gebe
  1. MaWiM

    MaWiM ♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    25 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    34.184
    Beğenilen Mesajlar:
    2.224
    Ödül Puanları:
    113

    Yapilarina GÖre TÜrkÜler

    Konu, 'türkülerimiz ve hikayeleri' kısmında MaWiM tarafından paylaşıldı.

    boyuna bak boyuna bak yosmanın yosmanın yapılarına göre türküler çıra çaktım yanmadı türküsünün yöresi çıra çaktım yanmadı yöresi
    Türkülerin belirli bir şekli yoktur. İki mısralı türküler olabildiği gibi koşma, mani tarzında yahut bentlerle kurulmuş türküler de vardır. Koşma yahut mani olarak bildiğimiz şekiller türkü nağmesiyle söylendiğinde adı geçen şiirlerden ayrılır. Çünkü halk, ezgi ile söylediği parçaları türkü olarak niteler. Koşmalar bilindiği gibi söyleyeni belli şiir türleridir. Ne var ki, halkın benimsediği bazı parçalar zamanla anonimleşir ve türkü olarak varlığını sürdürür. Daha ziyade kadınlardan oluşan türkü yakıcıları, bildiği koşma, mani hatta semaî ve destandan birtakım parçalar alarak onu uygun bir ezgi ile terennüm eder. Şekil ve konu birliğinden uzak pek çok türkünün ortaya çıkış sebebi bundan kaynaklanmıştır. Sözgelişi; "Karanfil oylum oylum" manisiyle başlayan ve diğer karanfilli manilerle devam ettirilen fakat farklı ezgi ile söylenmiş bir hayli türkü vardır.

    Türkülerin bentlerine çoğu zaman mısra sayıları farklı olan bağlantılar getirilir. Ancak bentlerle bağlantıların hece sayıları eşit olmayabilir. Bağlantılar genel olarak anlamlı sözlerden ibaret olmakla beraber, çeşitli ünlemleri de ihtiva eder.
    Az da olsa bazı türkülerde, yapı bakımından bozukluk ve düzensizlikler görülür. Sözgelişi, aynı türküde hem dörtlük hem de beşlik şekle rastlanılabilir. Bunun yanında türkünün hece sayılarında da eşitsizlikler görülebilir. Ordu'nun Öceli köyünde söylenen kına türküsünde böyle bir özellik vardır.

    Çambaşına çıktım çıram yanmadı
    Dört köşeme baktım kimsem kalmadı
    Küçük kardaşa mektup yazdım aynı gelmedi
    Sazak da yellere ev yapma o batar gider
    Uzak yerlere kız verme o da yiter gider

    Ağlama bacım ağlama yarın gülersin
    Dokuz aydan sonra beşik belersin
    Anam gidiyorum evin şen olsun
    Babam gidiyorum evin şen olsun 20

    Yapı bakımından türkülerin arıza göstermesi; bazı mısraların zamanla unutulması yahut, halkın türküye birtakım ilavelerde bulunarak bünyesinde değişikliğe yol açmasıyla açıklanabilir.


    1. BENTLERİ BİR MISRA OLAN TÜRKÜLER

    a. Bağlantıları dört mısra (veya mani) olan türküler

    KIRMIZI KURDELE

    Kırmızı kurdele kör olasın Emine
    İndim derelerine
    Bilmem nerelerine
    Canım kurban olsun
    Candan sevenlerine

    Yavrum da sana ipek mendil alayım
    Bağlantı

    Yavrum da sana melez köynek alayım
    Bağlantı

    Yavrum da sana kalıc pötin alayım
    Bağlantı 21


    b. Bağlantıları yedi mısra olan türküler

    Sayıları çok azdır. Tespit ettiğimiz örneğin bağlantı kısmı yedi mısradan oluşmaktadır.

    KIZIM SANA FİSTAN ALDIM

    Kızım sana fistan aldım vardı m'ola oy oy
    Kim göndermiş onu
    Ben gönderdim onu
    Ben almadım onu
    Beşikleri çamdan
    Yuvarlandı damdan
    Seni zalımın oğlu
    Vazgeçmedin benden

    Kızım sana terlik aldım vardı m'ola oy oy
    Bağlantı

    Kızım sana rastık aldım vardı m'ola oy oy
    Bağlantı 22


    TOKAT'A GİDEMİYOM YARİM SANA FİSTAN ALAYIM

    Tokat'a gidemiyom yarim sana fistan alayım
    Ah nerelerine nerelerine
    Bilmiyon mu kömür gözlüm
    Aha buralarıma buralarıma
    Fadime'm fistan kırmalar
    Ceviz dalı ırgalar
    Sevdiğini gören kızlar
    Sağını da solunu ırgalar

    Tokat'a gidemiyom yarim sana potin alayım
    Bağlantı

    Tokat'a gidemiyom yarim sana çorap alayım
    Bağlantı 23


    2. BENTLERİ İKİ MISRA OLAN TÜRKÜLER

    Temeli iki mısradan meydana gelen türkülerdir. Ayrıca birtakım bağlantılar / kavuştaklar da alabilirler. Başlıca şekilleri şunlardır:

    a. Sadece iki mısradan oluşan türküler

    Kafiye düzenleri aa, bb, cc, dd... yahut aa, ba, ca, da, ea şeklindedir.


    TÜRKÜ

    Hamsi kurban o göze Atarlar barabati
    Baş dalarsın göze Alurlar seni yüze

    Korlar seni kayuğa Biz de seni aluruk
    Satarlar seni bize Sererük seni köze

    Bir kusurcuğun vardur
    Çok su içersun bize 24

    Bu tip türkülerde nadir de olsa tek ikinci mısraı bağlantı gibi aynen tekrarlanan türkülere de rastlanılır.


    BAYBURT DAĞLARINDA

    Bayburt dağlarında tabakam kaldı
    Şen ol Bayburt şen ol sende nem kaldı

    Bayburt dağlarında kunduram kaldı
    Şen ol Bayburt şen ol sende nem kaldı

    Bayburt dağlarında mendilim kaldı
    Şen ol Bayburt şen ol sende nem kaldı

    Bayburt dağlarında tabancam kaldı
    Şen ol Bayburt şen ol sende nem kaldı 25


    b. Bağlantıları bir mısra olan türküler

    Kafiye düzenleri aa-b, cc-b, dd-b, ee-b şeklindedir. Bağlantı mısralarda genellikle aynı sözler tekrar edilir.


    ÇANAKKALE TÜRKÜSÜ

    Çanakkale içinde vurdular beni
    Ölmeden mezara koydular beni
    Of gençliğim eyvah

    Çanakkale içinde aynalı çarşı
    Ana ben gidiyom düşmana karşı
    Of gençliğim eyvah

    Çanakkale içinde bir uzun selvi
    Kimimiz nişanlı kimimiz evli
    Of gençliğim eyvah

    Çanakkale içinde bir dolu testi
    Analar babalar umudu kesti
    Of gençliğim eyvah 26


    c. Bağlantıları iki mısra olan türküler

    aa-bb, cc-bb, dd-bb, ee-bb şeklinde kafiyelenirler. Bu arada bb olarak gösterilen bağlantı sözleri, aynen tekrarlanan sözlerdir.


