gebe
  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    13.023
    Beğenilen Mesajlar:
    108
    Ödül Puanları:
    0

    Otizmde İlk adım ve Entegrasyon (Kaynaştırma)

    Konu, 'Engelliler dünyası' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    otizmde kaynaştırma otizmde ilk adım Otizm de ilk Adım ve Kaynaştırma

    Oğluma 3,5 yaşında;göz kontağı kuramama,ekolali,kendi etrafında dönme,birkaç kelimeyi geçmeyen sınırlı konuşma belirtileri üzerine Dokuz Eylül Üniversitesi tarafından “OTİSTİK”tanısı konuldu.

    Otistik bir çocuk annesi olarak;böyle bir çocuğa sahip olan ailelerde en büyük görevin anneye düştüğüne inanıyorum.Otizm hakkında ilk bilgilendiğimde;oğlumun kendi dünyasında tek başına yaşamasına bir anne olarak katlanamayacağıma, ne yapıp edip onun dünyasına girmeyi başarmam gerektiğine,kendi dünyasından dışarıya bir pencere açıp bu pencereyi gittikçe büyüterek onu dış dünyaya açılmış,bu dünyadaki diğer insanlarla tanışmış,iletişim kurabilen,topluma uyum sağlayabilen bir birey haline getirmem gerektiğine karar verdim.Kendi dünyasından çıkması için bir yardımcıya ihtiyacı vardı.O yardımcı da oğluma en yakın kişi olan ben olmalıydım.Ona nasıl yardımcı olabilirdim?
    İşe göz kontağı kurma çalışmaları ile başladık.Masa başında karşılıklı oturarak,yanaklarını avuçlarımızın içine alarak gözümüze baktırmaya çalıştık.Kendi gözünü gösterme,karşısındaki insanın gözünü gösterme,baktığı gözlerin ne renk olduğunu sorma gibi yorucu ve uzun süren çalışmalar sonucunda bu aşamayı başardık.İlk zamanlarda başardığı an alkışlanmak en sevdiği ödül oluyordu.
    Kendi etrafında dönmeye başladığında önce itiraz etse de ellerinden tutup “kutu kutu pense,dön dön kelebek”şarkılarını söyleyerek oyunlar oynuyorduk.O anda yanımızda kimler varsa onları da oyuna katıyorduk.
    El yıkamasını,diş fırçalamasını, tuvaletten sonraki temizliklerini, düğmelerini ters ilikleme gibi yanlışlıklarını bazılarını önce biz yapıp izleterek,bazılarını ellerinden tutup göstererek,bazılarını da ayna karşısında kendisini izleterek yaptırdık,düzelttirdik.

    Bütün bu çalışmaları yaparken çok şey beklemiyordum.Olabilecekler benim için sürpriz olmalıydı.Olumsuzluklar karşısında yıkılmaktan korkuyordum.

