Vergİ Usul Kanunu Genel TeblİĞİ

#1
Vergİ Usul Kanunu Genel TeblİĞİ
Başlık VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ Resmi Gazete No Resmi Gazete Tarihi
Kapsam

5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu(1), 21/6/2006 tarih ve 26205 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu ile yürürlükten kaldırılmıştır. 1/1/2006 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe giren 5520 sayılı Kanunun uygulanmasında birliğinin sağlanması amacıyla repo ve ters repo işlemlerinde değerleme, menkul kıymetlerin değerlemesinde borsa rayici ile alacak ve borçların değerlemesine ilişkin açıklamalar bu tebliğin konusunu oluşturmaktadır. 1. Repo ve ters repo işlemlerinde değerleme
Gelir Vergisi Kanununun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5) numaralı bendinde, her nevi tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi, Kamu Ortaklığı İdaresi ve Özelleştirme İdaresi'nce çıkarılan menkul kıymetlerden sağlanan gelirler; söz konusu maddenin (14) numaralı bendinde ise, (5) numaralı bentte yer alan menkul kıymetleri geri alım ve satım taahhüdü ile iktisap veya elden çıkarılması karşılığında sağlanan menfaatler menkul sermaye iradı olarak sayılmıştır.
Geri alım taahhüdü ile menkul kıymet satışı (repo) ve geri satım taahhüdü ile menkul kıymet alımı (ters repo) işlemleri esas itibarıyla günün faiz koşullarında bir borç para alış veriş işlemi olup geri alım ve satım işlemine konu edilen menkul kıymetler bu işlemlerde bir nevi teminat unsuru olarak kullanılmaktadır. Zira repo ve ters repo işlemlerinde kullanılan faiz oranı, menkul kıymet üzerindeki faiz oranından bağımsız olarak günün piyasa koşullarına göre belirlenmekte, repo ve ters repoya konu menkul kıymetler üzerindeki gelirler repo ve ters repo yoluyla borç para veren tarafa aktarılmamakta ve dolayısıyla repo ve ters repo yoluyla borç para alanlar bu işlemlerden elde ettikleri vergiye tabi kazançlarını bu işlemlere konu olan menkul kıymetlerin piyasa değerlerinden bağımsız olarak belirlemektedirler.
Bu durumda, repo ve ters repoya konu edilen menkul kıymetlerin, her zaman menkul kıymeti geri almakla yükümlü olan tarafından, Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesi çerçevesinde değerleme işlemine tabi tutulması gerekmektedir.
Vadesi değerleme gününden sonra olan repo ve ters repo işlemleri ile ilgili olarak, değerleme gününe kadar tahakkuk eden faiz tutarları, repoya taraf olanlarca ticari kazancın elde edilmesi ile ilgili Gelir Vergisi Kanununun 38 ve 39, Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesi hükümleri çerçevesinde gelir veya gider olarak dikkate alınacaktır.
2. Menkul kıymetlerin değerlemesinde borsa rayici

Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesinde hisse senetleri ile portföyünün en az %51’i Türkiye'de kurulmuş bulunan şirketlerin hisse senetlerinden oluşan yatırım fonu katılma belgeleri dışında kalan menkul kıymetlerin borsa rayici ile değerleneceği hükmü yer almaktadır. Söz konusu madde uyarınca; -Borsa rayici yoksa veya
-Borsa rayicinin muvazaalı olarak oluştuğu anlaşılırsa,
borsa rayici yerine menkul kıymetin alış bedeline, değerleme gününe kadar oluşan gelirin eklenmesi suretiyle bulunacak tutar esas alınacaktır.
Anılan Kanunun 263 üncü maddesinde, borsa rayicinin oluşumunda normal temevvüçler (dalgalanma) dışında bariz kararsızlıklar görülen hallerde değerlemeye takaddüm eden 30 gün içindeki ortalama rayici, borsa rayici olarak esas aldırmaya Maliye Bakanlığının yetkili olduğu hükmü bulunmaktadır.
Buna göre Maliye Bakanlığı'nca aksi yönde bir düzenleme yapılmadığı sürece, borsada son muamele gününde oluşan rayiç esas alınmak suretiyle değerleme yapılacaktır. Ancak daha sonra yapılacak vergi incelemeleri ile borsada oluşturulan rayicin muvazaalı olduğu anlaşılırsa Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde gerekli tarhiyatların yapılacağı açıktır.
3. Alacak ve borçların değerlemesi
3.1. Alacakların değerlemesi
Vergi Usul Kanununun 281 inci maddesinde yer alan hükme göre alacaklar mukayyet değerleriyle değerlenecektir. Mevduat veya kredi sözleşmelerine müstenit alacaklar ise değerleme gününe kadar hesaplanacak faizleriyle birlikte dikkate alınacaktır.
Vadesi gelmemiş olan senede bağlı alacaklar değerleme gününün kıymetine irca olunabilir. Bu takdirde, senette faiz nispeti açıklanmış ise bu nispet, açıklanmamışsa Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddi uygulanacaktır.
Bankalar ve bankerler ile sigorta şirketleri alacaklarını, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddi veya kendi muamelelerinde uyguladıkları faiz haddi ile değerleme günü kıymetine irca edeceklerdir.
Örnek: Hesap dönemi takvim yılı olan (A) Ltd.Şti.’nin (B) Bankasına 13/11/2006 tarihinde 6 ay vadeli mevduat hesabı açtırması halinde, mevduat sözleşmesinden kaynaklanan alacak, hesap dönemi sonuna kadar hesaplanacak faiziyle birlikte dikkate alınacaktır.
3.2. Borçların değerlemesi
Vergi Usul Kanununun 285 inci maddesinde yer alan hükme göre borçlar mukayyet değerleriyle değerlenecektir. Mevduat veya kredi sözleşmelerine müstenit borçlar değerleme gününe kadar hesaplanacak faizleriyle birlikte dikkate alınacaktır.
Vadesi gelmemiş olan senede bağlı borçlar değerleme günü kıymetine irca olunabilir. Bu takdirde senette faiz nispeti açıklanmışsa bu nispet, açıklanmamışsa Cumhuriyet Merkez Bankasının resmi iskonto haddinde bir faiz uygulanacaktır.
Banka ve bankerler ile sigorta şirketleri borçlarını, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına resmi iskonto haddi veya kendi muamelelerinde uyguladıkları faiz haddiyle, değerleme günü kıymetine irca edeceklerdir.
Alacak senetlerini değerleme gününün kıymetine irca eden mükellefler, borç senetlerini de aynı şekilde işleme tabi tutmak zorundadırlar.
Örnek: Alacakların değerlemesine ilişkin yukarıda belirtilen örnekteki (B) Bankası da 13/11/2006 tarihinde açılan 6 ay vadeli mevduat hesabı için mevduat sözleşmesinden kaynaklanan borcunu hesap dönemi sonuna kadar (31/12/2006) hesapladığı faiziyle birlikte dikkate alacaktır.
Tebliğ olunur.

(1) 10/6/1949 tarih ve 7229 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır
.



 
  367 Sira No'lu Vergİ Usul Kanunu Genel TeblİĞİ hakkında benzer konular Forum Cevap Tarih
Kıdem ve İhbar Tazminatından Vergi ve Prim Kesilir mi ? Kıdem ve İhbar Tazminatından Vergi ve Prim Kesilir mi ?
kıdem tazminatından kesinti yapılabilir mi,kıdem tazminatından yapılacak kesintiler,kıdem tazminatında yapılacak kesintiler hakkında bilgiler 42327 Kıdem tazminatından sadece binde 7,59 oranında damga vergisi...
Adalet Sarayı 0
TORBA YASA VERGİ PRİM AFFI SON BAŞVURU TARİHİ NE ZAMAN? TORBA YASA VERGİ PRİM AFFI SON BAŞVURU TARİHİ NE ZAMAN?
torba yasa vergi prim affı tarihi,vergi prim affı tarihi 2014,vergi prim affı için ne zaman başvurmalıyım,vergi prim affı başvuru son gün ne zaman,vergi prim affı 2014 son başvuru tarihi hangi gün,vergi prim affı son başvuru tarihi hakkında...
Adalet Sarayı 0
Torba yasada kıdem tazminatı Torba Yasada vergi borcu Torba yasada kıdem tazminatı Torba Yasada vergi borcu
2014 torba yasa kıdem tazminatı ,torba yasa kıdem tazminatı maddesi 2014,torba yasada kıdem tazminatı ile ilgili neler var ,torba kanun kıdem tazminatı hakkında bilgiler, 38912 “Torba Kanun Tasarısı” TBMM Genel...
Adalet Sarayı 0
Hangi kazançlar geçici verginin kapsamına girer? Hangi kazançlar geçici verginin kapsamına girer?
geçici vergiler,hangi kazançlar geçici vergi kapsamına girmez,hangi kazançlar geçici vergi kapsamına girer,geçici vergi kapsamına giren kazançlar hakkında bilgiler 38228 Basit usulde vergilendirilenler hariç, ticari...
Vergi Hukuku 0
367 Sira No'lu Vergİ Usul Kanunu Genel TeblİĞİ 367 Sira No'lu Vergİ Usul Kanunu Genel TeblİĞİ
vuk 340 tebliğ Başlık 367 SIRA NO'LU VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ Resmi Gazete No 26421 Resmi Gazete Tarihi 01/02/2007 Kapsam Vergi Usul Kanununun(1) mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza...
Mevzuat 2

Benzer Konular