Turşu sağlık için faydalımı zararlımı ?

Uzman SühaN

Uzman SühaN

Administrator
Yönetici
Turşu sağlık için faydalımı zararlımı ?
Sofraların vazgeçilmez lezzetlerin den biridir turşu. Sirkeli ve tuzlu suda belli bir sürre bekletildikten sonra , beklenen kıvama gelince tüketilen turşu , biber,lahana,domates, havuç,karnabahar gibi sebzelerden yapılır. Türk mutfağının vazgeçilmez lezzeti olan turşu , genel de yaz sonların da yapılır ve kışın tüketilir.


Turşu sebzelerin yukarda belirttiğimiz gibi fermente olmasıdır. Ekşi ve aromatik olan turşu iştah açıcıdır. Turşu cam kavanozlarda yada plastik kaplar da yapılır. Turşunun zararı varmı bilinmez ama uzmanlar bu konuda ikiye ayrılmış durum da.Bir kısmı turşunun zararlı olduğunu belirtsede bir kısmıda turşunun aksine faydası olduğunu vurguluyor.Yazımızın devamın da turşunun sağlık açısından herhangi bir zararı varmı tüm detayları ile görebilirsiniz.

Öncesi ; Turşu suyunun hazırlanması ve Turşu hastalıkları adlı konumuzu incelemenizi öneriyoruz.


turşu zararlımı.jpg





Türk mutfak kültürünün ayrılmaz bir parçası olan turşunun sağlık açısından da önemli bir işlevi olduğu kesin. Suyunun iştah açıcı özelliğine sahip olduğu bilinen turşunun, kanserden gribe, ülsere kadar ona yakın hastalığa karşı koruyucu olduğu belirlendi. Uzmanlar turşunun bilinenin aksine midenin düşmanı değil, dostu olduğunu söylüyorlar.

Turşu Sağlık İçin Faydalı Mıdır?

Daha önce belirtildiği gibi, cevap turşu yapımında kullanılan yönteme göre değişmektedir. Salatalık gibi sebzeler ya da elma, şeftali ve armut gibi turşu yapımında kullanılan meyveler şüphesiz besleyicidir fakat turşu yapım süreci son ürünün besin içeriğini belirler. Bunlar aşağıda ele alınmıştır;

Doğal Fermantasyon:

Turşu yapımında kullanılan geleneksel fermantasyon yönteminin, turşu yapımında kullanılan sebze ve meyvelerin besin değerlerini koruduğu tespit edilmiştir. Bunun nedeni geleneksel fermantasyon yönteminde herhangi bir ısı veya kutulamanın kullanılmamasıdır. Sadece rafine edilmemiş deniz tuzu ya da fermentayon için kullanılır. Bu şekilde doğal olarak fermante edilen turşular sindirimi kolaylaştırdığı bilinen faydalı bakteriler açısından da iyi bir kaynak sağlar. Yani doğal olarak üretilen bu turşulardan küçük miktarlarda tüketmek, bağırsaklardaki faydalı bakterileri artırmak için kolay bir yoldur. Sindirimi geliştiren bu faydalı bakteriler bağışıklık sistemini geliştirmenin yanında, B ve K vitaminleri sentezinde de önemli bir rol oynamaktadır. Ayrıca turşu doğal bir şekilde fermente edildiğinde, ısıya duyarlı vitamin ve mineraller de kaybolmaz. Bu geleneksel yolla fermente edilen turşunun en önemli faydalarından biridir.


Modern Turşu Yöntemleri:

Bugünlerde turşu kurmanın en yaygın yolu olan sirke-tabanlı pastörize turşular ısıl işlem görmektedir. Her ne kadar bu süreç ürünün raf ömrünü uzatsa da, zengin enzimler ve yararlı bakterilerin yanı sıra ısıya duyarlı vitaminleri öldürmektedir. Isıtma işlemi nihai ürünün besin değerini düşürür. Yani, modern yöntemlerle üretilen turşuların doğal olarak üretilen turşulara göre besin değerleri azalmaktadır.

Porsiyonlarınıza Dikkat Edin!

Hiç şüphe yok ki geleneksel yöntemle fermente edilen turşu, sağlıklı ve lezzetlidir ancak kesinlikle aşırı tüketimini önlemek gerekir. Nedeni ise oldukça basit turşunun yüksek tuz içeriği! Turşuyu daha uzun bir süre için muhafaza edebilmek için ekstra tuz ilave edilmesi gereklidir. Yani çok fazla turşu tüketmek ekstra tuz almak demektir.

Örneğin bir kornişon turşu 306 mg sodyum içeriği ile günlük sodyum ihtiyacının %13’ünü karşılar. Yani günde bir kaç tane turşu tüketirseniz günlük ihtiyaç olan 2.300 mg’ı aşabilirsiniz. Yüksek miktarda tuz alımı yüksek tansiyonun en önemli sebeplerinden biri olmuştur. Çok fazla sodyum alımı da vücudun susuz kalmasına neden olarak böbrek hasarı, kalp krizi ve inme riskini arttırabilir. Bu sağlık riskleri akılda tutulmalı ve turşu tüketiminde kesinlikle aşırıya kaçılmamalıdır.

Turşu Suyu:

Çok küçük miktarlarda turşu suyu içmenin de bazı sağlık faydaları olabilir. Yüksek sodyum içeriği nedeniyle turşu suyu içmek, kas kramplarının ve akşamdan kalmalık belirtilerinin hafifletilmesine yardımcı olabilir. Pek çok sporcu turşu suyunun spor ile bağlantılı kas kramplarını rahatlattığını bildirmiştir.


Hamilelikte Turşu Tüketimi:

Genellikle kadınların hamilelik dönemlerinde turşuya aşerme eğilimleri olduğu görülmüştür. Hamile bayanlarda turşu tüketimi çok endişe yaratacak bir neden olmasa da, turşunun çok yüksek tuz içeriği nedeniyle porsiyon konusunda dikkatli olunmalıdır.

Sonuç olarak doğal fermantasyon yöntemi turşu üretiminin orjinal yöntemidir ve bu şekilde üretilen turşular yıllar boyu sağlıklı ve lezzetli yemeklerin ayrılmaz bir parçası olmuştur. Besin değerlerinin ve faydalı bakterilerin ölmesi nedeniyle ısıl işlem görmüş turşulardan kaçınmaya çalışın. Az miktarda tüketildiğinde sağlıklı olan turşuları aşırıya kaçmadan tüketmeye özen gösterin!
 
Son düzenleme:
Üst