Sınıf Yönetimi

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Sınıf Yönetimi
Sınıf Yönetimi

Sınıf, farklı ilgi ve ihtiyaçlara sahip olan öğrencilerin oluşturduğu sosyal bir topluluktur. Dolayısıyla, kurallar, rutinler, düzenlemeler veya prosedürler sınıf yapısının en temel yapı taşlarıdır. Sınıfta uyumu ve huzuru sağlamak ve sağlıklı bir öğrenme ortamı oluşturmak için çeşitli yollar vardır. Bunlardan en önemlisi öğrencilerin dikkatini toplamaktır.


Öğrencilerin Dikkatlerini Toplamak:


Öğretmenler dersin başında veya yeni bir öğrenme etkinliği için öğrencilerin dikkatini toplamaya çalışmalıdır. Genellikle bir çok öğretmenin sınıftaki öğrenci gürültüsüne karşı "Sınıf, Sessiz ol!" veya "Sınıf, kesin sesinizi!" gibi ibarelerle sınıfını susturmaya çalışması hem çok zor, hem de öğretmene acı veren bir süreçtir. Çünkü sınıfı susturmaya çalışmada sadece sözel kelimelerin kullanılması etkisiz bir yöntemdir. Bu durumda öğretmenler, etkili dikkat toplama yöntemlerini devreye sokmak zorundadır. Bu yöntemler şöyle sıralanabilir;


a-) Tahtaya "Sessizlik, Lütfen!" kelimelerini yazmak.

b-) Tahtaya 30 saniyelik aralıklarla sessiz olmak için toplam kaç saniyenin kaybedildiğini yazın ve öğrencilerinize bu durumun onların normal akademik zamanından çalındığını bildirin.

c-) Tahtaya dikkat eden bir sınıfın resmini asın ve onu öğrencilerinize işaret edin.

d-) El çırparak kısa bir ritim tutturun ve öğrencilerinizin de bu ritme ellerini çırparak vermelerini isteyin.

e-) Sessizliği ima etmek için bir elinizi havada tutarken, diğer elinizin bir parmağını dudaklarınıza yaklaştırın ve öğrencilerinizden sizin hareketinizi aynen yansıtmalarını isteyen.

f-) Bir öğrencinizin kulağına "sessiz olma zamanıdır" ibaresini fısıldayarak sınıftaki bütün öğrencilerin bu mesajı diğerlerine aktarana kadar bekleyin.

g-) Derse başlayın ve sınıftaki her öğrencinin kendi davranışını kontrol altına almasına ve bu davranışından sorumlu olmasına fırsat tanıyın.

h-) Kuş seslerinden oluşan bir kaseti sınıfa dinletin.


(Kaynak: Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim, Yard.Doç.Dr.Ahmet SABAN, Nobel Yayın Dağıtım, Aralık 2003)
 
Geri
Üst