Menü
Melekler Mekanı
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
PORTAL
Soru Sor
Sağlık Sorusu
Hamilemiyim Sorusu
Cinsellik Sorusu
Hamilemiyim
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Melekler Mekanı
Guinnes Rekorlar Kitabı
Bilmedikleriniz
Kısaca Epik Tiyatro Nedir Bilgiler
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Bilge Gökçen" data-source="post: 29828" data-attributes="member: 161"><p>Kısaca Epik Tiyatro Nedir Bilgiler</p><p><span style="color: black"><strong>Epik tiyatro</strong>, siyasal amaçlı bir tiyatro düşüncesidir. Bertolt Brecht’in doğrudan Marksizm-Leninizm etkilenimiyle oluşturduğu ve seslendiği seyirci kitlesini de emekçi sınıf olarak belirlemiş bir kuramdır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Teoride ve pratikte Marksizmin felsefi, siyasal ve ekonomik tahlillerini tiyatro sahnesine yansıtmaya çalışır. Brecht tarafından bilim çağının tiyatrosu olarak değerlendirilen epik tiyatro, kapitalizm ve sınıflı toplum eleştirisi yapar; oyunlar bir devrimin gerekliliğini çoğu kez doğrudan işaret etmese bile, varolan sistemin olumsuzlanması yoluyla, seyircisini başka alternatifler üzerine düşünmeye çağırma iddiasındadır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">İşte yazarın seyircisini sokmayı arzuladığı bu aktif eleştirel tutum, Brecht tarafından ilk kez 1927 yılında kullanılan epik tiyatro nitelemesinde karşılığını bulur. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Brecht canlandıran, taklit eden, seyirciyi yanılsamaya sokan gerçekçi tiyatro düşüncesinin karşısına koyduğu epik tiyatronun, yanılsamacı yönü yokedilmiş, anlatımcı bir tiyatro olmasını hedefler. Brecht’e göre, görünenin ardındaki gerçeği göstermek, burjuva gerçekçiliğiyle ve bütünlüklü bir tiyatro algısıyla mümkün değildir. Tam tersine bu algıyı kıracak, seyirciyi determinist neden-sonuç ilişkisinin cenderesinden kurtaracak ve böylece yanılsamayı kıracak bir tiyatroya ihtiyaç vardır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Yazarın siyasal amaçlı tiyatrosunu Piscator’unkinden ayıran, seyirciyi üstlenmeye çağırdığı bu aktif tutumdur. Epik tiyatro seyirciyi bir gözlemci yapar, ondan yargıya varmasını ister. Yazar bunu sağlamak için çeşitli araçlar kullanır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Oyunlar episodik olarak bölümlenmiştir ve bu episodlar arasındaki neden sonuç bağı olabildiğince gevşek tutulur. Hatta Brecht episodların başına açıklayıcı şarkılar ve notlar koyar; bu yolla merak öğesi olabildiğince yok edilir. Seyircinin oyuna olan mesafesini koruyabilmesi için tarihselleştirme kullanmak da yazarın bir diğer yöntemidir. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Tarihselleştirme kullanarak, oyunlarının geçmiş bir zamanda ve/ya da başka bir toplumda geçirir. Bunu yaparken Brecht’in endişesi, şimdiki zamanda ve şimdiki toplumda geçen bir oyunun seyircinin özdeşlik kurmasına yol açarak, aktif eleştirel tutumunu kaybetmesine yol açacağıdır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Brecht’in kullandığı araçlar arasında en bilineni yabancılaştırma efektidir ve en genel anlamıyla, sahnedekinin bir oyun olduğunun seyirciye hatırlatılması amacını taşır. Böylece seyircinin oyuna kapılması, akla dayanan eleştirel tutumunu bırakarak duygularına kapılması engellenecektir. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Episodik anlatım ve tarihselleştirme gibi araçların yöneldiği amaca hizmet eden yabancılaştırma, oyunun tüm yapısından bağımsız olarak düşünülemez. Althusser’e göre Brecht’in yabancılaştırması, diyalektik materyalizm felsefesiyle doğrudan ilişkilidir. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">İnsanı, olayları ve toplumu bitmiş, tamamlanmış olarak almaz. Somut durumların irdelenmesine yardımcı olur. Brecht, “hiç düşünmeden öylece zaten anlaşılıyor sanılan bir şey, [yabancılaştırmayla] özellikle anlaşılmaz duruma bile getirilebilir. Ama bir koşulla: Böylece sonunda gerçekten anlaşılmasını sağlamak adına” der. Bu Althusser’e göre diyalektik bir bakıştır: Bildiğini sanan seyircinin yabancılaştırmayla gerçek bilgiye ulaşmasını sağlamak.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Walter Benjamin yazılarında Brecht'in gestus kavramından söz eder. Bu kavram oyun metinlerine ilişkin olmaktan çok, gösterimsel anlam taşır. Daha çok Brechtyen Oyunculuk altında incelenebilecek bu kavramın temel mantığı, sahnedeki oyun kişisinin sınıfsal konumunu belli edecek bir yüz ya da beden tavrıdır. </span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Örneğin oyun kişisinin yerleri nasıl süpürdüğü bir gestus olabilir. Yerleri her zaman süpürmeye alışkın olan bir hizmetçinin tavrıyla bir prensesin yerleri süpürmek zorunda kaldığında göstereceği tavır, onların sınıfsal farklılıklarını ortaya koymak için bir araç olacaktır.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Brecht Küçük Organon’unda, tiyatronun eğlendirici yönünü ne kadar önemli bulduğunu da anlatır. Ancak bunu burjuva tiyatrosunun eğlence anlayışını eleştirerek yapar. Epik Tiyatro'nun ulaşmaya çalıştığı seyircinin kandırmacadan değil, öğrenmekten, bilmekten ve çözümlemekten zevk alan bir seyirci olduğunu söyler.</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">EPİK Tiyatro Örnekleri</span></p><p><span style="color: black"></span></p><p><span style="color: black">Brecht'in Oyunlarından</span></p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Adam Adamdır </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Cesaret Ana ve Çocukları </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Kafkas Tebeşir Dairesi </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Sezuan'ın İyi İnsanı </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Önlem </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Puntila Ağa ve Uşağı Matti </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Galilei'nin Yaşamı </span></li> </ul><p><span style="color: black">Türk Tiyatrosundan Örnekler</span></p><p></p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Zengin Mutfağı, Asiye Nasıl Kurtulur, (Vasıf Öngören) </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Bir Ölümün Toplumsal Anatomisi, (Oktay Arayıcı) </span></li> <li data-xf-list-type="ul"><span style="color: black">Ayak Bacak Fabrikası, (Sermet Çağan)</span></li> </ul><p><a href="http://tr.wikipedia.org/wiki/Epik_tiyatro">Kaynak</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bilge Gökçen, post: 29828, member: 161"] Kısaca Epik Tiyatro Nedir Bilgiler [COLOR=black][B]Epik tiyatro[/B], siyasal amaçlı bir tiyatro düşüncesidir. Bertolt Brecht’in doğrudan Marksizm-Leninizm etkilenimiyle oluşturduğu ve seslendiği seyirci kitlesini de emekçi sınıf olarak belirlemiş bir kuramdır. Teoride ve pratikte Marksizmin felsefi, siyasal ve ekonomik tahlillerini tiyatro sahnesine yansıtmaya çalışır. Brecht tarafından bilim çağının tiyatrosu olarak değerlendirilen epik tiyatro, kapitalizm ve sınıflı toplum eleştirisi yapar; oyunlar bir devrimin gerekliliğini çoğu kez doğrudan işaret etmese bile, varolan sistemin olumsuzlanması yoluyla, seyircisini başka alternatifler üzerine düşünmeye çağırma iddiasındadır. İşte yazarın seyircisini sokmayı arzuladığı bu aktif eleştirel tutum, Brecht tarafından ilk kez 1927 yılında kullanılan epik tiyatro nitelemesinde karşılığını bulur. Brecht canlandıran, taklit eden, seyirciyi yanılsamaya sokan gerçekçi tiyatro düşüncesinin karşısına koyduğu epik tiyatronun, yanılsamacı yönü yokedilmiş, anlatımcı bir tiyatro olmasını hedefler. Brecht’e göre, görünenin ardındaki gerçeği göstermek, burjuva gerçekçiliğiyle ve bütünlüklü bir tiyatro algısıyla mümkün değildir. Tam tersine bu algıyı kıracak, seyirciyi determinist neden-sonuç