    TELGRAFIN TELLERİNE

    Telgrafın tellerine kuşlar mı konar
    Herkes sevdiğine (yavrum) böyle mi yanar
    Gel yanıma yanıma da yanıbaşıma
    Şu gençlikte neler geldi garip başıma

    Telgrafın direkleri semaya bakar
    Senin o güzel gözlerin çok canlar yakar
    Bağlantı

    Telgrafın tellerini arşınlamalı
    Yar üstüne yar seveni kurşunlamalı
    Bağlantı

    Telgrafın direkleri semaya karşı
    Gel güzelim barışalım düşmana karşı
    Bağlantı 27


    ç. Bağlantıları üç mısra olan türküler

    Bentler kendi arasında kafiyelidir. bağlantı sözleri her bentten sonra aynen tekrarlanır.


    AŞAĞIDAN GELİYOR TÜRKMEN KOYUNU

    Aşağıdan geliyor Türkmen koyunu aman aman
    Selviye benzettim yarin boyunu amanın yandım
    Amanın amanın amanın yandım
    Tiridine tiridine tiridine bandım
    Bedava mı sandın para verdim aldım

    Sabahleyen erken çifte giderken aman aman
    Öküzüm torbadan düştü gördün mü amanın yandım
    Bağlantı

    Manda yuva yapmış söğüt dalına aman aman
    Yavrusunu sinek kapmış gördün mü amanın yandım
    Bağlantı 28


    d. Bağlantıları dört mısra olan türküler

    Kafiyeleri aa-bbbc, dd-bbbc, ee-bbbc düzenindedir. Bağlantı sözleri aynen tekrarlanabileceği gibi, farklı sözlerden de oluşabilir. Bağlantı sözleri muhtelif maniler de olabilir.

    Türkünün bent kısmı ile bağlantı kısımlarının hece sayıları aynı olmayabilir.

    FIRAT KENARI

    Fırat kenarının ince dumanı
    Dağlara yayılır seher zamanı
    Bülbül ne ararsın yuvan mı yoktur
    Yoksa benim gibi baban mı yoktur
    Zaten yetimlerin gözyaşı çoktur
    Gel ağlayalım karşı karşıya

    Fırat kenarında kamışlar sazlar
    Sinemin yarası her zaman sızlar
    Bülbül ne ararsın yuvan mı yoktur
    Yoksa benim gibi baban mı yoktur
    Zaten yetimlerin gözyaşı çoktur
    Gel ağlayalım karşı karşıya 29


    ELİF

    Elif çıkmış pencereden el eder
    Kaşları değil gözleri beni del'eder
    Elif'im gel gel
    Güzelim gel gel
    Nazlı da yarim
    Sallan da gel gel

    Elif kızın yeni de gördüm yüzünü
    Duman sandım şalvarının tozunu
    Elif'im gel gel
    Güzelim gel gel
    Nazlı da yarim
    Sallan da gel gel 30


    e. Bağlantıları beş mısra olan türküler

    HANİ BENİM ELLİ DİRHEM KESTANEM

    Hey hey Hani benim elli dirhem kesdenem
    Konyalı'dan başkasını istemem
    Yar yar Konyalı'm yürü
    Yörü yavrum yürü
    Saçlarını sürü
    Şimdi burdan geçti
    Konyalı'nın biri

    Hey hey Hani benim elli dirhem pırasam
    Mumlar yaksam Konyalı'yı arasam
    Bağlantı 31


    f. Bağlantıları altı mısra olan türküler

    DONDURMAM BUZ

    Dondurmam buz gibi buz
    Şeker mi yoksa karpuz
    Alâ çiçekli dondurmam
    Yok mu tadına bakan
    Alâ vişneli dondurmam
    Mini mini hanımlara
    Sevdalı beylere
    Parasını almadan tattırmam

    Dondurmam kaymaklı Dondurmacı top attı
    Yiyin bakın pek tatlı Bin lira borca battı
    Bağlantı Bağlantı 32


    g. Bağlantıları yedi mısra olan türküler

    BASTIMDA KIRILDI İĞDENİN DALI

    Bastım da kırıldı iğdenin dali vay dali
    Kötüye düşenin böyl'olur hali diller
    Diller oynaksın diller
    Diller kaymaksın diller
    Diller açılsın güller
    Güller açılsın kollar
    Kollar ne bilsin eller
    Eller narinay ninay nay
    Narinay narinay ninay nay

    Arabacı arabanı koş getir koş getir
    Ben ölüyom mezarıma taş getir diller
    Bağlantı

    Arabacı arabanı yillendir yillendir
    Şeker al da şu bebeyi dillendir diller
    Bağlantı

    Sabahınan esen seher yeli mi yelimi
    Benim gönlüm divane mi deli mi diller
    Bağlantı 33


    h. Bağlantıları sekiz ve daha fazla mısra olan türküler

    Bağlantı kısımları iki ayrı maninin ardarda söylenmesiyle meydana getirilmiş türkülerdir.

    MANİSA'YLA BERGAMA'NIN ARASI

    Manisa'yla Berga'manın arası
    Yaktı da beni kaşlarının arası
    Kara kara kargalar
    Ceviz dalın ırgalar
    On beşine basan kız
    Sevdiğine el sallar
    Yelek de diktim giymedi
    Diktiğime değmedi
    Sağolası anam da babam
    Sevdiğime vermedi

    Manisa'yla Bergama'nın askeri
    Ben yolcuyum yolları bana gösterin
    Bağlantı 34


    KIZIN ADI DUDU

    Kızın adı Dudu a canım aman
    O da güzellerin adı sürmelim aman
    Gel gel barışalım
    Tenhada buluşalım
    Biraz konuşalım
    Şimidan şimidan şimidan dan
    Gel arkamdan arkamdan
    Kız alacaksan al beni
    Annen baban duymadan
    Gel gel gel Ayşe
    Şeker değil bal Ayşe
    N'olur bize gidelim
    Ah aramızı bul Ayşe'm

    Kızın adı Ayşe a canım aman
    Benleri var köşe köşe sürmelim aman
    Bağlantı

    Kızın adı Durdu a canım aman
    O da güzellerin kurdu
    Bağlantı 35


    ı. Bağlantıları mısra sonlarında ve mısra aralarında olan türküler

    Türkünün temeli beyitlerden oluşur ve her beyit kendi arasında kafiyelidir. Ancak diğer şekillerden farklı olarak her mısradan sonra aynen tekrarlanan bağlantı sözleri getirilir. Bağlantılar üç ve daha fazla sayıda mısralı olabilmektedir.

