1. Bilge Gökçen

    Bilge Gökçen Yeni Üye Üye

    Kayıt:
    27 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    11.882
    Beğenilen Mesajlar:
    117
    Ödül Puanları:
    0

    Anlama Gücünün Geliştirilmesi

    Konu, 'Rehberlik' kısmında Bilge Gökçen tarafından paylaşıldı.

    unutmamak için ne yapmalı okuduğunu anlamak okuduğunu anlamak için ne yapmalı unutmamak anlamayı geliştirme yolları Anlama Gücünün Geliştirilmesi
    Öğrenmek, anlamak demektir. Anlama gücünün geliştirilmesi için konunun dikkatle okunması, öğrenilenlerin eski bilgiler ile benzerlik ve bağıntısının kurulması, örneklere dikkat edilmesi, okunulan konunun ana fikrinin ortaya çıkarılması hususları üzerinde durulması gerekir. Not : Aşağıdaki başlıklar ayrıca sayfanın yanında kutu içinde yer alsın Bütün, Parça-Bütün Yöntemi A. İnceleme, B. Sorular oluşturma, C. Okuma, D. Hatırlama ve özetleme, E. Tekrarlama. Bütün, Parça-Bütün Yöntemi A. İnceleme, B. Sorular oluşturma, C. Okuma, D. Hatırlama ve özetleme, E. Tekrarlama.
    A. İnceleme:

    Bir kitabın veya yazının incelenmesi o kitap hakkında genel bir bilgi sahibi olmak demektir. Bu da kitabın adının, yazarının, basıldığı yılın, kapağındaki tanıtıcı yazıların önsözü ile içindekilerin ve ana başlıkların genel olarak gözden geçirilmesi ile mümkün olur. Eğer kitabın devamından yararlanılmak isteniyor ise o zaman daha ayrıntılı bir inceleme yapılmalıdır.
    B. Sorular oluşturma:

    Her kitabı veya yazıyı bir takım sorulara cevap bulmak için okumak gerekir. Bu nedenle okumaya geçmeden önce, yapılan incelemeden de yararlanılarak söz konusu kaynaktan cevaplan bulunabilecek sorular belirlenmelidir. Bu sorular okuyucuyu daha dikkatli okumaya yöneltecektir.
    C. Okuma:

    Bir ders kitabını ya da düşündürücü bir eseri okurken beyin güçlerini konuya yöneltmek gerekir. Okuduğunu anlamadaki başarı iyi ve hızlı okuyabilmeye bağlıdır. Okuma sırasında niçin, nasıl, nerede, ne zaman, kim gibi sorular okuyanın kafasında merak uyandırmalıdır. Özelden genele doğru gitmede kitabın her bölümünün ve sonuçta tümünün ana düşüncesini bulmak gerekir. Ele alınan konunun veya yazının en az iki defa okunması anlamanın ön şartıdır.

    İlk okumada kitap ya da yazıdaki ana ve yan düşünceleri tespit etmek gerekir. Bu sırada not çıkarma ve satırların altını çizme gibi işlemler yapılmamalıdır. İkinci okumada ise; ana ve yan düşünceler kesin olarak belirlenmeli ve satır altlan çizilmelidir.

    a. İyi okumak: Bütün parça-bütün yöntemindeki çalışmaları yerine getirmek iyi okumak demektir.
    b. Hızlı okumak: İyi ve etkili okuma deyince, okuduğunu anlamak ve hızlı okumak akla gelir. Ancak hızlı okumayı engelleyen faktörler vardır.
    1. Kavrama uzaklığının ve kesintilerinin kısa oluşu; bazı kişiler bir yazıyı okurken bir veya daha çok kelimeyi kavrayabilirken bazıları tüm satırı kavrayabilmektedir. Buna kavrama uzaklığı denir.
    2. Sık sık geriye dönüş; kavrama uzaklığı ne kadar uzak olursa geriye dönüşler o oranda çoğalır ve zaman kaybına neden olur.
    3. Sessiz okuma alışkanlığının kazanılmış olmasıdır.
    Okuma hızının geliştirilmesi için; gözlerin kusursuz olması ya da göz kusurlarının giderilmiş olması, sözcük dağarcığını zenginleştirmek, çok okumak, sözlük ve ansiklopedi gibi kaynak kitaplardan yararlanmayı alışkanlık haline getirmek, yeni, yabancı ve teknik sözcükleri not etmek ve bunları günlük konuşmalarda ve yazılarda kullanmaya çalışmak gereklidir.

