yurt dışındaki eğitimle ilgili önemli hususlar

RoCCo

Yeni Üye
Üye
yurt dışındaki eğitimle ilgili önemli hususlar
personal statement örnekleri
SİLUET
07-23-2007, 21:23

yurtdışındaki eğitimle ilgili önemli hususlar

Yurtdışında yüksek öğrenim yapmayı düşünenlerin akademik kariyer ve profesyonel derece ayrımına dikkat etmeleri gerekir. Ülkemizdeki uygulamandan farklı olan bu durum özellikle, Hukuk, Mimarlık, Gazetecilik alanlarında Amerika, İngiltere veya Kanada'da yüksek öğrenim yapmayı düşünenlerin mutlaka bilmeleri gereken bir ayrımdır.

Akademik kariyer yapmak üzere bir okula başvuru kararı vermek ciddi bir düşünme sürecini gerektirir. Akademik kariyerde harcayacağınız zaman, para ve enerji önemli olduğundan elbette kendi görüşlerinizi dikkatlice analiz etmek isteyeceksinizdir. Başvurularınızı yapmadan önce ilgi alanlarınızı ve hedeflerinizi belirlemeli, hangi programlara kabul şansınızın olduğunu öğrenmeli ve belli bir programı takip etme hususunda kendinize ait sebeplerinizi netleştirmelisiniz.

Akademik kariyer yapmak isteği arkasında iki önemli sebep vardır ve eğer düşünceleriniz bunlardan birine dayanıyorsa muhtemelen doğru kararı vermiş olacaksınız. Tıp ve hukuk vs. dallarında üniversite öğrenimi, kariyer yapmanızı ve uzmanlaşmanızı gerektiren bir eğitim süreci demektir ve bu yüzden ileri derecede bir eğitimi zorunlu kılmaktadır. Bir diğer güdülenme ise kariyer hedefleriniz veya kişisel tatmin için çok önemli olduğuna inandığınız bir alanda ihtisas yapmaktır.

Alınabilecek Dereceler
Geleneksel olarak akademik kariyer, bilgiyi kazanma, nakletme ve belli bir akademik alanda özgün çalışma sonucu elde edilir. Özgün bir araştırma neticesi elde edilen en yüksek derece doktoradır (PhD). Akademik kariyere karşın profesyonel eğitim, bilgi ve becerinin pratikte uygulanmasını vurgulamaktadır. Örnek olarak tıp, ticaret ve hukuk alanlarını verebiliriz. Doktora seviyesinde bu alanlar için İşletme Yönetimi Doktorluğu (DBA), Hukuk/Yargı Doktorluğu (JD) ve Tıp Doktorası (MD) örnek verilebilir.

Bir çok alanda alınabilecek mastır dereceleri akademik veya profesyonel yönelimli olabilir. Birçok sahada mastır derecesi ise istihdam için istenen tek derece olabilir. Bu güzel sanatlar (MFA - Master of Fine Arts), kütüphane bilimi (MLS - Master of Library Science) ve sosyal çalışmalar için (MSW - Master of Social Works) geçerlidir.

Bazı öğrenciler bir enstitüden mastır derecesi almaya karar verir, ardından doktora için başka bir çalışma yada üniversite seçer. Bu, sağlam bir temel edinmek için iyi bir yol olabilir: belirli bir yönelimi olan master programından sonra farklı bir eğilimi olan doktora programı seçmiş olursunuz. Bu yol izlendiğinde yüksek öğrenimin toplam süresi bir şekilde uzarsa da muhtemelen çok fazla olmayacaktır.

Son zamanlarda geleneksel akademik ve profesyonel programlar arasındaki fark iyice azalmıştır. Son otuz yılda akademik kariyer eğitimi yönünü değiştirmiş, birçok program kendi şekillerini ve odaklandığı alanları yeniden tanımlamıştır. birçok araştırma merkezleri ve enstitüleri mevcuttur ve yüksek öğrenim programları disiplinler ve bölümler-arası özellik taşımakta. Öte yandan kampus dışı akademik yüksek öğrenim programlarının sayısı ikiye katlanırken part-time akademik kariyer programlarının sayısı da artmıştır.

