İnternet Sitesi Uygulamaları ve Türk Şirketleri

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
İnternet Sitesi Uygulamaları ve Türk Şirketleri
İnternet sitesi uygulamamız: Benim de olsun ama kullanmasam da olur
Soru: Türk şirketlerinin internet siteleri ne işe yarar?
Yanıt: Onlar sadece süs içindir, iş için değil.

“Türkiye’de internet sitesi olan şirketlerimiz, gerçek anlamda e-ticaretin potansiyel olanaklarından tam yararlanıyorlar mı, yoksa sadece görünüşte internet sitemiz var demek için mi kullanıyorlar?” şeklinde bir soru takıldı geçenlerde kafama. Bunu en iyi ölçmenin yolu da bazı iş alanlarında değişik kuruluşların internet sitelerini bulup, onlardan hizmet veya ürün alınabiliyor mu gibi sorular yöneltmeyi denemekti. Ben de öyle yaptım.

Önce, bana gerçekten de gerekli olan ve mayıs sonundan 10 Ağustos’a kadar tatil yapacağım Silivride kullanmak için bir otomobil kiralamak üzere yurt dışı bağlantısı olmayan 6 tane otomobil kiralama (rent a car) şirketinin internet sitesini buldum. Orta büyüklükte bir araç seçtim ve sitelerdeki bağlantıları kullanarak isteklerimi belirttim ve fiyat teklifi vermelerini istedim. İster inanın, ister inanmayın ama, aradan nerede ise 3 haftadan fazla bir süre geçti, hiç birinden olumlu veya olumsuz tek bir yanıt alamadım. Belki yabancı dil bilmiyorlar diyerek -internet sitelerinde İngilizce de açıklamalar olmasına rağmen- isteklerimi Türkçe yazdım. Hala yanıt bekliyorum. Bu olayı nasıl açıklarsınız?

-Birincisi; adamların işi başından aşkın, ellerinde o tarihlerde araç kalmayacak, onun için benim isteğimi dikkate almadılar.

-İkincisi; Türkçe yazdığım için beni parasız buldular ve cazip bir müşteri olarak görmediler. Yanıt da vermediler.

-Üçüncüsü; bu şirketlerin çoğu iş ciddiyetinden uzak ve işlerini rastlantılar prensibine göre yönetiyorlar. İnternet siteleri de göstermelik. Onu anlayacak, elektronik postaya yanıt verecek bilgileri, deneyimleri veya teknik alt yapıları yok. Yani cehalet, bilgisizlik ve eğitimsizlik içindeler ve iş kültüründen mahrumlar.

- Dördüncü bir açıklama bulamadım. Yanıtı siz bulun.

Bir başka deney daha yaptım
Denediğim ikinci sektör ise elektronik sektörü idi. Buradaki şirketlerin bir kısmını bilgisayar satanlardan seçtim. Dizüstü bilgisayar satın almak istediğimi veya bilgisayarımını hafızasını yükselteceğimi yahut da kamera aradığımı belirterek bilgi istedim. 6 şirkete e-posta yolladım ve ayrıntılı yanıt bekledim. En erken yanıt 2 gün sonra geldi ve tanınmış bir yabancı markanın Türkiye ithalatçısından gönderildi. Ama o da pek yeterli bilgi vermiyordu, sadece bir fiyat listesi gönderiyordu. Diğerleri geç de olsa yanıt verdiler, ama burada da büyük bir gecikme söz konusu idi. Onların da tepki gösterme süresi uzadığı için, e-ticaretin potansiyelinden tam yararlanılıp yararlanılmadığını okurlarımın takdirine bırakıyorum.

İnternet sitesi göstermelik olmamalıdır
Kuşkusuz bu küçük deneme, gerçek anlamda tüm kuruluşlarımızı temsil etmekten uzaktır, ama ortaya çıkan tablonun pek öyle iç açıcı olmadığı da bir gerçek. İnternet siteleri süs için geliştirilmez, göstermelik olarak internet sitesi kurarak bir çeşit ticari uyanıklık peşinde olmak da çözümden çok sorun getirir. Başvurularına yanıt alamayan bir çok potansiyel müşteri, onları artık ciddiye almaz ve onlarla iş yapmaktan kaçınır. Benim bu küçük kişisel deneyimim de bana bir ders öğretti. Tatilde otomobil kiralamak için artık internet kullanmıyacağım.

Tevfik Dalgıç
 
Geri
Üst