Test- İyi Bir Pazarlamacı mısınız?

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Test- İyi Bir Pazarlamacı mısınız?
Test-İyi Bir Pazarlamacı mısınız?
Bir zamanlar üretim ve üretimi yapan mühendisler gözdeydi. 1975 sonrasında işletmecilik ön plana çıktı. 1985-2000 döneminde finansman, çok önemli görülüyordu. Satış becerilerinin ve pazarlamanın önemi ise son yıllarda satışlar duraklayınca anlaşıldı. Bazen kapıdan kapıya satış yapan elemanlarla karıştırılsa da, pazarlamanın prestiji her geçen gün biraz daha yükseliyor. Onlar bir futbol takımındaki forvet oyuncuları gibi: Tüm takım oynuyor ama golü onlar atıyor.
Ancak iyi bir pazarlamacı, İngilizcesi ile yüksek performanslı bir"marketing" uzmanı olmak kolay bir iş değil. Ürünün tüm teknik özelliklerini bileceksiniz. İletişim becerileriniz üst düzeyde olacak. İnsanları tanıyacak, modaların ve trendlerin farkına herkesten önce varacaksınız. Pazarı okuyacaksınız. Nefesiniz her an rakiplerinizin ensesinde olacak.

Aşağıdaki test sizin satış konusunda ne kadar becerikli olduğunuz konusunda bir fikir verebilir:

1- Hangisi pazarlama becerisinin temelidir?
a- Teknik beceriler
b- İyi konuşma, dinleme ve yazma yetenekleri.
c- İnsanlarla iletişim kurma beceresi.
2- İyi bir pazarlamacı olmak için hangi alanlardaki deneyim ve birikim daha yararlı olur?
a-Ürün geliştirme, b-Finans, c-Araştırma-geliştirme
3- Bir ürünü fiyatlarken ne yaparsınız?
a-Fiyatımı, rakiplerimle aynı düzeyde tutarım.
b-Maliyet kalemlerini topladıktan sonra bunun üstüne bir kâr marjı eklerim.
c- Fiyatlamayı, ürünün pazardaki konumuna ve tüketicilerin alım gücüne göre belirlerim.
4-Tüketim eğilimi, hangi yaş grubunda en güçlü düzeydedir.?
a-26-35, b-36-45 c-46-55
5-"Özel markalama" (private labeling) teriminin anlamı nedir?
a-Üst gelir grupları için yeni bir konseptle hazırlanan ve özel kampanyalar ile lansmanı da kapsayan bir pazarlama türü.
b-Fason olarak bir firmanın ürettiği malın, büyük alışveriş zincirlerinin kendi markası ile ambalajlanması.
c-Çorum leblebisi ve Amasya elması gibi yerel bir ürünün marka olarak tescili.
6-İnternet aracılığı ile satışta aşağıdaki mal gruplarından hangisi en fazla satış şansına sahiptir.
a-Domates, biber, patlıcan
b-Kutu süt ve ambalajlı gıda
c-Pastırma, et, balık,
7-"Pazarlama planı" için hangi yorum doğrudur?
a- Genelde bir yol haritası olarak kullanılabilir ama dönem dönem değişiklik yapmak gerekir.
b-Doğru yolda olup olmadığınızı gösterdiği için kritik bir öneme sahiptir.
c-Bu plan kağıt üzerinde kalır ve bir süre sonra rafa kaldırılır.
8-Ahmed’e Mehmet’e, Ayşe’ye Fatma’ya, işçiye işverene kısacası herkese birden mal ve hizmet satmayı hedefleyen bir reklam kampanyası...
a-...Etkili olur.
b-...Zarar verir.
c-...Etkili olmaz.
9- USP nedir?
a- ABD’de bir hızlı kargo iletim şirketi unvanın kısaltılmış şekli.
b- Uzun-vadeli satış politikası teriminin kısaltılmış şekli.
c- "Unique selling position" teriminin kısaltması
10- Araştırmalara göre yeni bir müşteri kazanmak için yapılacak harcama, mevcut müşteriyi elde tutmak için yapılacak harcamanın kaç katıdır?
a-Beş katı, b-Aynısı, c-İki katı
11- Hedef kitlenizdeki 100 kadından doksanı alışverişini ve ev işlerini kendisi yapıyor.Yaşları 25 ile 55 arasında olan bu kitlenin dörtte üçü tam zamanlı çalışıyor ve işe gidiş gelişte toplam iki saat harcıyor. Bu kitleye ulaşmak için en iyi mecra hangisidir?
a- Radyo, b-İnternet, c-Televizyon.
12- Pazarlamada "konumlama" ne anlama gelir?
a-Ürünün, rakiplerinizin ürününe göre durumunu ifade eder.
b-Tüketicilerin ürünü, nasıl algıladığını tanımlar.
c--Ürününn reyon rafında nasıl göründüğünü anlatır.
13-Hangi markanın logosunda 42 tane nokta vardı?
a-General Electric, b-Panasonic, c-Sony:
14-Karum nedir?
a-Uçaklarda kullanılan bir tür metal alaşımı.
b-İzmir’deki bir iş ve alışveriş merkezinin adı.
c-Kayseri Kültepe-Kaniş’te bulunan ve dünyanın ilk alışveriş merkezlerinden birine verilen ad.
15-Hangi otomobil "niş pazarlaması" için uygundur?
a-Renault Espace .
b-Lotus Esprit.
c-Ford Focus.