Birçok konuda öğrencilerin akademik ve profesyonel çalışmalarını birleştirmek için, kolej ve üniversiteler birleşik derece (combined degree) programları oluşturmuşlardır. Bu gibi değişmeler sonucunda ise şu andaki ihtiyaçlarınız gibi uzun vadeli hedefleriniz için de en uygun programı belirlemek için bir seçme şansına sahipsiniz.

Uzmanlaşma ve Araştırma Programlarını Tercih Ederken
Bir uzmanlaşma alanını ve programını seçerken kullanabileceğiniz birçok bilgi kaynağı mevcuttur. Bu yazının amacı da başvuru yaparken ve uzmanlaşma alanlarına veya programlara müracaatta iyi bir başlangıç yapmanızı sağlamaktır. İlgi duyduğunuz sahalar için gerekli bilgi, bu sahalarda hangi programların olduğu, dereceler, araştırma kolaylıkları, öğretim görevlileri ve ekonomik yardım kaynakları, okul ücreti, diğer masraflar ve gerekli başvuru şartları bu konudaki temel başlıklardan bazılarıdır.

İlgi duyduğunuz alanla ilgili, tanıdığınız akademisyenlerle, eğitim danışmanlarıyla konuşun, araştırma için en iyi programlar konusunda tavsiyelerini sorun. Ayrıca, adaylarda aradıkları nitelikler konusunda da size bilgi verebilirler.

Tecrübeli eğitimcilerin değerli perspektifi, mutlaka dikkate alınmalı ve gözden kaçırılmamalıdır. Ayrıca, ilgi alanınızda okuyan akademik kariyer öğrencileriyle de konuşun, onların tavsiyeleri de sizin için değerli olabilir.

Çalışacağınız alan hakkındaki kararınız araştırmaya olan ilginize bağlıdır. yada belli bir kariyer hedefi için akademik çalışma yerine profesyonel bir programa devam etmek isteyebilirsiniz. Her iki durumda da başvuracağınız enstitüleri sınırlayarak, kendi disiplininizdeki güncel araştırmaların yer aldığı yayınlara bakabilirsiniz. İlgilendiğiniz alana ilişkin profesyonel dergilerden ilgilendiğiniz konunun uzmanlarının nerede ders verdiklerine, temsil edilen okullara ve araştırma enstitülerine dikkat edin. Bunlar disiplinin mahiyeti konusunda fikir verecektir.

Akademik kariyer yapmayı planladığınız bölümün tanınmışlığı öğretim görevlilerinin tanınmışlığına bağlıdır ve bazı disiplinlerde tanınmış birinin gözetiminde çalışmak, bir kolej veya üniversitenin prestijli ismi altında çalışmaktan daha iyidir. Belirli alanlarda yüksek öğrenim fonları genelde belli bir araştırma projesine bağlıdır ve bunun sonucu olarak projeyi yöneten kişiler denetimindedir. Sonuç olarak birçok Ph.D adayları (ve profesyonel olmayan master derecesi adayları) bir danışman ve çalışmaları yürüten ve denetleyen komiteden bir veya birkaç üye seçmelidir. Çoğu zaman bu seçim birinci sömestr içerisinde yapılmaktadır, bu yüzden çalışmalara başlamadan önce öğretim üyeleri hakkında edinebildiğiniz kadar bilgi edinmeye çalışmanız gerekir. Çeşitli bölümlerin öğretim görevlileri hakkında araştırma yaparken şu soruları göz ününde bulundurmanız gerekir:

  • Bu kişilerin akademik eğitimi nedir?
  • Araştırma çalışmaları nelerdir?
  • Eğitim ve öğrenci gelişimine yaklaşımları nasıl?

