Marka Lisans Sözleşmesi

UzakMavi

Yeni Üye
Üye
Marka Lisans Sözleşmesi
lisans sözleşmesi nedir
Av. Bülent Durmuş

1. Marka Lisansına Genel Bir Bakış



Lisans sözcüğü Latince’de “licet” teriminden kaynaklanmakla “izinli”, “müsade edilmiş” anlamı taşımaktadır.

Markaların simgeledikleri mal ve hizmetlerin ticareti açısından marka yaratmanın ve yaratılan markaların daha fazla tanınması için büyük yatırımlar gerektirmektedir. Bu maliyetler dolayısıyla marka hakkının lisans sözleşmesine konu olması sayesinde marka sahibi bu maliyetlerden kurtulmaktadır. Kullanacağı markayla piyasada güçlü ve kalıcı konum elde etmek isteyen işletme sahibi, markanın yaratılmasında ilgili pazarı yakından tanıyan, müşteri kitlelerinin beğenileri ve zaafları hakkında bilgi sahibi olan kimselerden yararlanacak, sonraki aşamalarda yaratılan markaların tüketiciler nezdinde yaygınlaşması, yerel tüketim alışkanlıklarına o markayı taşıyacak ürün ve hizmetlerin dahil edilmesi hatta deyim yerindeyse markanın “tüketicinin zihnine kazınması” için büyük çaba sarf edecektir.<!--[if !supportFootnotes]--><!--[endif]--> Markaya konu olan mal ve hizmetin piyasada daha fazla pazarlanması sağlanabilmektedir. Marka hakkının lisans verilmesi ile ülkenin ve dünyanın farklı yerlerinde mal ve hizmetlerin pazarlanması daha rahat sağlanmaktadır. Bazen yabancı ülke piyasalarına marka sahibinin girmesi zordur. Çünkü yerel kanuni zorluklar, bazı kısıtlamalar ve bürokratik sebeplerden dolayı piyasaya giriş zor olabiliyor. Bunun yanında daha da önemlisi, yabancı ülkede veya farklı bölgedeki yerel tüketici ihtiyaçların tam olarak bilinememesi dolayısıyla pazarlamada zorluklar yaşanabilmektedir. Bu zorluklar markanın lisans verilmesiyle rahatlıkla aşılmaktadır.

Bazen şirketler yavru şirketlerden örtülü kar aktarımını sağlamak için aralarında marka lisans sözleşmesi yapmaktadırlar. Bu sayede yavru şirketten ana şirkete lisans ücreti olarak kar aktarılmaktadır.

<!--[if !supportFootnotes]-->

2. Marka Lisans Sözleşmesinin Tanımı ve Özellikleri



Marka, Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (MKHKHK) m. 5’ de “bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal ve hizmetlerinden ayırdetmeyi sağlaması koşuluyla, kişi adları dahil, özellikle sözcükler, şekiller, harfler, sayılar gibi malların biçimi veya ambalajlarının çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen, baskı yoluyla yayınlanabilen veya çoğaltılabilen her türlü işaretler” olarak tanımlanmıştır.

Marka lisans sözleşmesi çeşitli şekillerde taımlanmaktadır. Markanın sahibinin mal varlığı içinde kalıp, kullanılması hakkının başkasına devredildiği sözleşmeler<!--[if !supportFootnotes]--> olarak tanımlanabilir. Bir diğer tanım ise, marka sahibinin markanın kullanımını başka bir kimseye tahsis etmesini ve bunun karşılığında kural olarak bir bedel ödenmesini konu edinen bir sözleşmedir<!--[if !supportFootnotes]-->.


Marka hakkının MKHKHK. göre sağlamış olduğu mutlak haklardan prensip olarak Türkiye Patent Enstitüsü’ndeki (TPE) marka siciline tescil ettiren kişi yararlanmaktadır. Ancak, markayı (tanıtıcı unsuru) ilk kullanan ve ona ayırdedici bir nitelik kazandıran ancak markayı tescil ettirmemiş olan kişinin hak sahipliği de daha önce aynı mal ve hizmet için tescil edilmiş marka veya benzer marka varsa da korunmaktadır(MKHKHK. m. 7/son). Tanınmış markalar bakımından da aynı istisnalar daha geniş olarak aynı ve benzer mal ve hizmetler değil daha genişletilmiş şekilde vardır(MKHKHK. m. 7/i, m. 42/1 a).

Marka lisans sözleşmesinin konusunu marka oluşturur. Marka hakkı kısmen ya da tamamen lisans sözleşmesinin konusunu oluşturabilir(MKHKHK m.20).. Lisans sözleşmesi ile sözleşmenin alanı nesnel, bölgesel, kişisel ve zamansal olarak belirlenebilir
 
Üst