MEB Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği
pansiyonlu anadolu liseleri listesi pansiyonlu anadolu liseleri liseler öğretmen öğretmen
Millî Eğitim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği
Yayın : Resmi Gazete
Yayım Tarihi ve Sayısı : 6/9/1998 - 23455
Numarası :
Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı, Anadolu öğretmen liselerinin kuruluş ve işleyişine ait esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Yönetmelik hükümleri, Anadolu öğretmen liselerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 3797 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
c) Okul: Anadolu öğretmen liselerini,
d) Dönem: Ders yılının başladığı tarihten dinlenme tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
e) Ders yılı: Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen ve iki dönemi kapsayan süreyi,
f) Hazırlık sınıfı: Anadolu öğretmen liselerinde dokuzuncu sınıftan önce öğrencileri yabancı dilde dinleme, anlama, okuma, konuşma ve yazma becerisi kazanmaya hazırlayan sınıfı,
g) Giriş sınavı: Merkezî sistemle yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını,
h) Sınav kılavuzu: Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzunu,
ı) Veli: Öğrencinin annesini, babasını veya kanunen sorumluluğunu üstlenen kişiyi
ifade eder.
(1) Bu Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete : 06/09/1998 – 23455
Bu Yönetmelik Değişikliğinin yay. R.Gazete : 20/10/2000 - 24206
Madde 5- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 1.md. ile değişik) Anadolu öğretmen liseleri, Millî Eğitimin genel amaç ve temel ilkeleri ile toplam kalite yönetimi anlayışına uygun olarak;
a) Öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına öğrenci hazırlamak,
b) Öğrencilerine;
1) Öğretmenlik ruhunu aşılamak ve öğretmenlik mesleğini sevdirmek,
2) Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandırmak,
3) Orta öğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vermek,
4) Ülke kalkınmasına sosyal, kültürel ve ekonomik yönden katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırmak,
5) Dünyadaki gelişme ve değişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil öğrenmelerini sağlamak,
6) Öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesi, her bireyin farklı ve ayrı bir değer olduğu ve ekip çalışmasıyla ortak başarının elde edilmesinde önemli katkı sağlayacağı inancının verilmesine yönelik çağdaş bir eğitim ortamı hazırlamak,
amacıyla ilköğretimden sonra bir yıllık hazırlık sınıfı üzerine üç yıl öğretim süreli, yabancı dil öğretimi ağırlıklı, paralı-parasız yatılı ve gündüzlü eğitim-öğretim yapan orta öğretim kurumlarıdır.
Bu okullarda, bütün karar süreçlerinde öğretmen, öğrenci, veli ve diğer ilgililerin katılımıyla eğitim-öğretim hizmetlerinin en etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi sağlanır. Eğitim-öğretim ve yönetime ilişkin gelişme ve değişmeler, bu amaçla hazırlanan mevzuata göre oluşturulan kurul, komisyon ve ekipler tarafından izlenir ve uygulanır.
Madde 6- Bu okullarda, özellikle öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarının ilgili bölümlerine öğrenci hazırlayan programlar uygulanır.
Programların Kapsamı
Madde 7- Programlar;
a) Ortak genel kültür derslerinden,
b) Öğretmenlik mesleği ile ilgili derslerden,
c) Öğrencilerin bireysel ilgi ve yeteneklerini tanıyıp anlamalarına, geliştirmelerine ve bazı alanlarda derinleşmelerine imkân sağlayan derslerden,
meydana gelir.
(20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 2. md. değişikliği ile eklenen fıkra) Öğretim programlarının, öğrencilerin; ilgi, istek, gereksinim, yetenek, gelişim, olgunluk düzeyleri ile bireysel farklılıkları göz önünde bulundurularak sürekli geliştirilmesi esastır.