Bir programın eğitim yönünden kalitesini değerlendirmek için başka önemli faktörler de mevcuttur. İlk olarak ne tür öğrenciler programa kayıt oluyor? Programın tamamlanması sonrası akademik kabiliyetleri, başarıları, yetenekleri, coğrafi temsil güçleri ve mesleki başarıları nelerdir? İkinci olarak, programın kaynakları nelerdir? Ne çeşit finansal desteklere sahip, kütüphane yeterliği, laboratuvar malzemeleri ve bilgisayar kullanım olanakları nelerdir? Üçüncü olarak program, müfredat ve hizmet bağlamında ne sunuyor? Programın amaçları nelerdir? Sunulan dersler nelerdir? İşe yerleştirme ve öğrenci danışma hizmetleri nelerdir? Öğrenci-öğretim görevlisi oranı nedir ve aralarındaki iletişim nasıldır? Stajyerlik, asistanlık ve diğer deneyimsel eğitim olanakları nelerdir?

Belli bir enstitünün ya da okulun belirli bir alandaki tanınmışlığını değerlendirirken, yayınlanmış yüksek öğrenim programlarına dair değerlendirmelere de bakabilirsiniz. Her yerde geçerli tek bir değerlendirme sistemi yoktur, bu yüzden mümkün olduğunca farklı değerlendirmelere bakmak ve yalnız birine önem vermemek akıllıca olur. Birçoğu "yaşıt değerlendirmesi" adı verilen bir sistemi kabul etmektedir. Bu sistem saygın ve bilim adamlarının okula dair değerlendirmelerine dayanır. Çoğu akademisyen, bu şekildeki değerlendirmelerin genelde kalitenin geleneksel tanımlandırılmasına dayandığı kanaatindedir -öğretim üyelerine ait bilimsel yayınlar gibi, ve akademik mükemmelliğin tek kıstası araştırma odaklı olmak şeklinde bir yargının oluştuğunu düşünürler. Bu tür değerlendirmelere vereceğiniz önem hedeflerinizin araştırma temelli olup olmamasına bağlı olarak değişecektir.

Araştırmalarınız için bir diğer araç internet'tir. Bir enstitünün web sitesinin yanı sıra, daha çok gayri resmi bilgi edinmek için mesela öğrencilerin öğretim üyelerine dair değerlendirmeleri, suç istatistikleri, öğrenci gazetesindeki yazılar, mezunlara ait internet sayfaları gibi kaynaklara bakabilirsiniz. İyi bir akademik kariyer okulu programı araştırması için etkili araçlardan bazılar şunlarıdır:
  • E-posta
  • Liste hizmetleri
  • e-posta grupları
  • Bildiri bölümleri
  • Chat (sohbet) odaları

Başvuru İşlemleri
Zaman Çizelgesi
Başvurularınızı zamanında bitirebilmek için gerekli bilgileri erkenden elde etmek önemlidir. Yurtdışında üniversiteye aday olmadan 1.5 yıl önceden başvuru işlemlerine başlamak tavsiye olunur. Öte yandan bu konuda bazı istisnai durumlar mevcuttur. Ancak bu şekilde tavsiye mektuplarınız ve kabul testlerinizi işleme zamanında sokabilirsiniz.

Amerikan Sağlık Kolejleri Başvuru Servisi'ni (AMCAS) kullanan tıp okulları için Ağustostan; erken başvurular için (aday kayıt zamanından bir yıl önce) bahar sonu yada yaza (derslerin başladığı güz dönemi öncesi) kadar farklı başvuru tarihleri vardır. Güz dönemi giriş tarihlerinde son başvuru Ocak ve Mart ayları arasıdır. Birçok okulun, kayıt kabulleri için erken başvuruları tercih ettiğini göz önüne almalısınız. Okullara erken başvurular birçok yönden avantajlıdır. Mesela böyle bir hareket sizin programa karşı olan hevesinizi gösterdiği gibi başvurularınızın öznel yönden de sizin avantajınıza olacak şekilde değerlendirilmesinde kayıt kabul komitesine daha çok zaman vermektedir. Başvuru sahipleri aşikar bir biçimde okul standartları altında değilse erkenden reddedilmezler.

