan kahraman yeni bir yasam biçimi elde
    eder.
    "Kökene dönüs" yeni bir dogusu hazirlar, ama bu, ilkini yani
    fiziksel dogusu yinelemez.Gerçek anlamda mistik nitelikte, tinsel
    türden yeniden dogus söz konusudur, bir baska deyisle yeni bir
    yasam biçimine açilma vardir. Temel düsünce sudur; Üst düzeyde
    bir yasam biçimine ulasmak için gebeligi ve dogusu yinelemek
    gerekir; ancak bunlar mit biçiminde, simgesel olarak yinelenir.
    Hindistan'da günümüzde bile geleneksel hekimlik, yaslilari
    gençlestirme ve tümüyle
    bitkin düsmüs hastalara eski canliliklarini kazandirma isini,
    onlari dölyatagi biçiminde
    bir çukura gömerek gerçeklestirir.

    Kült mitoslari:

    Israil dininin gelismesi sirasinda dogmus bir mitos biçimidir.
    Israil toplumunun içine en derin biçimde sinmis tarih
    geleneklerinden biri, halkin Misir tutsakligindan kurtulusunun
    anilmasiydi.
    Burada rahipler, kamu önünde tarihlerinin odak noktasi olabilecek
    bazi olaylari sarki biçiminde, okuyorlar, bu okuyuslara, halkin,
    rahiplerinin söylediklerine yanit niteligindeki birlikte
    okuyuslari eslik ediyordu.
    Mitos, bu biçimi ile de bir durumu betimlemekte, bu böylece söz
    konusu durumun sürmesini saglama islevine sahip olmakla beraber,
    artik bu islevleri sihirsel bir güçle degil, fakat moral güç
    kanaliyla yerine getirmeye çalismaktadir.

    Prestij mitoslari:

    Mitosun bu türünün islevi, bir halk kahramaninin dogusuna ve
    yaptiklarina bir gizem ve tansik havasi vermektir. Musa'nin
    dogusu ve sazlardan yapilmis hasir bir sandik(sepet) içinde Nis'
    e saliverilisi öyküsü bir tarih bilgisi olabilirse de, Sargon,
    Kyros, Romulus ile Remus ve halkin imgeleminde yasatilan öteki
    kahramanlarin benzeri öyküleri arasinda kosutluklar görülebilir.
    (Bir sandik içine konularak suya birakilma motifi, dogum
    olayinin simgesel yoldan açik seçik bir anlatimidir ve bu
    anlatimda sandikçik ana rahminin, su ise rahimdeki amniyon suyunun
    yerini tutar.Sayisiz düslerde anne ve babayla çocuk iliskisi,
    sudan çikarilis ya da sudan kurtarilis motifiyle dile
    getirilir.Hz.Musa ve Tektanricilik,Sigmund Freud,s,18)

    Eskatologya mitoslari:

    Eskatologya(*) mitoslari, Zoroasterciligin eskatalogyasina birseller
    borçlu olsa da, bu tür, özellikle Yahudi ve Hiristiyan
    düsünüsünün karakteristik bir ögesini olusturur. Habercilerin
    yazilarinda, bu dünya düzeninin bir genel yikim (katastrofi) ile
    sona erecegi düsüncesi önemli bir yer tutar.
    Kehanetler de buna dahildir. Haberciler sonlu durumu betimlemeye
    kaktiklarinda , mitos diline geri dönmek zorunda
    kalirlar.Eskatoloji, bir gelecek kozmogonisinin ön belirtisinden
    baska birsey degildir. Ancak her Eskatoloji su olgu üzerinde durur;
    Yeni yaratilis bu dünya kesin olarak ortadan kaldirilmadikça
    gerçeklesemez. Gerçek anlamda yeni bir seyin baslayabilmesi için,
    eskinin kalinti ve yikintilarinin tümüyle yok olmasi gerekir.
    Mitin açik olan tartismasiz degeri hep ayni süreler içinde
    yinelenen ritüellerle yeniden dogrulanir. Paradigmatik bir hareketin
    sürekli yenilenmesi sayesinde herhangi birsey, evrensel akis içinde
    sabit ve sürekli olarak kendini gösterir. Ancak insan bunu kendi
    deneyimiyle ögrenebilir.
    "Gerçeklik", "askin" bir düzeyden hareketle kendini belli eder ve
    olusturulmaya elverisli bir duruma gelir, ama bu askin düzey,
    mitlerde yasanmaya elverislidir ve giderek sonunda insan yasaminin
    bütünleyici bir parçasi durumuna gelir.
    tanrilarin, mitsel kahramanlarin ve atalarin bu "askin"
    nitelikteki dünyasina girilebilir, çünkü deneyimi gerçeklestiren
    insan, Zaman'in tersine çevrilmezligini kabul etmez.
    Ritüel yardimiyla dindisi ve kronolojik olan Zaman ortadan
    kaldirilir, mitin kutsal Zaman'i yakalanir. Ve yinelersek, insanin
    kosullanmalarini, sinirlarini taniyarak ortadan kaldirmasina
    ve kendini tanimasina, arinmasina olanak verir. Insan, kendi
    kendinin efendisi olur.