    Duygu ve düşüncelerini ifade edemediğinden önceleri fazla sinirlilik ve hırçınlık gösteriyordu.Bunları yenmek için uzun yürüyüşler,denize taş fırlatma,evde yastıkla boks oyunları,balon şişirip patlatma gibi aktiviteler yapıyorduk.Bu stres atıcı,yatıştırıcı çalışmaları hala gerek duydukça yapıyoruz.
    Daha sonra yaptığımız çalışmalar kelime hazinesini zenginleştirici,dikkat geliştirici oyunlar oldu.Ben”ka”hecesini söylüyordum,oğlum sonunu tamamlıyordu.(Örnek:ka-pı,ka-şık,ka-dın,ka-tı,ka-sa,ka-lın,vb.)
    OĞLUMUN EDİNDİĞİ HER OLUMLU DAVRANIŞ,BECERİ BENİ ONA DAHA FAZLA ŞEYLER KAZANDIRMAK ADINA YÖNLENDİRDİ.HALA BİRLİKTE DAHA ÇOK ŞEY YAPABİLECEĞİMİZE İNANIYORUM
    KAYNAŞTIRMA NEDİR?
    Kaynaştırma,gerektiğinde sınıf öğretmenine veya özel öğrenciye destek olan özel eğitim hizmetleri sağlanması koşulu ile,özel öğrencilerin normal eğitim ortamlarında eğitilmesidir.(Kırcaali-İftar,1992)
    Özel çocukları;işitme engelliler,görme engelliler,zihinsel engelliler,konuşma engelliler,süreğen hastalığı olanlar,bedensel yetersizliği olanlar,öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar,üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar olarak sıralayabiliriz.(Özsoy-Eripek ve Özyürek,1992)
    KAYNAŞTIRMANIN YARARLARI
    Kaynaştırmanın yararlarını;normal çocuğa,özel çocuğa,özel çocuğun anne-babasına ve sınıf öğretmenlerine olmak üzere dört grupta toplayabiliriz.
    1-Kaynaştırmanın Normal Çocuklara Yararları
    Normal çocuklar,özel çocuklarla kuracakları ilişkilerden kazandıkları bilgileri ilerleyen yıllarda da kullanabilirler.Bireysel farklılıkları daha kolay kabul edebilirler.(Metin,1992-Eripek,1986) Özel çocukları daha yakından tanıma ve onlarla ilgili ön yargılarını değiştirme fırsatına sahip olabilirler.
    2-Kaynaştırmanın Özel Çocuklara Yararları
    İyi planlanmış kaynaştırma eğitimine katılan çocuk,normal çocuğun davranışını gözleyerek ve model alarak toplumca benimsenen davranışlarını geliştirir.(Belma,1986-Metin,1992-Eripek,1986)
    Normal çocuklarla özel çocukların birlikte çalışmaları ve oyun oynamaları;sosyal etkileşim kurmada ve akademik çalışmalarda istek ve cesaret uyandırır.(Karatepe,1996)
    Özel çocukların;normal gelişim gösteren çocuklardan soyutlanması,duygusal ve sosyal gelişimlerini olumsuz etkilediği kadar,dil ve zihin kapasitelerinin gelişimi açısından çok önemli fırsatlardan yoksun kalmalarına neden olmaktadır.(Belma,1986)

    3-Kaynaştırmanın Anne-Babalara Yararları
    Anne-babalar çocuklarının normal çocuklarla nasıl etkileşimde bulunduklarını gördükçe,çocukları hakkında daha gerçekçi olmaya başlarlar.İstenmeyen bazı davranışların sadece özel çocuklara özgü olmadığını,normal çocukların da benzer davranışlara sahip olabileceğini fark ederler.(Karatepe,1996)
    Özel çocuğa sahip anne-babaların,çocuklarının eğitimi ile ilgilenen uzman,rehber öğretmen ve sınıf öğretmeniyle iletişim halinde bulunması,anne-babalara güç ve cesaret verir.Çocuklarına nasıl yardımcı olacakları konusunda yeni yollar öğrenirler.
    4-Kaynaştırmanın Sınıf Öğretmenlerine Yararları
    Kaynaştırma uygulamaları ile normal sınıf öğretmenleri,özel çocuklarla çalışma şansına sahip olurlar.Öğretmenler özel öğrenci için kullandıkları yöntem ve teknikleri diğer öğrenciler için de kullanabilirler.Bilinen ve normal çocuklar için kullanılan etkili öğretim ve eğitim tekniklerinin birçoğu ilk kez özel çocuklar için geliştirilmiştir.Bu nedenle özel eğitim teknik ve yöntemlerini bilen bir normal sınıf öğretmeni,bu teknikleri bilmeyen öğretmenlerden daha başarılı olur.(Karatepe,1996)
    Ayrıca kaynaştırma eğitiminin başarıya ulaşması için öğrencinin gideceği kaynaştırma sınıfındaki akranları ile ön hazırlık yapılarak öğrencilerin özel öğrenciyi kabule hazır konuma getirilmesi sağlanmalıdır.
    Sınıf öğretmeni;özel çocuklarla ilgilenmenin zamanlarını tükettiği,normal çocukların başarısını aşağıya çektiği gibi ön yargılardan arınarak,özel çocuğun kendi sınıflarına katılmalarına istekli olmalıdır.
    Özel öğrenciler için uygun eğitsel metot,materyal sağlanmalıdır.
    Sınıf öğretmenleri,özel eğitim öğretmenleri,rehber öğretmen,yöneticiler ve anne-babalar özel çocuğun eğitim uygulamalarının ve planının bir parçası olmalıdır,aralarında iyi bir iletişim sistemi geliştirmelidir.
    Kaynak: Bornova-İZMİR
    Aşık Veysel Görme Engelliler İ.Ö.Okulunda 20-31 Temmuz 1998 tarihleri arasında yapılan "Engelliler Kaynaştırma Eğitimi" ders notları
    Öğretim Görevlisi : Sendur PEKER
    Öğretim Görevlisi : Ümit ŞAHBAZ