    Okumayı geliştirmede ön şart iyi ve sürekli okuma alışkanlığı edinmek, günde en az 15-20 dakikalık bir zamanı okumaya ayırmaktır. Okumayı daha iyiye götürmek için okuldaki Türkçe ve Edebiyat öğretmenleri ile işbirliği yapılabilir.
    D. Hatırlama-Özetleme:

    Okuduklarını yeniden gözden geçirmeyen hatırlamaya çalışmayanlar, öğrendiklerinin yarısını kitabı bıraktıktan bir süre sonra unutmaktadırlar. Bu nedenle öğrendiklerimizi unutmamak için düzenli bir çaba göstermek zorundayız.

    Gözden geçirme ve hatırlama çalışmalarınızı parça parça yürütmelisiniz. Her başlık altındaki parçayı dikkatle okuduktan sonra durunuz, okuduklarınızı hatırlamaya çalışınız. Eğer zamanınız sınırlı ise konunun ana çizgilerini belirlemekle yetinebilirsiniz.

    Okuduğunuz yere bakmadan o parçayı başarı ile özetleyebilirseniz o parçayı anlamışsınız demektir.

    Özetleme: Bu konuda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta okunulan yazının özünü yakalamak ve bunu okunan yazıya bakmadan kendi sözcükleriniz ile oluşturacağınız cümleler ile okunaklı ve kısaca yazabilmektir.

    En kolay özetleme paragraf paragraf yapılan özetlemedir. İkincisi paragraf kümelerinin özetlenmesidir. Üçüncüsü bölümlerin özetlenmesidir. En son aşama ise yazının tümünün özetlenmesidir.

    Özet çıkarırken yazıdaki planı bozmamaya, yazının amacını yitirmemeye, ana düşüncesini ve onu destekleyen yardımcı düşünceleri belirtmeye ve yazıdaki anlamı korumaya çalışılmalıdır.
    E. Tekrarlama:

    Bu aşamada, okuyup öğrendiklerinizin doğru olup olmadığını denetlemiş ve doğru olanları pekiştirmiş olacaksınız. Doğrulama amacı ile yapacağınız ilk iş, okuduğunuz kitap ya da yazının genel yapısını incelemektir. İkinci işiniz kitap ya da yazı ile ilgili olarak oluşturduğunuz soruların tümünü cevaplayıp, cevaplayamadığınızı yoklamaktır. Cevaplanması gereken yeni sorular ortaya çıkmışsa, onları da cevaplamış olmalısınız. Üçüncü işiniz ise kitap ya da yazıyı yeniden okumak ve notlarımızdaki eksiklikleri tamamlamaktır.
    Not alma:

    a. Öğretmenin anlattıklarından özellikle ders kitabında bulunmayan açıklamanın,
    b. Bir konferansçının anlamlı bulunan düşüncelerinin,
    c. Okunan kitap ya da yazıda ilginç bulunan düşüncelerin,
    d. Bir gezide ilginizi çeken özelliklerin,
    e. Herhangi bir anda akla gelen ilginç görüşlerin kısa sözlerle yazılması, not alma olarak tanımlanabilir.
    Yararları:

    noktada
    a. Konuyu kısaltarak not tuttuğunuz için ifade yeteneğiniz gelişir.
    b. Öğrenilenler zamanla unutulsa bile bu konu ile ilgili notları okumakla konuyu hemen hatırlarsınız.
    c. Not tutma anında dikkat devamlı olarak bir toplandığından bilgi ve fikirler kolayca zihninize yerleşir.
    d. Tertip ve düzenleme yeteneklerinizi arttırır. e. Sizi sürekli olarak etkin, uyanık ve gelişmeye açık tutar.
    Not almada dikkat edilecek noktalar:

