İç Mimar nedir hakkında bilgiler

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
İç Mimar nedir hakkında bilgiler
iç mimar olmak için ne yapılmalı iç mimar nasıl olunur mimarlık yetenek sınavıyla alan üniversiteler olmak için ne yapmalıyız neler yapılmalı
Bir mekanı (ev, büro, sinema, lokanta) veya çevreyi (bahçe vb.), müşterinin isteklerini ve ekonomik olanaklarını dikkate alarak sanat ilkelerine uygun biçimde düzenleyen ve döşeyen kişidir.

GÖREVLER -Müşterinin isteklerini ve ihtiyaçlarını saptar, -Mekanda yapılması gereken değişiklikleri ve konulacak eşyaları tasarlar, -Tasarımın krokisini çizer, -Kullanılacak malzemenin ve satın alınacak eşyanın kalitesine göre maliyetini ve işçilik ücretini hesaplar, -Dekorasyon malzemelerinin ve mobilyaların satın alınmasında müşteriye yardımcı olur, -Mobilyaların, halı ve perdelerin yerleştirilmesini sağlar.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER -Bilgisayar, -Kalem, -Rapido ve cetvel takımı ile kırtasiye malzemeleri.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER İç mimar olmak isteyenlerin, -Üst düzeyde genel yeteneğe, -Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme, renkleri ayırdedebilme, zihinde canlandırabilme gücüne sahip, yaratıcı, -Bir işi planlayıp uygulayabilen -Görsel sanatlara ilgi duyan, -Başkalarını etkileyebilen, -Eleştiriye ve yeniliklere açık kimseler olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI İç mimar çalışmalarını; büroda, düzenleyeceği mekanda ve malzemelerin yapılacağı atölyede yürütür. Çalışılan ortam bazen sıcak, bazen de soğuk olabilir. Çalışırken mimar, seramikçi, elektrikçi, ses uzmanı vb. teknik elemanlarla ve müşterilerle iletişim halindedir ve genellikle nesnelerle uğraşır.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ OLANAKLARI -İç mimarlar, genellikle özel sektörde çalışma olanağı bulabilirler veya kendilerine ait işyeri açabilirler. -İç mimari ve dekorasyon ülkemizde sürekli olarak gelişmektedir. Bu nedenle, gelecekte nitelikli, kendi özgün zevklerini ortaya koyabilen kişilere gereksinim olacaktır.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER Mesleğin eğitimi, çeşitli üniversitelerin mühendislik-mimarlık ve güzel sanatlar fakültelerinin “İç Mimarlık”, “İç mimarlık ve Çevre Tasarımı”, “İç Mimari ve Çevre Tasarımı” bölümlerinde verilmektedir. Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de ÖSS Sayısal ve ÖSS Eşit Ağırlık puanıyla öğrenci alınmaktadır.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de ÖSS Sayısal ve ÖSS Eşit Ağırlık puanıyla öğrenci alınmaktadır. Mesleğin eğitimine girebilmek için, -Lise veya dengi okul mezunu olmak, -Öğrenci Seçme Sınavı Sonuçlarına Göre Öğrenci alan okullara girebilmek için, Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS), İç Mimarlık bölümü için yeterli “Sayısal (SAY)” puan, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümü için yeterli “Eşit Ağırlık (EA)” puan almak, -Özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan okullara girebilmek için ilgili üniversitelerin belirleyeceği ÖSS taban puanı almak ve özel yetenek sınavına katılarak başarılı olmak gerekmektedir. -ÖSS'de başarılı olanlar girmek istedikleri fakülteye ön kayıtlarını yaptırarak özel yetenek sınavlarına katılırlar. Adaylar başvurdukları programların tüm yetenek sınavlarına katılmak zorundadırlar. Başarı gösteren adaylar kesin kayıt yaptırmaya hak kazanmaktadırlar.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ Eğitim süresi, yabancı dilde eğitim yapan üniversitelerde 5 yıl, diğer üniversitelerde 4 yıldır. Eğitimde, Temel Sanat Eğitimi, Fotoğraf, Temel Mimari, Mobilya Tarihi, Bilgisayarda Tasarım, Tasarım, Kuram ve Yönetim gibi dersler alırlar.

MESLEKTE İLERLEME -İşyerinin özelliğine göre idari ve teknik yöneticilik yapabilirler, -Lisans üstü eğitimle sanatta yeterlilik derecesi alabilirler. -Çeşitli yarışmalara katılıp ürünlerini tanıtabilirler. -Kendi işletmelerini kuranlar başarıları ölçüsünde işletmelerini geliştirebilirler.

BENZER MESLEKLER: Endüstri ürünleri tasarımcılığı, mimarlık.

BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU -Eğitim sırasında durumu uygun olanlar öğrenim ve harç kredisi alabilirler. Başarılı öğrenciler değişik kişi ve kuruluşlardan burs alabilirler. -Ücret çalıştığı işyerinin ücret politikasına, kişinin tecrübesine göre asgari ücretin 2-3 katı arasında değişmektedir. Kendine ait işyeri olanların kazançları aldıkları projelere göre değişmektedir.


DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
-İlgili eğitim kurumları, -Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi, -Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri
 
Yetenek Sınavlarına Hazırlık - Nevart Akademi ile söyleşi

Üniversite öğrencisi olmak isteyen 1,6 milyon kişi ÖSS’de ter döktü. Öğrencilerin en çok okumak istedikleri bölümler arasında özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakülteleri de bulunuyor. Peki, yetenek sınavları nasıl olur, yetenek sınavlarını kazanmak için gerçekten yetenekli mi olmak gerekir? İşte bu soruların cevaplarını özel yetenek sınavlarına hazırlık eğitimi veren Nevart Sanat Akademisi ile görüştük.



Nüve: Öncelikle sanat ve tasarımın geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz? Bir iş alanı olarak tasarımın Türkiye’deki yeri nedir, ne olacaktır?

Nevart:
Gelinen noktada içinde bulunduğumuz zaman her ne kadar bilişim çağı olarak tanımlansa da bilişim kadar ön plana çıkan bir başka değer de tasarım ve tasarıma temel oluşturan alt kavramlardır. Öyle ki üretimin olmazsa olmaz olduğunu kavrayan bunun önemi üzerine arayışlarda bulunan milletler tasarım alanında azımsanmayacak çalışmalar yapmakta, bu alana büyük destekler verilmektedir. Ülkemizde tasarım ve ona temel oluşturan sanat alanında çok derin ve gelişmiş çalışmaların bulunmayışı kısa vadede bu sektördeki pozitif gelişmeler tasarım ve sanat alanında kendini kanıtlamış bireylere olan ihtiyacın ölçüsüne işaret etmekte bizleri bu alandan yeni bir şeyler yapmaya itmektedir. Açıkça söylemeliyim ki Türkiye de gelecek 20 yılın en popüler meslekleri arasında olacağını düşündüğüm tasarım ve sanat alanına olabildiğince yatırım yapılmalı ve gençlerin bu alana teşviki için bilinçli bir politika izlenmelidir.

Nüve: Hangi bölümler özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul ediyorlar?

Nevart:
Özel Yetenek Sınavı ÖSS sınavı sonrasında her üniversitenin kendi bünyesinde gerçekleştirdiği katılımcıların yeteneklerini ölçen bir sınavdır.Yetenek sınavı ile üniversitelerin Güzel Sanatlar Fakültelerine ve Eğitim Fakültelerine öğrenci kabul edilir.Biraz daha açmak gerekirse iki yıllık ön lisans bölümlerinden, dört yıllık lisans programlarına kadar 30’un üzerinde bölüm bu sınav yolu ile öğrenci kaydı gerçekleştirir. Örneğin güzel sanatlar fakültelerinin iç mimarlık, resim, heykel, seramik, müzik ve eğitim fakültelerinin resim öğretmenliği, müzik öğretmenliği ile mimarlık fakültelerinin iç mimarlık, endüstri ürünleri tasarımı gibi bölümleri bu sınav yolu ile öğrenci alımı gerçekleştirir.

Nüve: Peki bu yetenek sınavı nasıl oluyor, yani neler soruluyor?

Nevart:
Yetenek sınavı ile öğrencinin algı ve görsel yeteneği test edilir. Bu amaçla her üniversite farklı bir yöntem uygular. Örneğin Mimar Sinan Üniversitesi’nin gerçekleştirdiği sınav iki aşamalı bir sınavdır. Birinci aşama desen sınavında var olan bir model veya obje resmedilerek başarılı olunmaya gayret gösterilir. Bu bazen sandalyede oturan bir insan veya sehpa üzerindeki bir balık olabilir. Birinci aşamayı geçen öğrenciler ikinci aşamada hayalindeki bir imgeyi resmeder. El arabalı bir işçi, çivi çakan bir insan, otobüs durağında bekleşen insanlar buna örnek gösterilebilir. Mimar Sinan Üniversitesi’nin uyguladığı sınav klasik Özel Yetenek Sınavı olarak adlandırılabilir, bunun yanında yeni yeni bazı üniversiteler daha seçici ve profesyonel bir yöntem uygulamaktadır. Örneğin Başkent Üniversitesi yetenek sınavında görsel zekanın ölçüldüğü test sorularından bir heykel çizimindeki eksiklerin tamamlanmasına, sanat tarihinden hayalindeki bir imgenin resmedilmesine kadar geniş bir alanı kapsayan sınavın ardından mülakat yapılarak öğrenci kabul etmektedir.



