gebe
  1. PaSikA

    PaSikA Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    28 Kasım 2007
    Mesajlar:
    21.234
    Beğenilen Mesajlar:
    598
    Ödül Puanları:
    0
    Şehir:
    İstanbul

    Mnemonik Hafiza Nedir?

    Konu, 'Kişisel Gelişim' kısmında PaSikA tarafından paylaşıldı.

    mnemonik oyunlar mnemonik nedir oyunları görsel hafıza nedir Bu insanlar bu kadar bilgiyi hafızalarına nasıl almışlar? Nasıl hatırlama güçlerini bu kadar geliştirmişler? Bu sorulara verilecek tek bir cevap vardır: Bu insanlar beyinlerinin varolan gücünün farkındadır ve beyinlerini geliştirmek için çeşitli teknik ve egzersizleri yapmaktadır.
    > Ahmet Yıldız Londra'da 1993 yılının Ağustos ayında II. Dünya Hafıza
    > Şampiyonası yapılmıştı. Bu şampiyonasının birincisi 2 dakika
    > aralıklarla sunulan 100 sayıyı hafızasına almış ve sade 30 dakika
    > içersinde 1002 adet çift sayı üretmişti. Aynı şampiyonanın ikincisi
    > 1000 kişinin ismini 15 dakikada öğrenmiş ve sırasıyla sayabilmiştir.
    > Bir başka yarışmacı ise Blackpoll´daki otellere ait olan 15 bin
    > telefon numarasını ezbere söyleyebilmiştir.
    >
    >
    > Bu insanlar bu kadar bilgiyi hafızalarına nasıl almışlar? Nasıl
    > hatırlama güçlerini bu kadar geliştirmişler? Bu sorulara verilecek
    > tek bir cevap vardır: "Bu insanlar beyinlerinin varolan gücünün
    > farkındadır ve beyinlerini geliştirmek için çeşitli teknik ve
    > egzersizleri yapmaktadırlar."
    > Hatırlamaya yardımı olan teknikler, stratejiler "mnemonik teknikler"
    > olarak ifade edilmektedir. Mnemonik kelimesi eski Yunan´da hafıza
    > tanrıçası olan "mnemosyne" den gelmektedir.
    >
    >
    > En çok kullanılan ve uygulanan mnemonik tekniklerden bahsetmeden önce
    > bu tekniklerin uygulanması sırasında dikkat edilecek ilkelerden
    > bahsetmek gerekir. Nedir hafıza teknikleri uygulanırken dikkat
    > edilmesi gereken ilkeler:
    >
    >
    >
    >
    > 1. Anlamlı Hale Getirin 2. Belirli Biz Düzende Hafızanıza Alın 3.
    > Çağrışım Kurun 4. Soyutları Somuta Çevirin 5. Zihinde Canlandırın
    > (Hayal Gücü Kullanın), Gerçekleşmesi imkansız olan hayaller
    > kurabilirsiniz. 6. Dikkat ve ilgi odaklayın yani kurulan çağrışımlar
    > mümkün olduğunca dikkat çekici olmalı. Bu şekilde hafızaya kaydedilen
    > bilgiler daha kolay hatırlanır.
    >
    > Kullanılan Hafıza Teknikleri ve Uygulama Örnekleri
    > Hafıza teknikleri konusunda uzmanlık kazanmış kişilerin ve
    > araştırmacıların kullandıkları bazı hafıza tekniklerini ve nasıl
    > uygulayabileceğinizi öğrenmeye ne dersiniz?
    >
    >
    >
    > 1. Akrostiş Metodu:
    > Akrostiş metodu, hafızaya alınmak istenen cümlelerin ilk harfleri
    > kullanarak anlamlı veya kafiyeli, hafızada daha kalıcı olan başka bir
    > kelime veya cümle oluşturma işidir. Burada iki ana kelime karşımıza
    > çıkıyor; anlamlı ve kafiyeli. Bazı akrostişe edilmiş kelimeler
    > anlamsız olabilir, ancak kafiyeli ve hafızada kalıcı bir özelliğe
    > sahiptir. örneğin; "SSK" , "MEB" gibi. Bazı akrostişe edilmiş
    > kelimeler ise anlamlı olabilmektedir. Örneğin "SENİ" akrostişi gibi.
    >
    >
    >
    > Uygulama Örneği:
    > Dil bilgisi dersinde sıfat fiiller konusu vardır. Başlıca sıfat filer
    > şunlardır; an (en), ası (esi), maz (mez), ar (er), dık (dik), acak
    > (ecek), mış (miş).
    > Bunları şu şekilde hafızanıza kaydedebilirsiniz: "Anası mezar
    > dikecekmiş." Daha sonra öğretmen size sıfat fiilleri yazılıda sorunu
    > şu şekilde hafızanızdan çıkarıp kullanacaksınız; An - ası mez -
    > ar dik - ecek - miş
    >
    >
    > 2. Bağlama Metodu:
    > Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgilerin sunulan sırasına göre
    > hafızaya alınması bu metodun ana noktasını oluşturmaktadır. Bu metot
    > uygulanırken iki basamak kullanılır:
    >
    >
    > 1- Listelenen bilgilerin her maddesinin görsel şekli oluşturulur.
