gebe
  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    13.022
    Beğenilen Mesajlar:
    108
    Ödül Puanları:
    0

    Otizmde Erken Tanı

    Konu, 'Engelliler dünyası' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    OTİZM VE ERKEN TANI 1943 yılında Amerikalı çocuk psikiyatristi Leo Kanner tarafından ilk kez tanımlandığından günümüze kadar geçen zamanda otizmle ilgili birçok yeni bilgiler edinildi. Otizmin sebepleri halen günümüzde tam olarak bilinmemesine karşılık, otizmin yaşam boyu sürmekte olan nöropsikiyatrik, gelişimsel bir bozukluk olduğu söylenmektedir. Otizme, erkek çocuklarda kız çocuklara oranla 3-4 kat daha fazla rastlanılır. Otistik çocukların % 50’sinin zeka seviyeleri 50’nin altındadır. %80’inin ise 70’in altındadır. Ancak otizmin çok geniş bir yelpaze olduğunu düşünecek olursak, bu yelpazenin uç kısımlarında durum farklılaşabilir ve çok yüksek IQ seviyeleri gözlemlenebilinir.
    1986 yılında otizmin görülme sıklığı 5000/1 iken, 2002 yılı verilerine göre bu oran 138-125/1’e kadar inmiştir. Bazı görüşlere göre bunun sebebi çevresel faktörler iken, bazı görüşlere göre ise bozukluk artık daha iyi tanınmakta ve hafif formları da bu gruba dahil edilmektedir. DSM-IV tanı ölçütleri kitabında otizm, “Yaygın Gelişimsel Bozukluklar” başlığı altında bulunmaktadır. Otizmin yanısıra Rett bozukluğu, Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu, Asperger Bozukluğu ve Başka Türlü Adlandırılamayan Yaygın Gelişimsel Bozukluk (PDD NOS/atipik otizm) da bu grubun içinde yer alan diğer bozukluklardır.
    Otizm başlıca 3 temel alanda sorunlarla karşımıza çıkar (APA,1994):
    • Toplumsal ilişkide ve bu ilişkinin karşılıklılığında bozukluk
    • Sözel ve sözel-olmayan iletişimde ve oyun etkinliğinde bozukluk
    • Kısıtlı ilgi ve etkinlik; tekrarlayıcı, stereotipik hareketler.
    ERKEN TANI:
    Erken tanı otizmde büyük önem taşımaktadır. Araştırmalar, ilk 3 yılda erken eğitim ve müdahale ile, ailelerin de çocuğa odaklanmalarıyla otizmin birçok belirtisinin azalabileceğini ortaya koymaktadır. Peki nedir bu erken belirtiler?
    Sosyal becerilerdeki belirtiler:
    (1 yaş)
    Daha az göz kontağı kurarlar
    Sosyal oyunlara ilgi azdır
    İsmine tepki vermeme (adı söylendiğinde dönüp bakmama)
    Taklit becerisi daha az gelişmiş veya gelişmemiştir
    Başka bebeklere ilgi azdır.
    (2 yaş)
    Duyguları anlamada zorlanırlar
    Sıra bekleme, almada zorlanırlar
    Karşılıklı dikkat gelişmemiştir (parmakla gösterme, gösterilen yere bakma, annenin bakışlarını takip gibi).
    İletişim becerilerindeki belirtiler:
    (1 yaş)
    Daha az ses çıkartırlar
    Melodik, anlamsız bebek seslerini sık çıkartmazlar
    Dile yönelik dikkatleri daha az gelişmiştir
    İlk kelimelerin gecikmesi görülür.
    (2 yaş)
    Daha az jest ve mimikleri vardır
    İfade edici dil yaşına uygun gelişmemiştir
    Dili anlama yaşına uygun gelişmemiştir
    Bu dönemde ekolali (kelimeleri/ cümleleri tekrar etme) olabilir ve düz (tonsuz) veya şarkı söyler gibi konuşma görülür.
    Uyum becerilerindeki belirtiler:
    (1 yaş)
    Uyku sorunları (az uyuma/ sık sık uyanma) görülür
    Dikkat süresinin kısa olması
    Acıya karşı aşırı hassas olma veya tam tersi acıya tepki vermeme
    Pasif olma.
    (2 yaş)
    Hayali oyun kuramama
    Özbakım becerilerinin gelişmemesi (yemek yeme, tuvalet gibi).
    Motor becerilerdeki belirtiler:
    Otistik çocukların % 85 ‘inde normal motor gelişim bulunmaktadır.
    (1 yaş)
    El çırpma/sallama
    Obje döndürme
    Sallanma
    Kafa çarpma/sallama
    Düşük kas tonusu.
    (2 yaş)
    Parmak ucunda yürüme.
    Duyusal davranışlardaki belirtiler:
    (1 ve 2 yaş)
    Sese karşı az tepki verme
    Bazı seslere karşı tolerans gösterememe
    Objelere/parmaklara gözlerini dikip uzun süre bakma
    Bazı yiyeceklere/kumaşlara dokunmayı bile reddetme
    Boş/anlamsız bakışlar
    Yüksek acı eşiği
    Gıdıklandığında aşırı heyecanlanma.
    (2 yaş)
    Objeleri sıralama
    Düz çizgilere bakma
    Gözünün ucuyla bakma (kişilere, eşyalara vb.)
    Otistik çocukların %75’inde gecikmeler ve belirtiler 1 yaş civarında başlamaktadır. %25’inde ise belirtiler, 2 veya 3 yaşında başlar. Otistik davranışlar 2 yaşında 1 yaşa göre daha belirgindir, 3 yaşında ise 2 yaşından daha belirgin olur. Bu nedenle birçok uzman tanı koyma aşamasında, çocuğa hemen tanı koymamakta ve çocuğu takibe almaktadır.
    TEDAVİ YAKLAŞIMLARI:
    Otizmin kesin bir tedavisi yoktur. Ancak daha evvel de belirtildiği gibi özellikle erken eğitimle birlikte otizmin birçok belirtisi ortadan kalkabilir. Günümüzde birçok eğitim metodu kullanılmaktadır. Uygulamalı Davranış Analizi (Applied Behavior Analysis/ABA), Floortime, sosyal hikayeler, akran destekli eğitim, ilaç tedavisi (otizmde görülen davranış sorunlarına yönelik) ve alternatif diğer tedaviler (duyu bütünleme terapisi, işitsel bütünleme terapisi, gluten/casein diyeti vs.) bu tedavi yaklaşımlarından bazılarıdır.
    Ancak asıl önemli olan çocuğun temel ihtiyaçları ve becerileri doğrultusunda ona özel bireysel eğitim programı geliştirilmesidir. Diğer bir önemli nokta ise anne ve babaların mutlaka bilinçlenmeleri, bu sürece dahil olmalarıdır.