Aşağıda başvuru yapacak kişiler için ideal olan bir zaman çizelgesi vardır.
Başvurudan 6 ay önce:
  • İlgili alanları, enstitüler ve programların araştırılması,
  • Başvuru için gerekli şartlar için danışmanlarla görüşme,
  • Yüksek öğrenim başvuru sınavlarına kaydolma ve hazırlanma,
  • Burslar için gerekli araştırmaların yapılması,
  • Mümkünse tavsiye mektuplarının alınması

Başvurudan üç ay önce:
  • Yüksek öğrenim başvuru testlerine girilmesi,
  • Başvuru materyallerinin istenmesi
  • Başvuru yazısı / essay yazılması,
  • Kayıt kabul politikalarının ve son başvuru tarihlerinin kontrol edilmesi,

Sonbahar, kayıttan 1 yıl önce:
  • Tavsiye mektuplarının alınması,
  • Akademik kariyer kabul testlerine girilmesi (henüz girmediyseniz),
  • Tamamlanmış başvuruların gönderilmesi

Bahar, güz kaydı öncesi:
  • Son başvuru tarihinden önce, başvuru evraklarınızın tam olup olmadığını kurumlarla irtibata geçerek öğrenin
  • Başvurularınızı kabul eden enstitüler üzerinde düşünün
  • Seçtiğiniz üniversiteye depozito gönderin
  • Size kabul veren diğer kolej veya üniversiteleri tercihinizden haberdar ediniz, böylelikle bu üniversite ve kolejlerdeki bekleme listelerindeki öğrencileri kabul edebilsinler.
  • Size tavsiye mektubu veren kişilere teşekkür mektupları gönderin ve onları başarınızdan haberdar edin.

Müracaat ettiğiniz okulların son başvuru tarihleri çok erkense, tıp okullarında olduğu gibi, yada son anda bir yüksek öğrenim kurumuna başvuru kararı verdiyseniz bu zaman çizelgesine göre hareket edemeyebilirsiniz. Her durumda başvuru gerekliliklerini unutmayınız ve okulların son başvuru tarihlerine riayet ediniz. Eğer son başvuru tarihlerine yetişmeniz mümkün değilse enstitüyle temas kurarak gecikmiş başvuruların kabul görüp görmeyeceğini öğrenin.

Başvuru formu, okula dair bilgi ve gerekli diğer belgeleri, okula açık bir biçimde yazacağınız yazıyla isteyebilirsiniz.

Başvuru İçin Talep Edilenler
Kolej ve üniversiteler genelde özel bir yüksek öğrenim kabul testine gereksinim duyarlar ve bazen bölümlerin de kendilerine ait koşulları olabilir. Testlerde elde ettiğiniz sonuçlar, programlardaki muhtemel başarınıza dair tahminde bulunulmasına yardımcı olur. Çoğu programda 3 yada 5 sene önce girilen sınav sonuçları kabul edilmez.

Not Çizelgesi: Transkript
Kabul komiteleri yüksek öğrenim çalışmalarınız için yaptığınız akademik hazırlığı değerlendirmek için resmi not çizelgeleri (transkript) isteyeceklerdir. Notlarınız önemlidir ancak tek başına değerlendirilmektedir; aldığınız derslerin zorluğu ve toplam ders yükünüz, okuduğunuz üniversitenin tanınmışlığı da incelenmektedir. Not çizelgenizin akademik kariyer yapmak istediğiniz okula gönderilmesi için okulunuzla irtibata geçin.

Tavsiye / Referans Mektupları
Tavsiye mektubu isteyeceğiniz kişilerin seçimi zor olabilir ve çoğu yüksek öğrenim kurumu iki veya üç tavsiye mektubu ister. Akademik programlar için öğretim üyelerinden tavsiye mektupları almak gerekirken mesleki programlar için o alandaki profesyonellerden alacağınız akademik olmayan tavsiye mektupları idealdir. Gerçekte bu akademik olmayan tavsiye mektupları, öğretim üyelerininki kadar itibar görecektir.

Referansları seçme işlemine başlamak için sınıfınızdan, boş vakit etkinliklerinizden veya iş hayatınızdan tanıdığınız kişilere başvurmanızda fayda var. İyi bir referans mektubu yazarı, bir takım özelliklere sahip olmalıdır. Bunlardan bazıları şunlardır:
  • Hakkınızda yeteri kadar bilgi sahibi olmalı,
  • Sizi birçok yönden tanımalı,
  • gördüğünüz öğrenim ve başvuru yaptığınız enstitülere dair bilgi sahibi olmalı,
  • Kabul komitesi tarafından tanınmalı ve böylece tavsiyesinin belli bir önemi olmalı,
  • Yazılı iletişimde belli bir yetkinliğe sahip olmalı.

