Lüks yat turizmi için ’akıllı kart’ formülü

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Lüks yat turizmi için ’akıllı kart’ formülü
üksek gelirli turistleri Türkiye’ye çekmeye hedefleyen Kültür ve Turizm Bakanlığı, yat turizminde bürokratik işlemleri ortadan kaldıracak bir proje hazırladı.

Projeye göre zorunlu alınması gereken dört adet "yat-kayıt" (Transit Log) belgesi bir "akıllı kart"a yüklenecek ve limanlara yerleştirilen kart okuyuculara okutularak işlem yapılacak. Bu kart ile hem yabancı yatçıların Türkiye’ye girişte dört ayrı belge almasına gerek kalmayacak hem de Türk karasularına giren yatlar, kart sayesinde uğradıkları liman esasına göre takip edilebilecek.

TÜBİTAK DEĞERLENDİRİYOR: Proje, "Yabancı ve Türk Bayraklı Özel ve Ticari Yatların Türkiye Deniz Hudut Kapılarındaki Giriş-Çıkış İşlemlerinin ve Ülke Karasularındaki Seyir İşlemlerinin Akıllı Kart Sistemiyle ve Elektronik Ortamda Gerçekleştirecek Prototip Sistemin Tasarımı ve Geliştirilmesi" adını taşıyacak. Bakanlık projeyi, TÜBİTAK’ın değerlendirmelerinin ardından, ODTÜ teknokentteki bir Ar-Ge firması ve ODTÜ Enformatik Bilişim Enstitüsü Müdürlüğü ile birlikte yürütecek.

TEK OTORİTE OLACAK: Yabancı ve Türk bayraklı özel yatlar ülkeye giriş-çıkışlarında Liman Başkanlığı, Hudut ve Sahiller Genel Müdürlüğü, Gümrük Muhafaza Müdürlüğü ve Pasaport Polisi olmak üzere dört kamu otoritesinden belge almak zorunda. Projeyle yat-kayıt belgesi tek bir otorite tarafından elektronik olarak gerçekleştirilecek.

2011’DE HAYATA GEÇECEK: Akıllı kartla "yapılan işlemlerin hızını ve verimliliğini arttırmak, yabancı bayraklı yatların Türkiye’ye giriş çıkış ve seyir işlemlerini kolaylaştırmak, Türkiye deniz turizmi stratejisine yön verecek yat giriş-çıkış ve seyir işlemlerine yönelik raporlama ve istatistiki analizlerin kolay ve güvenilir bir şekilde elde edilmesini sağlamak ve bu doğrultuda Türkiye’deki yat turizminin geliştirilmesi" hedefleniyor. Projenin hayata geçme tarihi olarak ise 2011 yılı belirlendi.

TÜRKİYE’YE UĞRANMIYOR: Bürokratik işlemlerin çokluğu ve karmaşıklığı nedeniyle Yunanistan’a kadar gelen yatlar, Türkiye’ye gelmek yerine geri dönmeyi tercih ediyor. Bu nedenle Türkiye, potansiyelinin yalnızca yüzde 10’unu kullanabiliyor ve ancak yıllık 2.5 milyar dolar döviz girdisi sağlayabiliyor.

YÜZDE 4 PAY ALINIYOR: Yatçılık için çok uygun olmasına rağmen Türkiye, Akdeniz ülkeleri arasında yat turizminden yaklaşık yüzde dört pay alıyor. Bu yeni uygulamayla Türkiye, yat turizminden büyük pay alan İspanya, Fransa, Yunanistan, Hırvatistan ve Tunus ile yarışabilir noktaya gelmeyi hedefliyor.

Hürriyet
 
Geri
Üst