gebe
  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    13.023
    Beğenilen Mesajlar:
    108
    Ödül Puanları:
    0

    Otistik Çocuklarda Ekolalik Konuşma, Eğitim Konusunda Çalışmalar

    Konu, 'Engelliler dünyası' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    Bu yazı bir soruya verilmesi planlanan cevaptır. Fakat cevap kısmına bu kadar uzun yazmak mümkün olmayınca, affınıza sığınarak, yazıyı makale olarak yayınlamayı uygun buldum Ekolalik konuşma normal dil gelişimi içerisinde yaşanan bir süreçtir. Bütün çocuklarda dil gelişimi yaşanırken bir dönem ekolalik konuşma görülür. İki yaş civarında gözlenen bu dil gelişim aşamasını net bir şekilde görmek için çocuklara iki seçenekli sorular sorduğumuz zaman çocuklar genellikle son seçeneği tekrar ederek cevap verirler. Çoğu zaman bu durum anlaşılmadan dil gelişimi bir üst aşamaya geçer. Örneğin anneni mi babanı mı seviyorsun sorusuna babamı şeklinde cevap veren çocuğa, babanı mı çok seviyorsun taşı mı şeklinde yeni bir soru sorarsanız cevap taşı olabilmektedir. Otistik çocukların dil gelişiminde ekolalik konuşma bekleme istasyonlarından biridir. Otistik çocukların bir kısmı dil gelişiminde ekolalik konuşma aşamasına takılıp kalabilir. Bu dönemde özel çalışma teknikleri kullanmakta fayda vardır. Refleksoloji tedavisini aynı isimle olmasa da masaj tekniklerinden el ve ayaklara uygulanan masajlar olarak daha önceden de duymuşluğum vardı. Bu tekniklerin ne derece etkili oldukları konusunda kesin olmayan söylentilerin olduğunu biliyoruz. Alternatif tedavi çabalarını tamamen reddetmek pek mümkün değil fakat özel eğitime alternatif kabul etmemek gerektiği de aynı bir gerçek. Öğrencinize masaj etkinliği önerebilirsiniz fakat daha önce özel eğitim içerisinde otistik çocuklarla yapılan dil ve konuşma çalışmalarını yapmanızı öneririm.
    Otistik çocuklarda ekolalik konuşma aşamasında yapılması gereken dil ve konuşma çalışmaları:
    Öğrencimizle seans sırasında cevabı net olarak bilinen soruların sorulması ile başlamamız gerekmekte. "Merhaba" , "Nasılsın?" , "Adın ne?", "Babanın adı ne?"

    *Bu sorulara cevabı içinde olan sorularla destek verilmeli "Bu balık mı?" "Bu elma mı?"

    *Cevabı evet- hayır olan sorularla çalışma desteklenmeli "Su istermisin", Şeker istermisin" Balon istermisin" "Bahçeye çıkalım mı"

    *Çalışmalarımızda tekerleme ve küçük çocuk şarkılarına da mutlaka yer vermeliyiz.
    "Dön dön kelebek, hacı baba gelecek......"
    "Ali babanın bir çiftliği var, çiftliğinde inekleri var......"
    "Mini mini bir kuş donmuştu, pencereme konmuştu........"
    Bu şarkılar söylenirken zaman zaman durup çocuğumuzun devam etmesi beklenecek, eğer devam etmiyorsa şarkı eğitmen tarafından tamamlanacak. Bu çalışmalar rutn olarak her seansta tekrarlanacak.

    *Bunların yanından cevaplı tekerlemelerden büyük yarar sağladığımız da ayrı bir gerçek örneğin;
    -Komşu komşu hu hu, oğlun geldi mi?
    -Geldi.
    -Ne getirdi?
    -İnci boncuk.
    -Kime kime?
    -Sana bana.
    -Başka kime?
    -Karakediye.
    -Karakedi nerde?
    -Ağaca çıktı.
    -Ağaç nerde?
    -Balta kesti.
    -Balta nerde?
    -Suya düştü.
    -Su nerde?
    -İnek içti.
    -İnek nerde?
    -Dağa kaçtı.
    -Dağ nerde?
    -Yandı bitti kül oldu.

