Eceller Her Sene Tayin Ed
Eceller Her Sene Tayin Edilir
Deylemi, Ebû Hüreyre (Radiy
û anh)´dan rivayet ettigine göre Resûlullah (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) :
«Eceller Saban ayindan Saban ayina tayin edilir. Hatta adam evlenir, çocugu olur. Halbuki ismi ölüler içinde yazilmistir.»
Ibn-i Ebi Dünya ve Ibn-i Cerir Zühri tariki ile Osman bin el-Mu-gire bin el-ahnes´ten merfû´an aynisini rivayet etmislerdir.
Beyhaki´de Suab-i Iman´da Zühri tariki ile Osman bin Mugire bin el-Ahnes´den bunu rivayet etmistir.
Ibn-i Ebî Hâtem´de îbn-i Abbâs´dan merfû´en bir benzerini rivâyet etmistir:
Hz. Âise (Radiy
û anhâ) ´dan rivayet edildigine göre Peygamber (Sallallâhû Aleyhi ve Sellem) Saban boyunca oruç tutardi. Ben bunu ona sordum. O buyurdu:
? Allah o sene Ölecek bütün canlilarin ecelini Sabanda yazar. Istiyorum ki ben oruçlu iken ecelim gelsin.»
îbn-i Ebi´d Dünya, Ata bin Yesâr´dan rivayetine göre söyie demistir :
? Saban´m onbesinci günü olunca Melekü´l-mevte bir sahife verilir. Ona bu sahifedekilerin ruhunu al denilir. Kisi fidan diker evlenir, bina yapar, halbuki ismi ölüler ismi içinde yazilmistir.
Ibn-i Cerir, Gufre´nin kölesi Ömer´den rivayet ettigine göre söyle demistir:
«Ölüm melegi Için kadir gecesinden öbür kadir gecesine kadar Öleceklerin ismi yazilip verilir. Melek, adama bakar ki evleniyor, fidan dikiyor, halbuki ismi ölülerin ismi içindedir.»
îkrime´den (Radiy
u anh) rivayet edildigine göre söyle demistir :
«Saban´in onbesinci gecesinde senenin bütün isleri kesinlesir. Ölecek dirilerin ismi yazilir. Hacilar belli olur. Artik bir kisi ne artar, ne eksilir.»
Deynûrî, Mucâlese´de Râsid bin Saad´dan Resûlullah (Salla Aleyhi ve Sellem) ´in söyle buyurdugunu rivayet etmistir:
Saban´in onbesinci gecesinde Allah ölüm melegine o sene ruhunu almak istedigi herkesin ruhunu almasini vahyeder.
Ibn-i Ebid -Dünya ve Hâkim Müstedrekinde sahabi olan Ukbe bin Amr (Radiy
û anh) ´den rivayet ettigine göre söyle demistir:
«Kulun ölümünü ilk önce bilen muhafaza melegidir. Çünkü o amelim göge çikartir. Rizkini indirir. O abde rizik çikmadigini görünce bilir ki ölecektir.
Ebû Seyh, Tefsir´inde Muhammed bin Hammad´dan söyle dedigini rivayet etmistir:
«Ars altinda Allah´in bir agaci vardir. Her yaratik için onda bir yaprak vardir. Kulun yapragi düsünce ruhu cesedden çikar. Iste «düsen her. yapragi Allah bilir» [1] mealindeki âyetin mânâsi budur. [2] [1] Enam, 59
Deylemi, Ebû Hüreyre (Radiy
«Eceller Saban ayindan Saban ayina tayin edilir. Hatta adam evlenir, çocugu olur. Halbuki ismi ölüler içinde yazilmistir.»
Ibn-i Ebi Dünya ve Ibn-i Cerir Zühri tariki ile Osman bin el-Mu-gire bin el-ahnes´ten merfû´an aynisini rivayet etmislerdir.
Beyhaki´de Suab-i Iman´da Zühri tariki ile Osman bin Mugire bin el-Ahnes´den bunu rivayet etmistir.
Ibn-i Ebî Hâtem´de îbn-i Abbâs´dan merfû´en bir benzerini rivâyet etmistir:
Hz. Âise (Radiy
? Allah o sene Ölecek bütün canlilarin ecelini Sabanda yazar. Istiyorum ki ben oruçlu iken ecelim gelsin.»
îbn-i Ebi´d Dünya, Ata bin Yesâr´dan rivayetine göre söyie demistir :
? Saban´m onbesinci günü olunca Melekü´l-mevte bir sahife verilir. Ona bu sahifedekilerin ruhunu al denilir. Kisi fidan diker evlenir, bina yapar, halbuki ismi ölüler ismi içinde yazilmistir.
Ibn-i Cerir, Gufre´nin kölesi Ömer´den rivayet ettigine göre söyle demistir:
«Ölüm melegi Için kadir gecesinden öbür kadir gecesine kadar Öleceklerin ismi yazilip verilir. Melek, adama bakar ki evleniyor, fidan dikiyor, halbuki ismi ölülerin ismi içindedir.»
îkrime´den (Radiy
«Saban´in onbesinci gecesinde senenin bütün isleri kesinlesir. Ölecek dirilerin ismi yazilir. Hacilar belli olur. Artik bir kisi ne artar, ne eksilir.»
Deynûrî, Mucâlese´de Râsid bin Saad´dan Resûlullah (Salla Aleyhi ve Sellem) ´in söyle buyurdugunu rivayet etmistir:
Saban´in onbesinci gecesinde Allah ölüm melegine o sene ruhunu almak istedigi herkesin ruhunu almasini vahyeder.
Ibn-i Ebid -Dünya ve Hâkim Müstedrekinde sahabi olan Ukbe bin Amr (Radiy
«Kulun ölümünü ilk önce bilen muhafaza melegidir. Çünkü o amelim göge çikartir. Rizkini indirir. O abde rizik çikmadigini görünce bilir ki ölecektir.
Ebû Seyh, Tefsir´inde Muhammed bin Hammad´dan söyle dedigini rivayet etmistir:
«Ars altinda Allah´in bir agaci vardir. Her yaratik için onda bir yaprak vardir. Kulun yapragi düsünce ruhu cesedden çikar. Iste «düsen her. yapragi Allah bilir» [1] mealindeki âyetin mânâsi budur. [2] [1] Enam, 59