Bir Lideri Rezil veya Vezir Eden An'lar

Bilge Gökçen

Yeni Üye
Üye
Bir Lideri Rezil veya Vezir Eden An'lar
ABD''nin en prestijli üniversitelerinden UCLA''in duygusal zeka uzmanı profesörlerinden Mark Gouston, iş dünyasındaki liderlerin performanslarını artırmak üzere çalışmalarıyla tanınıyor. Dünyanın en önde gelen yönetim dergilerinden Fast Company yazarlarından olan Gouston, "akıllı" diye tanımladığı iş liderlerinin sorunlarla baş ederken kullandıkları 10 stratejiyi özetlemiş. Gouston''a göre bu 10 maddelik liste, akılı liderlerin hayatını, kariyerini ve şirketlerini mahvetme potansiyeline sahip. Arkasında uzun yılların birikimi ve kısa ama öz bir başarı / başarısızlık reçetesini aynı anda barındırdığı için paylaşmak istiyorum:

1. Yüzleşmekten kaçınmak Lider ne kadar sert ve güçlüyse yüzleşmekten o kadar korkar. Altında çalışanları üzmemek için böyle davranıyor gözükse de asıl neden, duruma kızan birinden gelebilecek tepkiden çekinmesidir. Zira her lider, önceden kestiremediği bir reaksiyonla karşılaşıp hem kendinin hem de durumun kontrolünü kaybetmekten çok korkar.

2. Danışman tutup onlara kulak asmamak Pek çok lider yönünü bulmak, stratejisini belirlemek için dışardan bir göze ihtiyacı olduğunu bilir. Ama daha önceki alışkanlıklarına öyle bir esir olur ki, dışarıdan satın aldığı bu hizmetin değişim yaratmadaki gücünü küçümser ve başarısızlığa mahkum olur.

3. Yanıldığını kabul edememek Liderlerin yanılgıyı kabul etmedeki en büyük zorluğu, başka alanlardaki hatalarının da ortaya çıkması korkusudur. Bu endişe, doktora gidince pek çok hastalığı olduğunu öğrenmekten korktuğu için kontrolleri sürekli ertelemeye benzer.

4. Gerçekle yüzleşmekten kaçınmak Bu, üçüncü madde kapsamına girer. Lider, baş etmesi gereken pek çok şeyi fark ve kabul etmenin kendisini aciz bırakacağından, başarılı olmaktan alıkoyacağından korkar.

5. Zarardan dönmek için yeterince beklememek ya da çok uzun beklemek Başarısız olan bir alana zaman, para ve efor sarf eden liderler, yatırdıklarının karşılığını alamayacaklarını kabul etmekte zorlanır. Veya tersine bazıları da, altlarındaki ekibin sonuç alması için yeterince bekleme zahmetine katlanamadıkları için erken karar değiştirerek başarısızlığa imza atarlar.

6. Uygulamaya değil stratejiye fazla zaman harcamak Bu genelde büyük danışmanlık şirketlerinin de sorunudur: Sorun olağanüstü analiz edilmesine rağmen teoride müthişmiş gibi gözüken çözüm önerisinin pratikte uygulanamaz olması! Bu liderlerin de içine sık düştüğü bir hatadır.

7. İçgüdüleri ihmal edip raporlara güvenmek Bir önerinin mantıklı olması, gerçekçi ve doğru olduğunu göstermez. Mantık, kendi davul sesi eşliğinde bir öncekinin önüne atılan adımlardan oluşan bir süreçtir ve bu özelliği sayesinde insanı bazen gerçeklikten hızla uzaklaştırır.

8. İçgüdülere fazla güvenmek Bazen içgüdüler, bilimsel sonuçları bile istediğimiz gibi görmemize, okumamıza, yorumlamamıza neden olabilir. Hatta bazen araştırmacının bir sonuca daha yatkın olması, farkında olmadan işin bilimselliğini etkileyecek biçimde davranmasına bile neden olabilir.

9. Favori çalışanlar seçmek Bazı çalışanları diğerlerinden daha fazla önemsemek, favoriler arasında olmayanların performansını ciddi biçimde etkiler. Liderin manipülasyona açık olması, saygınlığına da gölge düşürür.

10. Anlayamadıklarını önemsizleştirmek Bir şeyin önemsiz olduğuna kendinizi inandırmanız, artık o konuyla ilgilenmeyeceğiniz anlamına gelir. Ancak bazen önemsizleştirdiğiniz şeylerin, kariyerinizin sonunu hazırlayacak kadar önemli olduğu sonradan ortaya çıkabilir.
 
Geri
Üst