    >
    >
    > 2- Her maddenin görsel şekliyle bir sonraki madde arasında bağlantı
    > kurulur.
    > Böyle her bir madde birbiriyle görsel olarak bağlanacak ve zincir
    > oluşturulacaktır. Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgiler görsel
    > olarak öyküleştirilir. Böylece sağ beyin aktif hale gelir ve bilgiler
    > hafızaya kaydedilmiş olur. Gerektiğinde ise yine aynı sırayla zihne
    > çağrılarak kullanılır.
    >
    >
    >
    > Uygulama Örneği:
    >
    >
    > Bu metodu kullanarak Marmara Bölgesi'nde yetişen tarım ürünlerini
    > sırayla hafızamıza alalım.
    > Marmara Bölgesi'nde yetişen tarım ürünleri; zeytin, pamuk, tütün,
    > şeker pancarı. Bu metodu kullanarak şu şekilde hafızaya alabilirsiniz;
    > "Evde akşam uyurken karşınıza aniden kocaman, ejderhaya benzeyen bir
    > kedi çıktı. Kedi size sert sert bakarak mar, mar (Marmara) diye sesler
    > çıkarıyor. Ondan o kadar korktunuz ki hemen evden dışarı çıkarak tarım
    > malzemelerinin bulunduğu dolabın içerisine girdin. Dolabın içerisi çok
    > karanlıktı. Bu nedenle yerde bulunan zeytinleri görmeyerek dengenizi
    > kaybettiniz ve kafanızı dolabın içindeki pamuğa çarptınız. Kafanızdan
    > musluktan boşalırcasına kan akmaya başladı. Kanın durdurmak için
    > kafanızı dolapta bulunan tütün ile sardınız. O sırada acıdan
    > bayıldınız. Uyandığınızda kendinizi şekerpancarı ekili olan tarlada."
    > Okuduğunuz bu paragrafı gözlerinizi kapatarak zihninizde
    > anlamlandırın. Olayı yaşayın. Şimdi Marmara Bölgesi'nde yetişen tarım
    > ürünlerini bir kağıda yazın. Hepsi hafızanızda değil mi?
    >
    >
    >
    > 3. Yerleşim Metodu:
    > En eski hatırlama hafızaya alma tekniği budur. M.Ö. 500 yılan kadar
    > uzanan bir hikayesi vardır.
    > Bu metotta iyi bilinen sabit yerler ile hatırlanmak istenen bilgiler
    > birbirine bağlanır. Daha sonra bu sabit yerlerde dolaşılır. Bu metotta
    > iki önemli ilke vardır; 1- Bilinen yerleşim yerleri doğal bir şekilde
    > ve mantıklı bir sırada ezberlenir. Yani her sayı bir yerle
    > isimlendirilir. 2- Hatırlanmak istenen bilgi yürüyüşe çıkarılarak
    > yerlerine yerleştirilir.
    >
    >
    >
    > Uygulama Örneği:
    >
    >
    > 1. Aşama: Yürüyüş yapağınız yerleşim yerlerini doğal, bildiğimiz
    > tarzda ezberliyorsunuz. Bunun için bir yerden bir yere giderken
    > uğradığınız yerler olarak da düzenlerseniz daha kolay ezberlersiniz.
    > Evden okula giderken uğradığınız yerler.
    >
    >
    > a) ev b) market c) park
    >
    >
    > 2. Aşama: Hatırlanacak bilgiler belirlenir ve yürüyüş yapacağınız
    > yerler ile bağlantı kurulur.
    > Hatırlanacak kelimeler (Edebiyat dersinde öğretilen ve paragraf
    > sorularının temelini oluşturan maddeler):
    >
    >
    > a) öyküleme (hikaye etme), b) betimleme (tasvir etme) c) açıklama
    >
    >
    > 3. Aşama: Evden okula giderken uğradığınız yerlerin her birine
    > hatırlamak istediğiniz bilgiyi yerleştireceksiniz. Bunu da hafıza
    > teknikleri ilkeleri doğrultusunda yapacaksınız.
    >
    >
    > A. Yürüyüş yapılan yer "ev", hafızaya alınmak istenen bilgi ise
    > "öyküleme (hikaye etme)" arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal)
    > kurulacak.
    >
    >
    > Evde sabah kahvaltısı yaparken babanızın size hayat hikayesini
    > (öyküleme) anlattığını düşünebilirsiniz.
    >
    >
    > B. yürüyüş yapılan yer "market", hafızaya alınmak istenen bilgi ise
    > "betimleme (tasvir etme)" arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal)
    > kurulacak.
    >
    >
    > Marketin sahibi olan yaşlı bir amcanın size okuduğu sınıfı tasvir
    > ettiğini hayal edebilirsiniz.
    >
    >
    > C. yürüyüş yapılan yer "park", hafızaya alınmak istenen bilgi ise
    > "açıklama" arasında ilginç çarpıcı bir çağrışım (hayal) kurulacak.