    * Etiolojik, neden bilimsel demektir.
    * Eskatologya, bu dünya yasaminin sonu ve öte dünya yasami ile
    ilgili konularin genel adidir.


     
Mitos Ve Türleri konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Bakim Ve Bİlİm  TÜrlerİ

    Bakim Ve Bİlİm TÜrlerİ

    telefonda fal bakanlar bilim türleri bilim çeşitleri telefonla fal baktırma ücretsiz bakım yapan medyumlar BAKIM VE BİLİM TÜRLERİ Her bakım türünün kendine haz özellikleri vardır. Önemli olan bakım türünü sorgulamak değil bakan kişiyi sorgulamak yada yargılamaktır. Bakım için başvuran kişinin (danışanın) soru yada sorunu ne ise ona göre bir usul seçilir ve bakımı yapılır. Tüm bakım...
  2. Turnike türleri ve uygulama

    Turnike türleri ve uygulama

    turnike uygulaması turnike uygulaması video nasıl yapılır nasıl yapılır video Turnike ne zaman uygulanmalıdır ? 4 koşulda uygulanmalıdır : İlgilenecek başka yaralı varsa, Engebeli uzun yol gidilecekse, Uzak noktada basınç etkisizse Ya da uzuv kopmuşsa turnike uygulanır. *Turnikeler bazen yaralı ekstremiteye yaralanmanın yaptığından fazla zarar verebileceğinden önerilmez. *Altlarındaki dokuyu...
  3. panik atak ve türleri

    panik atak ve türleri

    nefes kesilme hissi Başta "Panik Bozukluk" olmak üzere, bir çok psikiyatrik bozuklukta görülebilen; aniden beklenmedik bir anda, herhangi bir yerde ortaya çıkan yoğun kaygı-bunaltı, korku karışımı bir nöbettir. Bu nöbet kişiye öylesine yoğun bir korku ve rahatsızlık duygusu yaşatırki; kötü bir şey olacağı veya sonunun geldiğini, öleceğini hisseder. Panik atak sırasında bazı...
  4. Kpss Puan Türleri ve anlamları

    Kpss Puan Türleri ve anlamları

    kpss puan türleri ve anlamları Kpss puan türlerini merak eden arkadaşlarım, bu konumuzun devamında cevaplarınızı bulabileceksiniz :) KPSSP1 Rekabet Kurumu KPSSP1 Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası-Denetçi Yardımcısı KPSSP1 Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası-Eğitim Araştırmacısı KPSSP1 Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası-Uzman Yardımcısı KPSSP3 Türkiye İş Kurumu Genel...
  5. suçlu anne türleri ve kusurları

    suçlu anne türleri ve kusurları

    ana baba tutumları ebeveyn tutumları kadın haberleri sevgili melekler annelik her kadın için çok kutsal bir görevdir.ama bu görevleri yerine getirirken iyi yaptığımız şeyin hatalı olduğunu bilmeyiz.yada bize göre doğru bildiğimiz şeyler yannıştır.bende bir anne olarak daha dikkatli olarak çocuğumu daha iyi anlayabilirim. SUÇLU ANNE TÜRLERİ VE KUSURLARI :) Annelerin ne kadar...

Sayfayı Paylaş