Verimlilik ve Ofis

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Verimlilik ve Ofis
iş verimliliği anketi verimlilik anketi şirketlerde verimlilik şirket verimliliği
Sabah iş yerinizin kapısından girdiğinizde size çalışma şevki veren ofislerde mi çalışıyorsunuz? Yoksa özensizliği, zevksizliği ve sağlıksızlığıyla insanı hasta eden ofisinizden bir an önce çıkıp, her şeyi geride bırakmak isteyecek kadar bıkmış durumda mısınız?

Pek çok işveren genelde birinci soruya ''''evet'''' der ve sunduğu ofis ortamının optimum koşulara sahip olduğunu düşünür. Ancak birkaç dakika masanıza oturun ve şunu düşünün: Siz ve çalışanlarınız daha geniş bir alan, daha fazla ışık ve sessizlik olsa şimdikinden verimli ve mutlu çalışmaz mıydınız? "Ofis tasarımında gizli hedef çalışanlardır ve şirketin gizli karı buradadır. Ofisin düzenlenmesine yapılacak yatırım, çalışanlarda performansın artması şeklinde iş verene geri döner" diyen iç mimarların haklılığını araştırmalar da ortaya koyuyor. Ofisleri modern çalışanın ihtiyaçlarına göre düzenlenmiş şirketlerde çalışanların iş yerinde kalma süresi yüzde 35 artıyor. Bu durumun şirket karına yansıması yüzde 15''''e çıkıyor.

Kötü ofis verimliliğin düşmanı

Financial Times''''ta yer alan bir makalede konuya çalışanlar cephesinden bakılıyor. Makalede Londra Borsası binasının ve İngiliz hükümetine bağlı Kamu Haberalma Merkezi''''nin (GCHQ) iç tasarımını üstlenen Amerikalı mimarlık şirketi Gensler''''in, aralarında hukuk, finansal hizmetler ve medyanın da olduğu 200 şirketin yöneticisine dönük yaptığı bir araştırmanın sonuçlarına yer veriliyor.

Araştırma iş ortamı kalitesiyle ilgili çalışanların ihtiyaç ve taleplerini şu rakamlarla ortaya koyuyor: Şirket yöneticilerinin yüzde 80''''i çalışma ortamındaki düzenlemenin iş tatmini üzerinde belirleyici olduğunu ifade ediyor. Bu yöneticilerin üçte biri bir iş teklifini kabul edip etmeme kararını verirken ofis tasarımının da etkili olduğunu açıklıyor. Yöneticiler, kendilerine ait özel bir odaya sahip olmanın, çalışma ortamını belirleyen faktörler arasında sıcaklık kontrolü ve gün ışığı düzeyinin ardından üçüncü sırada geldiğine dikkat çekiyor.

Şirket değerlerini koridorlarda arayın

Yöneticilerin çoğu bulundukları ofisin şirketin faaliyet alanı veya kurumsal imajıyla tam örtüşmediğine dikkat çekiyor. Ankete katılan kişilerin üçte biri çalıştıkları şirketlere ait ofislerin tasarım anlayışındaki temel saikin maliyetlerden kısmak olduğunu belirtiyor. Yaklaşık beşte biri de çalışma ortamını ve ofislerini müşterilere ya da konuklara gezdirmekten utandığını belirtiyor.

Cornell Üniversitesi Çalışma Ortamı Araştırmaları Programı yöneticilerinden Franklin Becker de ofis tasarımının organizasyon kültürünün arkasında yattığı asıl gerçek değerleri ortaya çıkardığını belirtiyor. Becker, "Ben bugüne kadar ''''insanlar bizim en büyük kaynağımız değildir'''' diyen bir şirketle karşılaşmadım" diyor "Offices at Work" isimli kitabında ve şunları ekliyor: "Ancak kirli dinlenme odalarıyla ve kılıksız ofis düzeniyle bu mesajı farkında olmadan ileten çok şirket gördüm". Daha iyi koşullara sahip ofis ortamlarının verimliliği artırdığı tahminleri bir yana araştırmalar çalışanların yaratıcılığını artırmak konusunda ofislerin çok da elverişli mekanlar olmadığını ortaya koyuyor.

Çalışanların yüzde 58''''i işleriyle ilgili iyi fikirleri çoğunlukla ofis dışı ortamlarda geliştirdiklerini belirtiyor. Vodafone''''un yürüttüğü araştırmaya göre parlak fikirlerin geliştiği ortamlara örnek olarak araba veya toplu ulaşım aracı, hatta yatak (kadınlar özellikle esin perilerinin kendilerini en sık yatakta ziyaret ettiğini açıklıyor), bahçe ve parklar gösteriliyor. Küçük bir azınlık da bar ve tatil mekanlarını sayıyor. Sadece yüzde 39''''luk bir kesim masa başında, yüzde 13''''lük bir azınlık da iş yerinde fikir geliştirebildiğini belirtiyor.

Ofisler yaratıcılığa iyi gelmiyor

İki bin kişiyi kapsayan ankete göre yaratıcılık daha rahat bir ambiansta, esnek çalışma koşullarında ve sessiz bir ortamda artıyor. Anket katılımcılarının büyük çoğunluğu düşünmek için gerekli olan serbest zamanın altını çiziyor. Gensler şirketinin yürüttüğü araştırmada profesyonellerin yüzde 38''''i çalıştığı ortamda buluşçu ve yaratıcı olmanın imkansız olduğuna değiniyor. Yüzde 36''''sı eğer işlerini evde yaparsa daha verimli olacağını belirtiyor. Sadece yüzde 30''''u fikir geliştirmek açısından iş arkadaşlarıyla yapılan toplantıların ve karşılıklı diyalogların faydalı olduğunu söylüyor.

Ofis tasarımının çalışanlar üzerindeki etkilerini yorumlayan iç mimarlar, çalışanların ihtiyaçlarıyla şirketlerin bakış açısındaki tezata dikkat çekiyor. Pek çok şirketin ofis, ekip ve teknoloji yatırımlarını planlarken maliyet kısıntılarının en fazla ofis tasarımı ve düzeni üzerinden yapıldığı vurgulanıyor. İç mimarlar, ayrıca modern ofislerin şu önemli gerçeği göz önünde bulundurarak tasarlanması gerektiğini söylüyor: Çalışanlar genellikle kendilerine ait bir alan olmasından hoşlanan yaratıklardır. Dolayısıyla 90''''lı yıllarla birlikte moda bir çalışma türü haline gelen mobil ofis modeli artık geçerliliğini yitirmiş gibi. Ankete katılanların sadece yüzde 1''''i bu tür bir çalışma modelini benimseyebileceğini söylüyor. Yüzde 70''''i de tercihleri arasında mobil ofis modelinin en sonuncu sırada geldiğini belirtiyor.

Kaynak : sabah
 
Geri
Üst