Kriterlerin tümüne sahip bir kimse bulmak pek mümkün değildir. Bu yüzden bu kriterlerden en fazlasına sahip olan kişiyle temas kurunuz. Tavsiye mektupları için yardım alacağınız kişiye karar verdikten sonra ne şekilde bu kişiden yardım isteyeceğinizi düşünmelisiniz. Hakkınızda referans mektubu yazacak kadar sizi tanıdıklarını düşünüyorsanız bunu onlardan isteyebilirsiniz. bu talebinizi sömestr içerisinde geç bir tarihte bildirmek kısıtlı zaman sebebiyle tereddüt etmelerine yol açacaktır. Mümkün olduğunca erken davranın. Onlardan randevu talep ediniz. Randevuya, tavsiye formları, adresli ve pullu zarflarla geliniz. Sizin lehinize, iyi bir yazı yazmaları için görüşlerini destekleyecek çeşitli materyaller de verebilirsiniz. Bunlar:
  • Not çizelgeleri,
  • Başvuru yazınızın (essay) bir örneği,
  • Özgeçmişiniz,
  • Tez yada araştırma çalışmalarınızdan bir örnek olabilir.

Tavsiye formunda mektubu görmek isteyip istemediğiniz sorulur. Karar vermeden önce yazı istediğiniz kişilerle tavsiyenin gizliliği hakkında konuşun. Çünkü çoğu öğretim üyesi tavsiye mektubunun gizli kalmaması halinde tavsiye yazmayı reddetmektedirler. Bu onların olumsuz bir yazı yazacağı anlamına gelmez, tavsiyenin gizli olması halinde başvurunuzun daha büyük önem taşıyacağına inanırlar. Tavsiye mektuplarını görme hakkından vazgeçmeniz, tavsiye mektubunun geçerliliğini arttıracaktır.

Lisans eğitiminiz sonrası hemen yüksek öğrenim düşünmüyor, bir süre aradan sonra bunu planlıyorsanız okulunuzda, şayet böyle bir olanak sunuluyorsa, size ait bir dosya açılarak tavsiye mektuplarınızın bu dosyada muhafaza edilmesini talep edebilirsiniz. Eğer böyle bir dosya açmadıysanız, birkaç sene iş hayatından sonra üniversiteye dönüp tavsiye mektubu için öğretim görevlilerinden yardım istemek ve tavsiye mektubu almak zor olabilir. Böyle bir durumda başvuru yapmak istediğiniz okulla bağlantı kurun ve sizin durumunuzdaki bir öğrenci için nasıl bir politika izlendiğini sorun. Tavsiye mektuplarından vazgeçip, işinizle ilgili sorumlu kişiden alabileceğiniz tavsiye mektuplarının yeterli olacağını söyleyebilirler ya da size bir enstitüde alakalı derslere kaydolarak program tamamlandığında öğretim görevlisinden tavsiye mektupları almanız önerilebilir. Program politikaları okuldan okula değişebileceğinden bunları her okul için ayrı ayrı kontrol etmek gerekir.

Başvuru Yazısı: Essay
Bir essay yada akademik ve kişisel durumunuza dair bir yazı (personal statement) yazmak başvuru işleminin en zor tarafını oluşturmaktadır. Bu açıdan okulların koşulları oldukça farklı olabilir. Bazı programlar sadece akademik kariyerle ilgili çalışmaları niçin istediğinize dair bir iki paragrafı yeterli görürken bazıları akademik kariyerle ilgili motivasyonunuzu güçlü ve zayıf olduğunuz yönleri, en büyük başarılarınızı, bazı muhayyel sorunlara önerdiğiniz çözümleri belirten beş veya altı ayrı yazı isteyebilir.

