Serbest radikal nedir ?

  • Konbuyu başlatan Uzman SühaN
  • Başlangıç tarihi
Serbest radikal nedir ?
Antioksidanlar ve serbest radikaller hakkında çok şey duyuyoruz.Peki bunlar nedir ? Antioksidanlar, oksitlenmeye karşı savaşan moleküllerdir. Serbest radikaller vücudunuzdaki hücrelere zarar verebilecek dengesiz moleküllerdir. Genellikle normal metabolik süreçlerin sonucu olarak ortaya çıkarlar. Örneğin, vücudunuz oksijen kullandığında, bir yan ürün olarak serbest radikaller oluşturur ve bu serbest radikallerin neden olduğu hasarlara “oksidatif stres” denir.Vücut, oksidatif strese karşı sürekli saldırı altındadır.Serbest radikaller, kanser, ateroskleroz, Alzheimer hastalığı, Parkinson hastalığı ve diğerleri dahil olmak üzere insan hastalıkları ile ilişkilidir.






Serbest radikal.jpg





Vücudumuz, bağışıklık fonksiyonu, nefes alma, karaciğerde detoksifikasyon ve hatta egzersiz yaparken bile doğal olarak serbest radikaller üretir.Kirlilik, stres, ilaçlar, uyku eksikliği, yetersiz beslenme veya sigara içme gibi dış etkenlere maruz kalabiliriz. Bu, vücudumuzun işleye bileceğinden çok daha fazla serbest radikal yaratır. Bu, erken yaşlanma, ateroskleroz, Alzheimer, diyabet ve kansere neden olabilir. Fazla serbest radikaller vücudun her yerinde hasara neden olur ve çoğumuz fark ettiğimizden daha fazla serbest radikale sahiptir.Serbest radikallerden korunmanın en doğru yolu sebzeler, sağlıklı yağlar ve az miktarda meyve, kepekli tahıllar ve et açısından zengin bir diyete sahip olmaktır.


“Serbest radikaller, tek sayıda (eşlenmemiş) elektronlu atom veya atom gruplarıdır ve oksijen belirli moleküller ile etkileşime girdiğinde oluşabilir. Bir kez oluştuğunda bu yüksek reaktif radikaller bir zincir reaksiyonu başlatabilir. ”Bunlar, birbirinden bağımsız (serbest) elektronlara sahip atomlardır. Vücutta oksijen metabolizmasıyla üretilen, hücre zarlarını, hücresel proteinleri, lipitleri ve DNA'yı oluşturan diğer atomlardan elektronları çalarlar.Her hırsızlık, başka bir, yani bir zincir reaksiyonuna olan ihtiyacı yaratır. Bu serbest radikal süreç, düzenli metabolik ve bağışıklık sistemi operasyonlarının bir yan ürünüdür.Vücutta serbest radikallerin olması iyi bir şeydir. Örneğin, bakteri ve virüsleri yok etmeye yardımcı olurlar, ancak çok fazla önemli hasara ve sonuçta hastalığa neden olurlar.Serbest radikaller, oksidasyon sırasında oluşan oksijen yan ürünleri ve elektronların kaybıyla sonuçlanan oksijen ve diğer moleküller arasındaki etkileşimlerdir. Paradoksal olarak, çoğu metabolik süreç için hayati olan oksijen, bir birincil serbest radikal üreticisidir. Oksidasyonu görmek için bir elmayı kesiniz. Dakikalar içinde kahverengiye dönmeye başlayacaktır.


Ne yazık ki, vücut tarafından doğal olarak üretilen antioksidanlar, vücuttaki tüm serbest radikalleri nötralize etmek için yeterli değildir. Bu nedenle, oksidatif stresi ve buna bağlı hasarı azaltmak için, antioksidan kaynaklarının günlük beslenmenin bir parçası olması gerekir.Antioksidanlar, hücresel membranları ve genetik DNA'yı ve ayrıca hücresel metabolizmaya katılan enzim sistemlerini korurlar. Kandaki yüksek seviyelerde antioksidanlar kalp hastalığına, felce ve hatta kansere karşı koruyabilir. Vücuttaki her hücrenin bütünlüğü, serbest radikallerin ve antioksidanların dengesine veya başka bir deyişle etkili hasar kontrolüne bağlıdır.


