1. Misafir

    Misafir Forum Okuru

    Gelenekte Mehir Ve Taki

    Konu, 'Ben Evleniyorum:))' kısmında Misafir tarafından paylaşıldı.

    Mehir kadına değil, erkeğin üzerine vaciptir. Dâru'l-islâm'da bir kadınla cinsel temas, ya had cezasını gerektirir, ya da mehir hakkını doğurur. Bu, kadına saygının bir sonucudur. Kur'an-ı Kerîm'de mehirden söz eden çeşitli ayetler vardır. Bazıları şunlardır: "Aldığınız kadınların mehirlerini yürekten isteyerek ve Allah'ın bir atiyyesi olarak verin " (en-Nisâ, 4/4). Çoğunluğa göre, burada hitap kocalaradır. Bazı bilginler hitabın velilere olduğu görüşündedir. Cahiliye devrinde mehri kızın velileri alır ve adına da "nihle" derlerdi. "...Haram olanlar dışındaki kadınlarla evlenmeniz, namuslu olarak ve zinaya sapmaksızın yaşamak ve mallarınızdan onlara mehir vermek şartıyla size helâl kılındı. Artık o kadınlardan hangisiyle yararlanmanız olmuşsa, ücretlerini belirlendiği şekliyle verin. Mehir miktarını belirledikten sonra aranızda gönül hoşluğu ile uyuştuğunuz miktar hakkında üzerinize bir vebal yoktur" (en-Nisâ, 4/24). Abdullah b. Abbas (r.a) tan rivayet edildiğine göre, Hz. Ali, Hz. Fâtıma ile evlenirken Resulullah (s.A..s) kendisine; "O'na bir şey ver" dedi. Ali: "Bende bir şey yok"deyince de; "Hutamî zırhını verebilirsin" buyurdular.
    Bir kadınla evlenmek isteyen bir sahabeye Allah'ın elçisi mehir vermesini bildirdi. Evinden de eli boş dönünce; "Demirden bir yüzük de olsa bak" deyip, yeniden eve gönderdi. Yine boş dönünce, ne miktar Kur'an-ı Kerîm bildiğini sordu ve sonunda şöyle buyurdu: "Haydi git, onu sana bildiğin Kur'an karşılığında verdim" (eş-Şevkânî, Neylü'l-Evtâr, VI, 170). Bu konudaki ayet ve Hadislerden şu sonuca varılmıştır. Resulullah (s.A..s), mehirsiz hiç bir evliliğe ruhsat vermemiştir. Eğer mehir vacip olmasaydı, bunu göstermek için arada bir onu terkederdi. Diğer yandan, sahabe devrinden bu yana islâm bilginleri mehir üzerinde icma etmişlerdir (bk. es-Serahsî, el-Mebsut, V, 62 vd.; el-Kâsânî, Bedâyiu's-Sanâyi, II, 274-304; Ibnü'l-Hümâm, Fethul-Kadîr, II, 434 vd.; el-Cassâs, Ahkâmü'l-Kur'ân, III, 86 vd.; Ibn Rüşd, Bidâyetü'l-Müçtehid, II, 16 vd.; Ibn Âbidin, Reddü'l-Muhtâr, II, 329 vd.).

    Aile yuvasıyla ilgili görevlerin en güzel şekilde yerine getirilmesi için eski çağlardan beri kadınla erkek arasında bir görev bölümü yapılmıştır. Erkek, evin dışındaki işlerle uğraşır ve gerektiğinde ağır işlerde çalışarak geçim için kazanç sağlar. Kadın da evin yönetimi, yemeğin hazırlanması, çocukların bakım ve terbiyesiyle uğraşır. Bu yüzden bütün malî yükümlülükler kadının değil, erkeğin görevidir.