    HAYRİYE NANAY

    Hayriye’nin kaşları kara
    Hayriye nanay nanay nanay
    Canım nanay nanay nanay
    Gülüm nanay nanay nanay
    Nereden gelsem beni ara

    Bağlantı

    Hayriye’nin altın dişi

    Bağlantı

    Yaktı beni yan bakışı

    Bağlantı



    Hayriye damdan bakıyor

    Bağlantı

    Bakışı canlar yakıyor

    Bağlantı[36]


    YABANDAN GEL

    Yabandan gel usul (da) boylu yarim yabandan (Arslanım hey hey)

    Amman yörü yörü
    Çapraz yörü yörü
    Kostak yörü yörü
    Yörü yörü yörü

    Aldım haberini (de) garib çobandan (Arslanım hey hey)

    Bağlantı

    Yaban ellerinden (de) özendim geldim (İmanım hey hey)

    Bağlantı

    Gördüm cemalini efendim geldim (Arslanım hey hey)

    Bağlantı

    Yaban ellerinde (de) yatmış uyumuş (Yeşilim hey hey)

    Bağlantı

    Elâ gözlerini uyku bürümüş (Arslanım hey hey)

    Şirin yörü yörü
    Tek tek yörü yörü
    Bebek yörü yörü
    Kostak yörü yörü
    Usul yörü yörü
    Güzel yörü yörü
    Yörü yörü yörü[37]


    BİR KAŞ BİR GÖZ

    Elinde süt küleği
    O maral o ceylan
    O sevgilin bağında
    Ölürem anam dönmenem
    Giderem anam gelmenem
    Bir kaş bir göz bir dil bir diş
    Bişmişi yanağında
    Sütten beyaz bileği

    Bağlantı

    Giderem öylesine

    Bağlantı

    Karagöz mehlesine


     
  2. MaWiM

    MaWiM ♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥ Yetkili Kişi

    Kayıt:
    25 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    34.184
    Beğenilen Mesajlar:
    2.224
    Ödül Puanları:
    113
    Ce: Yapilarina GÖre TÜrkÜler
    BENTLERİ ÜÇ MISRA OLAN TÜRLÜLER

    Bu tip türküler aynı zamanda üçleme olarak da adlandırılır Mısraların kafiye düzeni aaa, bbb, ccc... yahut aab, ccd, eef... şeklindedir. Bazı üçlemelere 1-4 mısra arasında bağlantı sözleri eklenir. Bağlantılar farklı sözlerden oluşabildiği gibi genellikle aynı sözlerin tekrarı şeklindedir. Az da olsa, 5-7 mısralı bağlantılar vardır.


    a. Sadece üçlüklerden ibaret olan türküler

    CEREN TÜRKÜSÜ

    Şu cerenin sulağına varmalı Şu cerenin sulakları sekili
    El bağlayıp divanına durmalı Sekisinde gül ireyhan ekili
    Şu güzeli sevdiğine vermeli Mor belikler birbirine sokulu

    Ceren çıkmış eşikliğin taşına Şu cerenin sulakları kayalı
    Güneş değmiş kemerinin kaşına Kayasında selvi söğüt dayalı
    Yeni değmiş on üç on dört yaşına Şeker yemiş dudaklı boyalı

    İnem gidem şu dağlardan aşağı
    İki bacı çift bağlamış kuşağı
    Bize derler Andırın’ın uşağı[39]


    b. Bağlantıları bir mısra olan türküler

    Bağlantılar aynen tekrarlanan sözlerden oluşur. Bentleri oluşturan mısralar ise kendi aralarında kafiyelidir. Yani kafiye düzenleri şu şekildedir: aaa-b, ccc-b, ddd- b.


    BÜLBÜL NE YATARSIN

    Bülbül ne yatarsın Çukurova'da Bülbülün yatağı bahçeler bağlar
    Eşin şahin kapmış kendin yuvada Garibin yatağı kahveler hanlar
    Kendim gurbet elde gönül sılada Gurbet elde ölsem bana kim ağlar
    Ötme garip bülbül gönül şen değil Ötme garip bülbül gönül şen değil

    Bülbül ne yatarsın bahar erişti Bülbül ne yatarsın bahar yaz geldi
    Kırmızı gül goncasına kavuştu Bizim göle ördek geldi kaz geldi
    Sılada sevdiğim aklıma düştü Sılada sevdiğim benden vaz geldi
    Ötme garip bülbül gönül şen değil Ötme garip bülbül gönül şen değil

    Bülbül ne yatarsın baharın vakti Gülün nazla ömrü gelip geçiyor
    Yıkıldı gönlümün sarayı tahtı Bülbül kafesinden kaçmış uçuyor
    Böyledir âlemde âşığın bahtı Kervan yükün almış konup göçüyor
    Ötme garip bülbül gönül şen değil Ötme garip bülbül gönül şen değil

    Kimi türkülerde ise, aşağıda olduğu gibi bağlantı sözleri ve kafiyeleri farklılık arz eder.


    TURNAM GELİR

    Turnam gelir çizin çizin
    Kanadı boynundan uzun
    Turnam gelir yazın güzün
    Bizim göllere inin turnalar

    Turnamın anadı eğri Turnam gelir yata kalka
    Böyle midir yarin ahdi İbiğinde altın halka
    Geldi serilmenin vakti Gel bizim göllerde çalka

    Bağlantı Bağlantı
    (çizin çizin : sıra sıra)


    c. Bağlantıları iki mısra olan türküler

    Kafiye düzeni (aaa-bb, ccc-bb, ddd-bb, eee-bb) olan türkülerdir. Bağlantı sözleri her bendin sonunda aynen tekrarlanır.

    ZEYNEP

    Zeynep bu güzellik var mı soyunda Zeyneb'e yaptırdım altından tarak
    Elvan elvan güller biter koynunda Tara kâkülünü gerdana bırak
    Arife gününde bayram ayında Zeyneb'e gidemem yollar pek ırak

    Zeyneb'im Zeyneb'im allı Zeyneb'im Bağlantı
    Üç köyün içinde şanlı Zeyneb'im

    Söğüdün yaprağı narindir narin Kangal'dan aşağı Mamaş'ın köyü
    İçerim yanıyor dışarım serin Derindir kuyusu serindir suyu
    Zeyneb'i bu hafta ettiler gelin Güzeller içinde Zeyneb'in huyu

    Bağlantı Bağlantı [40]


    Bazı türkülerin bağlantıları aynen tekrarlanan sözlerle değil, kendi aralarında kafiyeli kelimelerle oluşturulmuş sözlerle sağlanır. Bu tip şiirlerin de kafiye düzenleri yukarıdaki gibidir.

