gebe
  1. Gül Hanım

    Gül Hanım Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    16 Nisan 2009
    Mesajlar:
    2.278
    Beğenilen Mesajlar:
    17
    Ödül Puanları:
    0
    Şehir:
    burdur

    tüketici hakları ve yeni degişiklikler

    Konu, 'Kadın ve Hukuk' kısmında Gül Hanım tarafından paylaşıldı.

    TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN AMAÇ KAPSAM TANIMLAR AMAÇ

    Madde 1; Teoride geniş bir yelpazede değerlendirilen Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun' un amacı; ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin ekonomik çıkarlarını sağlığını ve güvenliği korumak zararlarını tazmin etmek aydınlatmak ve eğitmek çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri düzenlemek bu konudaki politikaların oluşturulmasında yarar sağlayacak gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.

    KAPSAM

    Madde 2; Kanun yukarıda belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarında tüketicinin taraflardan birini oluşturduğu her türlü hukuki işlemi kapsar.

    TANIMLAR


    Madde 3; Bu Kanun' un hazırlanması ve uygulanması sırasında sözü edilen bazı terimler;

    a) Bakanlık; Sanayi Ve Ticaret Bakanlığı
    b) Mal; Ticaret konusu taşınır eşya
    c) Hizmet; Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan bedeni veya fikri faaliyet
    d) Standart; Türk Standardı
    e) Üretici; Kamu kurum ve kuruluşları da dahil olmak üzere tüketiciye sunulmuş olan mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini ya da ara mallarını üretenler...
    f) Satıcı; Kamu kurum ve kuruluşları da dahil olmak üzere tüketiciye mal ve hizmet sunan gerçek veya tüzel kişiler...
    g)Tüketici; Bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak nihai olarak kullanan ve tüketen gerçek veya tüzel kişi...
    h) Tüketici Örgütleri; Tüketicinin korunması amacıyla kurulan dernek vakıf ve tüketim kooperatifleridir.

    TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE AYDINLATILMASI

    Buna göre Kanun' un tüketicilere sağladığı yararlardan bazılarını aşağıda bulabilirsiniz;

    AYIPLI MAL VE HİZMETLER

    Madde 4; Ambalajında etiketinde veya kullanma kılavuzunda yer alan ya da satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve niceliğe aykırı olan maddi hukuki ekonomik ek***likler içeren mal ve hizmetler "Ayıplı Mal veya Ayıplı Hizmet" olarak kabul edilir.

    Alınan hizmet ya da malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici malı teslim aldığı tarihten itibaren 15 (on beş) gün içinde satıcı firmaya geri vererek değiştirilmesini ödediği bedelin iadesini veya ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirimini ya da ücretsiz olarak tamir edilmesini talep edebilir. Tüketici bu taleplerden herhangi birini tercihte serbesttir. Satıcı tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Ayıplı maldan veya ayıplı malın neden olduğu her türlü zarardan dolayı tüketiciye karşı satıcı bayi acente imalatçı üretici ve ithalatçı müştereken ve müteselsilen sorumludurlar. Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu ortadan kaldırmaz.

    Satılan malın ayıbı gizli ise veya ayıp tüketiciden bilinçli olarak gizlenmişse satıcı söz konusu malın ayıbı nedeniyle 2 (iki) yıl süreyle sorumludur.

    Ayıplı hizmetler hakkında da yukarıdaki hükümler uygulanır. Ancak ayıplı hizmetin yeniden görülmesi imkansızlaşmışsa veya amaca aykırı sonuçlar doğuracak nitelikte ise bedel iadesinde tüketicinin ayıplı hizmetten sağladığı fayda kadar indirim yapılır.
    Satışa sunulan kullanılmış tamir edilmiş ayıplı mal üzerine veya ambalajına tüketicinin rahatlıkla görebileceği şekilde "Özürlüdür" uyarısının konulması yasal zorunluluktur. Bu durum tüketiciye verilecek fatura fiş veya satış belgesinde de gösterilir. Özürlü olduğu bilinerek alınan mallar için herhangi bir hak talep edilemez
    .

    SATIŞTAN KAÇINMA

    Madde 5; Üzerinde "Numunedir" veya "Satılık Değildir" ibaresi bulunmayan mallar ticari bir kuruluşun vitrininde veya açıkça görülebilir herhangi bir yerinde teşhir edilemez. Satıcı teşhir ettiği malların satışından kaçınamaz.

    Satıcı bir mal veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin kendisi tarafından belirlenen miktar sayı ebat veya süresi kadar satın alınması ya da başka bir malın veya hizmetin satın alınması koşuluna bağlı kılamaz.

    TAKSİTLİ SATIŞLAR

    Madde 6; Taksitli satışlarda tüketici borçlandığı toplam miktarı önceden ödeme hakkına sahiptir. Tüketici aynı zamanda birden fazla taksit ödemesinde bulunabilir. Bu durumda satıcı ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.

    Taksitli satışlarda satıcı aşağıdaki bilgileri yazılı olarak tüketiciye bildirmek ve taraflar arasında imzalanan sözleşmenin bir nüshasını tüketiciye vermek zorundadır.

    a) Mal ve hizmetlerin peşin satış fiyatları
    b) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek toplam satış fiyatı
    c) Faiz miktarı faizin hesaplandığı yıllık oran ve gecikme faizi oranı
    d) Ön ödeme tutarı
    e) Ödeme planı.
    _


     
tüketici hakları ve yeni degişiklikler konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. TÜketİcİ Haklari ve Yeni Değişiklikler

    TÜketİcİ Haklari ve Yeni Değişiklikler

    TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN AMAÇ, KAPSAM, TANIMLAR AMAÇ Madde 1; Teoride geniş bir yelpazede değerlendirilen Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun' un amacı; ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin ekonomik çıkarlarını, sağlığını ve güvenliği korumak, zararlarını tazmin etmek, aydınlatmak ve eğitmek, çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri...
  2. Evrensel Tüketici Hakları

    Evrensel Tüketici Hakları

    tüketici hakları evrensel beyannamesi ile ilgili haberler tüketici hakları evrensel beyannamesi haberleri hakkında haberler beyannamesine ve tüketicilere yönelik bilgiler içeren 1. Temel gereksinimlerin giderilmesi hakkı: Tüketicilerin yeme, içme, giyinme, barınma gibi biyolojik temel gereksinimlerinin karşılanması için alınan önlemler. Ve hatta günümüzde güncelliği ve ciddiyet boyutları...
  3. Tüketici Hakları Danışma Hattı

    Tüketici Hakları Danışma Hattı

    Tüketici Hakları Danışma Hattı kaç acaba lütfen hat nosunu burdan bana acil olarak yazın kızlar.
  4. tüketici hakları

    tüketici hakları

    tüketici hakları nedir merak ediyorum
  5. Tüketici olarak haklarımız nelerdir?

    Tüketici olarak haklarımız nelerdir?

    Selamlar. Bir alışveriş sırasında hatalı mal resmen bize kazıklandı ve ben bu malı iade edip parasını çatır çatır almak istiyorum.Eşimse alamazsın geçti artık 1 bardak su iç diyor.Hayır ama bu kadar kolaymı?Tüketici olarak haklarımı öğrenmek istiyorum yardım edermisiniz bu konuda?

Sayfayı Paylaş