Adeti geciktirmek için ilaç kullanmak günahmıdır?

Uzman SühaN

Administrator
Adeti geciktirmek için ilaç kullanmak günahmıdır?
Adet kanama, yaradılışın gereği tabii bir durum olduğuna göre, bırakalım da Allah'ın yaratmış olduğu tabii seyri içinde devam etsin. Eğer bu adet geciktirici ilaçlar sağlık açısından zararsız ise, kendilerine zarar vermiyor, adet düzenini değiştirmiyorsa, bazı özel durumlarda kullanılabilinir. Bu ilaçların zararlı olup olmadığı konusunda uzman bir doktora danışmak gerekir.

Hacda, Ramazan ayında veya diğer vakitlerde âdet geciktirici ilaç kullanmak caizdir. Ama bu ilacın kadının sıhhatine zarar vermesi durumunda kadın vebal altında kalır.

Tavafını eda edebilmek için âdet kanının erken kesilmesi veya âdetinin gecikmesi için hap veya başka bir ilaç kullanmakta beis yoktur.(el-Fetava el-Kübra, II/98).




a.jpg






Cenab-ı Hak, kadını erkeğe göre farklı bir bünyede yaratmıştır. Onlara yaratılıştan gelen bazı özellikleri dolayısıyla ibâdet hususunda birtakım kolaylıklar göstermiştir. Bu kolaylıkların mühim bir kısmı namaz ve oruçta bulunmaktadır. Kadın âdet gününe ve lohusalık devresine rastlayan günlerde namaz ve oruçla mükellef değildir. Bu günlerde kılamadığı namazları Cenab-ı Hak bağışladığından kaza etmesi gerekmez. Fakat âdet ve lohusa olduğu günlere rastlayan Ramazan’da, tutamadığı oruçları daha sonra istediği zamanda kaza eder. Mü’min kadınlar bu İlâhî ruhsat ve kolaylıktan istifade ederek ona göre ibâdetlerini yerine getirirler.

Bilhassa Ramazan’da kazaya oruç bırakmamak, Kur’ân okuyabilmek ve daha rahat ibâdet edebilmek için bazı ilâçlar kullanarak âdet görmemek için tedbir almak, bu vesileyle âdetsiz bir Ramazan geçirmek hususunda, her ne kadar dinî bir mahzurdan söz edilemese de tıbbî ve sıhhî açıdan bazı aksaklıklar zuhur edeceğinden tavsiye edilmemektedir.

Bu durum tıbbî açıdan şöyle îzah edilmektedir:

İlâç kullanmak normalden sapmadır. Kadının kendi bünyesine has hormonal ve metabolik bir hususiyeti vardır. Ağızdan alınan hormon hapları ile âdetin öne alınması veya geciktirilmesi sun’i bir yol olup, her zaman olmasa da bazan âdet düzensizlikleri meydana getirebilmektedir. Organizmaya mahzurları sebebiyle tıbbî bakımdan pek tavsiye edilen bir durum değildir. Fıtrat icabına göre davranmak daha doğrudur.

Âdet günlerini geciktirmek için Recep ve Şaban ayında böyle bir uygulamaya teşebbüs etmeye hiç lüzum yoktur. Zaten bu ayların orucu nafile olduğundan tutmak mecburi değildir. Tutulmasa da Ramazan orucu gibi sonradan kaza edilmesi gerekmez. Diğer taraftan Receb ve Şaban ayında âdet günlerine rastlayacağı düşüncesiyle hesap edip o günlerin orucunu Receb ayında tutmaya gerek yoktur. Çünkü böyle bir şeye ihtiyaç yoktur.

Rahat bir Ramazan geçirmek, orucunu zamanında tutmak isteyen hanımlar, isterlerse âdeti geciktirici ilâç kullanabilirler. Ancak kendilerinde âdet düzensizliği ve bundan gelen bir rahatsızlığı bulunanların bu yola teşebbüs etmemeleri daha yerinde olacaktır.
 
Geri
Üst