    EMİNE'M OTURMUŞ

    Emine'm oturmuş taşın üstüne
    Taramış zülfünü kaşın üstüne
    Selâmın gelirse başım üstüne

    Emine'm Emine'm aslan Emine'm
    Gel otur yanıma yaslan Emine'm

    Emine'm oturmuş gül ile oynar
    Taramış zülfünü tel ile oynar
    Sabah serininde yel ile oynar

    Emine'm Emine'm yaman Emine'm
    Gel otur yanıma aman Emine'm

    Karşı dağda yeşil buğday ekili
    Emine'min top top olmuş kekili
    Emine'm olmuştur kızlar vekili

    Emine'm Emine'm üzen Emine'm
    Gel otur yanıma düzen Emine'm

    Emine'm oturmuş kendini över
    Altın saç bağları topuğu döğer
    Bin altın vermişim bin daha değer

    Emine'm Emine'm hanım Emine'm
    Gel otur yanıma canım Emine'm

    Emine'm Emine'm sabah suyuna
    Al fistan kestirdim ince boyuna
    Kurban olam Emine'min huyuna

    Emine'm Emine'm nemsin Emine'm
    Gözümün içinde nemsin Emine'm [41]

    (zülf : yüzün iki yanındaki saç, işkil : şüphe)

    Bentleri üçlüklerden oluşan bazı türkülerin bağlantıları farklı sözlerden ve kafiyelerden oluşabilir. Bunun yanında, daha önce kullanılmış sözler tekrar bağlantı olarak kullanılabilir. Hal böyle olunca türkünün kafiye düzeni de değişik olur ve aaa-bb, ccc-dd, eee-ff, ggg-hh... şekline dönüşür. Sözgelişi, aşağıya aldığımız ve 15 bentten oluşan Eğin Türküsü bu özellikte bir türküdür.

    EĞİN

    Eğin viran olmuş baykuşlar öter Eğin dağlarında güller bitmiyor
    Gül olan yerlerde bülbüller öter Viran bahçelerde bülbül ötmüyor
    Cevrini ben çektim el almış yatar Yarimin sevdası baştan gitmiyor
    Ya ben ağlamayım kimler ağlasın Gel ağam gel ağam gel de yine git
    Yaram yürektedir kimler bağlasın Akan yaşlarımı sil de yine git

    Eğin'in ardından akan Fırat'tır Eğin'in etrafı dağdır meşedir
    Ağamın bindiği demir kır attır İçinde oturan beydir paşadır
    Sılaya gelmesi hayli murattır Yüz elli mahalle beş yüz köşedir
    Gel ağam gel ağam olma hıyanet Gel ağam gel ağam olma yalancı
    Gurbet icad eden görmesin cennet Benim ahım eder seni dilenci

    Eğin'in içinde bir sulu ırmak Ağam İstanbullu Eğinli misin
    Aman ne müşkülmüş yardan ayrılmak Sılaya gelmeye yeminli misin
    Nasip olmayacak yatıp sarılmak Yoksa bana da mı emin değilsin
    Tez gel ağam tez gel ömrüm geçiyor Tez gel ağam tez gel eğlenmeyesin
    Ecel şerbetini yarin içiyor Elde güzel çoktur evlenmeyesin

    Eğin viran olmuş bülbül ötmüyor Sabahtan kalktım ki güneş parlıyor
    Ağam ırak yolda elim yetmiyor Ağam atın terkisini bağlıyor
    Sayı tutam dedim sayı gitmiyor Baktım ağam usul usul ağlıyor
    Gel ağam gel ağam tez gel sılaya Tez gel ağam tez gel dayanamıyom
    Sen gelmezsen ben geleyim oraya Uyku gaflat bastı uyanamıyom

    Ağam odamızın sergisi çuha Eğin'in altında susuz çaylara
    İnceldi bağrımız pek oldu yufka Yalvarırım yıldızlara aylara
    Göreyim yüzünü bu canım çıka Yar ile sahrada geçen çağlara
    Tez gel ağam tez gel gel de yine git Ya ben ağlamayım kimler ağlasın
    Akan gözyaşımı sil de yine git Bu garip gönlümü kimler eğlesin

    Ağam sen gideli yedi yıl oldu Ağamın bıyığı burmadır burma
    Diktiğin ağaçlar meyveye döndü Bir teli ibrişim bir teli sırma
    Seninl gidenler sılaya döndü Mevlâ'yı seversen gurbette durma
    Gel ağam gel ağam olma hıyanet Gel ağam gel ağam gel de yine git
    Gurbet icad eden görmesin cennet Akan gözyaşımı sil de yine git

    Güneş doğar iken allanır dağlar Yeşil kurbağalar öter göllerde
    Yeşil ipeklere boyanır bağlar Kırıldı kanadım kaldım çöllerde
    Yarimin hasreti ciğeri dağlar Anasız babasız gurbet ellerde
    Ya ben ağlamayım kimler ağlasın Ya ben ağlamayım kimler ağlasın
    Yürek yarasını kimler dağlasın Şu mahzun gönlümü kimler eğlesin

    Bayram geldi diye oynuyor kızlar
    Yari düşününce yüreğim sızlar
    Karalar giyinmiş gökte yıldızlar
    Tez gel ağam tez gel bayram geliyor
    Eller sevdiğine allar alıyor [42]
    (eğlenmek : bir yerde kalıp zaman geçirmek, sayı : saî, haberci )


    İki mısra bağlantılı türküler içinde, bağlantı sözlerinin tamamen farklı şekilde olanları da vardır. Kafiye düzeni yukarıdaki türküde olduğu gibidir.

    KAR MI YAĞDI

    Kar mı yağdı Kütahya'nın dağına Ah Kerime'm hangi bağın gülüsün
    Ateş düştü ciğerimin bağına Sen Mevlâ'nın bir sevgili kulusun
    Gül döşenmiş şalvarının ağına N'ettim sana sen Allah'tan bulursun
    A dağlar a dağlar laleli dağlar Külhan tütününden baskın sanarım
    Lalesi boynunda bir gelin ağlar Uyuyup uyanıp seni ararım

    Yine yeşillendi suların başı Varam gidem dağlar alsın önümü
    Aktı da dinmiyor gözümün yaşı Yadlar aldı koyvermiyor gülümü
    Ateşe koysunlar gülmedik başı Ateşlere yaktım deli gönlümü
    Kayırma sevdiğim gün böyle kalmaz Ölüm olsa ayrılıklar olmasa
    Yanar yüreğimin ateşi sönmez Ya n'edem sevdiğim eller sarmasa [43]

    (kayırma : merak etmek)


    ç. Bağlantıları üç mısra olan türküler

    Bentleri ve bağlantıları üç mısra olan türkülerdir. aaa-bbb, ccc-bbb, ddd-bbb ... şeklinde kafiyelenirler. Bağlantı sözleri aynı veya farklı sözlerden oluşabilir.

