İslamiyette 4 Mezhep Hakkında Bilgiler

T

TİTAN

Forum Okuru
İslamiyette 4 Mezhep Hakkında Bilgiler
Dört Mezhep Nedir
Dört Mezhep hakkında bilgi



İslam dininde ibadetlerde ki usullerin uygulanışı ile ilgili olarak bizlere yol gösteren mezhepler vardır melekler :) Bu mezheplerle ilgili olarak temel bilgileri öğrenmek için aşağıda ki makaleyi gözden geçirebilirsiniz :)


islam-38e.jpg


Mezhep Nedir?

Sözlük anlamı gitmek, izlemek, gidilen yol demektir. Mecazi olarak kişisel görüş, inanç ve doktrin karşılığında da kullanılır. Terim olarak bir müctehidin, dinin ayrıntılarına ilişkin, kendine özgü kural ve yöntemlerle oluşturduğu inanç ya da hukuk sistemini dile getirir.

İslâm tarihinde, mezheb kelimesi genel olarak itikadi, siyasi ve fıkhi görüşlerin hepsi için kullanılmıştır.

Amelde hak olan dört mezhep sırasiyle şunlardır:

1.Hanefi Mezhebi

Mezhebin kurucusu İmam-ı A‘zam Ebû Hanîfe’dir (rh.). Hicri 80 (M. 699) yılında Kufe’de doğmuş, 150’de (M. 767) Bağdat’ta vefat etmiştir. Aslen varlıklı bir aileden gelen İmâm-ı A‘zam hazretleri, ilim öğrenme ve öğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur. Ticari hayatı, günlük meseleleri iyi bilmesine, ihtiyaçları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli çözmesine yardımcı olmuştur.
İmam-ı Azam Ebû Hanife (rh.) ictihatlarında daima insanların ihtiyaçlarını, dinin inanç ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, ayet ve hadislerin hükmü ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur. Dört ana şer‘î delilin yanında örf ve âdet gibi fer’î delilleri, kamu yararını daima göz önünde bulundurmuş, kişi hak ve hürriyetlerinin korunmasını düstur (ilke) edinmiştir.
Kaynaklarda, İmâm-ı Azam’ın (rh.) dört bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir. Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir. İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehümallah en meşhur iki talebesidir. Ebû Hanîfe (rh.), Ehl-i Irak fıkhının temsilcisidir. Mezhep ekseriyetle Türkiye, Balkanlar, Türkistan, Hindistan, Pakistan’da yaygındır.


2. Mâlikî mezhebi

Mezhebin kurucusu İmam Malik’tir (rh.). Hicri 93 (M. 711) yılında Medine’de doğmuş, 179 (M. 795) yılında yine Medîne’de vefat etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, İmam Mâlik’in, o günün ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına büyük ehemmiyet vermesidir. Ona göre, Medinelilerin ameli, mütevatir sünnet (en kuvvetli sünnet) hükmündedir. Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrika’da yaygındır. İmam Mâlik, ehl-i hadis veya ehl-i Hicaz fıkhının temsilcisidir.


3. Şâfiî mezhebi

Mezhebin kurucusu İmam Şâfiî’dir. Hicri 150 tarihinde (M. 767) Filistin’in Gazze şehrinde doğmuş, 204’te (M. 819) de Mısır’da vefat etmiştir (rh.). İmam Mâlik’ten Hicaz fıkhını, Ebû Hanîfe’nin talebesi olan İmam Muhammed’den de Irak fıkhını öğrendi. Mezhebinin en önemli özelliği, âdeta Hanefî ile Mâlikî fıkhının terkibi/sentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır. Şâfiî mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasan’da yaygındır. Ayrıca Türkiye’nin Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır.


4. Hanbelî mezhebi

Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b. Hanbel’dir (rh.). Hicri 164’te (M. 780) Bağdat’da doğmuş, 204’te (855) de yine Bağdat’ta vefat etmiştir. İmam Ahmed b. Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usûl benimsedi. İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere çok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (günlük hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde açık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hükmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi. Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ülkelerde yaygındır.
Bu dört hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir. Ancak bunların bağlıları kalmadığı için kitaplarda sadece isimleri vardır.
 
mezhebin hak yada batıl olduğua kim karar verir birisi haksız olduğu kesin olan bir şeye newden inanmaya devam edebilir
 
mezhebin hak yada batıl olduğua kim karar verir birisi haksız olduğu kesin olan bir şeye newden inanmaya devam edebilir

kardeşim aslında Müslüman Müslümandır dinde mezhep diye bir şey yoktur vardır diyen adam bana göre günah işler imamlar çıkmış dini kendilerine göre daha doğrusu işine geldikleri gibi yorumlamışlar onada mazheb demişler,birileride onların peşine takılmış hiristiyanlığı bitiren değişmesinine sebep olan mezheplerdir Müslümanlık değişmedi fakat mezhepler yüzünden gerçek Müslümanlıktan uzaklaşıldı sorarsan herkez Müslüman ama herkez kıvırıyorbir örnek vereyim hezheplerin birinde helal olan bir hayvan diğerlerinde haram birinde abdesti şu bozuyorsa diğerinde bu bozuyor Müslümanlıkta böyle şeyler yoktur falan filan imamın dediği yoktur kuran tektir uyulması gereken sadece odur peygamberimizde hazreti muhammed (sav)dır.gerisinin söylediğinin Müslümanlıkla veya kuralla alakası yoktur.müslümanlıkta canlıları ayıramazsın her canlı aynı yaşam hakkına sahiptir,ne yazıkki mezhebler bunu daha doğrusu imamlar bunu saptırmıştır Müslümanlıkta canlılar için kural şudur -yaradılanı seveceksin,yaradandan ötürü. insanlar haksız olduğu kesin olan bir şeye neden inanırlar,işine geldikleri için Müslümanlıkta haksızlığa göz yuman bir kimse haksızlık yapandan daha çok günah işler.
 
kardeşim her yer için farklı sehir gibi yerlerede hanefi fln köy de safi gibi anladın one gore katı veya daha az sorumlluk yükümllük gelr
 
Geri
Üst