     
Otizmde İlk adım ve Entegrasyon (Kaynaştırma) konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Otizm ve Ergenlik

    Otizm ve Ergenlik

    OTİZMDE ERGENLİK Otistik Spektrumda Yer Alan Bir Çocuğun Ergenliğe Geçiş Sürecinde ve Gençlik Döneminde Akılda Tutulması Gereken 12 Püf Nokta Otistik spektrumda yer alan bir çocuğa sahipseniz, çocuğunuz gün be gün büyürken bazen küçük değişimleri gözden kaçırabilirsiniz. Bir bakarsınız kızınız neredeyse boyunuza ulaşmış. Ya da oğlunuzun sakalları çıkmaya başlamış. Bu fiziksel değişimler...
  2. Otizm ve Zihin Okuma

    Otizm ve Zihin Okuma

    zihin okuma zihin okuma nasıl yapılır yöntemleri akıl teknikleri teknikleri ZİHİN OKUMA VE OTİZM Zihin okumayı, kendimizin ve karşımızdakinin zihinsel durumlarının(duygular, istekler, inançlar, düşünceler, niyetler, imgelem vb. gibi) farkına varma, söylenenleri ve yapılanları yorumlama ve daha sonra karşımızdakinin ne yapacağını tahmin etme yeteneği olarak tanımlayabiliriz. Bu, düzeyi...
  3. Otizm ve Empati

    Otizm ve Empati

    Otuz yedi yıl önce, Apollo 11'in ilk kez Ay'a varmasından birkaç ay sonra ve Şili'de Salvador Allende'nin başkan seçilmesinden birkaç ay evvel, Kruşçev ve Mao'nun nükleer bir savaşın eşiğine geldiği, Nixon'un Kuzey Vietnam'a binlerce ton bomba yağdırdığı sırada, dünya radyolarında 'Sympathy' şarkısı çalınıyordu*: Dünyanın bir yarısı öbür yarısından nefret ediyor Bir yarısı yiyeceğin...
  4. Entegrasyon (Kaynaştırma) Nedir?

    Entegrasyon (Kaynaştırma) Nedir?

    entegrasyon nedir entegre nedir kaynaştırma uluslararası entegrasyon entegre eğitim ENTEGRASYON (KAYNAŞTIRMA) Kaynaştırma yoluyla eğitim özel eğitime muhtaç çocuklara örgün ve yaygın eğitim kurumları içerisinde, normal akranları arasında özür ve özelliklerine uygun olarak verilen eğitime kaynaştırma eğitimi denir. Kaynaştırma, bireyselleştirilmiş eğitim plan ve programları içerisinde uygun...
  5. Otizm ve Rutinler

    Otizm ve Rutinler

    Otizm ve Rutinler Otistik bireylerin genel özelliklerinden biride alıştıkları düzeni koruma,sürekli tekrar ettirme,yani rutine bağlı kalmadır.Bu durumdan eğitim çalışmalarında günlük yaşam becerilerini geliştirmek,gerekli alışkanlıkları edinerek düzenli sürdürülmesini sağlamak,ve benzer şekillerde akademik beceriler edinerek kullanımını sağlamak için kullanılır. Öğrenciler ile ilgili...

Sayfayı Paylaş