Çinko eksikliği nedenleri ve tedavisi

  • Konbuyu başlatan Uzman SühaN
  • Başlangıç tarihi
Çinko eksikliği nedenleri ve tedavisi
Vücudun optimal şekilde çalışması için vücudun çeşitli vitamin ve minerallere ihtiyacı vardır. Temel minerallerden biri çinko olup, yiyeceklerde az miktarda bulunur. Çinko sağlığımız için çok önemlidir. Vücut büyük oranda çinkoya ihtiyaç duymasa da, bir insanda çinko eksikliği olabilir. Çinko vücudumuzu enfeksiyonlara karşı korumaktadır. Çinko eksikliği olanlarda saç dökülmesi, uykusuzluk tat ve koku almada problem olabilir. Çinko vücutta çok şey yapar.Vücuttaki birçok reaksiyon için gereklidir. Çinko eksikliği bağışıklık sistemini zayıflatabilir ve yara iyileşmesini yavaşlatabilir. Ayrıca yorgunluğa neden olabilir . Çinko eksikliği yaşlılarda ,yüksek tansiyon gibi hastalıkları tedavi edilen ilaçları kullananlarda , uzun süre diyabet olanlarda ,kronik böbrek hastaları ve akciğer hastaların da görülmektedir.

çinko eksikliği.jpg






Çinko vücutta ne yapar?

Çinko vücut üzerinde bir çok role sahiptir.
Bağışıklık sistemini artırmak
Hücre bölünmesine yardımcı olmak
Koku ve tat almayı sağlamak
Yaraların iyleşmesini sağlamak gibi..

Çinko aynı zamanda kişinin büyümesini ve gelişimini destekliyor. Bu nedenle, gebe kadınların yanı sıra büyüyen çocuklar için de önemli bir maddedir. Bir kişinin vücudu çinko depolamaz, bu nedenle çinko içeren besinleri tüketme önemlidir.Vücuttaki çinko seviyesi diyette tüketilen çinko miktarına bağlıdır.

Çinko eksikliği olursa neler olabilir ?

Çinko eksikliği kadın üreme problemlerine neden olabilir; ovülasyon eksikliği, adet kanamasının geç başlamasına ve amenore (dönem eksikliği) neden olabilir.Çinko eksikliği dolaşımı etkilemektedir.Çocuklarda çinko eksikliği, hafif ila ağır derecede gerilik, disleksi ve zihinsel gelişimle ilgili diğer sorunlar gibi her türlü beyin bozukluğuna neden olabilir. Çinko eksikliği, anoreksiya nervoza ve bulimia gibi yeme bozukluklarına katkıda bulunan yönlerden biri olarak ilişkilendirilmiştir. Çinko eksikliği cildi, tırnakları etkiler ve saçın yetersiz büyümesini sağlar. Çinko eksikliğinde cilt elestiyesini kaybeder. Tırnakların üzerinde beyaz beneklerin olması çinko eksikliğine işaret edebilir. Çinko eksikliği, düşük gelirlilerde, gebe kadınlarda , karaciğer sirozu çeken kişiler, Down sendromlu kişilerde , vejetaryenler, alkolikler, orak hücre anemisi olan kişiler, kronik böbrek hastalığı sorunları olan kişilerde sık görülür. Çinko, cinsel üreme ve gelişme için çok önemlidir. Sperm'in düzgün çalışabilmesi için çinkoya ihtiyacı vardır; çinko eksikliği doğurganlığı etkiler. Çinko eksikliği, spermdeki hücre bölünmesine müdahale eder



Çinko eksikliğinin belirtileri
iştah kaybının olması
Çocuklarda beklenenden yavaş büyüme
Zayıf bağışıklık sistemi işlevi

Şiddetli çinko eksikliği belirtilere neden olabilir. Örnekler şunlardır:

Gecikmiş cinsel olgunluk
ishal
Göz ve deri lezyonları
uyuşukluk hissetmek
Tuhaf tatlar alma
Saç dökülmesi
Yaraların geç iyleşmesi
Açıklanamayan kendiliğinden oluşan kilo kaybı

Hamile kadınların çinko eksikliği varsa, bebek doğum kusurlarına sahip olabilir ve bebek beklenenden daha zayıf doğabilir. Çinko eksikliği genelde beslenirken yeterli çinko alamamaktan kaynaklanmaktadır. Ayrıca kronik hastalıklar,aşırı miktarda çinko kaybedilmesi kanser,çölyak hastalığı,kronik ishal,böbrek hastalıkları, pankreas hastalığı,ülseratif kolit,karaciğer hastalıkları çinko eksikliğine neden olabilir. Vejeteryanlar daha düşük çinko düzeylerine sahiptirler. Ayrıca yaşlı insanlarda çinko eksikliği riski altındadırlar.

Çinko eksikliğinde doktor çinko düzeylerini ölçmek için kan ve idrar testi isteyecektir. Tabi bu testlerde çinko eksikliği görülmeyebilir. Doktor beslenme alışkanlıklarınızı sorarak durumu değerlendirecektir.

