Sağlıklı bir tatil için öneriler..

Sağlıklı bir tatil için öneriler..
tatil
Yılın yorgunluğunu atmak için yaz ayında çıkılacak kısa dönemli tatiller motivasyon kaynağı olacaktır. "Nasılsa tatildeyim" diyerek aklınıza gelen her şeyi yapmak günlük rutininizi bozabilir ve sağlık açısından risk alabilirsiniz. Dolayısıyla tatilinizi keyifle yaşarken dikkat etmeniz gereken konular olduğunu unutmamanız gerekiyor. Dikkat edilmesi gereken konular listesinde de başı beslenme ve güneşle iç içe olacağımız için cilt problemleri çekiyor. Bu iki konunun uzmanı isimler tatilde nasıl davranmak gerektiğini anlattı. Öncelikle özellikle açık büfe mantığında yapılan tatillerde nasıl beslenmek gerektiğini Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez'den öğrendik. Sonra da Cilt Hastalıkları Uzmanı Doktor Betül Şengör'e cildimizi tatilde nasıl koruyabileceğimizi sorduk.
Selahattin Dönmez
"Tatilde öğün atlamayın

Uzman diyetisyen Selahattin Dönmez "Tatil diye geç yatıp öğün atlanmamalı. Mutlaka güne kahvaltı ile başlamalısınız" diyor. Kahvaltının önemine dikkat çeken Dönmez "Kahvaltılarınız için iki küçük tabak kullanın. Birinci küçük tabakta peynir çeşitlerinden iki dilim seçin (unutmayın sert peynirlerin kalsiyum içerikleri fazladır), 4-5 adet siyah ve yeşil zeytin alın, bir ince dilim kepekli, çavdar veya mısır ekmeği kesin ve tabağın geri kalan kısmını meyve dilimleri ile zenginleştirin. ikinci küçük tabağa domates, salatalık, taze nane, taze maydanoz, roka, tatlı kırmızıbiber veya yeşilbiber koyun, içecek olarak açık az limonlu çay, taze sıkılmış meyve suyu veya kafeini azaltılmış az süt eklenmiş kahve içebilirsiniz. Kahvaltınızı en az 20 en fazla 30 dakika sürecek şekilde yavaş yavaş yapın. Kahvaltı sonrası en az 20 dakika hafif tempo yürüyüş iyi gelecektir" diyor. Tatilde açık büfe öğle yemeğinde ise bir taktik uygulamayı öneriyor Dönmez, "Orta boy servis tabağınızı alın ve göz ucuyla tabağınızı dört eşit parçaya bölün. Böylece sevdiğiniz her şeyden azar azar alma şansına sahip olursunuz. Dörtte bir kısmına zeytinyağlı sebze yemeği veya bir adet dolma, dörtte bir kısmına ızgara tavuk, balık, köfte veya et sote yemeği, dörtte bir kısmına yoğurt, geri kalan kısmına az yağ eklenmiş salata ve öğünün yanına bir dilim çavdar, kepekli veya mısır ekmeği ekleyin" diyerek sıralıyor.
Selahattin Dönmez akşam yemekleri içinse "Akşam yemekleri mümkün olduğunca sade, daha hazmı kolay, daha az enerji içeren bir öğün olmalıdır. Bol salata, biraz ızgara balık veya soslu et tercih edilebilir. Tatlı sevenler daha hafif bir akşam yemeği için tavuk etli,
peynirli, ton balıklı karışık bir salata tercih edilebilir. Bu salatanın ardından yarım kâse sütlü tatlı veya iki küçük top normal dondunrr yiyebilirler. Alkol almak istiyorsanız kalbi koruyucu bitkisel kimyasalları içeren bir su bardağı kadar siyah bira veya bir küçük kade kırmızı şarap tercih ediniz. Akşam yemeğinde sonra meyve dışında bir şeyler atıştırmayın" diyor.

BUNLARA DİKKAT EDİN
- Tatilin sağlık kulübünde veya otel odanızda mutlaka ağırlık ölçer bulundurun ve her gün tartılın. Böylece kilo aldıysanız öğünlerinizde daha dikkatli olmanız gerektiğini anlayacaksınız.
- Bol bol kapalı şişede arınık (steril) su için.
- Çok acıkırsanız kraker, meyve, sade patlamış mısır, kepekli galeta, gevrek atıştırın.
- Tatildeki bütün fiziksel aktivitelere katılmaya özen gösterin.
- Öğün atlamayın.
- Tüketilmesi daha uzun besinleri tercih edin. Örmeğin kivi suyu yerine taze kiviyi soyarak daha uzun sürede tüketebilirsiniz.
- Tatil boyunca beslenmenize özen gösterdiyseniz tek bir öğünde rahat davranabilirsiniz. Ancak bir sonraki öğünde yeniden porsiyonlarınızı kontrol altına almalısınız.



BETÜL ŞENGÖR
"VÜCUT İÇİN OLAN GÜNEŞ YAĞLARINI YÜZÜNÜZE KULLANMAYIN"

Nişantaşı Sclupture Therapy Center'da görev yapan Cilt Hastalıkları Uzmanı Doktor Betül Şengör güneş ve cilt sağlığı ilişkisini ve alınması gereken önlemleri şöyle belirtti;
"Ultraviyole B ve c Cildimizde renk değişimlerine, kılcal damarların ortaya çıkmasına, benlerin ve kötü huylu lezyonların oluşmasına zemin hazırlayan cildi yaşlandıran ışınlardır. Cilde verdikleri en önemli zarar ise çeşitli cilt kanserlerine neden olabilmesi. Güneşin yararlı olduğu durumlar da yok değil. Vücutta ciltte sentezlenen ve kemikler için çok önemli olan D vitamini sentezlenmesinde önemli rol oynadığı gibi sedef hastalığının, bazı cilt hastalıklarının ve aknelerin iyileşmesinde de olumlu etkileri görülüyor. Dolayısıyla güneşin çok etkili olduğu 10.00-16.00 saatleri arasında güneşin altında uzun süre vakit geçirilmemeli. Gün içinde belli aralıklarla koruyucu krem kullanılması gerekiyor. Ayrıca yazın C vitamini ve çinko minerallerine yönelmek daha doğrudur. Güneşin yarattığı yaşlanma etkilerine karşı antioksidan etkisi olan meyveler tüketilmelidir. Bol yeşillik, üzüm (çekirdeği de çiğnenerek) mor olan meyveler tavisye edilebilir.'
 
Üst