gebe
  1. SeLviBoYLuM

    SeLviBoYLuM Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    11 Kasım 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    Tüketici Haklari

    Konu, 'Eşya Hukuku' kısmında SeLviBoYLuM tarafından paylaşıldı.

    tüketiçi haklarına nasıl dilekce yazılır tüketici haklarına dilekce nasıl yazılır Sevgili Melekler;
    Sitede bir Melegimizin nasil magdur oldugunu duyunca, bu konuyu sizlerle paylasmam gerektigini düsündüm. Sonucta bayanlar olarak ülkemizde en büyük Tüketici toplulugunun mensubuyuz. Alisveris bizim ilgi alanimiz degil mi sonucta... Bu yüzden lütfen cok dikkat edelim. Ülkemizde sirf para kazanmak icin binbir türlü oyunla bize kusurlu mal satmaya calisan bir cok üretici vardir, bunlarin sizde farkindasinizdir. Bu konuyu dikkatlice okumanizi ve bilgi sahibi olmanizi tavsiye ederim.



    KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

    Alışverişlerinizde:

    • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
    • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
    • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
    • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

      Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
    • Ayıplı malın değiştirilmesini,
    • Ödediğiniz bedelin iadesini,
    • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
    • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.


      • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
      • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
      • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
      • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
      • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
      • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
    Tüketici Kimdir?
    Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.

    Tüketicinin korunması neden önemlidir?
    Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.

    Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
    Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.

    Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?

    Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.

    Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
    Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

    Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?

    Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

    Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
    Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

    Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
    Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

    Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
    Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

    Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?

    Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

    Tüketici örgütlenmesi nedir?
    Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.



     
    Son düzenleme: 15 Kasım 2010
  2. ßeLeN

    ßeLeN Daimi Üye Üye

    Kayıt:
    14 Haziran 2009
    Mesajlar:
    5.973
    Beğenilen Mesajlar:
    1.316
    Ödül Puanları:
    113
    Canım böyle bir konuya deyinmen gayet faydalı olmuş arkadaşımızın başına gelen olayda eğer bir faturası olmuş olsaydı bu hakların hepsinden sonuna kadar yararlanabilirdi .. Hepimizin aslında bildiği bir konu ve hatırlamamız gerekiyordu ..
    Duyarlı olmalıyız bunu hatırlattın bize tşk ederim canım ..
     
  3. SeLviBoYLuM

    SeLviBoYLuM Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    11 Kasım 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Rica ederim :) seve seve sizler icin paylastim...
     
Tüketici Haklari konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. TÜketİcİ Haklari ve Yeni Değişiklikler

    TÜketİcİ Haklari ve Yeni Değişiklikler

    TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN AMAÇ, KAPSAM, TANIMLAR AMAÇ Madde 1; Teoride geniş bir yelpazede değerlendirilen Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun' un amacı; ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin ekonomik çıkarlarını, sağlığını ve güvenliği korumak, zararlarını tazmin etmek, aydınlatmak ve eğitmek, çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri...
  2. baslica kul haklari

    baslica kul haklari

    Baslica kul haklari sunlardir: "1 — Müslüman kardesinle karsilasinca ona selâm vermen. 2 — Seni davet edince davetine icabet etmen. 3 — Aksirip «eihamdüüllâh» denince onu «yerhamukellâh» diye cevaplandirman. 4 — Hastalaninca ziyaretine varman. 5 — Ölünce, cenazesinde bulunman. 6 — Senin üzerine yemin ettigi zaman onu hakli çikarman. 7 — Senden nasihat isteyince ona nasihat...
  3. TelekomÜnİkasyon SektÖrÜnde TÜketİcİ Haklari YÖnetmelİĞİ

    TelekomÜnİkasyon SektÖrÜnde TÜketİcİ Haklari YÖnetmelİĞİ

    Resmi Gazete Tarihi: 22/12/2004 Resmi Gazete Sayısı: 25678 Telekomünikasyon Kurumundan BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Hükümler Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, telekomünikasyon hizmetlerinden yararlanan tüketicilerin haklarını ve menfaatlerini korumaya yönelik usul ve esasları belirlemektir. Kapsam Madde 2 - Bu Yönetmelik, telekomünikasyon hizmetlerinden yararlanan tüketicilerin hakları ile...
  4. çekişmeli Haklari Edinme Yasaği:

    çekişmeli Haklari Edinme Yasaği:

    Madde 47 - Avukat el koyduğu işlere ait çekişmeli hakları edinmekten veya bunların edinilmesine aracılıktan yasaklıdır. Bu yasak, işin sona ermesinden itibaren bir yıl sürer. Birinci fıkra hükmü, avukatın ortaklarını ve yanında çalıştırdığı avukatları da kapsar. (Ek fıkra: 02/05/2001 - 4667/33 md.) Ancak, 164 üncü madde hükmü saklıdır.
  5. Avrupa Insan Haklari Sözleşmesi

    Avrupa Insan Haklari Sözleşmesi

    Avrupa Insan Haklari Sözleşmesi 20 Mart 1950'de Roma'da imzalanan Sözleşme, 3 Eylül 1952'de yürürlüğe girdi. Türkiye, Sözleşmeyi 18 Mayıs 1954'de onayladı. (R.G. 19 Mart 1954-8662) Sözleşme metni, 21 Eylül 1970'de yürürlüğe giren 3 no'lu Protokol’un 20 Aralık 1971’de yürürlüğe giren 5 no'lu Protokol'un ve 1 Ocak 1990'da...

Sayfayı Paylaş