    1. Not almaya başlarken tarih koyunuz.
    2. Not tutarken belli bir plana göre hareket edilmelidir. Plan ve taslak, notların düzenli olarak yazılmasına yardım eder. Bir konuyu bölüm ve kısımlara ayırarak not alınız.
    3. Notlar kısa ve özlü fikirleri kapsamalıdır.
    4. Notlar kendi ifadelerinizle yazılmalıdır.
    5. Notları yazarken düzenli ve okunaklı bir ifade kullanılmalıdır.
    alıntı

     
Anlama Gücünün Geliştirilmesi konusuna benzer diğer içeriklerimiz
  1. Suyun gücü

    Suyun gücü

    Güneş, tatil, deniz, havuz… Form tutmak için bundan keyifli bir yol var mı? Siz de eski Türkiye güzellerinden Çağla Kubat gibi dört dörtlük bir fiziğe sahip olmak istiyorsanız, yapmanız gereken tek şey, kendinizi suya bırakmak… Fazla kilolarınız olduğunu mu düşünüyorsunuz? Forma girmek istiyor ama bir yandan da tembellikten sıyrılamayıp sıkı spor aktivitelerinden mi kaçınıyorsunuz? Yapmanız...
  2. Güç

    Güç

    Bakınız; Kuvvet.Rüyasında kuvvetlendiğini gören kimse gerçek yaşamında da kuvvetli olacak demektir. Rüyasında kuvvetlendiğini gören kimse gerçek yaşamında da kuvvetli olacak demektir. Güç rüyaları olduğu gibi alınır.Rüyasında güçlendiğini gören gerçek hayatta da güçlü olur. Güç rüyaları olduğu gibi alınır.Rüyasında güçlendiğini gören gerçek hayatta da güçlü olur. Güç rüyaları olduğu gibi alınır.
  3. Tetanos aşısının geliştirilmesi

    Tetanos aşısının geliştirilmesi

    ramon et zoeller tetanoz aşısının bulunuşu ramon ve zoeller 1926’ da Fransız Ramon et Zoeller, tetanos aşısını geliştirdi. 1900’lerin ilk çeyreğine kadar tetanos virüsü ölümcül olabiliyordu. Her hangi bir paslı objenin açtığı küçük bir yaradan içeri giren virüs, binlerce insanın ölümüne yol açabiliyordu. Zoeller’ den sonra tetanos virüsü de insanoğlunun zekası karşısında tarihteki yerini almıştır.
  4. Kan şekeri ölçüm sistemi’ nin geliştirilmesi

    Kan şekeri ölçüm sistemi’ nin geliştirilmesi

    Kimyacı Helen Free, kan şekeri ölçüm sistemini geliştirdi. Şeker hastalarının kendi kendilerine uygulayabilecekleri ilk test, Free’ nin kandaki glukoz miktarına duyarlı bir enzimi laboratuar ortamında izole etmesi sonucunda bulunmuştur. Hasta, test kiti içinden çıkan iğne ile parmağının ucundan bir damla kan alıyor ve kitin üzerine damlatıyordu. Enzimde oluşan renk değişimi, hastanın şeker...
  5. Kadının gücü

    Kadının gücü

    Günün birinde üç erkek ormanda yürürlerken karşılarına büyük ve vahşi bir nehir çıkar. Ama erkeklerin, nehrin karşı kıyısına mutlaka geçmeleri gerekiyordur. Peki bunu nasıl başaracaklardı Birinci erkek dizlerinin üstüne çöktü ve Allah' dua etti Allah'ım, lütfen nehrin karşı kıyısına geçebilmem için bana güç ver Allah ona uzun kollar ve Güçlü bacaklar verdi Böylece nehrin karşı kıyısına...

Sayfayı Paylaş