Adetli (cünüpken) hangi ibadetler yapılır hangi ibadetler yapılmaz ?

İ

İslami Yazar

Forum Okuru
Adetli (cünüpken) hangi ibadetler yapılır hangi ibadetler yapılmaz ?
Kadına dair İslami mevzular hayli derindir. Her müslümanın durumuna göre gerekli olan bilgileri bilmesi gerekir. Hanım kardeşlerimiz tarafından bazı konular hakkın da, özellikle cünüplüğe dair sorular almaktayım. Aynı soruların tekerrür etmesin den dolayı bu konuya değinmek istiyorum.


Cünüp kadın.jpg



Cünüp kadının yaptığı yemek yenir mi?


Cünüp olan kadın haram ya da kirli değildir. Cünüp kadın, üstüne düşen ev vazifelerini yerine getirebilir. (yemek, temizlik yapabilir, yaptığı yemekte yenir.) Fakat kadının mazereti yok ise cünüp halinden bir an önce kurtulması gerekir.


Adet olan kadın hangi ibadetleri yapamaz?


Ay hali (regl) dönemlerin de kadınların ibadet ile ilgili mükellefiyeti yoktur. Ay hali (regl ) bir hastalıktır. Bu dönemler de kadın halsizleşir, yorgun düşer. Ay halin de olan kadınların ibadet sorumluluğunun olmaması, kadın için hem temizlik hem de kolaylık içindir. Ay halinde olan kadın, namaz kılamaz, oruç tutamaz, kuranı kerim okuyamaz. İslam âlimlerinin çoğunluğu, Fatiha’nın dua niyetiyle okunabileceği söylemişlerdir. Aynı zaman da dua maksadıyla, Rabbena atina fiddünya haseneten ve filahireti haseneten ve gına azabennar okunabilir. Ay halinde olan kadın mutlu bir haber aldığın da Elhamdülillah diyebilir, kederli bir olgu karşısın da, İnnâ lillâh ve innâ ileyhi raciûn diyebilir. Ay halinde olan kadının dua etmesin de zikir çekmesin de sakınca yoktur. Bilakis ay halin de olan kadının tefekkür için de, kıbleye yönelerek dua edip tespih çekmesi, regl günlerinde ki bu günleri manen beslemiş olur. Ay halinde olan kadın, kuranı kerim dinleyebilir, Peygamber efendimiz Hz. Muhammed’e, salat ve selam getirebilir.


Adet olan kadın rüyalanırsa gusül alması gerekir mi?


Durumu temizlik yönünden değerlendirirsek kadının yıkanması uygun olur. Fakat adet halinde ihtilam olan kadının gusül abdesti almasına gerek yoktur.


Adet bittikten sonra gusül almadan ilişkiye girilmesi uygun mudur?

Bakara suresi 2/22 Bir de sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: Bu, bir rahatsızlıktır, Onun için, âdet sırasında kadınlardan geri durun ve onlar temizleninceye kadar, kendilerine cinsel yaklaşmada bulunmayın. Temizlendikten sonra, Allah’ın izin verdiği şekilde onlara yaklaşın. Allah tövbe ile kendisine dönenleri sever, temizlenenleri de sever. Bu ayeti kerimeden anlaşılacağı gibi, kadınlar ancak ay halinden temizlendikten sonra ilişkinin helal olduğu kanısına varıyoruz.

Bu konunun, biraz derin ve irdelenerek anlatılması gerekir. Kadının adet kanaması şayet 10 günden fazla sürerse gusül abdesti almadan ilişkiye girebilir. 10 gün den kısa süren adet kanaması sonrası hemen gusül alınması şarttır. Üç mezhep imamının ortak nazarında ki hükümler kanın süresi ile alakalıdır.


Lens kullanıyorum, lens kullanmak gusle mani midir?

Gusül abdestin de gözler, yıkanması gereken uzuvlardan değildir. Bu yüzden gözde bulunan lensler gusle mani değildir.


Temiz sayılmayan kimselerin (cünüp) zamanın da gusül almaları gerekir. Namaz vakti geçirmeden yıkanmak farzdır. Hanım kardeşlerim, cünüp durumu ile ilgili sorulara sırasıyla değineceğim. Sizlerin de merak ettiği sorular olursa şayet sorabilirsiniz. Allah’ın selamı üzerinize olsun.
 
Merhaba,

Çok açıklayıcı bilgiler. Bir çok bayanın merak ettiği , hatta bilmediği mahrem konulara değinmişsiniz. Özellikle lens hakkında ki bilgi ,bir çok lens kullanıcısı için önemli detay. Paylaşım için teşekkür eder , iyi çalışmalar dilerim.
 
Âdet esnasında ilişkiye girilirse ne yapmak gerekir?


Önce bunun sağlık açısından, sakıncalı, tıbben mahzurlu, tiksinti ve her iki taraf için de eziyet verici bir iş olduğunu söylemeliyiz.
"Sana hayızlı ile cimayı soruyorlar. De ki, bu (her iki tarafa da) eziyet verici bir şeydir. Onlar adetli iken onlardan ayrılın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendiklerin de Allah'ın size emrettiği yerden onlara gidin. Allah çok tevbe edenleri ve tertemiz olanları sever." (K. Bakara 222) Görüldüğü gibi adetli karısı ile cinsel ilişkiyi Allah yasaklamıştır ve bu yasağın haram kılma anlamına geldiği söylenmiştir. Her şeye rağmen şeytana uyar ve bu çirkin haramı işlerse, ikisi de isteyerek yapmışsa ikisi de günah işlemiş olur. İkisinin de pişmanlık duyup tevbe etmesi ve istiğfar etmesi gerekir. Hz. Ebubekir Efendimize birisi bunu sormuş ve: "İstiğfar et (bağışlanma dile) ve bir daha da yapma" cevabını almıştır. Biri istemeden diğeri onu zorlayarak yapmışlarsa, sadece zorlayan günahkar olur. İşin fetva açısından hükmü budur. Ancak bir veya yarım dinar (bir dînar, yaklaşık 4.5 gr. altın demektir) sadaka vermesi müstehap (hoş ve daha temizleyici) bir davranış olur. Bunun açıklaması da hadis-i şeriflerden alınarak şöyle yapılır: Bu günah, âdetin ilk günlerinde yapılmışsa bir dînâr, sonlarında ise yarım dînâr verilir. Ya da kan siyah devresinde ise bir, sarı devresinde ise yarım dînâr verilir. Bu da diğeri ile aynı kapıya çıkar.(Mavsili, el-Ihtiyâr I/28.)

Bu söylediklerimiz elbette asıl cinsel ilişki (cima) için söz konusudur. Onun dışında ise koca karısından pek çok yolla yararlanabilir .
 
Geri
Üst