Türkiye`de Halkla İlişkiler Olgusu

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Türkiye`de Halkla İlişkiler Olgusu
Türkiye`de Halkla İlişkiler Olgusu
Avrupa ülkelerinin uzun zamandir benimsedigi ve önemsedigi Halkla Iliskiler çalismalarinin, maalesef ülkemizde gereken degeri gereken hizda görmedigi kanisindayim. Halkla Iliskiler Türkiye`de yeni yeni hakettigi yere dogru ilerliyor.

Pek çok firma kurumsallasmaya yönelik çalismalara ilk adimi attiginda bu tanimla karsilasti ve bunun üzerine bir arayis basladi.

Son yillarda kurumlarin standartizasyona gitmesi, uluslararasi çalismalar ve su an kulagimiza çok tanidik gelen ISO Kalite Belgesi çalismalarinin sürece katkilarini göz ardi edemeyiz.

Tüm bu gelismeler sayesinde kurumlar "müsteri memnuniyeti" ile tanistirildilar ve bugüne kadar üzerinde hiç kafa yormadiklari bazi degerleri ögrenmeye basladilar.

Bu çalismalar esnasinda müsteri ve hizmet grubunun farkina varan "Arz Grubu" kendi içlerinde bir sorgulama sürecini de baslatmis oldu.

-Acaba müsterileri kimlerdi, özellikleri nelerdi? (bizim hedef kitle dedigimiz)

-Bugüne dek müsterileri üzerinde arzu ettikleri olumlu izlenimleri yaratabilmis ve aliskanlik olusturmuslar miydi? (imaj) iste bu ve benzeri sorularla baslayan süreç sirketleri Halkla Iliskiler ile tanistirdi.

Bir süre Pazarlama Departmanlarinin faaliyetleri arasina gizlenen Halkla Iliskiler bir süre sonra "Müsteri memnuniyeti","Kurum içi iletisim", "Iç müsteri", "Dis müsteri" terimlerinin de dogru algilanmaya baslamasi ile bagimsiz departmanlar halini aldi.

Az önceki sorularla süreci baslatanlar önceleri disaridan bu konuda destek almakla yetindiler ama bugün pek çok kurum kendi içlerinde bagimsiz departmanlar kurarak disaridan alinacak destekleri, ne istedigini bilen ve ayni dili konusan profosyonellere birakti. Artik tüm bu isler gerektigi gibi yürütülmeye baslandi.

Ilk zamanlar sadece organizasyon düzenlemelerine destek vermek anlamina gelen Halkla Iliskiler çalismalari son yillarda yayginlasmaya baslayan Halkla Iliskiler Danismanligi, Iletisim Danismanligi gibi sifatlarla yolunda ilerlemeye devam ediyor.

Maalesef pek çok basarisiz denemeden sonra tikanan kurumlar, var olan sisteme profosyonel yaklasimdan çok, meydana gelen sorunlar yumaginin çözümü için Halkla Iliskiler sirketlerine basvuruyorlar. Oysa en bastan planlanan profosyonel çalismalarla; zaman, isgücü ve para sarfiyatinin hatta olumsuz imaj olusumlarinin önüne geçilebilirdi.

Simdi asil olarak üzerinde durmak istedigim konuyu sizlerle paylasmak istiyorum.

Ne yapabiliriz veya ne yapmaliyiz?
Halkla Iliskilerin hakettigi yeri alabilmesi için Halkla Iliskiler Uzmanlarina önemli görevler düsüyor.Öncelikle Halkla Iliskiler, kurumlarin yönetim prensibinde farkli konumlandirilmali.

Bunun için atacagimiz ilk adim ise kendi isimizi kendi bransimiz için hayata geçirmek, Halkla iliskiler imajini olusturmak ve sürekli kilmak, gerekirse tek tek anlatmak. Bu yaziyi yazmamin baslica sebebi karsilastigim bazi durumlarda sahsen bu yola basvurmamdir. Pek çok ortamda karsiniza çikacak kisiler yaptiginiz ise elestirel açidan yaklasabilir veya kurum kendi prensipleri çerçevesinde topluma karsi sorumlu oldugunuz etik anlayisinizi yipratmaya çalisabilir. Eger isinizi ve gereklerini tam olarak benimsediyseniz bunu karsinizdaki kisiye anlatamamaniz için hiç bir sebep yok.

Halkla iliskilerin mihenk tasi olan degerli kisiler bayragi devredecekleri gençlerin bu mirasa sahip çikacagina ve daha ilerilere tasiyacagia inanmak isteyecekler. Onlari inandirmak ise bizim elimizde.

Bu sektöre yeni katilacak olan arkadaslarima seslenmek istiyorum.

Önce kendi içinizde bazi sorular sormali ve bunlara cevap aramalisiniz, üzerinde düsünmeli ve kafa yormalisiniz, unutmayin ki bagli çalisacaginiz kurum tüm bunlara sizin getireceginiz yaklasimlari getiremedigi için sizden destek bekliyor.

Kendi sorularinizi cevaplayabilirseniz, onlarin sorularina hatta sormadiklarina bile cevaplariniz hazir olacaktir. Böylece sorunlari çözmenin ve gerekli degisiklikleri yapmanin yanisira yeni projeler de üretebildiginizi farkedeceksiniz.

Zamaninda giyim kusam ve dis görünüs gibi yanlis kriterlerle degerlendirilen Halkla Iliskiler Uzmanligi o günden bugüne çok yol katetti. Günümüzde, arastirmaci, emin, vizyonu genis, yenilikleri takip eden, ne istedigini ve amacini bilen, pratik çözümler üreten kisilerin sahip olduklari dogru kriterler, eskilerinin yerini aldi.

Bundan sonra da, Halkla Iliskiler Uzmanlarinin çabalari ve basarilari ile meslegimizin daha genis ufuklara ilerileyecegine inaniyor ve bu yolda olan herkese basarilar diliyorum.

Saygilarimla,

Aysenur Soybay Kaçar
BOZLU GROUP Halkla Iliskiler Grup Sorumlusu
 
Geri
Üst