    > Parkın yanından geçerken kocaman bir çocuğun yolunuzu kestiğini ve
    > size buradan geçmemenizi söylediğini. Bunun nedenini sorduğunuzda ise
    > size açıklama yapmaya başladığınız hayal edebilirsiniz.
    >
    >
    >
    > 4. Asma Metodu (Rakam-Şekil Metodu):
    > Asma metodu 17. yüzyılın ortalarında Henry Herdson tarafından
    > geliştirilmiştir. Yerleşim sisteminin devamı olarak ortaya çıkmıştır.
    > Bu metotla hafızaya alınmak istenen bilgiler somut olan nesnelere
    > zihinsel olarak asılır. Bu metotta rakamlar benzediği bazı nesneler
    > ile temsil edilir. Örneğin;
    >
    >
    > 1 sayısı kaleme benzediği için kalemle özdeşleştirilebilir.
    >
    >
    > 2 sayısı kuğuya benzediği için kuğuyla özdeşleştirilir.
    >
    >
    > 3 sayısı martıya benzediği için martıyla özdeşleştirilir.
    >
    >
    > Sizde örnektekilerden farklı olarak size o sayıyı çağrıştıracak
    > benzeşmeler kurabilirsiniz. Oluşturduğunuz benzeşmeleri
    > (özdeşleşmeleri) ise ezberlemeniz gerekir. Sayıların benzediği
    > nesnelere göre bir özdeşlik kuracağınız için ezberlemesi de hiç
    > kuşkusuz daha kolay olacaktır.
    > Bu metot az ve öz bilgiyi hafızaya almak için kullanılması gereken bir
    > yöntemdir.
    >
    >
    >
    > 5. Fonetik Alfabe Metodu:
    >
    >
    > Buraya kadar size dört adet çeşitli hafıza tekniklerinden bahsettik.
    > Bir de öyle bir teknik var ki hepsinin en muhteşemi ve en kullanışlısı
    > olarak görülmektedir. Bu metotla hafızaya bilgileri çok kolay ve rahat
    > bir şekilde alabileceksiniz. Bu yöntem hafıza uzmanları tarafından da
    > en çok kullanılan yöntemdir. Bu yönteme "fonetik alfabe metodu"
    > denmektedir.
    > Bu metodun temeli isminden de anlaşılabileceği gibi yeni bir alfabe
    > oluşturmaya dayanır. Bu alfabeye de "fonetik hafıza alfabesi" ismi
    > verilir.
    >
    >
    > Fonetik hafıza metodu Wikelman´ın 1948 yılında alfabedeki harflerle
    > sayıları eşleştirmesi sonunda keşfettiği sayı-harf sistemine
    > dayanmaktadır.
    >
    >
    > Bu hafıza tekniğinin diğer hafıza tekniklerine göre daha avantajlı
    > olmasının nedeni sayıların hatırlanmasında daha kullanışlı olmasıdır.
    > İsimlerin Hafızaya Alınması:
    > İsimleri hafızaya alabilmek için şu ilkeleri uygulamalısınız;
    >
    >
    > 1- Bugünden itibaren tanıştığınız herkesin ismini hatırlamak için her
    > şeyi yapacağınıza söz verin.
    >
    >
    > 2- İlk tanıştığınızda kişinin ismini doğru duymaya özen gösterin.
    > Hatta tekrar etmelerini sağlayın. Mümkünse ona anlamını sorun.
    >
    >
    > 3- Onunla konuşurken ismiyle hitap edin ve sürekli ismiyle hitap
    > etmeye çalışın.
    >
    >
    > 4- Tanıştığınız kişinin ismiyle daha önce tanıştığınız bir kişiyi veya
    > nesneyi, materyali bağdaştırın.
    >
    >
    > 5- Kendinize bir defter tutun. Tanıştığınız kişilerin isimlerini o
    > deftere yazın. Hatta benzeşmelerini de yazın. Yeni yeni isimlere karşı
    > tecrübe edinin.
    >
    >
    > 6- İçinizden onun ismini tekrar edin.
    > 7- Tanıştığınız kişinin yüzüne bakın ve onu. Çok iyi tanıdığınız ve
    > isme karşılık gelen biriyle özdeşleştirin.
    >
    >
    >
    > Yabancı dildeki bir kelime ve anlamı nasıl hafızaya alınır?
    > Hafızanıza alacağınız yabancı dildeki kelimeyi belirliyorsunuz.
    > Yabancı dildeki kelimenin okunuşuyla, anlamı arasında "güçlü hafıza
    > teknikleri"nin ilkelerini uygulayarak bir çağrışım (bağlantı, hikaye)
    > kuruyorsunuz. Nasıl mı? İngilizce´de "yemek" kelimesinin karşılığı
    > "eat" dır.
    >
    >
    > Ve telaffuz edilirken "it" şeklinde telaffuz edilir. Şimdi bu kelimeyi
    > ve anlamını hafızamıza alalım: "10 katlı evinizin balkonunda oturmuş
    > yemek yerken sokaktan geçen bir itin zıplayarak yemeğinizi kapıp
    > kaçtığını ve yediğini daha sonra it yemeğimi yedi diye bağırarak
    > ağladığınızı hayal edebilirsiniz."