    EZO GELİN

    Ezo Gelin benim olsan seni vermem feleğe
    Güzel yosmam başın için salma beni dileğe
    Anası huridir de kendi benzer meleğe
    Nen eyle de ah bahtı karam nen eyle
    Çık Suriye dağlarına bizim ele el eyle
    Gel bahtı karam gel sıladan ayrı yazılım gel

    Ezo Gelin çık Suriye dağlarının başına
    Güneş vursun da kemerinin kaşına
    Bizi kınayanan bu ayrılık gelsin başına

    Bağlantı


    ELİF KIZ

    Elif kız da çıkmış dağın başına
    Ay mı doğmuş gün mü doğmuş kaşına
    Elif henüz girmiş on dört yaşına
    Elif’im ağlama
    Karalar bağlama
    Gidiyorum eyleme

    Kutnu kumaş atlas döşek yumuşak
    Elif’in koynunda taze bir uşak
    Elif ister sabaha dek boğuşak
    Elif’im densiz
    Gerdanı bensiz
    Duramam sensiz[44]


    EVLERİNİN ÖNÜ BAKLA

    Evlerinin önü bakla
    Güvercinler döner takla
    Al beni yanında sakla
    Aman aman dayanamam
    Seher vakti uyanamam
    El kızısın güvenemem

    Evlerinin önü handır
    Yanar yüreğim külhandır
    Görmeyeli çok zamandır
    Bağlantı[45]


    d. Bağlantıları dört mısra olan türküler

    Üçlük olan bentlere dört mısra ilave edilerek söylenen türkülerdir. Bu türkülerde de bentler kendi arasında, bağlantılar kendi arasında kafiyelenirler. Kafiye düzenleri aaa-bbbb, ccc-bbbb, ddd-bbbb... şeklindedir. Kimi zaman bağlantı sözleri manilerle sağlanır. Bu durumda bağlantıların kafiyesi mani kafiye düzeninde olduğu gibi bbxb şekline dönüşür.

    EVLERİ VAR ENGİN

    Evleri var engin Evleri var düzde
    Babası var zengin Name gelin yüzde
    Name benim dengim Name'm benim sizde
    Andım Name gelin Andım Name gelin
    Yandım name gelin Yandım name gelin
    Bir gonca gül idim Bir gonca gül idim
    Soldum name gelin Soldum name gelin [46]

    (Name : Naime)


    PINAR BAŞINDAN BULANIR

    Pınar başından bulanır (canım oy)
    İner ovayı dolanır (canım oy)
    Sende çok mallar talanır (canım oy)
    Dağlar duman oldu
    Çayır çimen oldu
    Ben yari görmedim
    Halim yaman oldu

    Hiç ovaya inmedinmi (canım oy)
    Aşk oduna yanmadın mı (canım oy)
    Gam gussadan donmadın mı (canım oy)
    Bağlantı

    Yaz görmemiş kışa benzer (canım oy)
    Dört görmemiş başa benzer (canım oy)
    İçmiş de sarhoşa benzer (canım oy)
    Bağlantı

    Köroğlu serinden geçti (canım oy)
    Aşkın dolusunu içti (canım oy)
    Ayvaz gelip bundan geçti (canım oy)
    Bağlantı

    (talanmak : yağma etmek, gussa : kaygı, tasa, keder, dolu : bade, bundan : buradan)


    e. Bağlantıları beş mısra olan türküler

    Kafiye düzeni aaa-bbbbb, ccc-bbbbb, ddd-bbbbb... yahut aaa-bbccc, ddd-bbccc, ee-bbccc... şeklindedir. Bağlantı sözü aynen tekrarlanan sözlerdir.

    MİHRALİ BEY**

    Ben gidiyom Rüştü Bey'im ağlama
    Köz koyup da ciğerimi dağlama
    Alay gitti beni burda eğleme
    Yemen'e de benim ağam Yemen'e
    Erdi m'ola Mihrali Bey Yemen'e
    Kurdu m'ola çadırları çimene
    Oğul köz düştüğü yeri yakar kime ne
    Oğul dert benim değil mi vallah kime ne

    Ben gidiyom Rüştü Bey'im sana bir nişan
    Susuzluktan alayları perişan
    Hiç iflah olur mu Yemen'e düşen
    Bağlantı

    Mihrali'yi sorarsan ezelden yaslı Mihrali'yi sokaklarda tuttular
    Çifte al kılıcın ucları paslı Ağamı da bir kurşuna sattılar
    Ta ezel ezelden yaslıyım yaslı Mihrali'yi yemen'e de attılar
    Bağlantı Bağlantı

    Mihrali Bey Hamidiye alayı Devlete bağlıdır şu senin başın
    Düşmanlar çıkardı türlü belayı Cihanda aransa bulunmaz eşin
    Nedir Ali Bey'im bunun kolayı Elliyle altmışa yakındır yaşın
    Bağlantı Bağlantı

    Kum tepesi oldu görünmez otlar Arap atlar geldi bağlanmak ister
    Açlıktan ölüyor küheylan atlar Kömüşlerin geldi yağlanmak ister
    Kardaş şehit düştü nice yeğitler Rüştü Bey büyüdü evlenmek ister
    Bağlantı Bağlantı

    (Rüştü Bey : Mihrali Bey'in oğlu, Ali Bey : Mihrali Bey'in kardeşi)


    f. Bağlantıları altı mısra olan türküler

    YAĞMUR YAĞAR YER YAŞ OLUR

    Yağmur yağar yer yaş olur
    Rakı içen sarhoş olur
    Güzel sevmek pek hoş olur
    Ayaş üzüm asması
    Urumeli yosması
    Sarsam olmaz mı
    Ellilik liraları
    O beyaz gerdana
    Taksam olmaz mı

    Yağmur yağar biber gibi
    Yerler çeker sünger gibi
    Benim yarim hünkâr gibi
    Bağlantı[47]


    g. Bağlantıları fazla sayıda mısralı olan türküler

    Üçlü bentlere dörtten fazla sayıda sözler ilave edilerek meydana getirilmiş olan türkülerdir. Bağlantı mısraları 7, 8, 9 hatta on mısra olabilir. Sözgelişi TRT Repertuarında THM 918 numarasıyla kayıtlı Adanalı türküsünde bağlantı kısmı on mısralıdır. Bağlantılarda sistemli bir kafiye düzeni olmamakla beraber, genellikle birbirine yakın olan mısralarda kafiyeye özen gösterilmiştir.

    EVLERİNE VARAMADIM GAZELDEN

    Evlerine varamadım gazelden (aman)
    Sokağına çıkamadım güzelden
    Sever idim kız ben seni ezelden (efem)
    Top zülüflüm dalgın uykulardan uyanamadım
    Sürmeli gözlü yarim senden ayrılamadım
    Yattım yarin dizine
    Baktım elâ gözüne
    Kulak verdim sözüne
    Dalgın uykulardan uyanamadım
    Sürmeli gözlü yarim senden ayrılamadım

    Bir gemim var salıverdim engine (aman)
    Kaderim yok düşemedim dengime
    Şimdi rağbet güzel ile zengine (efem)
    Bağlantı [48]


    HOROZUMU KAÇIRDILAR

    Horozumu kaçırdılar
    Damdan dama uçurdular
    Suyuna da pilav pişirdiler
    Piligâh piligâh pili pili gâh gâh
    Küpeli Horoz'um yar kar beyazım
    Bir sabah kalktım
    Avluya baktım
    Aradım taradım
    Bağırdım çağırdım
    Piligâh piligâh pili pili gâh gâh
    Küpeli Horoz'um yar kar beyazım

    Kanadı var kilim gibi
    İbiği var elim gibi
    Acısı var ölüm gibi
    Bağlantı [49]


    h. İki bağlantılı türküler

    BEYLER BAHÇESİ

    Beyler bahçesinden atlayamadım
    Cephanem döküldü toplayamadım
    Zalim düşmanları haklayamadım
    Var git oğlan vargit ben sana varmam
    Annenden babandan intizar almam

