gebe
  1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    13.023
    Beğenilen Mesajlar:
    108
    Ödül Puanları:
    0

    Okul Öncesi Dönemde Arkadaşlık İlişkileri

    Konu, 'Aile, Evlilik ve Çocuklar' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    çocuklarda arkadaş ilişkileri okulda ilişkiler okulda arkadaş ilişkileri arkadaşlık ilişkilerinde olumlu ve olumsuz davranışlar nelerdir arkadaşlık ilişkilerinde olumlu ve olumsuz davranışlar Okul Öncesi Dönemde Arkadaşlık İlişkileri
    Arkadaşlık, çocuğun aile ortamından çıkıp kendi yaşıtları ile iletişim kurmaya başlamasıdır. Özelikle arkadaşlıkların başladığı 3-6 yaş dönemi çocuğun kendini ifade etmesi açısından büyük önem taşır. Oyun çağındaki çocukların arkadaş edinmesi çok doğal bir durumdur. Önemli olan çocuğun kaynaşabileceği ortamı bulabilmesidir. Bu doğallığı sağlayan ise oyun ortamının olmasıdır. Özellikle dışarıdan bir engel yoksa arkadaşlıklar başladığı gibi devam eder. Ancak zaman zaman çocuklar birbirleri ile kavga ederler ve küserler. Daha sonrasında ise hiç bir şey olmamış gibi birbirleri ile oynamaya devam ettikleri gözlenir.

    Arkadaş ilişkileri çocuğun sosyal ve duygusal gelişimi açısından kesinlikle evde karşılanamaz. Değişik kişilerle arkadaşlık kurabilmek ruhsal olgunluğu gerektirdiğinden, hiç arkadaşı olmayan bir çocuğun duygusal problemler yaşayabileceğini düşünebiliriz. Özellikle içe dönük çocuklarda buna benzer durumlar sıklıkla görülmektedir. Bazı anne ve babaların ise çocuklarının yaşıtları ile oynamasını bilerek engelledikleri görülür. Çocuk ile evdeki ilişkisinin çocuk için yeterli olacağını düşünür, birçok oyuncak alarak çocuğunu evde oyalamak için gereksiz çaba sarf eder.

    Çocuğun evde olmasının daha uygun olacağını, okula başladığında arkadaş edinebileceğini düşünür. Bu anne babalar ya kendi ihtiyaçlarından ya da çocuklarını kendilerine aşırı bağımlı yetiştirdiklerinden dolayı böyle davranırlar. Çünkü çocuklarının dış ortamda hasta olacaklarından ya da kötü arkadaşlar edineceklerinden korkarlar. Ya da çocuğunun arkadaşlarını kendileri seçip, sürekli öğütler vererek çocuk üzerinde baskı kurabilirler.

    Eğer bir çocuk anne ve babası tarafından sürekli kısıtlanıp kollanmışsa arkadaşlık kurmakta güçlük çeker. İlişkilerinde pasif kalıp, hep başkalarının dediğini yapmak zorunda kalır. Bu çocukların zaman zaman yeni arkadaşlar edinebilmek için arkadaşlarına hediye satın aldıkları da görülür. Yaşıtlarıyla uygun ilişkiler geliştiremezse, kendinden küçükler ile oynamayı tercih edebilir. Bazen kendi dediklerini yaptırabildiği arkadaşına sıkı sıkı sarılır. Onu bırakmak istemez. Ya da hiç kimseyle oynamayıp kendi başına olmayı tercih eder. Kimi çocuk ise saldırgan davranarak kendi istediklerini diğer arkadaşlarına yaptırmaya çalışır. Bu yüzden sürekli arkadaş değiştirmek zorunda kalır. Arkadaşları tarafından sürekli reddedildikçe daha çok hırçınlaşabilir.

    Ailede yaşanan sıcak ilişkiler ve aile içindeki iletişim, çocuğun arkadaş çevresinden öğrenebileceği olumsuz davranışları engelleyecektir. Çocukların arkadaş ilişkilerinde yaşadığı problemleri ele alırken aile yapısını, aile içi iletişimi ve ilişkileri de incelemek gerekir. Anne ve baba çocuğu yeni arkadaşlar edinmesi, yaşanacak problemlerin üstesinden gelebilmesi, kendisine uygun arkadaşı seçebilmesi için cesaretlendirmelidir. Anne baba ve çocuk arasındaki paylaşımlar, sohbetler de aile içi iletişimi güçlendirecektir.

    Çocukların arkadaşlarına verdikleri önem, anne ve babaların düşündüklerinden çok daha büyüktür. Çünkü gruba kabul edilmeyen çocuk mutsuzdur. Arkadaşları tarafından aranılıp beğenilmek onun için derslerinde başarılı olmaktan çok daha önemlidir. Ayrıca çocuklar tarafından en çok tercih edilenlerin dışa dönük çocuklar olduğu görülmektedir. Arkadaşlık çocuğa sorumluluk, işbirliği, kendine güven kazandırır. Çocuk başkalarına bakarak kendini tanır. Beğenip beğenmediği yönlerini daha iyi ortaya çıkarıp değerlendirebilir.

    Çocuğunuzun gelişim düzeyine göre arkadaşlıklarının nasıl değiştiğini aşağıdaki tabloda görebiliriz.