ilişkisinin cenderesinden kurtaracak ve böylece yanılsamayı kıracak bir tiyatroya ihtiyaç vardır. Yazarın siyasal amaçlı tiyatrosunu Piscator’unkinden ayıran, seyirciyi üstlenmeye çağırdığı bu aktif tutumdur. Epik tiyatro seyirciyi bir gözlemci yapar, ondan yargıya varmasını ister. Yazar bunu sağlamak için çeşitli araçlar kullanır. Oyunlar episodik olarak bölümlenmiştir ve bu episodlar arasındaki neden sonuç bağı olabildiğince gevşek tutulur. Hatta Brecht episodların başına açıklayıcı şarkılar ve notlar koyar; bu yolla merak öğesi olabildiğince yok edilir. Seyircinin oyuna olan mesafesini koruyabilmesi için tarihselleştirme kullanmak da yazarın bir diğer yöntemidir. Tarihselleştirme kullanarak, oyunlarının geçmiş bir zamanda ve/ya da başka bir toplumda geçirir. Bunu yaparken Brecht’in endişesi, şimdiki zamanda ve şimdiki toplumda geçen bir oyunun seyircinin özdeşlik kurmasına yol açarak, aktif eleştirel tutumunu kaybetmesine yol açacağıdır. Brecht’in kullandığı araçlar arasında en bilineni yabancılaştırma efektidir ve en genel anlamıyla, sahnedekinin bir oyun olduğunun seyirciye hatırlatılması amacını taşır. Böylece seyircinin oyuna kapılması, akla dayanan eleştirel tutumunu bırakarak duygularına kapılması engellenecektir. Episodik anlatım ve tarihselleştirme gibi araçların yöneldiği amaca hizmet eden yabancılaştırma, oyunun tüm yapısından bağımsız olarak düşünülemez. Althusser’e göre Brecht’in yabancılaştırması, diyalektik materyalizm felsefesiyle doğrudan ilişkilidir. İnsanı, olayları ve toplumu bitmiş, tamamlanmış olarak almaz. Somut durumların irdelenmesine yardımcı olur. Brecht, “hiç düşünmeden öylece zaten anlaşılıyor sanılan bir şey, [yabancılaştırmayla] özellikle anlaşılmaz duruma bile getirilebilir. Ama bir koşulla: Böylece sonunda gerçekten anlaşılmasını sağlamak adına” der. Bu Althusser’e göre diyalektik bir bakıştır: Bildiğini sanan seyircinin yabancılaştırmayla gerçek bilgiye ulaşmasını sağlamak. Walter Benjamin yazılarında Brecht'in gestus kavramından söz eder. Bu kavram oyun metinlerine ilişkin olmaktan çok, gösterimsel anlam taşır. Daha çok Brechtyen Oyunculuk altında incelenebilecek bu kavramın temel mantığı, sahnedeki oyun kişisinin sınıfsal konumunu belli edecek bir yüz ya da beden tavrıdır. Örneğin oyun kişisinin yerleri nasıl süpürdüğü bir gestus olabilir. Yerleri her zaman süpürmeye alışkın olan bir hizmetçinin tavrıyla bir prensesin yerleri süpürmek zorunda kaldığında göstereceği tavır, onların sınıfsal farklılıklarını ortaya koymak için bir araç olacaktır. Brecht Küçük Organon’unda, tiyatronun eğlendirici yönünü ne kadar önemli bulduğunu da anlatır. Ancak bunu burjuva tiyatrosunun eğlence anlayışını eleştirerek yapar. Epik Tiyatro'nun ulaşmaya çalıştığı seyircinin kandırmacadan değil, öğrenmekten, bilmekten ve çözümlemekten zevk alan bir seyirci olduğunu söyler. EPİK Tiyatro Örnekleri Brecht'in Oyunlarından[/COLOR] [LIST] [*][COLOR=black]Adam Adamdır [/COLOR] [*][COLOR=black]Cesaret Ana ve Çocukları [/COLOR] [*][COLOR=black]Kafkas Tebeşir Dairesi [/COLOR] [*][COLOR=black]Sezuan'ın İyi İnsanı [/COLOR] [*][COLOR=black]Önlem [/COLOR] [*][COLOR=black]Puntila Ağa ve Uşağı Matti [/COLOR] [*][COLOR=black]Galilei'nin Yaşamı [/COLOR] [/LIST] [COLOR=black]Türk Tiyatrosundan Örnekler[/COLOR] [LIST] [*][COLOR=black]Zengin Mutfağı, Asiye Nasıl Kurtulur, (Vasıf Öngören) [/COLOR] [*][COLOR=black]Bir Ölümün Toplumsal Anatomisi, (Oktay Arayıcı) [/COLOR] [*][COLOR=black]Ayak Bacak Fabrikası, (Sermet Çağan)[/COLOR] [/LIST] [URL='http://tr.wikipedia.org/wiki/Epik_tiyatro']Kaynak[/URL] [/QUOTE]
Alıntı ekle…
Adı
İnsan doğrulaması
Bilmece bildirmece dil üstünde kaydırmaca dondurma repliği hangi rahmetli sanatçımıza aittir ( küçük harflerle yazınız örnek kemal sunal )
Cevap yaz
Melekler Mekanı
Guinnes Rekorlar Kitabı
Bilmedikleriniz
Kısaca Epik Tiyatro Nedir Bilgiler
Üst