Bir 'essay' yada 'personal statement' esas itibariyle düşünce ve amaçlarınızın ifade edilmesidir. Bu yazılar genellikle kişinin geçmişne dair bilgi içerir ancak enstitü sizden özel olarak otobiyografik bilgi istemezse bu alanda bilgi vermeniz gerekmez. 'Personal statement' kişisel özelliklerin ifadesi isteniyor olsa bile ihtimaller sonsuzdur. Çünkü böyle bir durumda izlenmesi gereken belli bir format yoktur ve otobiyografik yazı yazsanız dahi kronolojik sıra takip etmek zorunda değilsiniz. Amacınız geçekten açık olmalı ve ne istediğini bilen bir anlatımla seçtiğiniz çalışma sahasına olan hevesinizi belirtecek biçimde yazmalısınız. Kompozisyonunuz yazma yeteneğiniz ve daha önemlisi düşünüş sisteminizin netliği, odak noktası ve derinliğini göstermelidir.
Bu konuda essay dosyamızda ayrıntılı bilgi bulabilirsiniz.

Mülakatlar, Çalışmalarınız ve Özel Yetenek Sınavları
Bazı akademik kariyer programları sizinle mülakat için okula gitmenizi isteyebilir. Bazı alanlarda ise yaptığınız çalışmalardan örnekler görmek sözlü bir değerlendirme yapmak isteyebilirler.

Mülakatlar
Mülakatlar genellikle tıp ve işletme okullarında gerekebilir. Bir mülakat enstitünün kabul komitesini çok iyi bir dişçi, doktor veya müdür olabileceğiniz hususunda ikna etmek için çok iyi bir fırsattır.
Mülakat yapan kişiler sizin teknik bilginizden çok düşünme şekliniz, problemlere yaklaşımınız, düşünme yeteneklerinizle ilgilenir. Bazı mülakat görevlileri "kürtaj hakkında ne düşünüyorsunuz" gibi veya hayali, bir durum ortaya koyup olayı nasıl ele alacağınız gibi karmaşık sorular sorabilirler. Şunu kesinlikle unutmayınız; mülakat görevlileri sizin ne düşündüğünüzden ziyade nasıl düşündüğünüzle ilgilenmektedirler. Mülakat görevlilerinin şu şekildeki sorularıyla karşılaşabilirsiniz:
  • Yüksek öğrenim çalışmalarınızla ilgili motivasyonunuz
  • Kişisel felsefeniz
  • Kariyer hedefleriniz
  • İlgili araştırmalarınız, iş deneyiminiz ve ilgi alanlarınız
Yüksek öğrenim mülakatına iş mülakatına hazırlandığınız gibi hazırlan. Sorulabilecek sorular ve vereceğiniz cevaplar üzerinde düşünün. Fırsat verilirse mülakat görevlilerine kendiniz hakkında söylemek isteyeceğiniz şeylerle ilgili konuşunuz. Bir iş görüşmesine gider gibi giyinin.
Genel olarak mülakatlar hakkında daha fazla bilgiye kariyer&staj rehberimizin mülakat bölümünden ulaşabilirsiniz.

Çalışmalarınızdan Örnekler: Portföy
Resim, heykeltıraşlık, gazetecilik, çevre tasarımı ve görsel yaratıcılık isteyen diğer sahalar gibi birçok akademik kariyer programı başvurunuzun bir parçası olarak önceki çalışmalarınızdan örnekler isteyebilir. Portföy şeklinde de adlandırabileceğimiz bu bölüm sizin yetenek ve kabiliyetlerinizle ilgili ileriki çalışmalarınız hakkında bilgi vereceği gibi sizin şu ana kadar yaptığınız çalışmalar ve deneyiminizi de yansıtır. Grafik tasarımıyla ilgili bir programa başvurursanız sizden hazırlamış olduğunuz afiş, ilan, poster ve broşürlerden örnekler teslim etmeniz istenir. Bazı programlar sizinle öncelikle mülakat yapmak ve portföyünüzü de bu görüşmede getirmenizi isteyebilir. Portföyünüzü önceden göndermeniz istenmez ve mülakat sonrası okulda bırakmanız istenmeyebilir, çünkü kaybolma riski vardır. Ancak önceden gönderirseniz risk size aittir ve her bir parçaya adınızı ve adresinizi yazmalısınız.

