4 Mezhepten başka bir mezhebi taklit etmek caiz değildir.
Aslında Kuran ve sünnetin terbiyesi altında; bildiğimiz dört müçtehitten başka; Sa’id b. Al-Museyeb, Atâ, Sufyanal-Sevrî Sufyan bin Uyayne, Evzaî ve Davud gibi bir çok müctehid yetişmiştir. Ama bunların mezhepleri zamanında tedvin edilmediği için yayılma istidadı göstermediler. Ancak Zeyd b. Ali ile Cafer al Sadık’ın mezhepleri zamanında tedvin edilmediği halde, onların mezhebinde bulunduklarını iddia eden Zeydiye ve Caferiye fırkaları vardır. İbni al Salah dört mezhepten başka mezhepleri taklit etmenin caiz olmadığına dair icmaı nakletmiştir.
Bu Hak mezheplerden birisini taklit eden kimse hayatı boyunca o mezhepte kalması gerekmez. İstediği zaman tamamen veya kısmen başka bir hak mezhebi taklit edebilir.
İbni Hacer şöyle diyor. Bir kimse bir meselede tabi olduğu mezhepten başka bir mezhebi taklit ederse o meseleye bağlı şeylerde de taklit etmesi gerekir. Mesela namazda Hanefi mezhebini taklit ederse abdest ve gusülde de taklit etmesi lazımdır.
İbni Ziyad ise diyor ki, Namaz ayrı abdest ayrıdır. Namazda Hanefi mezhebini taklit eden kimse abdestte de onu taklit etmesi gerekmez. Yani Abdesti Şafiye göre alır. Namazı Hanefi’ye göre kılarsa beis yoktur demiştir.