Nüve: Yetenek sınavlarına öğrenciler nasıl hazırlanmalı, nasıl bir yol izlemeliler?

Nevart:
Bu bir üniversite sınavıdır ve başarılı olunması durumunda ÖSS sınavında öğrencilerin bir hatta birkaç yıl hazırlandığı sınav kadar önemlidir. Bu sınav sürecide yapılan en büyük hata sınavı hafife almak ve bu hazırlık sürecini iyi bir biçimde planlayıp yönetebilecek kurumların tercih edilmemesidir. Genelde öğrenciler sınava hazırlık için tercih ettikleri kurslarda sürecin başından sonuna kadar desen çalışırlar, yani karşınızda bir obje veya insan vardır ve siz aylarca onu çizmek zorunda kalırsınız. Bu çok büyük bir hatadır. Ana sınıfındaki bir öğrencinin önüne üç bilinmeyenli bir matematik sorusunu koyarak ona matematiği öğretmek gibi düşünülebilir. Maalesef mevcuttaki kursların yüzde doksanı bu şekilde bir eğitim uygulamakta neticesinde başarı düzeyi düşmekte veya süreç uzayıp bir veya birkaç yıl gibi uzun bir zamanı kapsamaktadır. Tabii bir de üniversitelerin açtığı kursların tercih edilmesi var ki bunu anlamak oldukça zordur. Bu kursların tercihi ile sınav anında pozitif bir ayrımcılık yapılacağı düşüncesi oldukça yanlış bir düşüncedir ki bu gerçek sınav sonrasında açıkça görülmektedir.

Nüve: Sizin uyguladığınız ders programı nasıl?

Nevart:
Biz bu alanda çok profesyonel bir düşünce içderisindeyiz. Başarıyı şansa bırakmıyoruz. Amerika ve İtalya’da uygulanan Temel Sanat ve Temel Tasarım programını esas alarak bir eğitim programı hazırladık. Hazırlık aşamasında Amerika’nın tanınmış sanat eğitmenlerinden Eduart Teddy Leposky ve birçok eğitmen ile fikir alışverişinde bulunduk. Temel olarak bir yıllık bir program uygulamaktayız. Ancak ÖSS sınav gerçeğini düşündüğümüzde ÖSS sınavı sonrasından yetenek sınavına kadar var olan iki aylık bir süre için yoğunlaştırılmış özel bir program uyguluyoruz. Bu program oldukça yoğun bir program olsa da sonucuna değeceği kanaatini taşıyoruz. Hızlandırılmış programda Temel Çizim, Algı, Anatomi, Sanat Tarihi, Perspektif, İmgesel olarak altı farklı dersten oluşan ve her dersin ağırlık düzeyi farklı kontrol edilebilir bir program uygulanmaktadır. Program sürecince haftalık sınavlar uygulanmakta, tespit edilen eksikliler üzerine takviye programları düzenlenmektedir.



Nüve: Daha önceden hiç çizim yapmamış bir öğrenci bu programa dahil olursa bir gelişme gösterebilir mi?

Nevart:
Öğrencinin daha önce çizim yapmış olması veya eğitim almış olmasını çok fazla önemsemiyoruz. Biz akademimize kayıt yaptıran öğrencileri sıfır noktasında kabul ediyor, eğitimimizi buna göre düzenliyoruz. Zira amacımız eski yanlışlarını ve hatalı anlayışlarını düzeltmek onlara doğru ve bilinçli bir eğitim vermektir. Ayrıca bizden aldıkları eğitimle üniversite birinci sınıftaki birçok ders için çok ileri bir seviyede olduklarını yaşayarak göreceklerdir. Sonuç olarak programımızın gereklerini yerine getiren devam problemi yaşamayan öğrenciler için başarılı olma konusunda iddialıyız. Denilebilir ki bizim uyguladığımız programla başarılı olamayan öğrenci bu alanı tercih etme konusunda bir daha düşünmelidir.

Nüve: Her sanat atölyesinin uyguladığı program sizinki gibi mi?

Hayır biz Türkiye’de ilk defa uygulanan bir program geliştirdik. Bunun ikinci bir örneği yok. Uyguladığımız program Nevart adına tescilli bir programdır. Diğer kurslar az öncede ifade ettiğim gibi oldukça yüzeysel bir uygulamadan ibarettir. Yani karşıda oturan biri vardır ve siz onu çizebilmek için çaba sarf edersiniz. Nasıl çizeceğini bilmeden nerede hata yaptığını anlamadan devam eden bir süreçtir. Ehliyeti olmayan bir sürücüye Ralli yaptırmak gibi...kaynak:alıntı


 
Geri
Üst