CEVAPLAR VE YORUMLAR

1- a = 1, b = 3, c = 5. İş hayatında ve pazarlamada herşey, iyi iletişim becerileri üzerinde yükselir.
2- a = 5, b = 3, c = 1. İyi pazarlamacı olmak için tek bir yol yoktur. Ancak piyasayı ve rakipleri iyi tanıdıkları ve fiyatlama deneyimine sahip oldukları için ürün geliştirme uzmanları, diğerlerine göre daha avantajlıdır.
3- a = 3, b = 1, c = 5. Küreselleşme döneminde fiyatlama yöntemi 180 derece değişti. Artık fiyat = Maliyetler + Kâr marjı denklemi fazla kullanılmıyor. Günümüzde önce hedef kitlenin alım gücüne uygun bir fiyat belirlendikten sonra, maliyetleri bu fiyata uygun düzeylere getirmek gerekiyor.
4- a = 5, b = 2, c = 3. En güçlü tüketim eğilimi genç yaşlarda görülür. Orta yaşlarda emeklilik ve çocukların geleceği için biraz para biriktirilir. Daha sonra harcama eğilimi yine güçlenir.
5- a = 1, b = 5, c = 2 Bir hipermarket, müşterileri nezdinde belirli bir güven kazandığında, kendi adını da ürün markası olarak kullanabiliyor.
6- a = 3, b = 5, c = 0. Tüketiciler balık alırken dokunmak, et alırken görmek ister. Görüntü, sebze alımında da önemlidir. Kitap, kaset, ambalajlı ve markalı gıda ürünlerinde ise internetle alım daha güvencelidir
7- a = 5, b = 3, c = 1. Plansız çalışmada iş şansa kalır. Hazırlanan planda, değişim faktörlerini ve iş hayatının hızlı akışını dikkate alarak bazen değişiklik yapmak gerekebilir.
8- a = 1, b = 0, c = 5. Herkese birden aynı mal veya hizmeti satmak
giderek zorlaşıyor. İnsanlar kendilerini özel ve farklı gördükleri için kalabalık içinde herhangi biri olmak istemiyor. Bu segmentasyon (bölümlenme) olgusu nedeniyle, tüketici kitlesini ayrı hedef kitlelere ayırmak ve ürünleri kitlenin zevk ve tercihlerine göre farklılaştırmak gerekiyor. Pazarlama çalışmalarında da her hedef kitleye özel ve farklı mesaj iletilmek zorunlu oluyor.
9- a = 0, b = 0, c = 5. Bu terim bir firmanın, tüketicinin özellikle ilgi duyacağı bir ürünü belirli bir pazar avantajı ile piyasaya sürebilecek konumda olduğunu ifade eder. CHP Genel Başkanı Deniz Baykal 1995 genel seçimi öncesinde partisinin bu konumda olduğunu iddia etmişti.
10- a = 5, b = 0, c = 2. Araştırmalara göre yeni müşteriyi kazanmak için yapılan harcama mevcut müşteriyi tutmak için yapılan harcamanın beş katıdır.
11- a = 5, b = 1, c = 3. Bu kitledeki kadınlar, bir işte çalışmayanlara göre daha az televizyon seyredeceği için en iyi araç radyodur.
12- a = 3, b = 5, c = 1 Konumlama (pozitioning) tüketicilerin ürüne bakış açılarını ve ürünün nasıl değerlendirildiğini ortaya koyar. Diğer ifadeyle konumlama ürünün talep haritasındaki koordinatlarını gösterir.
13- a = 0, b = 1 c = 5. 42 noktalı logo Sony’nindi.
14- a = 0, b = 2, c = 5 Pazarlama konusunda dünyadaki en son gelişmeleri takip ederken, bu toprakların tarihini ve kendi alışveriş kültürümüzü de bilmek zorundayız. Küresel bilgi ancak yerel perspektiften bakıldığında bir anlam kazanır.
15- a = 3, b =5, c = 1 Niş pazarlamasında hedef kitle, özel ürünlere meraklı, işin erbabı olan ve alım gücü ürün fiyatına yetecek tüketicilerden oluşur.