Madde 8- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 3. md. ile değişik) Bu okulların giriş sınavına başvuracak öğrencilerde aranacak şartlar şunlardır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) İlköğretim okulu sekizinci sınıf öğrencisi olmak.
c) İlköğretim okulunun altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarında sınıf tekrar etmemiş olmak.
d) Evli olmamak.
e) Bulunduğu ilköğretim okulunun öğretmenler kurulunca Ek-1’deki “Anadolu Öğretmen Liselerine Aday Gösterilen Öğrencilere Ait Öğretmenler Kurulu Karar Özeti”ne göre aday gösterilmiş olmak.
Aday Seçimi
Madde 9- Bulunduğu ilköğretim okulunun öğretmenler kurulunca aday seçimi yapılırken öğrencinin;
a) Çalışkanlığı,
b) Öğretmenlik mesleğine karşı ilgisi ve yatkınlığı,
c) Konuşma, kavrama ve ifade yeteneği,
d) Kendine olan güven duygusu,
e) Ahlâkî durumu,
f) Fizikî görünüşü itibarıyla, bilinen bir bedenî ve ruhî bozukluğunun bulunup bulunmadığı (kekemelik, körlük, şaşılık, sağırlık, yürümeye engel derecede topallık, cücelik, bulaşıcı kellik ve benzeri özrü olup olmadığı),
gibi hususlar göz önünde bulundurulur.
Bu maddenin (a), (b), (c), (d) bendlerinde yer alan hususların tespitinde ilgi envanteri, tutum ölçeği ve kişilik tasarımı gibi objektif ölçme araçları kullanılır.
Öğrenci Kontenjanı
Madde 10- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 4. md. ile değişik) Bu okulların hazırlık sınıflarına alınacak öğrenci sayısı, her okulun fizikî kapasitesi ve pansiyon durumu göz önünde bulundurularak, okul müdürlüklerinin görüşlerinin de dikkate alındığı valilik teklifleri doğrultusunda Bakanlıkça tespit edilir.
Giriş Sınavı
Madde 11- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 5. md. ile değişik) Bu okulların hazırlık sınıflarına 8’inci ve 9’uncu maddelerde belirtilen şartları ve nitelikleri taşıyanlar arasından giriş sınavı ile paralı-parasız yatılı ve gündüzlü öğrenci alınır. Öğrencilerin; ilköğretimin dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci sınıfında okudukları derslerin ağırlıklı notlarının aritmetik ortalaması alınır ve belli oranda giriş sınavı puanına etki ettirilir. Sınavın başvuru süresi, şekli ve tarihi ile sınav sonuçlarının bildirilmesi ve kayıt şekline ilişkin esaslar her yıl Bakanlıkça tespit edilir ve sınav kılavuzu ile valiliklere duyurulur.
Kayıtlar
Madde 12- Anadolu öğretmen lisesi sınavını kazananlardan ilköğretim okulunun son sınıfında Türkçe, Matematik, Fen Bilgisi ve yabancı dil derslerinden şube öğretmenler kurulu kararı ile sınıf geçmemiş olmak kaydıyla ders yılı sonunda ilköğretim okulunu bitirmiş bulunanların bu okullara kayıtları, sınav kılavuzunda belirtilen kayıt-kabul süresi içinde yapılır.
(20.10.2000-24206 sayılı R.G. yay. yön. 6. md. ile eklenen fıkra) Dokuzuncu sınıftaki yabancı dil dersini izleyebilecek düzeyde oldukları velileri tarafından kesin kayıt sırasında okul yönetimine yazılı olarak bildirilen öğrenciler, okul yönetimince yabancı dil öğretmenlerinden oluşturulacak komisyonca ders yılının başladığı tarihten itibaren bir hafta içinde hazırlık sınıfı düzeyinde yazılı ve sözlü seviye belirleme sınavına alınır. Bu sınavda en az “geçer” not alan öğrenciler, başarılı sayılarak dokuzuncu sınıfa devam ettirilir. Bu nedenle, hazırlık sınıfında boş kalan kontenjana öğrenci alınmaz.
