Yüz Yıllar Boyu Meditasyon

*MeleK*

♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥
Yönetici
Yüz Yıllar Boyu Meditasyon
Yıllar yılı insanlar, bilinç düzeylerinde bir değişiklik yaratmak için çeşitli meditasyon teknikleri kullanmışlardır (Benson, 1975). Meditasyon tekniklerinin her biri, meditasyon yapan kişinin dikkatini farklı şekillerde odaklaştırmaktadır. Örneğin, Zen meditasyonu solunum üzerine odaklaşırken, Sufizm kendinden geçercesine dans etmeye ve duaya dayanmaktadır (G. E. Schwarts, 1974). Transendental meditasyonda (TM) uygulayıcılar, meditasyon yapan kişinin daha derin gevşemesini ve bütün diğer hayallerini ve sorunlarını bir kenara atmasını sağlamaktadır. Bu amaçla uygulayıcılar TM öğreticisi tarafından her bir öğrenci için özel olarak seçilmiş bir ses olan “mantra”yı seslendirirler (Deikman, 1973; Schwartz, 1974).

Uygulama şekli farklılıklar göstermekle birlikte meditasyon, sempatik sinir sistemeinin işleyişini bastırır. Sempatik sinir sistemi bedeni, acil durumda gerçekleştireceği zor faaliyetler için hazırlar. Meditasyon metabolizma hızını düşürür, kalp atış ve solunum hızını azaltır. Gevşemiş uyanıklık durumunda gözlenen alfa beyin dalgaları meditasyon sırasında belirgin bir şekilde artar ve stresle ilişkili bir kimyasal madde olan laktakın kandaki düzeyinde bir azalma gözlenir.

Meditasyon, madde kötüye kullanımını da içeren belirli tıbbi sorunların tedavisinde kullanılmaktadır. Bazı araştırmalarda madde kullanan insanların büyük bir oranının meditasyona başladıktan sonra kullandıkları maddeyi bıraktıkları bulunmuştur. Örneğin, Benson ve Wallace (1972) TM uygulayan insanlar arasında mariyuana kullanımının 21 ay sonra %78’den %22’ye gerilediğini; LSD kullananlar arasında ortalama 22 aylık meditasyon sonrasında bu kişilerin %97’sinin LSD kullanmayı bıraktıklarını bulmuşlardır. Ancak, bu çalışmadaki denekler, araştırma sırasında hali hazırda TM uygulamaktadırlar ve diğer örneklemlerde gözlenen etkiler her zaman bu kadar çarpıcı değildir (Benson ve ark., 1979). Meditasyonun yüksek kan basıncını azalttığı da gösterilmiştir (Benson, Alexander ve Feldman, 1975; R. A. Stone ve DeLeo, 1976).

Fizyolojik yararlarının ötesinde, meditasyonun herhangi bir şeklini uygulayan insanlar belirli duygusal ve hatta manevi yararlar elde edebilirler: Bu kişiler genellikle artan bir duyumsal farkındalık, aşırı neşe hali, güçlü duygular, bir zamansızlık hissi ve farkındalık düzeylerinde bir artış hissettiklerini bildirmektedirler. Zihinsel bir dinginlik, iyi olma hissi ve genel bir gevşeme de meditasyon yapanlar tarafından rapor edilmektedir.

Bazı araştırmacılar meditasyonun, normal bilinç durumlarını anlamlı birşekilde değiştirip değiştirmediğini sorgulamaktadırlar; çünkü aynı fiziksel değişiklikler derin gevşeme yoluyla da basitçe gerçekleştirilebilmektedir. Meditasyonun savunucuları, bu gerçeğin, meditasyonun kendine özgü bazı yararlı psikolojik etkiler oluşturma olasılığını dışta tutmayacağını ileri sürmektedirler. Gerçekten de, TM ile diğer meditasyon şekillerini ve biyolojik geri bildirim gibi diğer fiziksel gevşeme tekniklerini karşılaştıran bir meta analiz, TM’nin kaygıyı azaltmada daha üstün olduğunu göstermiştir.

kaynak: "Understanding Psychology"
 
Üst