    Tabancası belinde
    Şişhanesi belinde
    Güzel İzmir yolunda
    Ben bir güzele vuruldum

    Beyler bahçesinde kandiller yanar
    Kandilin şavkına bülbüller konar
    Herkes sevdiğine böyle mi yanar
    Bağlantı[50]


    BAĞ ALTINDA OTURURKEN

    Bağ altında otururken
    Gül güle bade doldururken
    Yar doldurup ben içerken
    İmanım al kadeh kana boyandı
    Yosmam ahbaplar bade dolandı

    Sürü sürü kızlar
    Sürmeli gözler
    Göğsünde çapraz
    Düğmeli kızlar

    Al kirazım dalındayım
    Yar senin hayalındayım
    Ölene dek vaz geçmem
    Bağlantı [51]


    ı. Bağlantıları mısra aralarında olan türküler

    Üçlüklerle kurulu bazı türkülerin bağlantısı mısra aralarına getirilmiştir. Bu tip türkülerin bağlantıları genellikle 6, 7, 8 mısralardan mürekkeptir.Üçlükler ve bağlantılar kendi aralarında kafiyelenmişlerdir.

    GICIR GICIR GELİR

    Gıcır gıcır gelir yarin kağnısı
    Aman ömrüm palazım aman
    Öldürdün beni
    Soldurdun beni
    Yosmanın kızı
    Etme bu nazı
    Gel bize bazı
    Salın da boynunu göreyim aman
    Ben aşkından öleyim aman

    Ben de bilmem benim yarim hangisi
    Bağlantı

    Fidan boylu ince belli kendisi
    Bağlantı [52]


    4. BENTLERİ DÖRT MISRALI OLAN TÜRKÜLER

    Çoğunluğu manilerin ardarda getirilmesiyle, koşma düzeninde yahut bağlantı ilaveleriyle oluşturulmuş türkülerdir. Bunun yanında bentleri on bir heceli sözlerle meydana getirilmiş olan çeşitleri de vardır. Bu türkülerin yapısına göre kafiye düzenleri de değişik olur. Oldukça değişik özellikler gösteren ve temeli dörtlükler üzerine bina edilmiş olan bu türküleri şu şekillerde gruplandırabiliriz:


    a. Sadece dörtlüklerden kurulu türküler

    Bu tip türkülerin genellikle, mısraların başlarına veya sonlarına; aman, yar yar. diloy, le le yar, haydi de haydi, oy aman... tarzındaki nida sözleriyle, hatta daha fazla sayıda sözlerden oluşturulan kelime gruplarıyla sağlanan bağlantılar getirilir.

    ELİNİZDEN ELİNİZDEN

    Yar yar yar Elinizden elinizden
    Kurtulaydım dilinizden amman
    Yeşil başlı ördek olsam
    Sular içmem gölünüzden amman

    Yar yar yar İnce çayır biçilir mi
    Soğuk sular içilir mi amman
    Bana yardan geç diyorlar
    Yar tatıdır geçilir mi amman

    Yar yar yar Ezmeyinen ezmeyinen
    Yar bulunmaz gezmeyinen amman
    Mezarımı kızlar kazsın
    Gümüş saplı kazmayınan amman[53]


    GURBETE GİDİŞİMDİR

    Gurbete gidişimdir Oy na na na
    Goncagül derişimdir Oy na na na
    Eğil eğil öpem yar Oy na na na
    Belki son görüşümdür Oy na na na

    Dut ağacı boyumca Oy na na na
    Dut yemedim doyunca Oy na na na
    Çöl kalasın İstanbul Oy na na na
    Dar görmedim doyunca Oy na na na

    Mavi şalvar göbekte Oy na na na
    Kahve döğer dibekte Oy na na na
    Yarim gitmiş gurbete Oy na na na
    Sevdası var yürekte Oy na na na

    Bülbül yuvada inler Oy na na na
    Öter kalbini dinler Oy na na na
    Benim göynlümde sensin Oy na na na
    Senin gönlünde kimler Oy na na na[54]


    b. Bağlantıları bir mısra olan türküler

    Ard arda getirilen manilere bir mısra ilave edilerek söylenen türkülerdir.

    BAŞINDAKİ YAZMANIN

    Başındaki yazmanın
    Çiçekleri solmaz mı
    Kız açsana yüzünü
    Biraz görsem olmaz mı
    Gel gel gel aman aman ley ley ley leylim

    Tuttum parmaklarından Çekmecemi açamam
    Öptüm yanaklarından Gülden gömlek biçemem
    Vallah alırım seni Padişah tahtın verse
    Beyin konaklarından Ben yarimden geçemem

    Bağlantı Bağlantı

    Derdim var dağlar gibi Yeşil ipek ezemem
    Söylemem eller gibi Ben canımdan bezemem
    Yana yana kül oldum Ellerin kızı için
    Virane bağlar gibi Deli olup gezemem

    Bağlantı Bağlantı[55]


    YOZGAT SÜRMELİSİ

    Of of
    Sabahınan esen seher yeli mi
    Benim gönlüm divane mi deli mi
    Durup durup yar göğsünü geçirir
    Yoksa bugün ayrılığın günü mü
    Vay vay annem sürmelim vay

    Of of
    Gel yar senin ilen bir kâm edelim
    Kavilden karara dönmemesine
    İkimiz bir dala yuva kuralım
    Başka daldan dala konmamasına
    Vay vay annem sürmelim vay

    Of of
    Kaşın çamelenmiş kirpik üstüne
    Havada buludun ağdığı gibi
    Çiy düşmüş de gül sineler ıslanmış
    Yağmurun güllere yağdığı gibi
    Vay vay annem sürmelim vay[56]


    c. Bağlantıları iki mısra olan türküler

    Farklı şekilleri vardır. Bir kısmının bentleri ve bağlantıları kendi aralarında kafiyelidir. Bentler genellikle aynen tekrarlanan sözlerdir.

    BULUT GELİR

    Bulut gelir pare pare Bulut gelir salkım saçak
    Dördü beyaz dördü kare Böğrüme soktular bıçak
    Sen açtın sineme yare Bana yalan sana gerçek
    Bulunmaz derdime çare Sebep olan Mevlâ'dan çek

    Aman ceylan aman dersin Bağlantı
    Bir gün canından bezersin


    KOYUN GELİR

    Koyun gelir yata yata Koyun gelir yozuyunan
    Çamurlara bata bata Ayağının tozuyunan
    Gelin Ayşe'm suya gitmiş Gelin Ayşe'm sele gitmiş
    Yosunları tuta tuta Yanı çifte kuzuyunan

    Aman Ayşe'm yaman Ayşe'm Bağlantı
    Dağlarbaşı duman Ayşe'm

    Ağılın önünde kavak
    Kavaktan dökülür yaprak
    Gelin Ayşe'm sele gitmiş
    Eli kına yüzü duvak

    Bağlantı [57]


    ŞEFTALİ AĞAÇLARI

    Şeftali ağaçları Bahçalarda idrişah
    Türlü çiçek başları Boyu uzun kendi şah
    Yaktı yandırdı beni İki gönül bir olsa
    Yarin hilâl kaşları Ayıramaz padişah

    Tin tin tinimini hanım Bağlantı
    Seni seviyor canım

    Bahçalarda kereviz
    Biz kereviz yemeyiz
    Bize Sinoplu derler
    Biz güzeli severiz

    Bağlantı [58]


    ç. Bağlantıları üç mısra olan türküler

    Bentleri genellikle manilerden oluşturulan türkülerdir. Bağlantı olarak getirilen üç mısralı sözler birbiriyle kafiyeli olan sözlerdir.

