Uykusuzluk neden olur ? Uykusuzluğa ne iyi gelir ?

Uzman SühaN

Uzman SühaN

Administrator
Yönetici
Uykusuzluk neden olur ? Uykusuzluğa ne iyi gelir ?
uykusuzluk,uykusuzluk nedenleri,uykusuzluğa ne iyi gelir,uykunun gelmesi için ne yapmalı,



uykusuzluk.jpg





Uykusuzluk depresyon ve diğer sinirsel bozuklukların en sık görülen belirtisidir. Uyku şekli ve kalitesi aşırı derecede bozulursa yorgunluk, sinirlilik, baş ağrısı, depresyon, dikkatsizlik, kötü performansa yol açarak yaşam kalitenizi düşürebilir.Bu durum bir ay veya daha uzun süren kısa süreli (akut), kalıcı günler veya haftalar veya uzun süreli (kronik) olabilir. Akut uykusuzluk, genellikle ailede bir ölüm gibi stresli olaylardan kaynaklanırken, kronik uykusuzluğun sık sık sekonder bir nedeni vardır. Uykusuzluk yaşayan insanlar gün boyunca uykulu hissedebilir, yoğunlaşan ve öğrenmede zorluk çekebilir. Yapılan araştırmalarda uykusuzluk problemi yaşayanların trafik kazası yapma olasılığı daha yüksektir. Çünkü uykusuzluk dikkati ve odaklanmayı etkileyebilir.




Uykusuzluk veya uyku sorunu çok yaygındır . Uykusuzluk bir semptomdur ve kendi başına bir tıbbi durum değildir. Farklı uykusuzluk türleri vardır. Bazı insanlar uykuya dalmakta zorluk çekerken, diğerleri erken uyanmakta zorlanıyorlar.Uykusuzluk sadece hayatınıza müdahale ederse bir sorun olarak düşünülür. Yaşlandıkça daha az uyumak normaldir. Uykusuzluk, sağlığınız üzerinde muazzam olumsuz etkilere sahip olabilir. Gün boyunca yorgun, uykulu ve tükenmiş hissetmenizi sağlar.Fiziksel, duygusal ve zihinsel sağlığınız üzerinde uzun süreli olumsuz etkilere neden olabilir.Melatonin, beynin epifiz bezi tarafından üretilen bir hormondur; vücudun doğal ritimlerini tetikler. Işık, vücuttaki melatonini düzenleyen şeyin bir parçasıdır. Vücut melatonin ürettikçe, vücudun uyku ritmi devreye girer.Fazla ışık, daha az melatonin yaratıldığı anlamına gelir, bu yüzden geç saatlerde telefon kullanmayın.



Uykusuzluk bir dizi nedenden dolayı gelişebilir. Uykusuz geceler sinir bozucu olabilir ve ertesi günü neredeyse dayanılmaz hale getirebilir. Bazen, birden fazla faktör uykusuzluğa katkıda bulunur. Çoğu durumda, bir ana neden yan etkileri tetikleyebilir.Uykusuzluk, kısa vadede, konsantre olma, yeni bilgileri hatırlama gibi basit görevleri yapma yeteneğinizi etkileyebilir.Kronik uyku yoksunluğu da kan basıncınızı artırabilir - bunun yanı sıra kalp hastalığı, diyabet ve obezite gibi hastalıklara yakalanma riskinizi de arttırabilirsiniz. Zihinsel bozukluklar uyku sorunlarına yol açabilse de, yeterli uyku almamanız da depresyon gibi durum riskinizi artırabilir.




Uykusuzluğun en yaygın nedenleri şunlardır:



Kötü uyku alışkanlıkları

Çok geç yemek yemek

Alkol, kafein veya nikotin kullanımı

Stres

Tutarsız bir çalışma ya da seyahat programı

Ruh sağlığı bozuklukları

Uyku bozuklukları

Bazı ilaçlar

Bazı tıbbi durumlar (örneğin kronik ağrı).


Yatmadan önce yemeyin. Uyumadan önce büyük miktarlarda yiyecek ve hatta içecekler uykuya dalma veya uykuda kalma yeteneğinizi etkileyebilir.Düzenli fiziksel aktivite daha iyi bir uyku sağlar ve hatta endişe ve strese yardımcı olabilir. Alkol ve kafein tüketimine dikkat edin. Uyumakta zorluk çekiyorsanız, semptomlarınızı daha iyi yönetmenize yardımcı olup olmadığını görmek için kafein ve alkol tüketiminizi azaltın.


Bazı insanlar uykusuzluğa daha yatkındır, örneğin:


PMS'den muzdarip kadınlar

Menopoza girmiş kadınlar

Yaşlı insanlar

Depresyon gibi psikolojik durumlardan muzdarip insanlar

Artrit , alerji, astım , sırt ağrısı , gastrointestinal problemler vb. Gibi tıbbi rahatsızlıkları olan kişiler .


Antidepresanlar, alerji, soğuk algınlığı ve kilo kaybı gibi ilaçları alan kişiler



Teşhis



Uykusuzluğu teşhis etmek için özel bir test yoktur. Doktor öncelikle size tıbbi geçmişinizi, yaşam tarzınızı ve ruhsal sağlık durumunuzu sorar. Günlükleri ve anketleri doldurmanız, böylece uykunuzu, yaşam tarzı alışkanlıklarınızı ve zihinsel sağlık koşullarınızı netleştirmeniz gerekebilir.Kan testi yaptırmanız istenebilir. Bulgular temelinde doktor sizin için bir tedavi planı hazırlayacaktır.



Uykusuzluk komplikasyonları nelerdir?



