Porsche 235 milyar dolarlık imparatorluk yönetecek

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Porsche 235 milyar dolarlık imparatorluk yönetecek
AB Komisyonu Volkswagen’deki payını yüzde 50’nin üzerine çıkarmasına izin verince Alman spor otomobil üreticisi Porsche için 235 milyar dolarlık bir devin kaptan köşküne oturma yolu açıldı.

GEÇTİĞİMİZ mart ayında değeri 15 milyar doları bulacak bir anlaşma ile Volkswagen Grubu içindeki yüzde 31 olan hissesini yüzde 50’nin üzerine çıkartma kararı alan Alman spor otomobil üreticisi Porsche’ye Avrupa Birliği (AB) Komisyonu’ndan onay çıktı. Bu onayla birlikte Porsche, 235 milyar dolarlık (150 milyar Euro) bir imparatorluğun yönetimini ele geçirmiş olacak. Söz konusu imparatorluk Avrupa’nın en büyük markalarından Volkswagen, Audi, Bentley, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti ve Scania’ya sahip. Porsche’yi 15 yılda dünyanın en kárlı otomobil şirketi yapan ve kendinden 10 kat büyük bir grubun yönetimini ele geçirmesini sağlayan CEO’su Wendelin Wiedeking "Amacımız dünyadaki en güçlü ve en yaratıcı otomobil ittifaklarından birini yaratmak. Böylece artan uluslararası rekabetin gerekleri yerine getirilebilecek" dedi.

Martta onaylandı

Porsche yönetim kurulu geçen mart ayında piyasa değeri 150 milyar Euro’yu bulan Volkswagen AG’deki yaklaşık yüzde 31’lik hisse oranlarını yasal engellerin aşılması durumunda yüzde 50’ye çıkarılmasına karar vermişti. Bu kararı inceleyen AB Komisyonu dün farklı sınıflarda yer alan güçlü Alman otomobil üreticileri Porsche ve Volkswagen’in birleşmelerine onay verdi. AB’den yapılan açıklamada, Avrupa’nun en büyük otomobil üreticisi Volkswagen ve yalnızca spor sınıfında faaliyet gösteren Porche birleşmesinin rekabet açısından ciddi bir sorun yaratmayacağı bildirildi. Bu onayın ardından şimdi bir tek VW’nin ikinci büyük ortağı olan Saksonya eyalet hükümetinin tavrı merak ediliyor.

Merkezi taşınacak

Porsche’nin VW AG’de çoğunluk hisseyi aldığında yeni şirketin Frankfurt Borsası’nda değil Avrupa Borsası’na kote edilen bir şirkete dönüştürüleceğini ve yeni şirketin merkezinin Wolsfburg’dan Stuttgart’a taşınacağını belirtiliyor.

Net kárı 4.2 milyar Euro

Bünyesinde sadece 11 bin 600 kişinin çalıştığı ve yıllık cirosu 7 milyar Euro olan Porsche, 329 bin kişinin çalıştığı ve yıllık cirosu 109 milyar Euro olan bir şirketin yönetimini ele geçirmiş oluyor. Ama Porsche, VW’nin onda biri ciroya sahip olsada kárı neredeyse VW Grubu’yla aynı seviyede. Porsche, 2007 yılında VW’deki hisse oranının artırmasının da etkisiyle net kárını 1.4 milyar Euro’dan 4.2 milyar Euro’ya çıkardı.

Porsche, Volkswagen’i başkalarından kurtardı

VW’nin mülkiyet ve sermaye yapısı 1960 yılında çıkarılan özel ’Volkswagen Yasası’ ile güvence altına alınmıştı. Şirket hissedarlarının oy hakkını yüzde 20 ile sınırlayan yasa, fiili kontrolü yüzde 18.2’lik hissesi bulunan Aşağı Saksonya eyaletine bırakıyordu. Yasa, böylece şirketin çoğunluk hisselerini toplamayı düşünen sermaye gruplarının VW’nin kontrolünü ele geçirme ihtimalini ortadan kaldırıyordu. Ancak söz konusu yasa geçtiğimiz yıl Avrupa Konseyi tarafından iptal edildi. Mahkemece yasanın iptaliyle, VW’nin kontrolünün istenmeyen ellere geçebileceği korkusuyla harekete geçen Porsche VW’ye stratejik destek sağlamış tı.

Dede, torun ortaklığı

Porsche’nin VW ile tarihi bağları bulunuyor. VW’nin bir otomobil şirketi olarak temelini atan ve şirketin dünya çapında tanınmasını sağlayan ünlü ve klasik ’kaplumbağa’ (beetle) modelinin tasarımcısı olan mühendis Ferdinand Porsche, kendi soyadını verdiği Porsche şirketinin de kurucusu.
Bugün VW’nin Başkanı olan ve gruba yeni modeller katarak büyük başarıya imza atan Ferdinand Piech de kurucu Fernidand Porsche’nin torunu. Piech’in satın alma girişimi başarılı olduğu takdirde, Porsche ve VW’nin oluşturacağı birleşik şirketin de yönetimini alacağı kaydediliyor.

hurriyet.com
 
Geri
Üst