Antioksidanlar, vücuda serbest radikal hasarını en aza indirmeye yardımcı olan besinlerdir. Serbest radikaller, normal metabolik fonksiyonlar sırasında vücuttan yaratılan veya çevre kirliliğine ve diğer toksinlere maruz kalma gibi yüksek reaktif bileşiklerdir. Doğal olarak dengesiz, serbest radikaller, vücuttaki belirli kimyasallarla reaksiyona girerek, hücrelerin normal işlevlerini yerine getirme yeteneğini azaltır. Antioksidanlar, serbest radikalleri çeşitli şekillerde ele alırlar: serbest radikalin enerjisini azaltabilir, serbest radikalin ilk olarak oluşmasını engelleyebilir veya serbest radikallerin neden olduğu hasarı en aza indirmek için oksitleyici zincir reaksiyonunu kesebilirler.Çok çeşitli antioksidan enzimlerin, vitaminlerin, minerallerin ve bitkilerin tüketilmesi, vücuda serbest radikal hasarına karşı en eksiksiz koruma sağlamanın en iyi yolu olabilir.Serbest radikallerin, yaşlanma süreci, kanser ve ateroskleroz da dahil olmak üzere altmışdan fazla farklı sağlık koşulunda rol oynadığına inanılmaktadır . 1 Serbest radikallere maruziyetin azaltılması ve antioksidan besinlerin alımının artırılması, serbest radikal ile ilgili sağlık sorunlarının riskini azaltma potansiyeline sahiptir.




Oksidatif Stresin Dış Faktörleri



Serbest radikaller vücutta doğal olarak bulunur ve çoğunlukla vücudun doğal antioksidanları detoksifikasyonlarını yönetebilirler. Ancak, bu zarar verici serbest radikallerin üretimini tetikleyebilecek bazı dış faktörler vardır. Bu faktörler şunları içerir:

UV ışınlarına aşırı maruz kalma
Sigara içme
Sağlıksız bir diyet yeme
Aşırı egzersiz
Bazı ilaçlar ve / veya tedaviler
Hava Kirliliği
Stres (hem duygusal hem fiziksel)
İşlenmiş Gıdalar

Bunlar, vücutta daha fazla miktarda serbest radikale neden olabilecek birkaç şeydir. Gördüğünüz gibi, bulunduğunuz yer size zarar verebilecek serbest radikallerin miktarını etkileyebilir. Serbest radikallere karşı en iyi savunmamız, başlıca vitamin ve fitokimyasallarda bulunan antioksidanlardır. Bunlar nar, balık, yaban mersini ve elma gibi sağlıklı besin kaynaklarından gelmektedir. Her antioksidanın vücudunuza yardım etmede özel bir rolü vardır. Serbest radikalleri önlemenin başka bir yolu da temiz hava ve oksijendir. Vücudun sağlıklı kalmak için çok miktarda oksijene ihtiyacı vardır. Büyük şehirlerde ve ağaçların / ormanların nadir olduğu yerlerde, havadaki oksijen seviyeleri azalır. Temiz ve açık havada ağaçların bol olduğu yerlerde yürüyüş yapın.. Toksinlere maruz kalmanızı en aza indirin, işlenmiş yiyecekleri atlayın, stresi azaltın ve çok sayıda parlak renkli sebze ve meyve yiyin.




Yüksek derecede reaktif serbest radikaller, çekirdek, hücre zarlarında DNA, proteinler, karbonhidratlar ve lipitler gibi önemli moleküllere zarar verebilir. Serbest radikaller ayrıca enflamasyona yol açabilir, yaşlanma ve oksidatif yaşlanmayı hızlandırır.. Serbest radikallerle mücadele etmek için, antioksidan içeren besinler tüketmek gerekir.Farklı kaynaklardan çok çeşitli antioksidanlar almanız ve sadece bir veya iki türe bağlı kalmamanız tavsiye edilir, böylece farklı optimum faydalar elde edersiniz.Vücudun antioksidan seviyelerini yükseltmek için iki yolu vardır: antioksidan üretimini arttırmak ve gıdalardan veya yüksek kaliteli takviyelerden antioksidanlar elde etmek. Antioksidan seviyenizi, aşağıdaki gibi gıda alımınızı önemli ölçüde artırarak arttırabilirsiniz:

Taze ve organik olarak yetiştirilen sebzeler: Kabak, biber ve diğer yeşil yapraklı sebzelerde antioksidanlar bol miktarda bulunur. Bu gıdalardaki fitokimyasallar antioksidanlar olarak hareket edebilir.