Millî Eğitim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği
Yayın : Resmi Gazete
Yayım Tarihi ve Sayısı : 6/9/1998 - 23455
Numarası :
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
AmaçGenel Hükümler
Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı, Anadolu öğretmen liselerinin kuruluş ve işleyişine ait esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Yönetmelik hükümleri, Anadolu öğretmen liselerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 3797 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
c) Okul: Anadolu öğretmen liselerini,
d) Dönem: Ders yılının başladığı tarihten dinlenme tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
e) Ders yılı: Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen ve iki dönemi kapsayan süreyi,
f) Hazırlık sınıfı: Anadolu öğretmen liselerinde dokuzuncu sınıftan önce öğrencileri yabancı dilde dinleme, anlama, okuma, konuşma ve yazma becerisi kazanmaya hazırlayan sınıfı,
g) Giriş sınavı: Merkezî sistemle yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını,
h) Sınav kılavuzu: Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzunu,
ı) Veli: Öğrencinin annesini, babasını veya kanunen sorumluluğunu üstlenen kişiyi
ifade eder.
(1) Bu Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete : 06/09/1998 – 23455
Bu Yönetmelik Değişikliğinin yay. R.Gazete : 20/10/2000 - 24206
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş ve Görevler
Kuruluş ve GörevlerKuruluş ve Görevler
Madde 5- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 1.md. ile değişik) Anadolu öğretmen liseleri, Millî Eğitimin genel amaç ve temel ilkeleri ile toplam kalite yönetimi anlayışına uygun olarak;
a) Öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına öğrenci hazırlamak,
b) Öğrencilerine;
1) Öğretmenlik ruhunu aşılamak ve öğretmenlik mesleğini sevdirmek,
2) Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandırmak,
3) Orta öğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vermek,
4) Ülke kalkınmasına sosyal, kültürel ve ekonomik yönden katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırmak,
5) Dünyadaki gelişme ve değişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil öğrenmelerini sağlamak,
6) Öz güven, öz denetim ve sorumluluk duygularının geliştirilmesi, her bireyin farklı ve ayrı bir değer olduğu ve ekip çalışmasıyla ortak başarının elde edilmesinde önemli katkı sağlayacağı inancının verilmesine yönelik çağdaş bir eğitim ortamı hazırlamak,
amacıyla ilköğretimden sonra bir yıllık hazırlık sınıfı üzerine üç yıl öğretim süreli, yabancı dil öğretimi ağırlıklı, paralı-parasız yatılı ve gündüzlü eğitim-öğretim yapan orta öğretim kurumlarıdır.
Bu okullarda, bütün karar süreçlerinde öğretmen, öğrenci, veli ve diğer ilgililerin katılımıyla eğitim-öğretim hizmetlerinin en etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi sağlanır. Eğitim-öğretim ve yönetime ilişkin gelişme ve değişmeler, bu amaçla hazırlanan mevzuata göre oluşturulan kurul, komisyon ve ekipler tarafından izlenir ve uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlar
Program ÖzellikleriProgramlar
Madde 6- Bu okullarda, özellikle öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarının ilgili bölümlerine öğrenci hazırlayan programlar uygulanır.
Programların Kapsamı
Madde 7- Programlar;
a) Ortak genel kültür derslerinden,
b) Öğretmenlik mesleği ile ilgili derslerden,
c) Öğrencilerin bireysel ilgi ve yeteneklerini tanıyıp anlamalarına, geliştirmelerine ve bazı alanlarda derinleşmelerine imkân sağlayan derslerden,
meydana gelir.
(20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 2. md. değişikliği ile eklenen fıkra) Öğretim programlarının, öğrencilerin; ilgi, istek, gereksinim, yetenek, gelişim, olgunluk düzeyleri ile bireysel farklılıkları göz önünde bulundurularak sürekli geliştirilmesi esastır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci İşleri
Başvuru ŞartlarıÖğrenci İşleri
Madde 8- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 3. md. ile değişik) Bu okulların giriş sınavına başvuracak öğrencilerde aranacak şartlar şunlardır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) İlköğretim okulu sekizinci sınıf öğrencisi olmak.
c) İlköğretim okulunun altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarında sınıf tekrar etmemiş olmak.
d) Evli olmamak.
e) Bulunduğu ilköğretim okulunun öğretmenler kurulunca Ek-1’deki “Anadolu Öğretmen Liselerine Aday Gösterilen Öğrencilere Ait Öğretmenler Kurulu Karar Özeti”ne göre aday gösterilmiş olmak.