    MADIMAK

    Madımak bitti m'ola Madımağın alları
    Yolları duttu m'ola Tutu m'ola yolları
    Elâ gözlü nazlı yar Hiç aklımdan çıkmıyor
    Beni unuttu m'ola Yarin tatlı dilleri

    Ah madımak madımak Bağlantı
    Yar madımak madımak
    Dön de bir yol geri bak

    Madımak kurutmadım
    Yar seni unutmadım
    Hatırını saydım da
    Üstüne yar tutmadım

    Bağlantı [59]


    İNCE ÇAYIR BİÇİLİR Mİ

    İnce çayır biçilir mi
    Sular ayaz içilir mi
    Bana yardan vazgeç derler
    Yar tatlıdır geçilir mi

    Ağam ben yandım paşam ben yandım
    Ellerin köyünde eğlendim kaldım
    Bir vefasız yare bağlandım kaldım

    Aman ördek yeşil ördek Elinizden elinizden
    Kanadını deşir ördek Kurtulaydım dilinizden
    Çift gidersin tek gelirsin Yedi başlı ördek olsam
    Hani senin eşin ördek Sular içmem gölünüzden

    Bağlantı Bağlantı[60]


    d. Bağlantıları dört mısra olan türküler

    Bağlantı sözleri dört mısralık manzum parçalardır. Bunun yanında bağlantı olarak manilerin eklendiği türküler, hiç de az değildir.

    KARADUTA YASLANDIM

    Karaduta yaslandım
    Yağmur yağdı ıslandım
    Kınamayın a dostlar
    Şekerinen beslendim

    Gel gülüm etme gülüm
    Sensin benim sümbülüm
    Ezelden ayrı düştüm
    Sensin benim sevdiğim

    Karadut oyulur mu Çiğ sütten kaymak olmaz
    Güzele doyulur mu Güzele doymak olmaz
    Güzel seven yiğidin Eğil bir yol öpeyim
    Kolları yorulur mu Yolcuyum durmak olmaz

    Bağlantı Bağlantı[61]


    KEMANIMIN TELLERİ

    Kemanımın telleri Kekliğin gözü elâ
    Gezdim gurbet elleri Başıma açtı belâ
    Öyle yadıma düşmüş İgit ona demişem
    Yarin tatlı dilleri Sevdiğini tez ala

    Aman yare di gelsin Bağlantı [62]
    Canım yare di gelsin
    Sizin yar sizin olsun
    Bizim yare di gelsin


    6. Bağlantıları beş mısra olan türküler

    Manilerden oluşan manilere bağlantı olarak yine mani getirilir ve bağlantının sonuna aynen tekrarlanan iki mısralık bir söz eklenir.

    İĞNEM DÜŞTÜ YERLERE

    İğnem düştü yerlere Güvem dalı eğmeli
    Karıştı gazellere Güvemini yemeli
    Tabiatım kurusun Hakikatli yar ise
    Bakarım güzellere Sevdiğine varmalı

    Hop şimdallı şimdallı Bağlantı[63]
    Yar kapısı mandallı
    Mandalını kırmalı
    İçeriye girmeli
    Yar olduğun bilmeli


    f. Bağlantıları altı mısra olan türküler

    KUNDURALIM

    Ata binip savuşma
    Çalıları dolaşma
    Sen babama dünür sav (da kunduralım)
    Gerisine karışma (da gel kibarım)

    Al elma kızıl elma
    İrafa dizili elma
    Sen alnıma yazıldın (kunduralım)
    İster al ister alma ( da gel kibarım)
    Sarı lira verelim saydıralam
    Beş-on lira verelim kandıralım

    Kaleden iniyordum
    Çağırsan duyuyordum
    Yarim ateş ben pamuk (da kunduralım)
    Püf desen yanıyordum (da gel kibarım)

    Bağlantı[64]


    g. Bağlantıları yedi mısra olan türküler

    AĞLAMA CEYLAN BALASI

    Ağlaram yaşım gider
    Gülsem yoldaşım gider
    Geçmerem nazlı yardan
    Bilsem de başım gider

    Ağlama ceylan balası
    Sızlama ceylan balası
    Gider gözüv karası
    Soyunum bak canıma
    Hepsi sevdav yarası
    Özüv şıh özüv mulla
    Nedi bunun çarası

    Ağlaram ağlar kimin Ağlar ağladı meni
    Derdim var dağlar kimin Çarpaz bağladı meni
    Yüz yerden yaralıyam Demir zencir kâr etmez
    Gezerem sağlar kimin Zülfuv bağladı meni

    Bağlantı Bağlantı[65]


    h. Bağlantıları sekiz ve daha fazla mısra olan türküler

    HAYRİYE

    Evden çıktı yürüdü
    Saçı yerde sürüdü
    Sağolası hayriye
    Cahil ömrüm çürüdü

    Hayriye Hayriye
    Hıldır hıldır yürüye
    Gelin ömrün çürüye
    Erim erim eriye
    Bizim evden geriye
    Üç adım gel beriye
    Kalın kaşlı Hayriye
    Hoş bakışlı Hayriye

    Bu dere taş arası Kız ben seni görünce
    Kirpiğin kaş arası Atlarım taştan taşa
    Nerde kaldın gelmedin Kurban olam hayriye
    Hey başımın belası Sendeki o bakışa

    Bağlantı Bağlantı[66]


    DEĞİRMENİN OLUĞU

    Değirmenin oluğu (Yar yareli gelin)
    Kavaktandır kavaktan (Yar yareli gelin)
    Gelinlerin duvağı (Yar yareli gelin)
    İpektendir ipekten (Başı sevdalı gelin)

    Kızlar yakar fenarı
    Keçeci baban geliyor
    Sancısı tutmuş ölüyor
    Arpa buğday çakıllı
    Şimdiki kızlar akıllı
    Güzeli nasıl severler
    Şöyle böyle severler
    Çirkini nasıl severler
    Bardaklığa teperler
    Aha böyle teperler

    Dama çıkma baş açık (Yar yareli gelin)
    Arpalar kara kılçık (Yar yareli gelin)
    Kız Allah’ın seversen (Yar yareli gelin)
    Bohçan al da yola çık (Başı sevdalı gelin)

    Bağlantı[67]


    ı. Bağlantıları mısra aralarında olan türküler

    Bentler manilerden ibarettir. Her mısradan sonra, genellikle aynen tekrarlanan sözlerden oluşan bağlantılar eklenir.