    Bu çalışma ile birçok öğrencimizin ekolalik konuşma sıkıntısına çözüm getirmeyi başardık.
    Şurası unutulmamalıdır ki özellikle otistik çocuklarda doğru çalışma yöntemi tek değildir. Her otistik kendine has özellikler gösterir, bu nedenle yapılacak çalışma çocuğumuzun yapısına, gelişim aşamasına, çalışmacının bireysel yeteneklerine, çalışılan alanın özelliklerine ve burada sayamayacağımız kadar çok değişkene bağlıdır. Bu nedenle uygulanması planlanan çalışma yöntemi özel olmalıdır. Yapılacak çalışmada sabırlı olmak binlerce, onbinlerce, gerekirse milyonlarca kez tekrar etmek yeniden denemek gerekebilir.
    Bu zorlu sabır gerektiren çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Sevgiyle kalın.
    Amir AKDAĞ




     
Otistik Çocuklarda Ekolalik Konuşma, Eğitim Konusunda Çalışmalar konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Otistik Çocuklar

    Otistik Çocuklar

    Yaygıngelişimsel bozukluklar, gelişimin değişik alanlarında ortaya çıkan ciddi ve kalıcı bozukluklarla belirli bir çocukluk dönemi sorunudur. Ciddi ve kalıcı bozukluklar karşılıklı sosyal etkileşim ve iletişim becerilerinde zayıflık, stereotipik davranışlar, sığ ilgi dağarcığı ve sınırlı aktiviteler şeklinde kendini gösterir. Yaygın gelişimsel bozukluklar ana başlığı altında şu bozuklukları...
  2. Otistik Çocukların İstedikleri

    Otistik Çocukların İstedikleri

    Özel Otistik Çocukların anne-babalarına, akrabalarına, çevresindekilere, eğitmenlerinden istediklerinin tercümesidir: 1) Ben “otizm”i olan bir çocuğum. “Otistik” değilim. Otizm karakterimin sadece bir bölümü. Beni tek başına tanımlayacak bir kavram değil. Siz düşünceleri, duyguları, yetenekleri olan bir birey misiniz yoksa sadece şişman, gözlüklü ya da sakar bir kişi mi? 2) Duyusal...
  3. Otistik Bireylerle İlgili Yapılan Çalışmalar

    Otistik Bireylerle İlgili Yapılan Çalışmalar

    Otistik Bireylerle ilgili çalışmalar KURUMSAL ÇALIŞMALAR Otistik bireylere eğitim veren kurumlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık servislerinin otistiklerin cinsel gelişim süreçlerine dair özellikleri çok iyi bilip veli-öğrenci-eğitimci arasındaki koordinasyonu ve işbirliğini geliştirebilecek bilgi birikimine ve deneyimine sahip olması gerekir. İlgili servisler öğrencilerin...
  4. Otistik çocuklar

    Otistik çocuklar

    otistik çocuk konuşur mu otistik çocuklar ne zaman konuşur çoçuklar konuşurmu Yaygıngelişimsel bozukluklar, gelişimin değişik alanlarında ortaya çıkan ciddi ve kalıcı bozukluklarla belirli bir çocukluk dönemi sorunudur. Ciddi ve kalıcı bozukluklar karşılıklı sosyal etkileşim ve iletişim becerilerinde zayıflık, stereotipik davranışlar, sığ ilgi dağarcığı ve sınırlı aktiviteler şeklinde...
  5. Otizmli Çocuklarla Evde Yapılabilecek Eğitim Çalışmaları

    Otizmli Çocuklarla Evde Yapılabilecek Eğitim Çalışmaları

    otizm, çocuk, eğitim, nasıl olmalıdır, oyun oynaması nasıldır, evde yapılabilecek şeyler hakkında bilgi Otizmli Çocuklarla Evde Yapılabilecek Eğitim Çalışmaları v, el ve beden hareketleri hakkında siz melekleri bilgilendirmek istiyorum .. Baksanıza ya melek gibi değil mi dünyadan bi haber ne kadar da masum.. Acaba öncelikleri, derdi, kederi ne ... Bizim aksimize ne derdi var acaba canım...

Sayfayı Paylaş