Uyuyarak oruç tutan sevab yerine havamı alıyor?

Uzman SühaN

Administrator
Uyuyarak oruç tutan sevab yerine havamı alıyor?
“Orucu uykuya tutturmak” ne kadar doğrudur?

Merhaba! Uyuyarak oruç tutmak hakkında herhangi bir rivayet var mıdır? Büyüklerden birine, bir şahsın oruçlu halini uyuyarak geçirdiğini şikâyet etmişler, böyle bir durumun olup olamayacağı hakkında sormuşlar. O kişi de " Haram görmez, haram duymaz, haram söylemez" diyerek uyurken tutulan orucun daha makbul ve temiz olacağını ima etmiştir. Siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? (Taha İpek)

Bu konuda bir ayet yoktur, fakat Kur'ân günün saatlerini şöyle bir denge içinde olması gerektiğini bildiriyor:

"Uykunuzu bir dinlenme kıldık. Geceyi bir örtü yaptık. Gündüzü de çalışıp kazanma zamanı kıldık."
Bu durum Ramazan ayı dahil yılın bütün ayları için geçerlidir. Diğer yandan bu konuda bir hadise de rastlamadım. Ancak oruçlunun sevabını anlatan şöyle hadis vardır:

"Oruç tutan insanın uykusu ibadettir, susması da tesbih sayılır İyilik ve ibadetlerine kat kat sevap verilir Duası kabul olunur, günahları da affedilerek silinir" Hadisten anlaşılan mana açıktır. Oruç tutan bir insanın uykuyla geçen anları ibadet sayılır. Yoksa gündüz saatlerini uykuyla geçirmesi istenmiyor.



00.jpg







Bir hoca, (Uyuyarak oruç tutan sevab yerine hava alır ve sevabına ancak rüyada kavuşur, sevabını hayâl bile edemez) diyor. Ben, gece çalışıyorum, gündüz uyuyorum, sadece namaz vakitlerinde uyanıyor, namazımı kılıp yatıyorum. Benim oruçlarım boşa mı gidiyor?
CEVAP
Hayır, oruçlunun uyumasının mahzuru olmaz. Aksine uyuması bile sevab olur. Gece çalışmasanız bile, gündüz uyuyabilirsiniz. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Oruçlunun uykusu ibadettir.) [Deylemi]

Bir beyit de şöyledir:
Oruçlunun uykusu, elbette ibadettir,
Oruçluyken uyumak, ne büyük saadettir.

Uyumak kötü bir şey değildir. Ölü gibi yatan, Allahü teâlânın lütfuyla, uyurken de sevab kazanıyor. Uykuda günah yazılmaz, çünkü şuurlu olarak bir günah işlemiyor. Bir hadis-i şerif meali:
(Şu üç kişiden kalem kaldırılır [günah yazılmaz]: Uyuyan kimse uyanana kadar, çocuk büluğa erene ve deli olan iyileşinceye kadar.) [Ebu Davud]

Eğer oruçlu, abdestli yatmışsa ayrıca sevab alır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Abdestli olarak yatan, uykudayken, gündüz saim [oruçlu], gece kaim [gece uyanıp ibadet eden] gibi sevaba kavuşur.) [Deylemi]

Yatarken hayırlı işleri yapabilmek için istirahat etmeye, namaza kalkmaya, uyanınca hayırlı işler yapmaya niyet etmeli! Böyle niyet edenin uykusu ibadet olur. Âlimler bunu bilip böyle niyet ettikleri için, Peygamber efendimiz, (Âlimlerin uykusu ibadettir) buyuruyor. Bir kimse de, gece ibadet etmek niyetiyle yatsa, fakat uyanamasa, niyeti sebebiyle yine sevab kazanır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(İbadete niyet edip yattıktan sonra, uyuyup kalana, niyeti sebebiyle gece ibadet etmiş gibi sevab yazılır, uykusu da kendisine sadaka olur.) [Nesai, İbni Mace]

Oruçlu kimse, uyanıkken namaz kılamıyor, hayırlı işler yapamıyorsa, gıybet ediyor veya günah olan işler yapıyorsa, uyuması onun için daha iyi olur. Uyumakla günahlardan kurtulmuş olur. (Uyuyan, orucun sevabını hayâl bile edemez) demek ilmî değil, indî bir sözdür.

Uzun ve sıcak günlerde oruç tutmak, kısa ve soğuk günlerde oruç tutmaktan ve maniler arasında sıkıntılı oruç tutmak daha sevabdır diye kendini sıkıntıya sokmak yanlış olur. Sıkıntı tabiî olarak gelmeli, kendi elimizle kendimizi sıkıntıya sokmamız sevab olmaz.
 
Allah için yapılan hiç bir zaman boşa gitmez canım.Cümlemizin ibadetleri kabul olsun inşallah.
 
Geri
Üst