At Eti Yemek Caizmidir?

*MeleK*

♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥
At Eti Yemek Caizmidir?
at eti yenirmi
at eti yemek günahmı
at etini yemek


Et denince aklınıza eminim ki büyük ve küçük baş hayvanların eti gelebilir. Fakat doğada bulunan bir takım canlıların da eti pekala yenmektedir. Bize tuhaf gelen ve düşündüğümüz zaman bile midemizi kaldıran bazı hayvanların etini diğer insanlar afiyetle yiyebiliyor.

Birçok kişinin merak ettiği sorulardan biri olan at eti yenirmi? At etini yemek caiz mi gibi soruların cevabını sizlerle paylaşıyoruz.

at eti-374.jpg


Anadolu coğrafyasında hakim mezhep olan Hanefilik mezhebine göre at eti yenmez. Tek tırnaklı olduğu için genel kaideye aykırıdır. Maliki mezhebinde de durum böyledir ancak diğer iki hak mezhebe göre at eti caizdir. Peki bu ihtilaf nasıl oluyor işte birkadinfenomeni.com olarak sizler için araştırdık: İslam belli bir coğrafyanın, belli bir âdet ve alışkanlık sahiplerinin dini değildir…
At Eti Yemek Caiz mi? At Eti Neden Yenmez?

Dünyanın her yanında her türlü âdet ve alışkanlıklara sahip olan tüm insanlar, bu geniş ve müsamahalı dinde yerlerini alabilirler. İslam hepsini de tatmin edecek esneklikte hükümlere sahiptir. Çünkü (dinin temelinde değil) teferruatında içtihad vardır. Geçmişte selahiyetli müçtehitlerimiz bu içtihadı yapmış, farklı ihtiyaçları karşılayacak esnek hükümler ortaya çıkarmışlardır…

Peygamberimiz (asm) bu farklı görüşleri yasaklamamış, tam aksine: “Ümmetimin ihtilafında rahmet vardır!..” buyurarak, faydasına işarette de bulunmuştur.

İşte bu anlayış içinde baktığımızda görüyoruz ki, farklı içtihad sahibi İmam-ı Azam Hazretleri, “at etinin yenip sütünün içilmesine (haram) dememiş, ama (mekruh) olduğunu söylemekten de geri kalmamıştır.” Böyle ictihadda bulunmuştur.

İmam Ebu Yusuf ile İmam Muhammed ise (mekruh değildir) demişler, “at etinin ihtiyaç halinde yenip kımızın da içilebileceği” içtihadında bulunmuşlardır. İmam Şafii Hazretleri de bu iki imamın görüşünü doğrulamıştır.

Hal böyle olunca ortaya fevkalade özel ve güzel, esnek ve müsamahalı bir cevap çıkmaktadır. İşte bu farklı ictihadlara bakararak denebilir ki:

Senin alışkanlığında at eti yemek, sütü kımızı içmek yok mudur?.. Sana haram gibi mi geliyor?.. Tartışmaya, ters düşmeye hiç gerek yoktur.. Sen İmam-ı Azam’ın görüşüyle amel et. At eti yeme, kımız da içme. Konuyu bitir.

Ötekinin alışkanlığında da bunlar yenir mi? Bunlara alışmışlar mı? Mutlaka at eti yeyip kımız mı içmek istiyorlar? Öyle ise buyursunlar onlar da yesin, içsinler. Çünkü onlar da iki imamla, İmam-ı Şafi’nin görüşüne göre amel etmiş olurlar, böyle huzur bulurlar.. Tartışmaya, ters düşmeye gerek olmadığı da böylece ortaya çıkmış olur.

Demek ki, kimsenin kimseye bir diyeceği yok! Herkes dilediğini tercih serbestisine sahiptir…

Öyle ise, hocaefendilerin verdikleri farklı cevaplar yanlış değildir. Ancak anlatımı eksiktir. Birileri, İmam-ı Azam’ın görüşünü anlatarak “olmaz” demişler. Ötekileri de iki imamla İmam-ı Şafi’nin görüşünü esas alarak “olur” demişler. Tercihi muhataplara bırakmışlar.
 
Geri
Üst