DEĞERLENDİRME
61-75 puan: Piyasayı kuşbakışı ve çok yükseklerden görebiliyorsunuz. Dünyanın farkındasınız. Siz eskimolara bile gıdaları hep sıfır derecede tutabilecek bir buzdolabı satabilirsiniz. Pazarlama ve satış işini A’dan Z’ye, teorisi ve pratiği ile çok iyi biliyorsunuz. Özelleştirmede görev alsaydınız kamuya çok yüksek gelir kazandırabilirdiniz.
51-60 puan: İşinizin hakkını vererek çalışıyorsunuz. Gözlemleme, öğrenme ve değerlendirme kapasiteniz yükseklerde. Ancak küreselleşme ve pazardaki segmentasyon gibi kapsamlı ve uzun vadeli süreçleri izlemeyi biraz ihmal ediyorsunuz galiba. Bu eksiklikleri giderdiğinizde sizi kimse tutamaz.
41-50 puan: Epey yol almışsınız ama bazen işin pratiğinde bazen de bilgi toplama ve analiz aşamasında sıkıntı çekiyorsunuz. Sektördeki ve piyasadaki gelişmeleri ve rakiplerinizi daha yakından izleyin. Konuşma ve yazma becerinizi geliştirmeye önem verin. Analitik düşünmeye gayret edin.
31-40 puan: Düşük tutarlı satış işlerinde başarılı olabilirsiniz ama olay büyüdükçe zorlanacağınız kesin gibi... Büyük tutarlı işlerde uzun vadeli başarı için, özellikle tüketicilerin alım kararını etkileyen faktörleri büyüteç altına alın. Tablonun bütününe bakın. Piyasanın kurtlarından bilgi almanız da yararlı olabilir.
21-30 puan: Anlaşılan siz daha işin başındasınız. Sattığınız mal ve hizmetin tüm özelliklerini etüt edin. Müşterileri daha iyi tanımaya çalışın. Pazarlamayı öğrenmeye, semt pazarlarından, lüks alışveriş merkezlerine kadar her yeri gezip gözlemleyerek başlayın. Çok okuyun.
12-20 puan: Kızmayın ama sizin pazarlamanın P’sinden bile haberiniz yok daha... İyisi mi siz bu işi bırakın ve satış yerine satın alma ile ilgili bir göreve gelmeye bakın ya da masa başı bir işte çalışın.
 
Geri
Üst