    Mehir ve bütün kapsamıyla nafaka bu yükümlülükler arasındadır. Bu görev bölümü erkekle kadının yaratılışına ve ilâhî sünnete de uygundur. Erkek daha güçlü olduğu için çalışıp kazanmaya daha yatkındır. Kur'an'da şöyle buyurulur: "Erkekler, kadınlardan daha güçlü ve kuvvetlidirler. Yani ailenin reisidirler. Bunun sebebi şudur: Allah onlardan kimini kiminden üstün kılmıştır. Bir de erkek, mallarından evin geçimini sağlamaktadır" (en-Nisâ, 4/34).
    Mehir, nikâh akdinin rükün veya şartlarından değildir. Bu yüzden mehirsiz akdedilecek nikâh geçerli olur ve kadın emsal mehire hak kazanır. Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur:
    "Kendileriyle cinsel temasta bulunmadığınız veya kendilerine bir mehir tayin etmediğiniz kadınları boşamışsanız, bunda üzerinize bir sakınca yoktur" (el-Bakara, 2/236). Bu ayette, cinsel birleşmeden veya mehir tespitinden önce kadını boşamanın geçerli olduğu belirtilmektedir. Boşama ancak sahih nikâhtan sonra mümkün olduğuna göre, ayet, akit sırasında mehrin konuşulmasının ne bir rükün ve ne de bir şart olmadığına delâlet eder (el-Kâsânî, a.g.e., II, 274; eş-Şîrâzî, el-Mühezzeb, Halebî tab'ı, II, 55, 60; Ibn Rüşd, a.g.e., II, 25).

     
Gelenekte Mehir Ve Taki konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. manisa gelenek ve görenekleri

    manisa gelenek ve görenekleri

    manisa gelenek ve görenekleri ege bölgesi gelenek ve görenekleri ege bölgesinin manisa nın manisanın MANİSA ÖRF-ADET-GELENEK-GÖRENEKLERİ Manisa; Hitit, Frigya, Lidya, Pers, Makedonya (İskender), Bergama, Roma ve Bizanslılardan sonra 1076�da Selçuklu Türkleri tarafından fethedilmiş, bu bölgeye Türkmen boyları yerleştirilmiş, Hıristiyanlar Ege...
  2. edirne gelenek ve görenekleri

    edirne gelenek ve görenekleri

    edirne gelenek ve görenekleri edirne gelenekleri edirnenin gelenek ve görenekleri edirnenin gelenekleri nin EDİRNE ÖRF-ADET-GELENEK-GÖRENEKLERİ Kırkpınar Efsanesi "Kırkpınar Yağlı Güreşleri" ile ilgili birçok söylenti vardır. Bunlardan en yaygın olanı da şöyledir:...
  3. yalova gelenek ve görenekleri

    yalova gelenek ve görenekleri

    yalova gelenek ve görenekleri yalovanın gelenek ve görenekleri yalova yöresel kıyafet yalovanın gelenekleri YALOVA ÖRF-ADET-GELENEK-GÖRENEKLERİ YÖRESEL YEMEKLER: Yalova'da yerel mutfağa özgü yemekler arasında, Milföylü Yalova Kebabı,Yalova köftesi,Termal...
  4. Gümüşhacıköy gelenekleri ve görenekleri

    Gümüşhacıköy gelenekleri ve görenekleri

    karadenizin gelenek ve görenekleri çeyiz nasıl asılır karadeniz bölgesinin gelenek ve görenekleri çeyiz nasıl serilir damat giydirme duası Düğünlerimiz İlçemizde evlenecek çağa gelen erkek çocuklar anne ve babaları tarafından artık senin vaktin geldi diyerekten çevrelerinde önceden gözüne kestirdikleri kızı söyleyerek oğullarının ağızlarını ararlar.Eğer erkekle kız önceden anlaşmış veya erkek...
  5. Malatya Gelenek ve Görenekleri

    Malatya Gelenek ve Görenekleri

    malatya gelenek ve görenekleri malatyanın gelenek ve görenekleri malatya yöresinin yöresinin gelenekleri ilinin Her ülkenin her ilin ve yörenin kendine has adetleri ve gelenekleri olduğu gibi Malatya ilininde kendine özgü gelenek ve görenekleri vardır.Merak ediyorsanız bu gelenek ve görenekleri buyrun mawi merakınızı şimdi gideriyor arkadaşlar:D DOĞUM VE ÇOCUKLA İLGİLİ GELENEKLER Doğum;...

Sayfayı Paylaş