Reklamlarda Örtülü Kültürel Mesajlar

Reklamlarda Örtülü Kültürel Mesajlar
slogan çeşitleri giyim sloganları
Reklamlar Neyi Gizliyor?

Aganigi naganigiii... Fındık gibi sağlığa çok yararlı bir nimet bile diğer faydalarını bastıracak şekilde cinselliğe izafe ediliyor. Çünkü reklamcılarımızda " Cinsellik sattırır abi." anlayışı hakim. İnsan nefis sahibi ya. İşin kolayı duruken kim niye uğraşsın?...

Dondurma bizim küçüklüğümüzde köşedeki pastaneden aldığımız serin bir tatlı iken özellikle bir markanın reklamları ile seks objesi haline geldi. Bu reklamlar ters tepince de (kadınlar herhalde utandıklarından bu markayı almamaya başladılar bir süre sonra.) firma seks objesi kadın yerine; bağımsız, asi, kendien güvenli -ama yine de seksi- kadın imajına dümen kırmak zorunda kaldı.

Bir kredi kartı "Harcadıkça Kazandıran Kredi Kartı" sloganı sayesinde, para harcamanın aslında para kazandıran bir davranış olduğu yanımsamasına yol açarak, israf kültüründe yeni bir çığır açtı.

Pek çok reklamalrda yemekler sol elle yeniyor. Ortam, karakterler, giyim tarzları gayet modern. Bu şekilde her ne kadar inanç ve geleneklerimize aykırı da olsa modern insanlar sol elle yer mesajı ufak ufak yedirilmeye çalışılıyor. Oysa modern olmak iyidir. Ama ille de inançlarımızdan geleneklerimizden taviz vermeyi gerektirmez.

Yine artık alışageldiğimiz üzere hemen bütün reklamlarda eve ayakkabıyla giriliyor. Çünkü modern insanlar böyle yapar ....

Bir kola firmasının hafızalarımıza kazıdığı slogan: "Daha fazlasını iste!" ... Oysa bizim inançlarımız; aza kanaat etmek, bırakın tüketim ve harcama davranışını; temel ihtiyaçlarımızda bile ihtiyaç miktarıyla yetinmek gibi tavırlar öneriyor. Hatta ihtiyacından fazla; yani mideyi tamamiyla bile doldurmayı israf sayıyor. Halbuki bu sloganla yetiştirilmeye çalışılan anlayış; elindeki ihtiyacını karşılamaya yetse bile yetinme, daha fazlasını edinmek için uğraş diyor.

İlkinin rakibi bir diğer kola firmasının "Hayatın tadı" sloganı; hayatta tad almak için nesnelere ve aslında hiç bir faydası olmasa bile nefsi arzuların tatmin edilmesine gerek vardır yanılsamasına yol açıyor. Oysa bizim inancımız bunun aksine; hayattan tad alabilmek için maneviyat maddiyattan daha önemlidir diyor.

"Kirlenmek güzeldir." İlk bakışta söz konusu reklamda bolca çocuk kullanıldığı için ne kadar da masum görünen bir slogan. Oysa kelimeler bilinçaltımızda yan anlamlarıyla da işlem görürler. Türkçe'de olduğu gibi İngilizce'de de kirli kelimesi (dirty) Yazdığınız Kelime Sitemize Uygun Değillik, iffetsizlik gibi bazı anlamlar taşır. Acaba kirletilmeye çalışılan sadece çamaşırlarımız mı?...

"Just do it / Düşünme yap " bir spor giyim firmasının bize sunduğu hayat biçimi. Yaptıklarımız başkalarına zarar veriyor mu, iyi mi, doğru mu, güzel mi?.. Hiç bunlarla kafanı yorma. İstediğini yap. Ayrına "do" kelimesi İngilizce'de olduğu gibi Türkçe'deki "yapmak" karşılığında da müstehçen bir anlam içeriyor.

Son olarak bir burger firmasının sloganı: "Ateş seni çağırıyor". Ya da sloganda kullanıldığı şekliyle: "Ateş seni çağırıyoo". Ne diyelim: Haklısınız...

(genç dergisinden alıntıdır.)
 
Üst