Sözlü Değerlendirmeler
Portföy gibi sözlü değerlendirmeler de yetenek ve kabiliyetlerinizin görülmesi açısından önem taşımaktadır ve tiyatro, dans ve müzik gibi programlarda bu yöntem uygulamaktadırlar. Bütün programlar belli bir yeterlik seviyesi aradığı halde, standartlar çalışma alanlarına göre değişir. Müzik Eğitimi gibi belli bir performansa ihtiyaç duyulmayan alanlarda sadece üniversitenizde bu alanda yeterlilik seviyesine ulaşmış olduğunuzu göstermeniz yeterlidir. Fakat performans isteyen alanlarda sözlü değerlendirme yüksek öğrenim başvurularında çok büyük önem taşımaktadır. Programlar bazı şartlar belirlemiştir: hangi materyalin uygun olduğu, performansın süresi ve ezbere mi olacağı vs. gibi.

Gösteri canlı veya teybe kaydedilmiş şekilde olabilir, ama canlı bir gösteri her zaman daha çok tercih edilmektedir. Profesyonel müzisyenler belirli standartlara göre gösteriyi değerlendirirler.

Başvuruların Tamamlanması ve Sunulması
Yüksek öğrenim okulları başvuru formlarının doldurulması konusunda çok çeşitli işlemler belirlemiştir. Bu yüzden bütün enstitülerin açıklamalarının dikkatle okunması gerekmektedir. Bazıları tüm başvuru evrakının -tavsiye mektupları dahil- bir arada, bir paket halinde gönderilmesini ister. Bazıları ise -mesela tıp okulları- iki basamaklı bir başvuru süreci uygulamaktadır. Bu sistem önce bir ön başvuru formu doldurulup gönderilmesini, bu uygun görüldüğü takdirde ikinci grup belgeler ve başvuru ücretinin gönderilmesi söz konusudur. Okulların kurallarına ayrı ayrı dikkat edin.

Kabul Kararları
Çoğu kuruluşta akademik kariyer okulları bütün başvuru materyallerinizi aldığında, dosyanızı doğrudan akademik bölüme göndermektedir. Daha sonra öğretim üyelerinden oluşan bir komite kabulde son kararı verecek olan yüksek öğrenim baş sorumlusuna (genellikle yüksek öğrenim dekanı) sizin için tavsiyede bulunur. Çoğu kuruluşta mesleki/profesyonel okullar yüksek öğrenim ofislerinden bağımsız hareket etmektedir, başvurular buralara doğrudan sunulabilir ve kabul kararını kendileri verir.

Genellikle bir öğrencinin not ortalaması, tavsiye mektupları ve kabul testlerindeki puanları kabul komitesi tarafından öncelikle göz önüne alınan faktörlerdir. Ayrıca lisans eğitiminin uygunluğu, mülakat, yaratıcı yetenek göz önüne alınmaktadır. Normalde öğrencinin tüm özellikleri incelenir ve farklı yönlerin ağırlığı programlara göre değişir.
Çok az olmakla beraber bazı kurumlar kabul kararlarını yalnız rakamlara dayanarak verirler: test sonuçları ve not ortalaması gibi. Yüksek Öğrenim Kayıt Sınavları Konseyinin araştırmaları göstermiştir ki öğretim üyeleri notlar ve tavsiye mektuplarına GRE puanlarından daha fazla önem vermektedir (Oltman ve Hartnett, 1984). Bu araştırma göstermiştir ki yüksek öğrenim kayıt sınavlarından alınan puanlar genelde inanıldığı kadar önemli değildir; ama bu programdan programa değişiklik gösterecektir.