     
Otizmde Erken Tanı konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Otizmde erken teşhisin anahtarı plasenta

    Otizmde erken teşhisin anahtarı plasenta

    Bilim adamları plasentadaki bazı anormalliklerin incelenmesi yoluyla otizmin doğar doğmaz teşhis edilmesini sağlayabilecek bir yöntem bulduklarını açıkladılar. Araştırmayı yapan, Yale Tıp Fakültesinden uzmanlar çocuğun sosyalleşme, öğrenme, iletişim becerileri ve çeşitli davranışlarını etkileyen gelişimsel bir bozukluk olan otizmin erken teşhisi ile tedavi başarısının önemli ölçüde artacağını...
  2. Otizmde erken tanı ve müdahale çok önemli!

    Otizmde erken tanı ve müdahale çok önemli!

    otizm ne zaman belli olur Anne-babaların çocuğun gelişimi ile ilgili şüphe ya da endişelerini mutlaka doktora bildirmeleri ve çocuğun, bir çocuk psikiyatrisi uzmanı hekim tarafından değerlendirilmesini sağlamaları gerekiyor. Otizm ya da Otistik Spektrum Bozuklukları her 166 çocuktan birinde görülmekte ve görülme sayısı her yıl büyük bir hızla artış göstermektedir. Ancak ne yazık ki, birçok...
  3. Erken tanı işe yarar mı?

    Erken tanı işe yarar mı?

    Merhabalar degerli misafirimiz, sitemizde toplu bir temizlik yapmak zorunda kaldik. Su anda gormek istediginiz konuyu maalesef sizlere sunamiyoruz. ilgili sayfamizin google siralamalarindan dusmesi icin gerekli algoritmik degerleri sitemize verdik. Verdigimiz rahatsizlik icin sizlerden ozur dileriz. Dilerseniz yukaridan sitemizin logosuna tiklayarak anasayfamiza gidebilir, Ya da ust sag...
  4. Otizmde Erken Teşhisin Önemi

    Otizmde Erken Teşhisin Önemi

    Otizmde erken teşhis Otistik Spektrum Bozukluğu konusunda yapılan araştırma ve çalışmalarda bazı davranışların altı çizilir ve bu davranışların gözlenmesi halinde “formel değerlendirme”nin şart olduğu konusu önemle vurgulanır. ”Bekle-gör”yöntemi ise kesinlikle kullanılmamalıdır. Aşağıda sayılacak noktaların varlığı ilişki ve konuşma bozukluğuna,özellikle de OSB(otistik spektrum...
  5. Erken trizomi tanı testi (QF-PCR) nedir?

    Erken trizomi tanı testi (QF-PCR) nedir?

    amniyosentez nedir,amniyosentez hangi durumlarda yapılır,amniyosentez risk gurupları nelerdir,amniyosentez hakkında bilgiler Kadın-doğum uzmanı tarafından, ultrason görüntüsü eşliğinde ve steril şartlarda, anne adayının karnına ince bir iğne ile girilerek fetusun içinde bulunduğu amnion sıvısından yaklaşık 20 ml kadar örnek alınması işlemidir. Amniosentez ne zaman yapılır? Sıvı ve sıvı...

Sayfayı Paylaş