Aday Seçimi
Madde 9- Bulunduğu ilköğretim okulunun öğretmenler kurulunca aday seçimi yapılırken öğrencinin;
a) Çalışkanlığı,
b) Öğretmenlik mesleğine karşı ilgisi ve yatkınlığı,
c) Konuşma, kavrama ve ifade yeteneği,
d) Kendine olan güven duygusu,
e) Ahlâkî durumu,
f) Fizikî görünüşü itibarıyla, bilinen bir bedenî ve ruhî bozukluğunun bulunup bulunmadığı (kekemelik, körlük, şaşılık, sağırlık, yürümeye engel derecede topallık, cücelik, bulaşıcı kellik ve benzeri özrü olup olmadığı),
gibi hususlar göz önünde bulundurulur.
Bu maddenin (a), (b), (c), (d) bendlerinde yer alan hususların tespitinde ilgi envanteri, tutum ölçeği ve kişilik tasarımı gibi objektif ölçme araçları kullanılır.
Öğrenci Kontenjanı
Madde 10- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 4. md. ile değişik) Bu okulların hazırlık sınıflarına alınacak öğrenci sayısı, her okulun fizikî kapasitesi ve pansiyon durumu göz önünde bulundurularak, okul müdürlüklerinin görüşlerinin de dikkate alındığı valilik teklifleri doğrultusunda Bakanlıkça tespit edilir.
Giriş Sınavı
Madde 11- (20.10.2000 - 24206 sayılı R.G. yay. yön. 5. md. ile değişik) Bu okulların hazırlık sınıflarına 8’inci ve 9’uncu maddelerde belirtilen şartları ve nitelikleri taşıyanlar arasından giriş sınavı ile paralı-parasız yatılı ve gündüzlü öğrenci alınır. Öğrencilerin; ilköğretimin dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci sınıfında okudukları derslerin ağırlıklı notlarının aritmetik ortalaması alınır ve belli oranda giriş sınavı puanına etki ettirilir. Sınavın başvuru süresi, şekli ve tarihi ile sınav sonuçlarının bildirilmesi ve kayıt şekline ilişkin esaslar her yıl Bakanlıkça tespit edilir ve sınav kılavuzu ile valiliklere duyurulur.
Kayıtlar
Madde 12- Anadolu öğretmen lisesi sınavını kazananlardan ilköğretim okulunun son sınıfında Türkçe, Matematik, Fen Bilgisi ve yabancı dil derslerinden şube öğretmenler kurulu kararı ile sınıf geçmemiş olmak kaydıyla ders yılı sonunda ilköğretim okulunu bitirmiş bulunanların bu okullara kayıtları, sınav kılavuzunda belirtilen kayıt-kabul süresi içinde yapılır.
(20.10.2000-24206 sayılı R.G. yay. yön. 6. md. ile eklenen fıkra) Dokuzuncu sınıftaki yabancı dil dersini izleyebilecek düzeyde oldukları velileri tarafından kesin kayıt sırasında okul yönetimine yazılı olarak bildirilen öğrenciler, okul yönetimince yabancı dil öğretmenlerinden oluşturulacak komisyonca ders yılının başladığı tarihten itibaren bir hafta içinde hazırlık sınıfı düzeyinde yazılı ve sözlü seviye belirleme sınavına alınır. Bu sınavda en az “geçer” not alan öğrenciler, başarılı sayılarak dokuzuncu sınıfa devam ettirilir. Bu nedenle, hazırlık sınıfında boş kalan kontenjana öğrenci alınmaz.