Peruk takmanın dinimizce hükümleri

Uzman SühaN

Administrator
Peruk takmanın dinimizce hükümleri
peruk takmak harammıdır,peruk takmak günahmıdır,peruk takmak caizmidir,peruk takmak helalmi harammı hakkında bilgiler


Sual: Peruk takarak sokağa çıkmak uygun mu?
CEVAP
Tam İlmihal’de diyor ki:
(Kadının, insan saçını, kendi saçı arasına örerek birleştirmeyip de, kendi saçına iplikle, bez şeritle bağlamasının ve hayvan kılları eklemenin haram olmadığı, (İbni Âbidin)de, (Hadika)da ve (Fetava-i kübra)da yazılıdır. İnsan ve hayvan kılından ve naylon gibi ipliklerden yapılmış olan, (Peruk) denilen takma saçları kullanmak caiz olduğu anlaşılıyor ise de, ihtiyaç ile ziyneti birbirine karıştırmamalıdır. İhtiyaç için caiz olan şeyi, süs, gösteriş için takmak caiz değildir. Erkekler arasında başını açmak zarureti olduğu zaman, kadının başını ve kendi saçlarını peruk takarak örtmesi caiz ve lazım olur.



p.jpg




Zaruret olunca, avret yerlerini mümkün olan her şeyle örtmek gerekir. Günahı yalnız saçını vermiş olana ve bakanadır. İnsanın saçını ve herhangi bir organını satması haramdır. Peruk takarak sokağa çıkmak, zaruret olmadan caiz değildir. Çünkü, kadınların yabancılara süslenmeleri haramdır.)

Sual: Erkeğin peruk takması caiz mi?
CEVAP
Abdeste ve gusle mani olmazsa caizdir.

Peruk denilen takma saç, insanın saçından yapılmış ise kesinlikle haramdır. Onu takmak da haramdır. Çünkü insan değerli bir varlıktır. Peygamber (sav), "Allah, saçına saç ekleyen ve eklemek isteyen kadınlara lanet etmiştir." buyuruyor. Ancak peruk deve tüyünden, naylondan veyahut suni herhangi başka bir şeyden yapılmışsa onu takmakta beis yoktur. Hakkında hiçbir şey vârid olmamıştır. Meselâ: Adamın başı keldir. Manzarası pek iyi görünmüyor. Çirkinliğini kapatmak için böyle suni bir peruk takmakta sakınca yoktur. Hadîsin lanetlediği şey insan saçını eklemektir. Ama insan saçı olmazsa beis yoktur.

Allah Resulu (sav) şöyle buyuruyor:

"Allah, iğreti saç takanı da taktıranı da, dövme yapana da yaptırana da lanet etsin." (bk. Nesei, Zinet: 22,73; Müslim, Libas: 119-120)

Resulullah'ın, sahabe arasında saça saç eklemeyi, dökülmüş saçın yerine başkasının saçını takmayı yasakladığı yolunda rivayetler vardır.

Hadislerde geçen lanetin, kuvvetli bir yasaklama uslubu olduğunu belirten İslam Hukukçuları da, ister güzellik ister hastalık nedeniyle olsun, saçına saç eklemesi, başkasının saçını başına peruk yapıp takmasını caiz görmemişlerdir. Çünkü bunda hem tabi ve fıtri şekil değiştirme hem de karşısındaki insanlara genç ve farklı görünerek onları yanıltma vardır. Bu sebeple insan saçı haricinde ipek, iplik, yün v.b.den peruk takmayı da, aynı şekilde fıtratı değiştirme ve insanları aldatma bulunduğu için, caiz görmeyenler vardır. Çoğunluk ise bunu caiz görür. Ancak dinen necis sayılan kıl ve tüylerden yapılan peruğun kullanılmasının ise caiz olmadığı brlirtilmiştir.

Kullanılan malzeme ne olursa olsun saçtan veya görünüş olarak saça bezeyen bir maddeden peruk takılmasının Hz.Peygamber (sav) tarafından hoş karşılanmadığı, ancak saçı dökülen kimsenin tedavi ile bunu önlemesinin ve saç bitmesinin sağlaması caiz olduğu söylenebilinir.

Bu saçlar asil saç olmadığından, bunlar üzerine mesh eden kendi saçına mesh etmediği gibi bu abdest caiz değildir.

Kaynaklar:

1) bk. İlmihal, Türkiye Diyanet Vakfı İslami Araştırmalar Merkezi.
2) bk. Rauf PEHLİVAN, Büyük Kadın İlmihali.
 
Geri
Üst