Çinko eksikliği için bir çok takviyeler bulunmaktadır. Tabi doğrusu beslenirken çinko içeren besinleri tüketnek olmalıdır. Çinko içeren besinler ; nohut, fasulye, istiridye, kahvaltılık tahıllar,yoğurt, süt , et ve yulaf ezmesi. Çeşitli beslenirseniz çinko eksikliğini önleyebilirsiniz. Bol miktarda meyve ve sebze tüketmek, yağsız et tüketimi çinko eksikliğini önleyecektir.

Çinko vücudumuz da önemli rollere sahiptir. Sağlıklı beslenerek diyette yeteri miktarda çinko alarak çinko eksikliğini önleyebilirsiniz. Saçlarınız çok dökülüyorsa , tırnaklarınız kırılıyorsa, nedensiz kilo veriyorsanız çinko eksikliğiniz olabilir. Bu durumda mutlaka hekime görünün. Makalemizde çinko eksiliğinden kaynaklanan olası bir çok sağlık problemlerine değindik. Çinko eksikliği giderilmezse vücudunuz olası bir çok sağlık problemine açık olacaktır. Sevgili okurlar çinko eksikliği ile ilgili makalemizi incelediniz . Konuya dair soru ve yorumlarınızı bizlerle bu başlık altın dan paylaşabilirsiniz.
 
Sevimli cadı

Sevimli cadı

Daimi Üye
Üye
Bende çinko eksikliği var. Saçlarımda aşırı dökülmeye neden oldu birde tırnaklarım çok çabuk kırılmaya başladı. Şimdi hem doğal yollardan hemde takviyelerle çinko eksikliğini gidermeye çalışıyorum.Çinko eksikliği tedavi edilmediğinde ciddi sağlık problemlerine yol açabilir. Sık sık hastalanıyorsanız, kilo alma probleminiz varsa saçlarınız dökülüyorsa bunlar çinko eksikliğinin belirtisi olabilir. Bu belirtileri gördüğünüz an mutlaka doktora görünün.
 
Uzman SühaN

Uzman SühaN

Administrator
Yönetici
Sağlıklı, dengeli bir beslenme, gerekli mineral ve vitaminleri sağlamaya yardımcı olabilir. Çinko, fasulye, kırmızı et ve fıstık gibi protein açısından zengin gıdalarda bulunur. Çinkonun sayısız fonksiyonları olduğundan eksikliği durumunda bir takım problemler yaşayabilirsiniz. Görme sorunları,işitme kaybı,erkeklerde cinsel olgunluğu geciktirme, iştahsızlık, sebepsiz kilo verme , ciltte kuruma gibi. Ayrıca çinko eksikliği olanlarda anemi gelişebilir. Çinko eksikliği olanlarda aşırı saç dökülmesi gerçekleşebilir. Çinko vücudun çeşitli metabolik faaliyetlerinde hayati bir rol oynamaktadır. Düşük çinko seviyeleri, genetik bozukluklar, anormal büyüme, erkekler / kadınlarda doğurganlık sorunları gibi geniş bir rahatsızlığa neden olabilir. Çinko, bir çok hayati bedensel işlev için gereklidir. Dolayısıyla, gerekli miktarı tüketmelisiniz.
 
Uzman SühaN

Uzman SühaN

Administrator
Yönetici
Çinko, enerji ve metabolizma ile ilgili çeşitli bedensel işlevler için gerekli olan önemli bir mineraldir. En önemli rollerinden biri, bizi patojenler, enfeksiyonlar ve hastalıktan koruyan bağışıklık sistemimizi desteklemektir. Çinko, ayrıca hücrelerin büyümesi, bölünmesi ve çoğaltılmasının yanı sıra karbonhidrat parçalanmasında (enerji tedarik eden) bir rol oynar. Çinko eksikliği çok ciddi bir sorundur ve doğal gıdalar veya besin takviyeleri kullanılarak tedavi edilmelidir. Çinko eksikliği doğum süreci boyunca komplikasyonlar oluşturabilir. Gebe kadınlarda düşük çinko düzeyinin bulunması zor doğum, kanama, depresyona neden olabilir. Çinko eksikliği hücrelerin normal işlevlerini etkiler. Antikorları azaltabilir veya zayıflatabilir. Çinko, etkili bir bağışıklık sisteminin korunması için gereklidir. Çinko eksikliği PMS ye veya menstrüel siklüs ( adet düzensizliği ) dengesizliğine neden olabilir. Hamilelik sırasında depresyona neden olabilir. Çinko eksikliği uyku bozukluklarına ve davranış bozukluklarına neden olabilir. Ayrıca geceleri uyku ve konsantrasyon bozukluklarına yol açabilir.Çinko eksikliği kısmi veya tamamen görme kaybına neden olabilir.
 
Üst