Uykusuzluk, aşağıdaki gibi bazı sağlık durumlarını geliştirme riskinizi de artırabilir:


Şeker hastalığı

şişmanlık

yüksek tansiyon / hipertansiyon

Depresyon

kaygı

Madde bağımlılığı

Kalp hastalığı

inme

Alzheimer

Bazı kanserler


Uykusuzluk tedavisi nedir?




Doktorunuz, muzdarip olabileceğiniz diğer sağlık koşullarına bağlı olarak uykusuzluk için ilaç reçete edebilir. Ayrıca uykusuzluğa neden olabilecek mevcut sağlık sorunları için ilaçlarınızı veya ilaç dozunuzu değiştirebilir.


Uykusuzluk kronik veya akut olabilir. Kronik uykusuzluk haftadan uzun sürer ve aylarca sürebilir, ancak akut uykusuzluk birkaç gün veya bir hafta ile sınırlıdır. Anksiyete, stres ve hatta psikotik bozukluklar da dahil olmak üzere uykusuzluğun birden çok nedeni olabilir. Kalp ile ilgili hastalıklar ve artrit gibi diğer ciddi durumlar da kişinin uykusunu kaçırabilir.Obezite de katkıda bulunan bir faktör olabilir.


Hastalık: Bir hastalık, bedensel rahatsızlığa neden oluyorsa ya da stres şeklinde duygusal rahatsızlığa neden oluyorsa uykunuzu engelleyebilir.


Rahatsızlık: Bu sadece rahatsızlık veren bir hastalık değildir. Kolunuzu kırarsanız ve normal pozisyonda uyuyamazsanız, bu uykunuzu engelleyebilir. Duygusal rahatsızlık söz konusu olduğunda, bu durum para endişelerinden sınavlara kadar her şeyden kaynaklanabilir.


Stres: Stres uyku sorunlarına da neden olabilir. Buna, size yakın birinin ölümü, boşanma, işinizi kaybetme ya da işteki değişiklikler, hatta eve taşınması neden olabilir.


İlaçlar: Bazı ilaçlar uykusuzluğa neden olarak uykuyu engelleyebilir. Bu ilaçlar, yüksek tansiyon veya astım, depresyon, alerji ve soğuk algınlığı tedavisinde kullanılanları içerebilir.


Uyku Döngüsünün Bozulması: Uykusuzluk, örneğin, gündüz ve gece vardiyasında değişimin bir sonucu olarak ya da tersi olarak, aksaklıklardan kaynaklanabilir.


Çevresel Faktörler: Bazı insanlar, uyurken etraflarında olup bitenlere karşı özellikle hassastırlar, bu da onların düzgün uyumalarını engelleyebilir. Aşırı sıcak veya soğuk olması veya aşırı ışık veya gürültü, uykusuzluğa neden olabilir.




Dünyanın dört bir yanında yemeklerde kimyon kullanılır.Kimyon sindirime yardımcı olan çeşitli tıbbi özelliklere de sahiptir. Yatmadan önce kimyon tohumu ile ezilmiş bir muz yemek, uyku indüksiyonunda oldukça faydalıdır. Kimyon çayı da uykusuzluğa iyi gelmektedir. Kayanayan suya bir çay kaşığı kimyon ekleyin ve için. Hindistan cevizide uykuya dalmanızı sağlayabilir. Bir bardak süte bir tatlı kaşığı hindistan cevizi tozu koyun ve karıştırın. Karışımı için.Ayrıca, tercih edilen alım şekline bağlı olarak ılık suya veya bir meyve suyuna da ilave edilebilir.


Safran sağlık için birden fazla yararı olan bir baharattır. Safranlı süt uykuyu getirmekte oldukça faydalıdır.Uykuya ve kalitesinin iyileştirilmesine yönelik meşhur bir doğal ilaç olan papatya çayı , vücuttaki yüklenen sinirlerin yatıştırılması için önemli faydalar sağlar. Papatya çayı içinde bulunan apigenin adı verilen bir bileşik, çayın neden olduğu alımın sedatif etkisinden büyük ölçüde sorumludur. Muz zengin bir potasyum kaynağıdır ve potasyum tüm vücut üzerinde rahatlatıcı bir etkiye sahiptir. Dahası, bunlar, uyku düzeninde yardımcı olan serotonin seviyelerini arttırdığı bulunan triptofan adı verilen bir amino asit içerir. Kalsiyum ve demir gibi temel mineraller de vücudu sakinleştirmede çok yardımcı olur.


Tarçınlı sıcak bir baradak sütte uykuya dalmanızı kolaylaştırabilir.Yatağa gitmeden bir saat önce tarçınla karıştırılan ılık sütü tüketmek, kaliteyi arttırıyor.Çemenin , baş dönmesi, uykusuzluk ve kaygı yoğunluğunu büyük ölçüde azalttığı gösterilmiştir. Basınçlı sinirleri azaltmada sakinleştirici etkileri vardır.Uyumadan iki saat önce sıcak bir duş alarak uykusuzluğu tedavi edebilirsiniz. Duş, vücudu rahatlatır . Duştan hemen sonra daha önce belirttiğimiz gibi papatya yada sıcak bir bardak tarçlı süt içerek uykuyu teşvik edebilirsiniz.Elma sirkesi yağ asitlerini kırmaya yardımcı olur ve ayrıca yorgunluğu gideren amino asitlere de sahiptir. Bal ayrıca insülin seviyelerini artırır ve bu da serotonin artışına neden olur. Uyumadan önce elma sirkesi bal ve sıcak su karışımı yapın tüketin.Yukarıdaki ilaçların uykusuzluk insidansını iyileştirmek ve azaltmak için oldukça yararlı olduğu kanıtlanmıştır. Uykusuzluk probleminiz uzun süreli kronik ise mutlaka hekime görünün..
 
Üst