    alıntı

     
Mnemonik Hafiza Nedir? konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Canli Bİr Hafiza İÇİn 10 AliŞtirma

    Canli Bİr Hafiza İÇİn 10 AliŞtirma

    Sağ eliniz yerine biraz da sol elinizi kullanmaya başlayın.Başka deyişle birazda sıradışı şeyler yapın.Aslında bu sıradışı şeyleri hepimiz taşıyoruz ama gün ışığına cıkartamıyoruz. 1- Ters el alıştırması Sağ eliniz yerine biraz da sol elinizi kullanmaya başlayın. Saçlarızı sol elinizle tarayın, kalemi ters elinizle tutun gibi… Sonuç olarak, rutin alışkanlıklarızı kırar ve beyninizin...
  2. Deli Hafiz

    Deli Hafiz

    Deli Hafız Fatih dersiamlarından biri, münasebeti olmayan bir müeseseye, münasip olmadığı halde ders verdiği için, ariflerden "Deli Hafız" namıyla maruf bir zat, kendisine, yaptığı işin ihanet olduğunu, emaneti ehlinin gayriye verildiğini ihtar edersede hoca kabul etmez ve biraz kırılır. Ertesi sabah erken, hocanın kapısını çalan hafız, pencereden kendisine bakan ve özür...
  3. Kuvvetli Hafiza Icin Oneriler

    Kuvvetli Hafiza Icin Oneriler

    kuvvetli hafıza konsantrasyon hapı hafıza hapı Kim güçlü bir hafıza istemez ki! Aslında hafızamızı güçlendirmek biraz da bizim elimizde. Konuyla ilgili uzmanlara göre, beynin egzersiz, vitamin ve mineral içeren besin maddelerine ihtiyacı var. Uzmanlar, hafızayı kuvvetlendirmenin 10 yolunu şöyle sıraladı: 1. Soya: Soyadaki doğal östrojen hafızayı hem kuvvetlendiriyor hem kıvraklaştırıyor. 2....
  4. 2d-hafiza oyunu

    2d-hafiza oyunu

    mnemonik oyunlar mnemonik oyunları oyun oyun oyna http://www.oyuncinim.com/veri/14181945496e1a71cd9b524bbb4b0dc8c40ea2c77d.swf
  5. Mnemonik Hafıza Teknikleri Nedir

    Mnemonik Hafıza Teknikleri Nedir

    mnemonik oyunlar hafıza teknikleri nelerdir mnemonik oyunları hafıza teknikleri nedir Mnemonik Hafıza Teknikleri Hatırlamanın En Güçlü Yolu Mnemonik Hafıza Teknikleri Londra’da 1993 yılının Ağustos ayında II. Dünya Hafıza Şampiyonası yapılmıştı. Bu şampiyonasının birincisi 2 dakika aralıklarla sunulan 100 sayıyı hafızasına almış ve sade 30 dakika içersinde 1002 adet çift sayı üretmişti....

Sayfayı Paylaş