Meyveler: Domates, portakal, kivi , üzüm, böğürtlen, yaban mersini, kızılcık ve ahududu antioksidanlar ve diğer vitamin ve mineralleri barındırır.Bununla birlikte, bu meyveleri ılımlı olarak tüketin çünkü içlerindeki fruktoz, büyük miktarlarda tüketildiğinde vücutta hasara yol açabilir.

Kalp sağlığını ve genel sağlığınızı iyileştirmek için diyetinize cevizve fındık ekleyin. Antioksidan bakımından zengin olan otları tüketin ( karanfil, yer tarçın, kekik, zerdeçal, zencefil ve sarımsak içerir).

C ve E vitaminlerinin, bedeni serbest radikallerin yıkıcı etkilerine karşı koruduğu düşünülmektedir. E vitamini, LDL oksidasyonuna ve arter tıkanmasına neden olan plak oluşumuna karşı korunarak kardiyovasküler hastalığa karşı koruyabilir. Bir çok çalışma, yüksek oranda C vitamini alımının, özellikle ağız, gırtlak ve yemek borusu kanserlerini önlediğini göstermiştir.



Serbest Radikaller ve Cilt Yaşlanması


Ciltte, kollajen ve elastin gibi proteinler, sağlıklı ve genç görünümlü bir cildin pürüzsüz, sağlam yapısını ve elastikiyet özelliğini sağlayan şeydir. Serbest radikaller bu proteinlere zarar verdiğinde, cildiniz çizgiler, kırışıklıklar, kahverengi lekeler ve sarkma gibi yaşlanma belirtileri geliştirebilir. Serbest radikaller, erken cilt yaşlanmasının en büyük nedenlerinden biridir.Antioksidanlar , serbest radikallere karşı cildin süper kahramanıdır. C, A ve E vitaminleri, cildi serbest radikallerin neden olduğu hasarlardan korumaya yardımcı olan güçlü antioksidanlardır.


Serbest radikaller çok zararlı olabilirler, ancak vücuttaki üretimi kesinlikle anormal veya hatta tamamen kötü değildir. Yaşlanma sürecine katkıda bulunmasına rağmen, serbest radikaller de bağışıklık sisteminde önemli oyunculardır. Vücudumuz, hücresel reaksiyonların yan ürünleri, gıdaların metabolizması, nefes alma ve diğer hayati işlevler gibi serbest radikaller üretir. Karaciğer, detoksifikasyon için serbest radikaller üretir ve kullanır, beyaz kan hücreleri ise bakterileri, virüsleri ve hasarlı hücreleri yok etmek için serbest radikaller gönderir.Vücudumuz, serbest radikallerin etkisini azaltmak için antioksidanlar kullanır ve diyetlerimiz bunu yapmamızı sağlar. Diyetinizi iyileştirmenin yanı sıra, serbest radikal hasarını azaltmaya başlamak için başka yollar da var.Sağlıklı bir vücut ağırlığına ulaşmak ve korumak,Sudaki çevresel kirleticileri önleme,Evsel ve kozmetik ürünlerde kimyasal maruziyetin azaltılması ,İlaçların ve antibiyotiklerin aşırı kullanımından kaçınmak,stresi azaltmak,Düzenli olarak hafif miktarda egzersiz yapmak, kan şekeri ve kolesterol seviyelerini dengede tutmak gibi..


Vücudumuz , kirletici maddelere maruz kalma, kötü beslenme, radyasyon, yüksek miktarda stres ve diğer toksinlere ek olarak, solunum veya diğer hayati işlevler gibi sıradan hücresel reaksiyonların yan ürünleri olarak serbest radikaller üretirler.Antioksidanlar, serbest radikallerin etkilerini yavaşlatmaya yardımcı olur ve bizi hastalıklardan veya erken yaşlanma belirtilerinden korur. Antioksidan kaynaklar, meyveler sebzeler, yeşil veya beyaz çaylar, kakao, kırmızı şarap, baharatlar ve bitkiler gibi bitki besinlerini içerir.Serbest radikal hasarını azaltmanın en iyi yolu, takviyeleri almak yerine sağlıklı bir diyet ve yaşam tarzıdır. Antioksidan takviyeleri bazen istenmeyen etkilere neden olabilir ve tüm bitkisel besinleri tüketmek kadar faydalı değildir.
 
Üst