Başvuru yapan kişilerin reddedilme sebeplerinden bazıları şunlardır:
  • Lisans eğitiminde yetersiz müfredat
  • Zayıf notlar veya gerekli akademik koşulların eksikliği
  • Kabul testlerinden düşük puanlar
  • Olumsuz yada yetersiz tavsiye mektupları
  • Başarısız mülakatlar, portföy veya sözlü değerlendirmeler
  • Gönüllü yardım çalışmaları, araştırmalar gibi müfredat dışı etkinliklerin olmayışı

Başvurduğunuz yere girme şansınızı arttırmak için başvuru yaptığınız enstitünün standartlarını kendi yeterliklerinizi realist olarak değerlendirin. Ayrıca son başvuru tarihlerini geçirme ve formların eksik doldurulması başvurunuzun reddi için bir sebeptir. Not çizelgenizin ve tavsiye mektuplarının zamanında ulaşmasına da dikkat edin.

Yabancı Bir Öğrenci Olarak Bilmeniz Gerekenler
Türkiye'den giden bir öğrenci olarak akademik kariyer için başvuran öğrencilere uygulanan prosedürün aynısı sizin için de uygulanacaktır. Öte yandan sizden bunlara ilave olarak bazı isteklerde de bulunulabilir.

Bir akademik kariyer öğrencisi olarak başarınızın İngilizce'yi anlama, yazma, okuma ve konuşma kabiliyetlerinize bağlı olacağından, TOEFL testine veya buna benzer bir teste girmeniz gerekecektir. İki veya daha fazla yıl ana dili İngilizce olan bir ülkede lisans yada yüksek lisans eğitimi aldıysanız TOEFL sınavına girmeniz gerekmeyebilir. Unutmayın ki bu ayrıcalık bütün okullar için geçerli değildir. Bazı okullar buna rağmen TOEFL sınavına girmenizi isteyebilir. Testlerden alınması gereken puanlar değişebilmektedir, ama bazı okullar düşük puanlı öğrencileri program öncesinde yada esnasında okulun yoğun İngilizce takviye programına kaydolmak şartıyla kabul eder. Bu konuda politikalarını okullardan öğrenmeniz tavsiye olunur.

İngilizce test sonuçlarının yanında akademik not çizelgenizin İngilizce tercümesi de başvurunuza eklenmelidir. Ayrıca, başvuru esnasında sizden bazı aşı ve sağlık belgeleri ve yeterli mali kaynağa sahip olduğunuza dair belge istenebilir istenebilir. Ancak bazı okullar, burs başvurusunda da bulunabileceğinizi göz önüne alarak öğrenciye şartlı kabul verip mali durum bildirimini kaydın son aşamasında isteyebilir.

Akademik kariyer programlarına kabul edilip yeterli mali kaynağa sahip olduğunuzu gösteren belgeleri gönderdiğinizde okul size I-20 formu veya IAP-66 (göçmen olmayanlar için sertifika) gönderir. Siz bu belgeye ilaveten pasaport ve ekonomik durum belgelerinizle birlikte Amerikan büyükelçiliğine yabancı öğrenci vizesi ( I-20 Form ile F1 veya IAP-66 Formuyla J-1) almak için başvurmalısınız. (Bazı okullar tüm programın masraflarını karşılayacak mali kaynak göstermenizi isterken bazıları kaynakların devamına dair belge göstermeniz halinde yalnız ilk sene için ister).

Üniversitenize ulaştığınızda yabancı öğrenci danışmanıyla görüşebilirsiniz. Bu kişinin görevi yabancı öğrencilerin akademik ve sosyal düzeyde uyumunu sağlamaktır. Danışman, yeni öğrencilere yönelik Amerikan kültürünü ve dil programları, kampüs turları, tarihi yerlere geziler içeren programlar düzenler. Danışmanlar seyahat ve işle ilgili sorunlarınızla ilgilendiği gibi ekonomik meselelerle de ilgilenir. Ayrıca ABD göçmen kanununun gerektirdiği üzere, vizenizin kopyalarını bir dosyanızda tutarlar.
Ayrıca Amerika'da yüksek öğrenim görmek isteyen öğrencilere yardım etmek amacıyla dünyanın her tarafında kar amacı gütmeyen eğitim organizasyonları mevcuttur. Bu organizasyonlara dair bilgi elde etmek ve irtibat kurma için Türkiye'deki Amerikan konsolosluğuna başvurabilirsiniz
 
Geri
Üst