    ÇİFTE HAVASI

    Eğilin ağmayalar Kızlar ekin biçiyor
    Vay benlim nenni nenni Bağlantı
    Sürmelim yaktın beni Suyu nerden içiyor
    Öynüğü boyamalar Bağlantı
    Bağlantı Gelin hona duralım
    Eğilin ekin biçek Bağlantı
    Bağlantı Kızlar vakit geçiyor
    Biz(i) ırgattan sayalar Bağlantı

    Bağlantı

    Kızlar kalıç atıyor

    Bağlantı

    Kolu kola çatıyor

    Bağlantı

    Kızlar çabuk olalım

    Bağlantı

    Kızlar güneş batıyor

    Bağlantı [68]

    (kalıç : orak)


    ÇAY AŞAĞI İNERKEN

    Çay aşağı inerken Çay aşağı çim tutar
    Yaz gelir leylek yuva yapar gider Bağlantı
    Kız gider oğlan gama bağlar gider
    Yitirdim tabancamı İki gelin mum tutar

    Bağlantı Bağlantı

    Tabancamı ararken Güzelleri severken

    Bağlantı Bağlantı

    Ben buldum eğlencemi Çirkinleri huy tutar

    Bağlantı Bağlantı[69]


    HA UN ELE

    Kapıda gümüş firke (de)
    Dumanım direk direk (de ha ha da)
    Ha yavruya hah ha da
    Ha güzele hah ha da
    Ha un ele hah ha da
    Ha dönele ha
    El yarine kavuşmuş (da)
    Darısı bize felek (De hah ha da)

    Bağlantı

    Çıra çaktım yanmadı (da)
    Meyil verdim alma (da hah ha da)

    Bağlantı

    Çok yalvardım Allah’a (da)
    Duam kabul olmadı (da hah ha da)

    Bağlantı

    Çaya indim oturmam (da)
    Elim suya batırmam (da hah ha da)

    Bağlantı

    Ben bir güzel kekliğim (de)
    Her avcuyı tutulmam

    Bağlantı[70]


    i. İki bağlantılı türküler

    OĞLAN GİDER İŞİNE

    Oğlan gider işine
    Yandım altun dişine
    Bileydim nişanlısın
    Hiç düşmezdim peşine

    Al oğlan bu da sana
    İçtiğin sular sana
    Oğlan darılma bana
    Beyaz gerdanım sana

    Aman ilahi gelin
    Sebebim sensin gelin
    Ben bir gonca gül idim
    Soldurdun beni gelin

    Karşıda ot bitmez mi İndim kuyu dibine
    Süpürseler gitmez mi Baktım suyun rengine
    Bir yiğidin kazancı Anneler kız besliyor
    On beş kıza yetmez mi Vermiyor sevdiğine

    Bağlantı Bağlantı[71]


    j. Bağlantıları mısra sonlarında olan türküler

    DAR KÖPRÜDEN GEÇERKEN

    Dar köprüden geçerken Uy aman yarim yar
    Köprü salladı beni Oğlan oğlan nar danem oğlan bir danem oğlan
    Ben ele varmaz idim Uy aman yarim
    Ağam yolladı beni Oğlan oğlan nar danesiyim yarin bir danesiyim

    Dar köprüden geçerken Uy aman yarim yar
    Elim değdi eline Oğlan oğlan nar danem oğlan bir danem oğlan
    Altın kemer takınmış Uy aman yarim
    Yarim ince beline Oğlan oğlan nar danesiyim yarin bir danesiyim

    Dar köprüden geçerken Uy aman yarim yar
    Geldik omuz omuza Oğlan oğlan nar danem oğlan bir danem oğlan
    Benden sana fayda yok Uy aman yarim
    Yarim sen gelme bize Oğlan oğlan nar danesiyim yarin bir danesiyim[72]

     
  3. Misafir Melek

    Misafir Melek Forum Okuru

    mesaj

    aradığım türküyü bulamadım
     
Yapilarina GÖre TÜrkÜler konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Ezgİlerİne GÖre TÜrkÜler

    Ezgİlerİne GÖre TÜrkÜler

    ezgilerine göre türküler ezgilerine göre türkü çeşitleri yörelere türküler çeşitli yörelere ait Ezgi ile türkü sözleri birbirini tamamlayan iki öğedir. Türkünün daha kalıcı olması ezginin varlığıyla mümkündür. Ezgiye güzellik sağlayan türkü sözleri, müzikte gaye değil araçtır. Melodinin daha rahat anlaşılmasına yardımcı olur. Bu bakımdan sözler ile melodi arasında bir uyumluluğun olması...
  2. Konularina GÖre TÜrkÜler

    Konularina GÖre TÜrkÜler

    yiğitlik türküleri konularına göre türküler konularına göre türkü çeşitleri türkülerin konuları tören türküleri Türküler bir fert tarafından ortaya konulan ve zamanla asil söyleyeni unutulan, şahsa veya topluma ait herhangi bir konuyu aksettiren eserlerdir. Bu konu, doğumdan ölüme kadar insani ilgilendiren ayrılık, aşk, düğün, deprem, kıtlık, sel vs. gibi felâketler, öldürme, eşkıyalık,...
  3. yapılarına göre türküler

    yapılarına göre türküler

    Türkülerin belirli bir şekli yoktur. İki mısralı türküler olabildiği gibi koşma, mani tarzında yahut bentlerle kurulmuş türküler de vardır. Koşma yahut mani olarak bildiğimiz şekiller türkü nağmesiyle söylendiğinde adı geçen şiirlerden ayrılır. Çünkü halk, ezgi ile söylediği parçaları türkü olarak niteler. Koşmalar bilindiği gibi söyleyeni belli şiir türleridir. Ne var ki, halkın benimsediği...
  4. ezgilerine göre türküler

    ezgilerine göre türküler

    ezgilerine göre türküler Ezgi ile türkü sözleri birbirini tamamlayan iki öğedir. Türkünün daha kalıcı olması ezginin varlığıyla mümkündür. Ezgiye güzellik sağlayan türkü sözleri, müzikte gaye değil araçtır. Melodinin daha rahat anlaşılmasına yardımcı olur. Bu bakımdan sözler ile melodi arasında bir uyumluluğun olması esastır. (Türk halk müziğinin en bariz özelliklerinden birisi; yapısında...
  5. konularına göre türküler

    konularına göre türküler

    düğünlerde söylenen türküler hani bu kızın hatun anası türküsü güvertede gezerken bayıldım kaldım dinle güvertede gezerken bayıldım kaldım sözleri Türküler bir fert tarafından ortaya konulan ve zamanla asil söyleyeni unutulan, şahsa veya topluma ait herhangi bir konuyu aksettiren eserlerdir. Bu konu, doğumdan ölüme kadar insani ilgilendiren ayrılık, aşk, düğün, deprem, kıtlık, sel vs. gibi...

Sayfayı Paylaş