    ARKADAŞLIK

    Okul öncesi yıllar

    ( 3-5 yaş)

    Hem olumlu hem de olumsuz etkileşimler vardır. Arkadaşlık oyun oynama aracıdır. Tek başına olmak tercih sebebi olabilir.

    5 yaş

    Grup arkadaşlığı önem kazanmaya başlar. Yaşıtları ile ilişkileri artmaya başlar.

    Çocuğunuzun arkadaş edinebilmesi ve arkadaşlıklarını devam ettirebilmesi için neler önem taşır?
    • Arkadaşlarına karşı atılgan davranışlar gösterebilme, devam eden bir oyuna katılabilme, kendini yeni insanlara tanıtabilme
    • Başkalarının duygularını anlayabilme ve kendi duygularını onlarla paylaşabilme
    • Arkadaşları ile ilgili sorumluluk duyma, onlarla belli kurallar doğrultusunda iletişim kurabilme
    • Oyun oynarken paylaşım ve yardımlaşmada bulunabilme
    • Kendini kontrol edebilme gücüne sahip olabilme, öfkelendiğinde şiddete başvurmadan çözüme ulaşabilme
    • Uygun fiziksel koşullar (temizlik ve giyim alışkanlıkları)
    Eğer çocuğunuz
    • Okula gitmek istemiyorsa
    • Sürekli yalnızsa
    • Kendinden küçükler ya da büyükler ile fazla vakit harcıyorsa
    • Herkesin kendisiyle alay ettiğini söylüyorsa
    • Oyuncaklarını ve değerli eşyalarını arkadaş edinmek için başkalarına veriyorsa
    • Sürekli yapılan şakalardan şikayet ediyorsa
    • Birdenbire arkadaşlık ilişkilerini gözle görülür şekilde kopardıysa
    çocuğunuzun yardıma ihtiyacı var demektir.


    Kaynakça: Yörükoğlu Atalay Çocuk Ruh Sağlığı, Yavuzer Haluk Çocuk Psikolojisi,
    Yavuzer Haluk Okul Çağı Çocuğu, Amerikan Okul Psikologlar Birliği Yayınları

    alıntı

     
Okul Öncesi Dönemde Arkadaşlık İlişkileri konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Okul Öncesİ DÖnemde Oyun

    Okul Öncesİ DÖnemde Oyun

    OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE OYU Çocuk için vazgeçilmez bir yaşama biçimi olan oyun, çocuğun en doğal öğrenme aracıdır. Oyun çocuklar için, keşfetme, öğrenme, kendini ifade etme demektir. Oyun çocuğa kimsenin öğretemediği şeyleri öğretir. Dünya çocuk için, bilmediği, anlamadığı karmaşık bir çok olay ve insanla doludur. Oyun yoluyla çocuk dünyanın gerçeklerini kendi çapında anlamaya çalışır. Oyunu,...
  2. Gençlerde Arkadaşlık İlişkileri

    Gençlerde Arkadaşlık İlişkileri

    arkadaşlık ilişkileri nasıl olmalıdır sevgi dayanışma arkadaşlık hikayeleri dayanışma sevgi arkadaş ile ilgili hikaye ve ve Gençlik çağı toplumsallaşmanın ve uyumun yapıldığı en önemli dönemdir. Bu çağda gence evi dar gelmeye başlar. Ana-babanın ona sürekli karıştığını, öğütler verdiğini, eleştirdiğini düşünerek evden uzaklaşır. Bu da kendisini boşlukta hissetmesini sağlar. Kendisi gibi...
  3. takı faaliyetleri... (okul öncesi)

    takı faaliyetleri... (okul öncesi)

    okul öncesi faaliyetleri okul öncesi faaliyetler faliyetler faliyetleri okulöncesi faaliyetleri orjinal takı faaliyetleri... (okul öncesi)
  4. çocuklarda okul öncesi eğitim

    çocuklarda okul öncesi eğitim

    okul öncesi eğitim kaç yaşında başlamalı anasınıfına kaç yaşında başlanmalı Okul başlıyooooor! Okulların açılmasına az bir süre kaldı. Okul öncesi eğitime veya okula yeni başlayacak çocuklar ve okula dönüş yapacak çocuklarla ilgili tüm sorularınızın yanıtı burada! Okul Öncesi Eğitim Kreşe başlayan çocuğun 7 korkusu Büyük gün geldi: Çocuğunuz kreşe başlıyor! Okul öncesi eğitim çocuğu okul...
  5. Okul Öncesi çocuk tekerlemeleri

    Okul Öncesi çocuk tekerlemeleri

    Okul Öncesi Eğitim Tekerlemeleri anasınıfı Tekerlemeleri LEYLEK Leylek leylek havada, Yumurtası tavada, Gel bizim hayata, Hayat kapısı kilitli, Leyleğin başı bitli. DEDE Altı kere altı otuz altı Dedemin sakalı yolda kaldı Sakalını aldı dereye attı Dedem sakalsız kaldı ÖRDEK Çık çıkalım Çayıra Yem verelim Ördeğe Ördek yemi yemeden Ciyak miyak Demeden Aldım baktım Kimi çıkardım KOMŞU Komşu...

Sayfayı Paylaş